• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • helene306
    Mullinuffan skrev 2010-05-06 19:17:08 följande:
    Men Hannes har inte torsk i munnen, kan jjag fortfarande ha svamp i tuttarna? Och hur får man bort det?Ang magläge, läkaren som jag prata med sa att man får ju egentligen inte rekomendera det men att på pigga stabila barn så e det ingen fara  men man kan ju bulla upp benen mer under så dom inte ligger plant  och rätt ut Jag tror att dör barnen i psd så är det en mening med det, samma med mf visst jag skulle bli ledsen och allt jag e inte känslokall hoppas ni förstår hur jag menar... jag äger inte ens ensån här babyvaktare heller fast alla säger att man bör ha en jag går på mammakänslan den e mycket bättre många gånger...
    Vet inte helt säkert om jag ska vara ärlig. Har du amningsinlägg? Blir de våta av mjölk? Det kan också skapa lite kli/stickningar i brösten.

Jag tänker som du ang. psd men jag vågade inte skriva ut det  Jag tror att allt ske av en mening och det är klart att man blir helt förkrossad om något skulle inträffa men psd kan hända även när de sover på rygg så säker är man aldrig. Min syster förlorade sitt andra barn i 8:e månaden och när sorgen lagt sig funderade hon mycket vad som var meningen att låta ett ofött barn dö? Hon sa till mig en gång: "Den enda meningen jag kan finna är att jag ska lära mig att hantera sorg. Fast det var ett jävla grymt sätt att lära sig på." 
  • Annamamma 83
    Mullinuffan skrev 2010-05-06 19:17:08 följande:
    Men Hannes har inte torsk i munnen, kan jjag fortfarande ha svamp i tuttarna? Och hur får man bort det? Ang magläge, läkaren som jag prata med sa att man får ju egentligen inte rekomendera det men att på pigga stabila barn så e det ingen fara  men man kan ju bulla upp benen mer under så dom inte ligger plant  och rätt ut Jag tror att dör barnen i psd så är det en mening med det, samma med mf visst jag skulle bli ledsen och allt jag e inte känslokall hoppas ni förstår hur jag menar... jag äger inte ens ensån här babyvaktare heller fast alla säger att man bör ha en jag går på mammakänslan den e mycket bättre många gånger...
    De har väl inte ens kunnat bevisa VAD psd beror på? Just bara att det är fler som sovit på mage som råkat ut för det?
    Jag har svårt o tro att just magläget orskar detta, o om några år kommer säkert någon ny grej som e livsfarlig!
    Mammakänsla är nog alltid de bästa!
  • Mullinuffan
    Annamamma 83 skrev 2010-05-06 19:29:13 följande:
    De har väl inte ens kunnat bevisa VAD psd beror på? Just bara att det är fler som sovit på mage som råkat ut för det?Jag har svårt o tro att just magläget orskar detta, o om några år kommer säkert någon ny grej som e livsfarlig!Mammakänsla är nog alltid de bästa!
    Sant

När jag var liten så sa mamma att hon gav mig lagad mat som hon gjorde själv hon fick sån utskällning av bvc för vi skulle minnsan bara äta burkmat för det var bäst

Mammakänslan e kanon man har nått inbyggt i sgi
    helene306 skrev 2010-05-06 19:27:01 följande:
    Vet inte helt säkert om jag ska vara ärlig. Har du amningsinlägg? Blir de våta av mjölk? Det kan också skapa lite kli/stickningar i brösten.Jag tänker som du ang. psd men jag vågade inte skriva ut det  Jag tror att allt ske av en mening och det är klart att man blir helt förkrossad om något skulle inträffa men psd kan hända även när de sover på rygg så säker är man aldrig. Min syster förlorade sitt andra barn i 8:e månaden och när sorgen lagt sig funderade hon mycket vad som var meningen att låta ett ofött barn dö? Hon sa till mig en gång: "Den enda meningen jag kan finna är att jag ska lära mig att hantera sorg. Fast det var ett jävla grymt sätt att lära sig på." 
    Ja ett jäkla grymt sätt att lära sig sorg, men ibland kommer det nått gott ur det....ja jag använder inlägg använder liberos amningsinlägg finns det något annat bra amningsinlägg?
    (¯`°?.¸ Ebba My Sally Hannes mina älskade barn¸.?°´¯)
  • lunaria

skönt att ni säger så här, har varit så hemsk orolig för det här, man vet ju aldrig hur man ska göra. ska försöka lägga över henne till rygg om hon somnar på mage, har dock inte fungerat hittills. märks ju att hon blir så grinig av att inte sova. jag brukar lita på min instinkt, men det har inte fungerat så bra pga allt som händer i kroppen...

• Mullinuffan

am zandra

*kram till dig* Jag har ju haft några neråt dagar jag med men när jag börjat lagt Hannes på mage har både han och jag varit på bättre humör, dessutom så han jag förklarat för min "tonårsmake" att han får hjälpa till att ta Hannes på kvällen medans jag sover och tro det eller ej men poletten trilla ner på han

(¯`°?.¸ Ebba My Sally Hannes mina älskade barn¸.?°´¯)
  • helene306
    Mullinuffan: Jag vet inte vilka amningsinlägg som är bra, det är väl en smaksak men orsakar de kli så kanske man ska testa annat så utsipprad mjölk inte konstant håller bröstvårtan fuktig. Jag använder Natusans amningsinlägg men de är ju av samma kvalisort som Liberos, bar alite mindre och lite mjukare (tycker jag då ) Som om burkmat skulle vara bäst!? Fullproppat med massa olika onaturliga saker, vilken bvc. Man upphör ju aldrig att förvånas.

Annamamma: Jag läste någonstans när jag kollade runt om psd då David sov på mage att någon teori om varför magläge inte är bra är just för att lungorna får ökat tryck på sig. Men psd beror ju på att barn slutar andas tvärt och kan likväl ske oavsett hur de sover. De ska ju inte ha det för varmt eller hamna under täcke osv heller men vissa barn vill verkligen ha något över ansiktet för att kunna sova. Barn är ju olika och det visar de redan från början.

am zandra: Sömnen är väldigt viktig och det är påfrestande både för Linn och för dig att inte vara utvilad. Så, lyssna till dig själv och gör det som funkar bäst!

Idag är jag chockad, RIKTIGT chockad! Alva har sovit i stort sett hela dagen och endast ammat från ett bröst, inget långammande idag inte. Tänk om det kunde vara så här? Den sega förkylningen kanske gör sitt, hon har varit tjock i näsan i snart 2 veckor nu.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Madde01

Lite positivt nu då :) Vilket underbart väder det vart idag, gick ned till cafét o satt på ute serveringen med en kompis o drack kaffe.. Vad härligt det är nu när man äntligen kan gå till fiket igen :) Var ju lite ont om det i början då det inte var uteservering o man knappt får in barnvagnar på cafén.. Fattar inte varför? Dom borde ju tjäna massor med pengar på mammalediga ;p

• lunaria

Mullinuffan: tack så mycket!! härligt att polletten trillat ner, var ju på tiden . jo det kommer nog bli bättre sen. min man tar redan hand om mycket så jag kan inte önska mig mer. jag väntade mig på sätt o vis att må så här efteråt. väntar bara på mina värden ska stabiliseras, vilket kan ta några veckor. bara att ta en dag i taget...

Helene: härligt att slippa sitta o amma så änge, måste kännas jätteskönt .

Madde: kul att få komma ut o fika .

inatt lät vi henne ligga på magen halva natten och det gick bra för hon somnade om direkt efter matningarna o var inte vaken flera timmar som förut .

• 7 michelingodingar

am zandra:förstår din oro!! filippa var ju en "magsovare" hon var oxå vaken o bökig o somnade inte om ända tills vi testa o la henne på mage o sova då sov hon som en liten "gris" jag var ju hypernervös just pga PSD men det var ända sättet o få henne o sova så till slut lät vi henne sova så då men jag sov mer oroligt o hade mycket koll på henne!!
    tänkte på sånt där andningslarm som man ka ha i sängen, kolla upp om ni kan hyra ett nånstans eller köpa ett, vet ju inte vad såna kostar men kanske finns nått beg o fåtagpå??!!

hoppas verkligen att du snart få må bra,tycker så synd om dig!!

mullinuffan: skönt att poletten trillat ner, har en jag med där poletten inte trilla ner förrens jag sa åt barnen  o packa sina grejjer inför ögonen på honom!!

det där kliandet i brösten så hade jag med abbe men ingen svamp eller nått sånt utan det bara kliade nått hemskt!! fick aldrig svar på vad det berode på heller!!

helene:håller tummarna att det blir bättre med amningen så du inte behöver ha henne där hela tiden!!

det jag hört om PSD är att när barnen sover på mage så ligger dom o andas in sin egen koldioxid som inte är bra utan det kan orsaka PSD har hört att nappen är bra för o förebygga PSD oxå!! dessutom rek dom ju att man har en liten kudde o sen ska dom ju inte ha det för varmt i sovrummet utan det ska vara svalt när dom ska sova samt att man inte ska klä dom för varmt eller ha för varmt täcke på dom o sen ska man ju helst inte samsova med dom heller just för att det blir för varmt men det är vad jag har fått höra.

• Linnie74

Hej hittat hir ja med nu..=)

Barbamamma/

Hmm mitt gallsten började som* magkatarr* magen svällde upp å ja fick svårt å andas..mm... då trodde dom först att ja va förstoppad mm.. men de visade igen i slutändan iaf.. så de sa att ja led av magkatarr iställe.. å de gick ja å trodde på i si så där 5-6 års tid tills allt bara blev värre å värre.. ja kunde se ut som ja va i 5 månaden ena dagen å andra dagen va ja bra igen... mm.. sen fick ja mer å mer ont *mellan brösten mm... å även på ena sidan kom de fram senare... så de gick så illa att ja fick åka akut in när min 3 åring va bara 5 veckor å ja hade så ont att ja trodde ja skulle dö ... å dom frågade mig å ja svara bara att läkarna har sagt att ja har magkatarr... fick medicin mot de men vart inge bättre å så tog  dom fram medicin mot gallsten iställe å då hände de grejer..började spy å fick upp nog allt ja ätit innan... å sen den där härliga känslan av att man kunde börja andas å känna att smärtan försvann.. den går inte å beskriva..*ler*

Svar på tråden Aprilmammor 2010