• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Hannah76
    Mullan1 skrev 2010-05-06 10:03:12 följande:
    Men herre gud, en 20-åring är väl inget barn iaf... snacka om curling förälder!!! När tycker du "barn" ska börja ta ansvar övber sina egna liv då... 30-40 el...
    Fast det har man väl förhoppningsvis gjort  under hela uppväxtren?
  • Reglementet

Det beror ju på, hur mycket personen tjänar, och hur mycket pengarna behövs. Men något ska betalas, tycker jag. Om man inte behöver pengarna, kan man alltid spara dem, och ge tillbaka dem när barnet flyttar hemifrån.

• Virriga Vera
    Här hemma betalar sonen 2500:- i månaden för mat, boende, el, tele, bredband, tvätt och städning (han får fixa sitt eget rum, men resten städar jag) Jag tycker att han kommer billigt undan, men det är den överenskommelsen vi har.
  • TeaT

När jag var i samma ålder och bodde hemma hos min ensamstående mamma hade jag också svårigheter med att få en fast heltidsanställning. Vi löste det genom att jag varje månad betalade hälften av min inkomst till min mamma för att täcka allt utom kläder, mobil, nöjen och hygienartiklar (jag ville ha andra/dyrare varianter än vad min mamma köpte hem). När jag sedan fick en fast heltidsanställning så betalade jag 50% av de fasta kostnaderna inkl. mat, detta blen ca 5000kr/mån.

Jag skulle säga att det finns inget rätt eller fel i hur mycket man ska betala hemma, utan det är upp till varje familj att ta ställning till. Dock kan jag säga, att det är för mig en självklarhet att man ska betala för sig, man får som tonåring/ung vuxen en helt annan syn på pengars värde om man som min mor gjorde sätter sig tillsammans och går igenom vad allting kostar (kommer ihåg att jag fick en shock när jag fick reda på vad el kostade).

Slutligen så kan jag säga att om föräldrarna har ekonomisk möjlighet till att spara de pengar som barnen betalar tills den dagen då de flyttar hemifrån, så är det bara positivt eftersom att inreda ett hem kostar en del (kanske det till och med räcker till insats för att köpa ett boende).

• Elenas hasselbackspotatis 86

Betalar din dotter redan 1500 varje månad? Har jag uppfattat tråden rätt om du ts anser att 1500/månad är för lite?

1500 låter grymt mycket, nästan taskigt mycket och ändå vill du ha mer o mer o mer? Självklart förstår jag att du vill att din dotter ska lära sig att saker o ting kostar i livet..., men det är ingen utomjording som bor hemma hos dig. Varför tycker du att läget förändras bara för att hon är 20 år? Kostar hon mer pengar nu än vad hon gjorde när hon var ex 17? (Jag menar; kostar det mer för dig att hon bor i sitt sovrum nu än vad det gjorde för några år sedan? Äter hon mer mat nu än vad hon gjorde då?...etc etc...Du betalar ju inte för hennes nöjen + kläder etc = rent krasst lär hon inte kosta dig mer pengar nu än vad hon gjorde när du fick barnbidrag för henne, eller? var för dig att vilja ta ut en högre kostnad nu då?)

• Elavela87

När jag slutade gymnasiet fick jag jobb direkt efter ett sommarjobb. Fick ut ca 8000kr på en hel månad efter skatt.

Dessa pengar ville min mamma att jag skulle lägga på ett körkort. Tills jag fick mitt körkort i handen så behövde jag inte betala en krona för att bo hemma.
    När jag väl hade mitt körkort så ville hon inte ta pengar från mig utan tyckte att jag skulle lägga in dom på ett sparkonto som jag kan använda som buffert när jag flyttade hemmifrån.

När jag var 21 flyttade jag hemmifrån och fick mitt första barn tillsammans med min sambo. Bufferten kom till väl pass och tog slut jävligt fort. Mammapengen var inte speciellt stor heller så det hjälpte väldigt mycket att ha ett sparkonto med pengar i.

TS är inte försörjningsskyldig hela livet på sina barn. Men man får ha framförhållning för dom och inte ta för mycket för det behövs sen när man flyttar hemmifrån.

vid 20 år är man fortfarande ung och man sparkas ut i arbetslivet med en jävla känga.

• mammaE2011

du är enligt lag skylldig att ta hand om ditt barn tills h*n är 21 år. Så efter det kan ni dela på hyran och maten :)

• Erase
    mammaE2011 skrev 2010-05-06 10:52:48 följande:
    du är enligt lag skylldig att ta hand om ditt barn tills h*n är 21 år. Så efter det kan ni dela på hyran och maten :)
    Om barnet studerar ja.
  • Elenas hasselbackspotatis 86
    Erase skrev 2010-05-06 10:55:24 följande:
    Om barnet studerar ja.
    Hur mkt tjänar din dotter?
  • DianaHeart

Verkar som du uppfostrat din dotter fel...och du är rädd för att din dotter ska snylta på dig hur länge som helst.  Som jag skrev från början, mina föräldrar krävde inte ett öre från oss och ändå betalade vi hem för vi har hjärta att hjälpa föräldrarna, så blev vi uppfostrade. Hade du uppfostrat din dotter rätt så hade hon betalat från hjärtat och inte bara för ni kräver det.  Och de pengar vi betalade hem satte de i ett sparkonto till oss.

Finns inget svart eller vitt på hur länge en förälder ska försörja sina barn. Finns flera orsaker till att en förälder försörjer sina barn längre än tills då de fyllt 18 år.
    Att bo hemma tills man är 22, 23 år är inget fel, tycker jag...inte heller då man fyller 25 år osv. Varför vill inte föräldrarna tillåta sina barn att startar sina liv med att få betalda studier, ett bra startkapital och slippa csn-skuld.
    Så kommer jag göra för mina barn med.

Tack för din fina förklaring av vad "helger" betyder! Du är lustig! Borde nog bli snällare mot dig så du inte bits snart! Haha mycket roande är du iallafall! Känns så bra att man kan irritera dig;).
    Visst kan din dotter ha bättre timlön än dig, men får hon ut så mycket varje månad? Inte som påsk, jul och nyår är varje månad...jaja
    Lycka till med din dotter!

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?