• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • mammaE2011
    Erase skrev 2010-05-06 10:55:24 följande:
    Om barnet studerar ja.
    Det har du rätt i! Det visste jag inte! (kollade upp det nu)
  • lillasysterfia

Jag tycker som många andra att har barnet en inkomst och då inte studiemedel/lån så ska de hjälpa till att betala och även hjälpa till med hushållssysslor.

Min bror fick börja betala så fort han fick ett jobb, sen ganska snart flyttade han ut och skaffade eget bohag. Då kan också tilläggas att vi fick som lite yngre vara med och spara ihop pengar om vi ville ha en speciell möbel eller liknande.

Jag flyttade ut ganska snart efter gymnasiet för studier på annan ort, men fick tyvärr flytta hem igen på grund av att jag inte fick något jobb och hade inte råd att bo kvar i min lägenhet. Då fick jag bo hemma gratis, men hjälpte till med att handla mat, diska, städa, klippa gräs, tvätta osv. Dessa sysslor var också en del av vår uppväxt, vi har alltid hjälpt till hemma när det gäller hushållssysslor.

Jag tycker att har man ett jobb oavsett timjobb eller fast så ska man betala en liten summa för att bo hemma. Sen kan dessa pengar kanske som andra har skrivit hamna på ett sparkonto som "barnet" kan anvädna sig av när att till "flytta-hemmifrån-dagen" kommer.

Jag och min bror har inte lidit av att få hjälpa till hemma och betala, utan snarare har vi lärt oss att det kostar pengar att leva och att livet är inte gratis.

• Movie Freak

alltså när man läser här blir man ta mig fan mörkrädd.

tack gode gud att jag är förälder till mina barn o så fort de blir 18 att jag inte förväntar mig att de helt skall stå på egna ben o få ut 15 tusen i månaden o flytta hemifrån eller försörja mig.

Jag har satt mina barn till världen o förväntar mig att jag o min sambo hjälper dem i resten av deras liv med vad det nu kan vara att vi inte förväntar oss orimligheter eller att så fort de blir myndiga så åker de ut elelr aldrig behöver våran hjälp mer. O som tack kanske de när jag är gamal o grå att de hjälper sin stackrs mamma med att handla eller hänga upp ett par gardiner eller klippa gräsmattan m.m.

sicken jävla inställning vissa har!

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • yoanabanana

När jag tagit studenten (18år) flyttade jag hemifrån, och pluggade en stund, skaffade sen jobb istället och flyttade ur min studentlägenhet och var hemma och "mellanlandade" , och då räknade mina föräldrar enligt www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/Bostaden/

Det tycker jag var rimligt för mig, då jag jobbade heltid och sökte bostad aktivt.
    Men om din dotter enbart arbetar på helgen så måste du kan se till hur mycket hon faktiskt KAN betala i månaden. Sen tycker jag också att om man bor hemma när man är runt 20 år, så ska man även vara fullt delaktig i alla hushållssysslor, och sköta sin egen tvätt osv.  Sen är det nog lätt så att många som bor hemma och arbetar, känner att de tjänar bättre på att fortsätta bo hemma och att de får mer pengar över till sig själva. Så ska det ju inte heller vara, då får man ju ingen känsla för att klara sig själv, eller för att vilja flytta.

Men det är ju bara vad jag tycker!

• Erase
    DianaHeart skrev 2010-05-06 10:57:58 följande:
    Verkar som du uppfostrat din dotter fel...och du är rädd för att din dotter ska snylta på dig hur länge som helst.  Som jag skrev från början, mina föräldrar krävde inte ett öre från oss och ändå betalade vi hem för vi har hjärta att hjälpa föräldrarna, så blev vi uppfostrade. Hade du uppfostrat din dotter rätt så hade hon betalat från hjärtat och inte bara för ni kräver det.  Och de pengar vi betalade hem satte de i ett sparkonto till oss.Finns inget svart eller vitt på hur länge en förälder ska försörja sina barn. Finns flera orsaker till att en förälder försörjer sina barn längre än tills då de fyllt 18 år.Att bo hemma tills man är 22, 23 år är inget fel, tycker jag...inte heller då man fyller 25 år osv. Varför vill inte föräldrarna tillåta sina barn att startar sina liv med att få betalda studier, ett bra startkapital och slippa csn-skuld. Så kommer jag göra för mina barn med.Tack för din fina förklaring av vad "helger" betyder! Du är lustig! Borde nog bli snällare mot dig så du inte bits snart! Haha mycket roande är du iallafall! Känns så bra att man kan irritera dig;).Visst kan din dotter ha bättre timlön än dig, men får hon ut så mycket varje månad? Inte som påsk, jul och nyår är varje månad...jajaLycka till med din dotter!
    Vad vet du om uppfostran?  Är det nån som är ouppfostrad är det du, som tydligen inte har fått lära dig respekt för andra människor. Jag har fattat att du skriver här enbart för att irritera folk, roa dig med det du. Som sagt, din åsikt är totalt ointressant
  • Erase
    Movie Freak skrev 2010-05-06 11:17:29 följande:
    alltså när man läser här blir man ta mig fan mörkrädd.tack gode gud att jag är förälder till mina barn o så fort de blir 18 att jag inte förväntar mig att de helt skall stå på egna ben o få ut 15 tusen i månaden o flytta hemifrån eller försörja mig.Jag har satt mina barn till världen o förväntar mig att jag o min sambo hjälper dem i resten av deras liv med vad det nu kan vara att vi inte förväntar oss orimligheter eller att så fort de blir myndiga så åker de ut elelr aldrig behöver våran hjälp mer. O som tack kanske de när jag är gamal o grå att de hjälper sin stackrs mamma med att handla eller hänga upp ett par gardiner eller klippa gräsmattan m.m.sicken jävla inställning vissa har!
    Har du märkt att ditt förra inlägg är borttaget ? Du kanske ska fundera på VARFÖR ?
  • Hannah76
    Erase skrev 2010-05-06 11:24:24 följande:
    Har du märkt att ditt förra inlägg är borttaget ? Du kanske ska fundera på VARFÖR ?
    Eftersom nåt av dina inlägg också blivit borttagna så kanske du inte ska kasta sten i glashus?

Kan du inte bara förklara varför du blir så uppretad för att andra gör annorlunda?
  • Movie Freak
    Erase skrev 2010-05-06 11:24:24 följande:
    o vad tror du det beror på för att jag sa min åsikt...nej utan för att jag bad ngn att ta sig i baken.

stor skillnad o jag visste ju att det inlägget skulle gå bort men skrev det ändå.

för saken är den att jag blev oerhört förbannad över attityden jag fick av ett inlägg som inte på ngt sätt var provocerande.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • DianaHeart

Respekt? Kolla vilken dagisnivå du håller i. Och ändå är du snart 40 år.
    Varför blir du så uppretad? Börjar tycka synd om dig...

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?