• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Suck och suck

Ska du ta 3500:- i månaden nu ts, när du fick länken? Du ser. Du ligger alldeles för lågt, och du ser vad rådgivarna säger att det är viktigt att du tar betalt!
    Gör det nu, föräldrar som resonerar på annat sätt gör verkligen barnen en björntjänst och hur kan man inte vilja sitt barn sitt bästa.
    Din dotter borde ha flyttat tidigare. Du har redan gjort henne en björntjänst genom att inte ta tillräckligt betalt hemma.
    Men alla gånger, finns inget alternativ, du SKA ta mer betalt nu!

• rismalt
    Erase skrev 2010-05-05 11:50:34 följande:
    Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen. I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?
    Någon uträkning ang boendet fördelat på antingen antalet personer eller rum. Låt säga en familj med 2 vuxna och 2 barn varav ett barn är 20 år. Då ska 20åringen betala en fjärdedel av boendet. Hårt? Kanske, men är man 20 är det hög tid att bli vuxen och föräldrarnas boende är dels helt utan bostadskö och de flesta föräldrar kommer ändå betala mer än barnen. Få gnäller nog om varenda krona när det gäller alla räkningar.

Är man trångbodd så att flera syskon delar rum men det vuxna barnet förväntar sig bo kvar i ett eget kan man väl snarare betala för del andelen rum man har.

Jag tycker inte man är hård när man lär barn att bli vuxna.  Det är västerländskt och curlande att aldrig våga ställa krav, aldrig våga lita på att barnet växer upp, aldrig våga lita på att det bästa man kan ge barnet är att lära sig konsten att stå på egna ben. Föräldrarnas boende är alltid anpassat efter barnen och bor man kvar hemma länge hindrar man också föräldrara från att byta till mindre boende. Att förstå sig på pengar och dess värde tjänar individen (i detta fallet ett vuxet barn) jättemycket på.

Att sätta sig mer, samtala om pengar, ekonomi, förväntningar tror jag är lösningen. Vill man vara extra snäll säger man "om 4 månader kommer jag börja förvänta mig hyra av dig. Den kommer vara X kronor". Protester bemöts med att då kan man ju självfallet välja att flytta istället. Det handlar inte om att kräva hyra av ett barn, det är en vuxen person om man är 20 år.
  • DianaHeart

Hejlis: nu pratar vi om den ekonomiska biten...och därav uppfostran som handlar om det.. TS: tänk lite längre, ja det finns en bra orsak till att brorsan var hemma så pass länge. Att du ens nämner det? Hur gammal din dotter än blir så är hon ändå ditt barn. Håller med Vik hädan: ..." Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år."...

• TriciaN

omhon bara extra jobbar tycker jag inte det är schyst att ta mer av henne. Det är itne lätt i dag att få jobb som ung och man behöver verkligen sina föräldrars stöd. när min sambo bodde hemma och hade fast tjänst betalade han 2500 i månaden. och det tyckte jag va helt okej

• Volatile

När jag bodde hemma betalade jag enbart 1500 för mat men det var ingenting som de direkt krävde av mig men det var ett medvetet val från min sida.  Jag visste att mina föräldrar inte skulle kräva och då kände jag att det var min plats att ge för maten medan för hyran ville de inte ha något. De ville mer att man skulle i stället spara.

Det är mycket som påverkar. Jag kan förstå om man verkligen behöver hjälp av sina barn, då ska man kunna be om det om ett barn inte själv erbjuder sig. Om barnen bryr sig om den gemensamma ekonomin, om familjen  då kommer de att förstå att det kommer en tid då föräldrar också kan behöva stöd och hjälp.

• dd2
    Vik hädan skrev 2010-05-05 23:00:48 följande:
    Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år. Mitt ansvar som förälder tar  inte slut bara för att barnen blir myndiga.

Precis, lite som jag också tänker. Möjligen skulle jag i uppfostringssyfte kunna spela med och säga att nä, nu får du allt betala lite kulor till matkassan men knappast nåt man skulle sätta i system. Som vissa här verkar göra.

___

angående att hjälpa till med disk etc, såg det var nåt snack om det, så anser jag inte att det är till att utnyttja. Däremot tycker jag man inte ska tvinga någon och eventuellt hänvisa till gratis boende hem etc.

• Weyoun

Eftersom ni tydligen tycker att vi gör jättefel hemma, så har jag startat en egen tråd. Det är hittills ingen som tycker att det är HEMSKT att en vuxen kvinna betalar sin egen mat och saker, istället för att betala hemma.

Hon har soc för att hennes LSS-handläggare föreslog det. Hennes Asperger gör att det är väldigt svårt att hitta/behålla jobb eller/och utbildning.

Hon (Mithrill) har själv försökt förklara det här för er, men det urartade. Hon blev förbannad för att ni hoppade på MIG om något som är hennes egna val.

www.familjeliv.se/Forum-5-89/m52374559.html

• Erase
    DianaHeart skrev 2010-05-05 23:17:06 följande:
    Hejlis: nu pratar vi om den ekonomiska biten...och därav uppfostran som handlar om det.. TS: tänk lite längre, ja det finns en bra orsak till att brorsan var hemma så pass länge. Att du ens nämner det? Hur gammal din dotter än blir så är hon ändå ditt barn. Håller med Vik hädan: ..." Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år."...
    Tänk lite längre ? Skulle jag GISSA varför din brorsa bodde hemma så länge ? Det kunde ju lika gärna ha varit av bekvämlighet, eller hur ?
    KONSTIGT att ingen av er som så ihärdigt hävdar att det är så FEL att ta av "barnens" pengar, kan svara på en enkel fråga. HUR länge ska man försörja sina VUXNA barn, anser ni ?
  • Queenie70

JAg tycker det är rimligt med 1500 kronor under förutsättning att hon då står för sina egna kläder, nöjen, fickpengar, hygienprodukter etc. Självklart skulle det vara mycket dyrare för henne att bo i eget hushåll, men man får ju ta det lite gradvis. Gör upp en plan om att öka kostnaden gradvis.

• rismalt
    Vik hädan skrev 2010-05-05 23:00:48 följande:
    Jag är 26. Varför skulle jag ändra inställning när jag är i din situation? Det kommer jag f.ö. aldrig att vara eftersom jag inte skaffade barn som tonåring vilket du uppenbarligen gjorde om du är 38. Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år. Mitt ansvar som förälder tar  inte slut bara för att barnen blir myndiga.
    Nej precis, ansvaret utökas till att lära barnen självständighet.

Du har fortfarande inte kunnat besvara hur länge du tycker det är rimligt att försörja ett vuxet barn.

Min nästa tanke när det gäller bristande argumentation från din sida är: har alla det gott ställt tror du? Självfallet är svaret nej. Får alla skaffa barn? Ja. Om man har okej med pengar men inte sådär överflödigt mycket - tror du då det spelar någon roll för låt säga förälderns pensionssparande om man vid en lagom tidpunkt (on top of my head - när barnet är vuxet) kan sluta försörja barnet och lägga pengarna på sig själv? 

Den bristande logiken ökar ytterligare när du säger att ens ansvar som förälder inte tar slut bara för att barnet blir myndigt. Mycket spännande och lustig syn på föräldraskap. Jag tänker att när mina barn är vuxna kommer ganska mycket av föräldraskapet handla om att bara finnas. Stötta vid behov. Lyssna. Jag är inte förälder genom plånboken enbart utan större delen av mitt föräldraskap ligger i gemensamma upplevelser.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?