• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • bäbbä

Hej!

Nu var det länge sen jag skrev nånting. Är in och läser då och då men hinner inte skriva så mycket. Och GRATTIS till alla nya mammor!!{#lang_emotions_heart}
    Emil har hunnit bli 11v på tisdag! Tiden rusar iväg. Och han växer som en oxe, hehe. Nu väger han 6kg och är 58,5cm lång {#lang_emotions_laughing} Man kan ju undra hur stor han skulle ha varit när han var beräknad att komma den 5:e april, och inte 6v för tidigt som det blev.{#lang_emotions_smile}

• Armani

Vad ni är kloka och gulliga
    Har funderat fram och tillbaka på det här med Alicia's läggning... Jag tar mer än gärna läggningarna med henne för att få rå om henne lite själv en stund, samtidigt vet jag att sambon tar lite illa vid sig att hon inte tillåter honom att sköta nattningen och jag skulle ju så klart vilja att det skulle gå bra oavsett vem som nattar henne. Men sen vet man ju aldrig heller, nästa vecka kanske det är tvärtom.
    Hur som helst så pratade vi om det här ikväll och kom fram till att så länge det funkar så tar jag nattningarna med Alicia och så får sambon samtidigt en stund själv med Noel. Just ikväll gick det hur smidigt som helst då Noel ville äta bara strax innan och sen somnade som en stock i sambons famn, Alicia var verkligen jättenöjd över vår mysstund innan hon somnade och det kändes super för mig med. Det kan hända att det inte är den mest optimala lösningen i längden, men det känns onödigt att göra det jobbigare än vad det är

Ang Noel's ev höftfel... Ja vi hoppas ju verkligen att det inte är nåt, men är det så så är det iaf inget farligt. En skena som får sitta på i 6 veckor och sen ska det vara bra typ, men det känns ändå olustigt. Läkaren som upptäckte det tyckte att det kändes mindre på andra läkarundersökningen och trodde inte att UL skulle visa nåt fel, men det hade tydligen varit någon miss i ett liknande fall på vårt sjukhus för ett tag sedan så nu var dom benhård med att skicka iväg alla som man kände minsta lilla på för undersökning.

Å tack förresten för alla tips om amningsinlägg! Provade Libero's och vilken skillnad

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100424☆*★
  • Ain

oja, det där med att ha daligt samvete för första barnet känner jag igen!

Här har det iof gatt bättre än jag trodde (oroade mig verkligen för detta innan Benjamin föddes), Benjamin sover ganska mycket och da ägnar jag mig at dottern. Dessutom bär jag Benjamin i bärsjalen sa da kan jag ocksa vara med henne. Men naturligtvis sa är det inte samma sak som tidigare.

Ang. läggning sa har vi redan innan växlat av varandra, sa det fungerar. Vi gör sa att pappa tar duschning osv om Benjamin maste ammas, och sa kommer jag in pa slutet och sjunger och gosar medan pappa tar lillebror.

Men nagot jag tycker varit ganska jobbigt är att det blir sa mycket "brak" med storasyster (2 ar). Tidigare har jag kunnat vara mer pedagogisk med henne, men nu förekommer det situationer där det är svart. Tex om vi är och handlar eller är nagonstans i närheten av en väg/parkering osv. Ofta springer hon iväg da, bara för att trotsa, och det är ju väldigt farligt sa da maste jag lämna lillebror och springa efter. Och da blir ju hon arg och ledsen för att jag bär tillbaka henne - jag kan ju heller inte lämna lillebror för länge. Tidigare kunde jag dels förebygga och förutse lite bättre, och sedan förklara och ta mig mer tid vid sadana situationer. Da kände jag mig väldigt elak som mamma, trots att jag inte kunde göra annorlunda i de situationerna.

Nu har jag iaf börjat ändra mina strategier, och även Miriam har vant sig lite vid situationen och behöver inte pröva och utmana sa mycket, sa det har varit mycket harmoniskare pa senare tid. Men första gangen vi gick ut tillsammans kändes det inte sa kul.

Atminstone tycker hon mycket om sin lillebror och pussar och kramar hela tiden, vill ge honom nappen och trösta om han grater och sadär. Den första hon vill se pa morgonen är Benjamin

• Annamamma 83
    bäbbä skrev 2010-05-09 21:09:37 följande:
    Hej! Nu var det länge sen jag skrev nånting. Är in och läser då och då men hinner inte skriva så mycket. Och GRATTIS till alla nya mammor!! Emil har hunnit bli 11v på tisdag! Tiden rusar iväg. Och han växer som en oxe, hehe. Nu väger han 6kg och är 58,5cm lång Man kan ju undra hur stor han skulle ha varit när han var beräknad att komma den 5:e april, och inte 6v för tidigt som det blev.  
    6 KG!!!!!!!!!!!!!!!!! oj oj, de skiljer ju bara en dag på våra grabbar!
    Förra mån vägde algot 3700g. Idag ska han vägas igen, får se om han kommit upp till 4 kg nu, nära i alla fall! skönt att allt går bra!

Armani
    Skönt att allt gick bra o hoppas de fortsätter så. jag har funderat lite o jag tänker lite tvärtom. jag går med ständigt dåligt samvete för algot. att ja inte hinner ge han den tid ja vill. typ när han somnat djupt o ja lägger ner han för o göra nåt annat så mår ja jättedåligt över att ja inte sitter o låter han ligga i famnen.
    varför jag inte känner skuld mot mellangrabben är nog för han är så självständig. han leker så bra själv, gnäller aldrig om att va i famnen,eller bli buren, kräver aldrig att vi ska leka osv. han stänger t om dörren o vill va ifred ibland.
    största grabben är dock tvärtom. har aldrig kunnat leka själv. 1min efter kompisarna gått frågar han mig vad vi ska göra. sen sitter han o gnäller att han har tråkigt tills ja aktiverar han. han har alltid varit sån, han skrek så fort ja lämna rummet när han va liten,de va så psykiskt jobbigt minns jag. tänk att två syskon kan bli så olika!
  • Annamamma 83

någon som har ett par shorts i storlek 62 hemma?
    jag skulle behöva bredd o innerbens längd.
    ska sy några shorts av överblivet tyg!

• hipphipphurra
    7 michelingodingar skrev 2010-05-09 11:03:37 följande:
    Armani: usch hoppas inte han behöver en skena bara!! när agathon föddes så misstänkte dom fel på hans höfter så en barnläk undersökte honom noga o även pungen reagera dom på(vilket jag inte alls kan förstå varför för den ser helt normal ut tycker jag) men när barnläk undersökt honom så sa dom att det inte var nått fel iaf!! men jag kan reagera lite på hur han har sitt ena ben emellanåt men är kanske så han låg i magen vad vet jag jobbigt med storasyster som vill att ni bägge nattar, men som andra skrev så kanske det vore bäst o få in rutin så att en av er lägger henne.....nu när jag var sjukskriven med sängläge så fick ju maken lägga barnen o det var ramaskrik kan jag säga speciellt från abbe 3 år, han var helt hysterisk första gångerna o undra varför inte mamma kunde natta o det skulle vara mamma som natta det var ju hans rutin ju men efter några gånger så var det lungt sen!!hoppas ni kan finna en lösning som funkar för er alla!!hipphipphurra: så söt!! usch stackars liten kan inte svara på om det kan vara svamp heller men är det sårigt? tänkte annars kanske du kan testa o smörja med hydrokortison.här lämna jag maken o alla barnen hemma igår o åkte o shoppa i ullared, vad skönt det var o komma ut själv hittade en hel del till agathon i bodysar men endast 1 par byxor likaså till grabbarna som drar stl mellan 92-104 fanns nästan inget alls men det hindra inte mig från o spendera en maaaaassssa pengar iaf har äntligen lyckats gå ner alla gravkg nu, så 12 kg har jag gått ner så nu visar inte vågen 3-siffrigt längre
    Tack så mycket
  • Madde01

Usch, min lille grabb har inte bajsat på hela natte o hela dagen.. Vet inte vad jag ska göra :( Märker hur ont han har, nu har han iof sovit 3timmar.. Så jag hoppas verkligen att han  bajsat när han vaknat..

• Mullinuffan
    Madde01 skrev 2010-05-10 16:11:10 följande:
    Usch, min lille grabb har inte bajsat på hela natte o hela dagen.. Vet inte vad jag ska göra :( Märker hur ont han har, nu har han iof sovit 3timmar.. Så jag hoppas verkligen att han  bajsat när han vaknat..
    ammar du? eller ger du ersättning?

för ammar du kan det gå 1 vecka innan dom bajsar och vid ersättning bör dom bajsa 1 gång per dag...

Ska väga Hannes på ons då e han 1 månad hoppas han vöger 5.4 kilo
    (¯`°?.¸ Ebba My Sally Hannes mina älskade barn¸.?°´¯)
  • Madde01
    Mullinuffan skrev 2010-05-10 17:24:35 följande:
    ammar du? eller ger du ersättning?för ammar du kan det gå 1 vecka innan dom bajsar och vid ersättning bör dom bajsa 1 gång per dag...Ska väga Hannes på ons då e han 1 månad hoppas han vöger 5.4 kilo
    Jag gör både och ..
    han brukar bajsa flera ggr per dag, men senaste veckan han har haft det jätte jobbigt..
  • helene306
    Madde01 skrev 2010-05-10 16:11:10 följande:
    Jag är inte förtjust i detta själv men ibland kan det hjälpa om man tex stoppar in en termometer lite i rumpöppningen så det retar och de bajsar. Annars, rapsolja i ersättningen? Lite magmassage kan få fart på magen också men då måste man massera väldigt försiktigt. Är det fullt i magen kan det göra ont.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Aprilmammor 2010