• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Ellie88

Har inte orkat läsa all drama, men mina spontana tankar när jag läste TS var
    Helt rimmligt!

jobbar hon bara extra på helger tjänar hon ju inte storkovan direkt.
    jag är nu 21 flyttade utomlands 6månader när jag var 18 och kom tillbaka till sverige för att jobba och sen skaffa eget, då dealade jag med mna föräldrar, och de gick med på att så länge jag sparade pengar för att köpa möbler etc när jag flyttade så behövde jag inte betala "hyra" till mamma och pappa.
    supernöjd med den dealen och hade ca 20.000 att spendera på möbler etc.
    annars hade jag fått betala hyra på mellan 1000 och 3000 beroende på hur mycket jag tjänade.

Hyra till föräldara är bra!!! då lär man sig att ta ansvar och man förbereds för vuxenlivet!!

• Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-06 11:27:12 följande:
    Eftersom nåt av dina inlägg också blivit borttagna så kanske du inte ska kasta sten i glashus?Kan du inte bara förklara varför du blir så uppretad för att andra gör annorlunda?
    Mig gör det inget om ni väljer att låta era barn bo gratis resten av livet. Det som gör mig förbannad är alla jäkla påhopp om att man skulle vara en girig, dålig mamma, som vill bli av med sitt barn hemifrån för att man tar betalt av sitt VUXNA barn som bort hemma ! Det HANDLAR inte om det.
  • Lakino
    Candra skrev 2010-05-06 09:34:43 följande:
    Skulle aldrig ta betalt av mina barn, de får gärna bo hemma långt efter 20 om de vill.
    då gör du dina barn en otjänst,dvs du lär de att INTE ta ansvar utan att du alltid finns där(detta har Dr Phil tagit upp MÅNGA gånger)
  • Hannah76
    Erase skrev 2010-05-06 11:57:41 följande:
    Mig gör det inget om ni väljer att låta era barn bo gratis resten av livet. Det som gör mig förbannad är alla jäkla påhopp om att man skulle vara en girig, dålig mamma, som vill bli av med sitt barn hemifrån för att man tar betalt av sitt VUXNA barn som bort hemma ! Det HANDLAR inte om det.
    Vart har jag hoppat på dig?
  • Movie Freak
    Erase skrev 2010-05-06 11:57:41 följande:
    du är ingen dålig mamma o om du läste mitt första inlägg sa iaf inte jag det. tvärtom det är bra tycker jag att barn (om man nu kan kalla en 20 åring barn) att de får lära sig att saker o ting kostar.

men jag tycker att man begär en summa efter vad barnet/ungdomen/ young adult tjänar.

Det jag tyckte var vad att du LÄT hård för att du verka tycka det var konstigt att din dotter som 20 åring inte kunde stå helt på egna fötter, så låter TS när jag läser den.

Men vad tjänar din dotter i månaden ungefär? tjänar hon 5000 kr tycker jag du kan begära 2000 kr o då får hon köpa hygien artiklar, kläder, smink, nöjen m.m. själv.

De 2000 kr tycker jag skall vara allt som du väljer att köpa hem till hushållet i matväg, att hon bor där osv.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Candra
    Lakino skrev 2010-05-06 12:01:33 följande:
    då gör du dina barn en otjänst,dvs du lär de att INTE ta ansvar utan att du alltid finns där(detta har Dr Phil tagit upp MÅNGA gånger)
    Skitsnack, det kan de lära sig ändå.
    Och snälla du, om du ska argumentera mot mig så får du allt komma med nåt bättre än vad den gubbstrutten sagt
  • Jollybolly

Läst igenom tråden och måste säga att blir förvånad av att folk är så negativa till att låta vuxna barn betala hemma.

Jag betalde från och med det att jag tog studenten 2000 kr. Alternativet hade varit att antingen flytta med min mamma till mindre boende eller att flytta iväg själv vilket hade kostat mig bra mycket mer än 2000 kr.

• Erase
    Movie Freak skrev 2010-05-06 12:07:16 följande:
    du är ingen dålig mamma o om du läste mitt första inlägg sa iaf inte jag det. tvärtom det är bra tycker jag att barn (om man nu kan kalla en 20 åring barn) att de får lära sig att saker o ting kostar.men jag tycker att man begär en summa efter vad barnet/ungdomen/ young adult tjänar.Det jag tyckte var vad att du LÄT hård för att du verka tycka det var konstigt att din dotter som 20 åring inte kunde stå helt på egna fötter, så låter TS när jag läser den.Men vad tjänar din dotter i månaden ungefär? tjänar hon 5000 kr tycker jag du kan begära 2000 kr o då får hon köpa hygien artiklar, kläder, smink, nöjen m.m. själv.De 2000 kr tycker jag skall vara allt som du väljer att köpa hem till hushållet i matväg, att hon bor där osv.
    Jag håller med dig i allt du skriver i detta inlägg, UTOM att jag låter hård ! Jag kan inte se någonstans i varken min trådstart eller i mina andra inlägg att jag skriver att det är konstigt att hon inte kan stå på helt egna fötter . Inte ens att jag antyder det. Den tanken har jag inte ens snuddat ! Jag vill bara att hon ska bidra med en del av sin inkomst till hushållets kostnader, inget konstigt med det alls. Jag skulle heller aldrig drömma om att begära mer av henne än hon hade råd med. Skulle hon hamna i knipa skulle jag naturligtvis hjälpa henne på alla sätt jag kan.
  • kittyclou
    Movie Freak skrev 2010-05-06 11:17:29 följande:
    alltså när man läser här blir man ta mig fan mörkrädd. tack gode gud att jag är förälder till mina barn o så fort de blir 18 att jag inte förväntar mig att de helt skall stå på egna ben o få ut 15 tusen i månaden o flytta hemifrån eller försörja mig. Jag har satt mina barn till världen o förväntar mig att jag o min sambo hjälper dem i resten av deras liv med vad det nu kan vara att vi inte förväntar oss orimligheter eller att så fort de blir myndiga så åker de ut elelr aldrig behöver våran hjälp mer. O som tack kanske de när jag är gamal o grå att de hjälper sin stackrs mamma med att handla eller hänga upp ett par gardiner eller klippa gräsmattan m.m. sicken jävla inställning vissa har!
    Tack.... håller helt med dig!

Har exakt samma tankebanor...
    Vi har satt dom till världen och det är vi som skall ta hand om dom, föräldrar som mjölkar sina barn på pengar eller tycker att dom ska ut ur huset när dom fyllt 18!!?? tycker det är skrämmande.. vad har vi i det svenska samhället för förhållande till vår familj och barn!!

Blev paff då jag antog att Ts dotter inte betalde något eller hjälpte till alls... men du får ju över tusenlappen och hon hjälper till "ibland" vad mer kan man kräva!!!
  • hundpuss

Har inte läst hela tråden.

Jag har flyttat hem igen efter att ha bott själv i fem år.
    Jag studerar, betalar 1500 kr/mån. Då "ingår" mat,el,boende o det där.

Men även jag tankar bilen, handlar mat, städar, tvättar, lagar mat och rensar ogräs i trädgården.

Jag har bara bidragsdelen från CSN plus lite pengar från extrajobb, men jag bidrar med det jag kan.

Du som hennes mamma får nog fundera över hur du vill ha det. Hon är vuxen, du har ingen försörjningsplikt för henne längre. Vill du att hon ska flytta hemmifrån? Säg då det till henne.
    Vill du att hon ska bo kvar? Betala mer? Göra mer?
    Prata med henne.

Jag tycker inte det är rimligt att en 20-åring ska bo hemma gratis. Att man däremot inte kan få ett fast heltidsjobb har jag överseende med, för det är inte så lätt alltid. Men det finns risk att hon inser fördelarna med att bo hemma och helt enkelt slutar bry sig.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?