• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Annamamma 83
    lunaria skrev 2010-05-13 19:32:17 följande:
    barbamamma: jag kan ju inte låta bli att läsa oavsett om jag blir äcklad . jag pratade med gynmottagningen för jag blev lite orolig för mina blödningar o hon sa att avslaget som kommer ska lukta ganska surt och så, men ring o hör om du är osäker!! jo det är ju rätt så tidigt om det är en tand..vet inte om sån't kan va ärftligt eller så heller...   armani: min son var ganska tidig med att följa med blicken så det är nog tidigt, men kan nog vara så för vissa barn . hoppas det går bra på lördag, är nog mest nervöst första dagen innan man får in rutiner o sån't!! måste fråga er hur ni gör...bvc-sköterskan sa till oss att vi ska vända på Linns huvud när hon sover så hon inte blir platt på ena sidan, men Linn har så stark nacke så om man vänder på hennes huvud så tar det två sekunder så vänder hon tillbaks huvudet..eller så vaknar hon av att man gör så o börjar gråta eftersom hon oftast ligger på mage o man lixom får lyfta upp hennes huvud lite för att vända det. vet inte hur man ska få henne att sova på andra sidan?!
    Har du kudde till henne? Då tror jag inte de är så stor fara. jag har faktiskt aldrig hållt på med de där o vänt på huvudet. Men sen har mina barn inte varit några sjusovare heller. Ingen av dem har ju sovit så långa stunder på raken,så när de väl sovit har jag inte gjort minsta för o väcka dom{#lang_emotions_laughing}
  • lunaria
    Armani skrev 2010-05-13 20:17:20 följande:
    Har du provat att lägga henne åt andra hållet, dvs med huvudet ner mot fotändan? Det funkade med Alicia när hon var bebis, hon ville ha ansiktet in mot rummet så då funkade det att göra så.
    jo det har vi gjort, men hon vänder likväl huvudet åt det håll hon brukar ha det...
    Annamamma 83 skrev 2010-05-13 22:33:19 följande:
    Har du kudde till henne? Då tror jag inte de är så stor fara. jag har faktiskt aldrig hållt på med de där o vänt på huvudet. Men sen har mina barn inte varit några sjusovare heller. Ingen av dem har ju sovit så långa stunder på raken,så när de väl sovit har jag inte gjort minsta för o väcka dom
    jo vi har kudde. lät skönt att du säger så för det har varit hopplöst. Noah låg nästan alltid med rygg och bakhuvudet mot kudden, han valde ingen sida att ligga med neråt. jag känner också att man skulle vilja strunta i det där, men vet inte hurpass platta de blir även med kudde. jo hur hon sover är ju så olika från dag till dag så det känns ju onödigt att råka väcka henne pga detta..
  • Armani
    lunaria skrev 2010-05-14 08:12:20 följande:
    jo vi har kudde. lät skönt att du säger så för det har varit hopplöst. Noah låg nästan alltid med rygg och bakhuvudet mot kudden, han valde ingen sida att ligga med neråt. jag känner också att man skulle vilja strunta i det där, men vet inte hurpass platta de blir även med kudde. jo hur hon sover är ju så olika från dag till dag så det känns ju onödigt att råka väcka henne pga detta..
    Då skulle jag ha struntat i det där och låta henne ligga som hon vill. Innan vi kom på det där med att vända Alicia helt i sängen så var det ett ständigt bök med att försöka vända hennes huvud och bvc-ssk sa att hon hade blivit lite platt på ena sidan (inget som vi har märkt eller sett det minsta av, kan iofs bero på allt hår) men hon sa även att går det inte så går det inte och då är det ingen katastrof heller. Du har ju kudde till henne så så mycket platt kan det nog inte bli
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆ Noel 100503 ☆*★
  • 7 michelingodingar

Armani:kommer säkert gå jättebra ska du se när din sambo/make ska iväg

helene:ja fast detta är inte flytningar det är jag säker på utan nått annat äckligt, jag funderar lite eftersom jag hade ju bakterier när jag vänta agathon som INTE skulle finnas där o läk förstod inte heller hur jag fått dom bakterierna o fick då medicin(vagiatorier som skulle stoppas upp) tänkte om det är så att jag inte blivit av med dom bakterierna o att det visar sig på detta sätt då.....

am zandra: haha tänkte lite på dig när jag skrev att man inte skulle läsa om man var kvacklig

har du en kudde till Linn så ska du inte behöva vända på huvudet vi har haft kudde o tjejerna har ju haft runda fina huvud medans grabbarna blir platta trots kudde kollar agathon emellanåt för han vill gärna ha huvudet åt ena hållet o än så är det ingen fara iaf. annars kanske du kan rulla ihop en liten handduk o lägga bakom henne så hon inte kan vända huvudet så lätt åt andra hållet......

• helene306
    am zandra: Med David sa också bvc-sköterskan till oss att ändra huvudläge för han började bli platt på högersidan eftersom han gärna hade huvudet däråt. Jag blev rätt stressad av det för sköterskan la fram det så hårt att vände vi inte på huvudet skulle han bli helt sned (hon var ju ingen bra sköterska heller) och jag sprang titt som tätt och försökte vända hans huvud med resultat att han vände sig lika fort igen. Låt honom ligga som han vill. Snart blir han mer rörlig och vänder sig som han vill ändå. Det blir så jobbigt stressmoment att vrida på huvudet hela tiden. Min svägerskas dotter hade Rosenskena och hon fick ett väldigt platt bakhuvud pga det men hon kunde ju inte ligga på annat sätt än på rygg. Det tog flera år innan hennes huvud rundade till sig men bättre blev det. Alva sover på rygg på dagen och på natten växlar hon från sida till sida vartefter hon ammas.

I onsdags pumpade jag en liten skvätt för att vänja Alva med att äta ur flaska. Igår var en kinkdag och på kvällen värmde jag och maken testade. Alva slurpade i sig utan problem och jag har inte sett maken så lycklig sen hon föddes Nu ska jag försöka fortsätta pumpa lite varje dag om jag kommer ihåg så maken kan ta ett avlösningspass på kvällen. Det var så skönt att se att det funkade! Maken testade en gång innan när jag däckade ihop totalt i sängen av trötthet en kväll men då gick det inte alls, Alva tvärvägrade flaskan och bara skrek. Igår gick det bättre
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • lunaria

armani: det var detta jag funderade på, hurpass platta de kan bli, men det låter ju inte som att det är nån fara då

barbamamma: ja det är ju lite äckligt när man tänker på vad som kan komma ur kroppen o att jag tänker bara på de som syr ihop en efteråt, fyy farao va äckligt det måste va{#lang_emotions_throwup}. bra tips du gav angående handduk, ska testa det.

helene: skönt att det funkade bra med flaska . det är just denna del som jag tycker är så himla skönt att eftersom jag inte mår så värst bra så är det väldigt bra att maken kan ta matningen han med. Noah låg ju på rygg och blev något platt bak, men det var inte så värst märkbart.

• helene306
    am zandra: Jag blandar ihop hit och dit och har vist skrivit "honom" istället för henne i mitt svar till dig. Jag ber om ursäkt, yrpanna som jag är

Barbamamma: Hmmm ... ja, hade du bakterier kan man ju börja undra. Lika bra att kolla upp om det inte är flytningar du har. Inte bra att gå omkring med något skit i kroppen!

am zandra igen: Jag tror de är rätt härdarde på förlossningen men visst kan det säkert vara äckligt. Man lider mest själv (och tror) att det är äckligt. När jag duschade efter snittet och skulle få på mig trosorna kom en syndaflod av blod på golvet. Eftersom jag inte var så värst smidig kunde jag inte bara böja mig ner och torka upp allt så jag fick låta det vara och berättade lite försiktigt för undersköterskan om blodpölen på golvet {#lang_emotions_embarassed}. Pinsamt tyckte jag och hon skickade mig bums i säng med tanke på att jag redan förlorat så mycket blod.
  • Annamamma 83

Hur känner ni er menalt...
    Jag känner mig väldigt konstig men kan inte sätta fingret på vad de är. Känner mig liksom ledsen inombords hela tiden,men gråter inte. men känslan i bröstet är liksom dennsamma som när man gråter. jättesvårt o förklara!
    Är så rädd att de har med akutsnittet o göra o att ja håller på o bli knäpp nu lr nåt.
    Men då borde ja väl redan haft min "dust".
    Inne på sjukhuset mådde ja ju helskum,stortjöt hela tiden,men de gick ju över,o de va väl alla hormoner...

• lunaria

helene: jo jag upptäckte det, men det är ju helt ok att vara virrig . jo det är nog så, men usch, jag tycker inte det är nice med kroppsgrejer. o jag tycker det är pinsamt att andra får se sån't fastän de är vana. fasar redan inför återbesöket på gyn...

annamamma: jag är nog inte rätt person att svara dig eftersom jag har sköldkörtelproblem och det just nu känns som man aldrig kommer att bli lycklig eller riktigt glad igen. de flesta dagar antingen gråter jag eller så känns det som den känslan du beskriver. tar en dag i taget o försöker tänka att det går över...men du kanske ska söka för dina problem om de fortsätter, kan ju mycket väl vara en depression eller något hormonellt problem som du fått. för det var ju rätt många veckor sen du fick barn nu o babybluesen borde ha försvunnit om det vore det ju...känner du dig glad någon gång imellan då eller känner du så här hela tiden?? *kramar om*

• helene306
    Annamamma 83 skrev 2010-05-14 16:54:10 följande:
    Hur känner ni er menalt...Jag känner mig väldigt konstig men kan inte sätta fingret på vad de är. Känner mig liksom ledsen inombords hela tiden,men gråter inte. men känslan i bröstet är liksom dennsamma som när man gråter. jättesvårt o förklara!Är så rädd att de har med akutsnittet o göra o att ja håller på o bli knäpp nu lr nåt.Men då borde ja väl redan haft min "dust".Inne på sjukhuset mådde ja ju helskum,stortjöt hela tiden,men de gick ju över,o de va väl alla hormoner...
    Jag känner mig rätt nöjd eller hur jag ska uttrycka mig. Ja, förutom att jag ständigt måste härja på en trotsande storebror som moppsar upp sig allt mer och mer men det jobbar jag med för att minska varje dag.
    Det du skriver tycker jag du ska ta som en varningssignal och ringa mvc (eller kanske bvc?) för att få komma och prata med någon om hur du mår. Hur tror du det kan ha med akutsnittet att göra? Att förlossningen inet blev som tänkt, du känner dig snuvad eller något annat? Jag tänkte inte så mycket efter akutsnittet med David men lite kände jag mig som en sämre kvinna för att jag inet kunde föda mitt barn och den känslan fick jag lite bekräftad i möten och förlossningssamtal med andra kvinnor. När jag sa att jag fick snitt sa de bara "Jaha ... " sen pratade de vidare om sitt. Knäpp håller du inte på att bli men du står säkert på gränsen till någon depression. Du ska inte må som du gör, antar att du känner dig rätt tom inombords?  Som am zandra frågar: känner du glädje någon gång eller är du ständigt ledsen??

Jag tycker jag mår bra. Förra veckan blev jag ledsen när maken och jag kom ihop oss över en skitsak och sa lite hårda, onödiga ord men jag började faktiskt inte gråta, blev bara så arg och besviken men det gick över lika fort.

Många kramar till dig!!
Svar på tråden Aprilmammor 2010