• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Virriga Vera
    vässlan skrev 2010-05-05 14:38:29 följande:
    dethär är ju helt sjukt! det är ju trots allt ens eget barn! enligt mig ska ens barn få stanna hemma så länge tills det känner att det är dags att flyga ut ur boet så att säga. varför vara så girig?
    Det är väl knappast girigt att en vuxen person skall göra rätt för sig. Varför skall barnet ha mer pengar att röra sig med än föräldrarna? Är det rätt att jag och min man skall betala alla räntor&amorteringar, el, tele, bredband, vatten och mat. Jag tvättar och städar dessutom allt här hemma och för detta skall barnet inte betala något? Vi fick t.ex en elräkning i febr på 9000:-, där var vi 3 personer som hade använt el men tydligen skall bara 2 personer betala.
  • Vickanflickan

Men det handlar väl inte bara om man har råd att låta barnen bo hemma tills dom är 55år?! Som förälder så vill man väl uppfostra sina barn till att bli vuxna ansvarstagande människor som klarar av att ta hand om sej själva.

• Suck och suck

Jag tycker verkligen synd om de bortskämda barnen som inte får lära sig att bli självständiga tidigt!
    Bry dig inte om att argumentera med konstiga typer som har en sån bakvänd inställning ts.
    Barn BLIR verkligen "bakom flötet" med såna föräldrar. Det är bara att titta på "Roger" i "Bonde söker fru"!

• Schnauser
    DianaHeart skrev 2010-05-05 23:17:06 följande:
    Hejlis: nu pratar vi om den ekonomiska biten...och därav uppfostran som handlar om det.. TS: tänk lite längre, ja det finns en bra orsak till att brorsan var hemma så pass länge. Att du ens nämner det? Hur gammal din dotter än blir så är hon ändå ditt barn. Håller med Vik hädan: ..." Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år."...
    Får jag låna spåkulan? Jag vill också veta mina ekonomiska förutsättningar om 20-30 år. För inte kommer det väl hända något som tex sjukdom, kraschat äktenskap, arbetslöshet etc?! 
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Weyoun
    Suck och suck skrev 2010-05-05 23:33:32 följande:
    Jag tycker verkligen synd om de bortskämda barnen som inte får lära sig att bli självständiga tidigt! Bry dig inte om att argumentera med konstiga typer som har en sån bakvänd inställning ts. Barn BLIR verkligen "bakom flötet" med såna föräldrar. Det är bara att titta på "Roger" i "Bonde söker fru"!
    Jag med!
  • Suck och suck

Många av de där bönderna har ju ett skrämmande osjälvständigt förhållande till sina föräldrar. ALLTSÅ såna ungdomar är inte attraktiva på relationsmarknaden heller.

• DianaHeart

Nu sjönk jag till din nivå. Förstår att du har taggarna utåt då du fått så mycket påhopp! Men ta det lugnt. Har du uppfostrat din dotter så dåligt att hon ska låta dig försörja henne tills hon är 38 år, ja då är något fel. Men jag tror hon lär flytta ut snart då hennes nya hyra kommer kosta ungefär lika mycket som du kräver av henne. Hur mycket kan din dotter tjäna på sitt extra jobb, då hon endast jobbar helger? Då är kanske 1500kr rätt mycket. Men det är du som är hennes förälder så we don't care. Lite av andras åsikter kan du väl tåla?
    Kan vara av ren bekvämlighet eller kanske pga av någon handikap eller något annat? Men oj så långt tänkte inte du. Men i detta fall finns det andra orsaker. Vad oroar du dig för det? Inte som om du försörjde honom då.

• Volatile
    Suck och suck skrev 2010-05-05 23:08:40 följande:
    Jag är SÅ himla glad över att jag blev självständig tidigt, även om 16 år var lite väl tidigt. För mig har det bara varit en styrka!Tycker synd om unga, som är mambos så länge. Vad kommer det leda till???Men jag vill ju naturligtvis inte att min dotter ska flytta så tidigt som 16 år men jag tror att även jag är drabbad av trygghetsnarkomanins Sverige.Vad kommer det bli av dessa OTROLIGT omhuldade barn och ungdomar idag? De kommer ju aldrig bli vuxna.
    Du tar upp trygghetsnaromanins Sverige men när man tänker efter hur kan någon överleva alls utan trygghet, hur är det ens möjligt.

Jag tror det som sker är att människor speciellt unga människor inte längre är hoppfulla eller förväntar sig bra stöd från samhället utan man har börjat värdera familjen och hem på ett annat sätt i dag. Det handlar inte om något annat än överlevnad i ett samhälle där det är svårt med jobb därmed bostad för unga människor. Allt kommer sent i livet nu för tiden för att det så samhället ser ut om
    man inte nu har rätta kontakter, den turen på sin sida.
  • Vickanflickan

En liten undran.. Om man ska gå efter att en förälder alltid ska betala för sitt barn för att räknas som en kärleksfull förälder. Betyder då det att min mamma kan flytta hem till min mormor? isåfall ska jag berätta det för henne. Hon är iofs 50år min mamma MEN som barn har hon ju rätt att få leva på sina föräldrar så länge hon vill, för dom är ju hennes föräldrar!! {#lang_emotions_laughing} 

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?