• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • helene306
    Annamamma: Ge GI mer tid, det kan ju ta tid för kroppen att fatta och ställa om. Visst har man samma förväntningar som sist och blir förbannad när det inte går som man vill men ge inte upp än! Jag står still själv men så mumsas det alltför mycket kollisar just nu ...

elina: Alva kan också börja vrida sig och knöla/skrika vid bröstet. Då brukar jag ta upp henne så hon får rapa och lugna ner sig lite. Oftast kommer en rap sen är det bara amma igen. Fortsätter hon knöla vid bröstet brukar det oftast hjälpa att jag buffar lite lätt med handen på rumpan, det är rogivande.

Armani: Jag har Natusan amningsinlägg. De fastnar lite men jag har inga sår eller så som gör ont. Kanske borde jag bli bättre på att torka av bröstvårtan efter amning?

Idag har vi varit iväg i Linköping. Det är knappt jag törs skriva det men nu vill jag att Alva ska vakna så hon kan amma, har ammat henne 4 gånger sen 8 i morse så nu är brösten lite ömma.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • micksaan

Jag använder Liberos amningsinlägg och dom har aldrig fastnat för mig.

Funderar lite om någon har tips vad man kan göra åt Sagas benveck? Det började i ena benvecket där det såg ut som en blåsa som spruckit och huden nötts bort. Smörjde med inotyol och dagen efter var det värre, över hela benvecket. Började då efter råd av mamma att pudra, tänkte om det var svamp då ska man ju inte smörja feta salvor. Blev dock ingen skillnad. Var förbi på BVC igår och visade upp henne och fick då tipset att smörja med inotyol och lägga kompresser på så det inte ligger och skaver hud mot hud. Men tycker nästan det bara ser värre ut. Och nu lika mycket i båda benvecken. Måste gå förbi BVC på måndag igen...

Kan det vara svamp? Vad gör man åt det?

• VildVittra

Har också Liberos och det fastnar inte på mig heller..jag tycker de är toppen

Nicholas 11 juli -05, Isabella 9 april -10
  • hipphipphurra
    lunaria skrev 2010-05-08 15:51:26 följande:
    armani: tack. skönt att det gått bra där hemma med Alicia . här hemma gick det inget vidare ett tag och det är fortfarande en del trots och sonen kastar leksaker på en, men man börjar hitta rutinerna som gör att han verkar bli mer som vanligt igen...måste kännas bra att han gått upp i vikt . hoppas bara inte han behöver sån där skena!! jag har tvättbara amningsinlägg från "Anita Maternity" i bomull och de var helt underbara (den korta tid jag fick använt de ). hipphipphurra: jättesöt liten Isak du har elina: bra att vichyn hjälper. när min son fick det o vi fick bort det första gången så kom det aldrig tillbaks. vår lilla skrutta har också det så vi ska väl ta lite på henne..annamamma: var det du som hade kollat dina sköldkörtelvärden tidigare?? för något låter ju i obalans i din kropp om du får kämpa så mycket med vikten . kanske borde gå till läkare för att kolla upp lite olika saker?? fast ja måste ju säga att jag inte kan gå på GI själv, bara ökar i vikt, men om du gått på det innan borde det ju funka. kram!!jag känner mig lite bättre nu iaf, fick börja med mina betablockerare igen som jag hade undanstoppade långt in i medicinskåpet. jag låg till slut o grät hysteriskt på golvet pga panikångest o det pallade jag inte med. nu är det bara någon av all medicin jag tar som jag blir så himla trött av, får väl se vilken när jag slutar med de ang vikt så har jag fått bort alla kilon o lite till . fast jag gick ju bara upp 6kg..
    Tack så mycket {#lang_emotions_laughing}
  • Armani

Ååh tackar och bockar för alla råd om amninginlägg! Dom som jag köpte idag som är av ren ull fastnar dom oxå och det sista jag vill är att få sår, lillkillen suger så hårt att det gör nog ont ändå Tror jag har några provinlägg från Libero hemma, ska prova dom till att börja med då

Usch, ikväll var ingen rolig kväll och mammahjärtat fick sig en törn som kommer sitta i länge Vi skulle lägga Alicia ikväll och tänkte att vi kunde natta henne både jag och sambon och även ha med Noel då hon gärna vill ha oss bägge två hos sig till hon somnar och Noel var ändå nyammad så vadå tänkte vi. Sen hinner vi inte mer än lägga henne i sängen så får Noel jätteont i magen och skriker hysteriskt vilket gör att jag måste gå ner med honom och försöka få ur honom gaserna. Hör medans hur lillan skriker mamma  mamma och gråter nåt hemskt, fy 17 {#lang_emotions_cry} Nu gick det som tur var över snabbt för lillkillen så jag kunde gå upp till henne igen och amma honom där tills han somnade, men den blicken som Alicia gav mig när jag kom tillbaka riktigt skar i hjärtat att se.... Så svårt att veta hur man ska göra. Går sambon iväg ist, eller om jag tar läggningen med henne själv, så frågar hon efter pappa och vill att han ska komma men det går oftast över på bara en liten stund. Tyvärr så tar läggningen en stund, kan ta allt från 5 min upp till en timme och iom att Noel inte äter på "regelbundna tider" än så vet jag aldrig om jag helt plötsligt måste avbryta och låta sambon ta över, då blir allt bara fel. Att sambon nattar henne själv vägrar hon, jag måste vara med. Kanske man ska börja pumpa ur så det finns lite utifall att, då kan jag få natta henne i lugn och ro utan att behöva gå ifrån om han skulle bli hungrig... Eller hur skulle ni ha gjort? Rackarns så svårt!

Sunshined Usch, låter otrevligt det där Är det fler sånna "blåsor" som uppkommit eller hur ser det ut som?
    När Alicia var liten så fick hon precis som en blåsa som hade spruckit bakom ena öran och sen kom det bara fler och fler sånna, såg nästan ut som finnar. Det var iaf svinkoppor, men det tycker man ju att BVC borde ha sett om det är det i erat fall {#lang_emotions_undecided}

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100424☆*★
  • Annamamma 83
    Armani skrev 2010-05-08 21:03:12 följande:
    Ååh tackar och bockar för alla råd om amninginlägg! Dom som jag köpte idag som är av ren ull fastnar dom oxå och det sista jag vill är att få sår, lillkillen suger så hårt att det gör nog ont ändå Tror jag har några provinlägg från Libero hemma, ska prova dom till att börja med då Usch, ikväll var ingen rolig kväll och mammahjärtat fick sig en törn som kommer sitta i länge Vi skulle lägga Alicia ikväll och tänkte att vi kunde natta henne både jag och sambon och även ha med Noel då hon gärna vill ha oss bägge två hos sig till hon somnar och Noel var ändå nyammad så vadå tänkte vi. Sen hinner vi inte mer än lägga henne i sängen så får Noel jätteont i magen och skriker hysteriskt vilket gör att jag måste gå ner med honom och försöka få ur honom gaserna. Hör medans hur lillan skriker mamma  mamma och gråter nåt hemskt, fy 17 Nu gick det som tur var över snabbt för lillkillen så jag kunde gå upp till henne igen och amma honom där tills han somnade, men den blicken som Alicia gav mig när jag kom tillbaka riktigt skar i hjärtat att se.... Så svårt att veta hur man ska göra. Går sambon iväg ist, eller om jag tar läggningen med henne själv, så frågar hon efter pappa och vill att han ska komma men det går oftast över på bara en liten stund. Tyvärr så tar läggningen en stund, kan ta allt från 5 min upp till en timme och iom att Noel inte äter på "regelbundna tider" än så vet jag aldrig om jag helt plötsligt måste avbryta och låta sambon ta över, då blir allt bara fel. Att sambon nattar henne själv vägrar hon, jag måste vara med. Kanske man ska börja pumpa ur så det finns lite utifall att, då kan jag få natta henne i lugn och ro utan att behöva gå ifrån om han skulle bli hungrig... Eller hur skulle ni ha gjort? Rackarns så svårt! Sunshined Usch, låter otrevligt det där Är det fler sånna "blåsor" som uppkommit eller hur ser det ut som? När Alicia var liten så fick hon precis som en blåsa som hade spruckit bakom ena öran och sen kom det bara fler och fler sånna, såg nästan ut som finnar. Det var iaf svinkoppor, men det tycker man ju att BVC borde ha sett om det är det i erat fall
    Förstår hur du känner,MEN
    Du borde nog försöka tänka om, ni är ju inte elaka om ni inte lägger henne båda två. Vi har aldrig gjort det, medan den ena lägger kan ju den andra göra annat, tex plocka undan, o fixa. de tycker jag är perfekt o kunna göra då, så kan man ju lägga varannan gång. O känn ingen skuld att du måste amma o sånt,ett syskon kommer ju vara underbart för henne även om hon inte förstår de nu.
    Ni gör inget fel, bebisen behöver ju dig också, jag tror detta är nyttigt. Har man bara ett barn är de nog svårt och låta de bli stort,förstår du hur jag menar?
    ditt mamahjärta ska klappa för två nu och det är inget du ska ha dåligt samvete för!
  • helene306

Armani: Allt är en omställning så även för henne! Hennes blick kommer säkert förfölja dig men hon överlever detta också. Jag grät mycket i början för det dåliga samvetet gentemot David när han sa att han ville ha mig själv utan Alva i sängen. Det gjorde ont, jag kunde ju inte dela på mig om Alva var hysterisk och ville ammas. Jag tror ni skulle underlätta för er själva om ni vänjer in henne på att endast en av er nattar henne. Då kan den andre gå ifrån med Noel och Alicia får ensam uppmärksamheten från den som nattar. Visst är det mysigt att hela familjen är med vid läggning, det gör vi med ibland men man blir så låst. Alicia kanske protesterar till en början och skriker efter er båda men hon kommer vänja sig snabbt. Jag lägger ju David om kvällarna och går det så tar maken Alva. Några få gånger har Alva skrikit vid bröstet så maken har fått ta nattningen men annars vill jag göra det så David och jag kan få lite egentid, och maken och Alva får lite egentid.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • 7 michelingodingar

Armani: usch hoppas inte han behöver en skena bara!! när agathon föddes så misstänkte dom fel på hans höfter så en barnläk undersökte honom noga o även pungen reagera dom på(vilket jag inte alls kan förstå varför för den ser helt normal ut tycker jag) men när barnläk undersökt honom så sa dom att det inte var nått fel iaf!! men jag kan reagera lite på hur han har sitt ena ben emellanåt men är kanske så han låg i magen vad vet jag

jobbigt med storasyster som vill att ni bägge nattar, men som andra skrev så kanske det vore bäst o få in rutin så att en av er lägger henne.....
    nu när jag var sjukskriven med sängläge så fick ju maken lägga barnen o det var ramaskrik kan jag säga speciellt från abbe 3 år, han var helt hysterisk första gångerna o undra varför inte mamma kunde natta o det skulle vara mamma som natta det var ju hans rutin ju men efter några gånger så var det lungt sen!!

hoppas ni kan finna en lösning som funkar för er alla!!

hipphipphurra: så söt!!

micksaan skrev 2010-05-08 17:55:22 följande:
    Jag använder Liberos amningsinlägg och dom har aldrig fastnat för mig. Funderar lite om någon har tips vad man kan göra åt Sagas benveck? Det började i ena benvecket där det såg ut som en blåsa som spruckit och huden nötts bort. Smörjde med inotyol och dagen efter var det värre, över hela benvecket. Började då efter råd av mamma att pudra, tänkte om det var svamp då ska man ju inte smörja feta salvor. Blev dock ingen skillnad. Var förbi på BVC igår och visade upp henne och fick då tipset att smörja med inotyol och lägga kompresser på så det inte ligger och skaver hud mot hud. Men tycker nästan det bara ser värre ut. Och nu lika mycket i båda benvecken. Måste gå förbi BVC på måndag igen...Kan det vara svamp? Vad gör man åt det?
    usch stackars liten kan inte svara på om det kan vara svamp heller men är det sårigt? tänkte annars kanske du kan testa o smörja med hydrokortison.

här lämna jag maken o alla barnen hemma igår o åkte o shoppa i ullared, vad skönt det var o komma ut själv hittade en hel del till agathon i bodysar men endast 1 par byxor likaså till grabbarna som drar stl mellan 92-104 fanns nästan inget alls men det hindra inte mig från o spendera en maaaaassssa pengar iaf

har äntligen lyckats gå ner alla gravkg nu, så 12 kg har jag gått ner så nu visar inte vågen 3-siffrigt längre
  • Annamamma 83
    Armani
    Jag låg själv i sån där kallad rosen skena som bebis, heter de så?
    Tror jag hade det några veckor,men de var nog bara när jag liksom låg ner i säng och vagn. Idag finns inget fel på mina höfter i alla fall..
    Men detta var ju för snart 27 år sen, så de borde väl ha ändrats lite sen dess.
    Men alla mina leder o grejer är nog lite knas, mina armar hoppade tex r led när ja va bebis, detta när mamma satte mig upp på skötbordet genom att hålla i mina händer,hoppas ni förstår hur ja menar.
    O nu som vuxen har ja fått veta att ja är väldigt överrörlig i alla leder, detta kan ju varit en orsak till problemet med mina höfter, men ja vet inte...
Svar på tråden Aprilmammor 2010