• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Queenie70
    Suck och suck skrev 2010-05-05 23:33:32 följande:
    Jag tycker verkligen synd om de bortskämda barnen som inte får lära sig att bli självständiga tidigt!Bry dig inte om att argumentera med konstiga typer som har en sån bakvänd inställning ts.Barn BLIR verkligen "bakom flötet" med såna föräldrar. Det är bara att titta på "Roger" i "Bonde söker fru"!
    Fast självständighet och ansvarstagande är en process tänker jag. Inget som bara sker över en natt när man fyller 18 eller 20. Ungar nuförtiden blir ju vuxna senare än förr i tiden vad det gäller såna saker.....Jag tror inte man fuckar up nån för livet för att man ställer lite snällare krav till en början för att sedan utöka dem. Och i dessa tider vet vi ju alla att det inte är lätt att hitta jobb heller så då kanske man får ha extra överseende under en period. Man kan ju ställa andra krav än just penningmässiga också. JAg skulle nog ha svårt att kräva hyra av en 20 åring. Däremot matkostnader, och att han fick dela ansvaret hemme för städning, tvätt..stå för matlagning till hela familjen ett par ggr i veckan etc.
  • Volatile
    Suck och suck skrev 2010-05-05 23:33:32 följande:
    Jag tycker verkligen synd om de bortskämda barnen som inte får lära sig att bli självständiga tidigt!Bry dig inte om att argumentera med konstiga typer som har en sån bakvänd inställning ts.Barn BLIR verkligen "bakom flötet" med såna föräldrar. Det är bara att titta på "Roger" i "Bonde söker fru"!
    Tyck inte synd men ge någon av de ditt jobb för att få bostad måste man uppfylla en inkomstnorm.  :D
  • Erase

Hahaa en del av er ( ja de flesta) är bara för sköna ! {#lang_emotions_wink}
    Jag VET ju vilka som har helt snedvriden inställning till ekonomi här och vilka som har det faktiska livet för ögonen. Den här diskussionen kan fortsätta till död-dagar..( Men just det, vem sjutton ska försörja mina åldriga barn då, när jag dör ? )
    Tror jag ska starta en omröstningstråd i detta ämne ; försörja vuxna barn hela livet eller inte ? Undrar vilken röst som vinner...

• Suck och suck
    Volatile skrev 2010-05-05 23:37:11 följande:
    Du tar upp trygghetsnaromanins Sverige men när man tänker efter hur kan någon överleva alls utan trygghet, hur är det ens möjligt. Jag tror det som sker är att människor speciellt unga människor inte längre är hoppfulla eller förväntar sig bra stöd från samhället utan man har börjat värdera familjen och hem på ett annat sätt i dag. Det handlar inte om något annat än överlevnad i ett samhälle där det är svårt med jobb därmed bostad för unga människor. Allt kommer sent i livet nu för tiden för att det så samhället ser ut om man inte nu har rätta kontakter, den turen på sin sida.
    Det kan du ha rätt i, men jag tycker ändå synd om de unga och är orolig för hur det blir med dessa mambos. Det är en nackdel att de blir självständiga så sent i livet.
  • DianaHeart

Din dotter är 19 år...ta ett år i taget och se vad som händer. Kommer ni till åldern 30 år, ta ett snack med henne då. Tror inte hon kommer vilja vara under samma tak som dig sålänge..så oroa dig ej:).
    Gonatt

• Weyoun
    //Hahaa en del av er ( ja de flesta) är bara för sköna ! {#lang_emotions_wink}
    Jag VET ju vilka som har helt snedvriden inställning till ekonomi här och vilka som har det faktiska livet för ögonen. Den här diskussionen kan fortsätta till död-dagar..( Men just det, vem sjutton ska försörja mina åldriga barn då, när jag dör ? )
    Tror jag ska starta en omröstningstråd i detta ämne ; försörja vuxna barn hela livet eller inte ? Undrar vilken röst som vinner...//

Ja, man kan ju undra  
  • nollåtta
    Viccy skrev 2010-05-05 23:48:40 följande:
    //Hahaa en del av er ( ja de flesta) är bara för sköna ! Jag VET ju vilka som har helt snedvriden inställning till ekonomi här och vilka som har det faktiska livet för ögonen. Den här diskussionen kan fortsätta till död-dagar..( Men just det, vem sjutton ska försörja mina åldriga barn då, när jag dör ? ) Tror jag ska starta en omröstningstråd i detta ämne ; försörja vuxna barn hela livet eller inte ? Undrar vilken röst som vinner...// Ja, man kan ju undra  
     Men din dotter går ju socialbridrag, är det något att eftersträva istället?
  • Erase
    DianaHeart skrev 2010-05-05 23:36:23 följande:
    Nu sjönk jag till din nivå. Förstår att du har taggarna utåt då du fått så mycket påhopp! Men ta det lugnt. Har du uppfostrat din dotter så dåligt att hon ska låta dig försörja henne tills hon är 38 år, ja då är något fel. Men jag tror hon lär flytta ut snart då hennes nya hyra kommer kosta ungefär lika mycket som du kräver av henne. Hur mycket kan din dotter tjäna på sitt extra jobb, då hon endast jobbar helger? Då är kanske 1500kr rätt mycket. Men det är du som är hennes förälder så we don't care. Lite av andras åsikter kan du väl tåla? Kan vara av ren bekvämlighet eller kanske pga av någon handikap eller något annat? Men oj så långt tänkte inte du. Men i detta fall finns det andra orsaker. Vad oroar du dig för det? Inte som om du försörjde honom då.
    Nu frågade jag om DIN ÅSIKT, hur länge DU anser att man som förälder ska försörja sina vuxna barn ! Hittar du ett boende som inkluderar ALLT ( mat också) för 1500 kr i månaden, ja då är du otrolig !  Det FINNS inte.
    Helgjobb betyder inte bara lördag & söndag. Du kanske inte vet att även jul, nyår, påsk osv. kallas för helger ? Nu vet du det. Min dotter har,tro det eller ej, bättre timlön än mig ! Så hon tjänar BRA på sitt extrajobb.
    Vet du, jag ska vara sådär äckligt ärlig, jag skiter fullkomligt i varför du och din bror bodde hemma så länge ! Jag "oroar" mig inte , än mindre bryr mig.
    Din åsikt i min fråga är betydelselös, bara väldigt irriterande.
  • Weyoun

nollåtta:

Jag har förklarat varför.
    Hon har väldigt legima skäl att göra det.
    Det ska inte vara så förevigt.

Nog nu!

• nollåtta

Och så kanske andra familjer resonerar också gällande samma ämne. Man kanske inte vill att ens barn ska betala hemma, av olika skäl.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?