• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Mullinuffan
    Madde01 skrev 2010-05-10 17:36:19 följande:
    Jag gör både och ..han brukar bajsa flera ggr per dag, men senaste veckan han har haft det jätte jobbigt..
    Stackarn..

helene ger dig bra råd
    (¯`°?.¸ Ebba My Sally Hannes mina älskade barn¸.?°´¯)
  • Madde01
    helene306 skrev 2010-05-10 17:41:26 följande:
    Jag är inte förtjust i detta själv men ibland kan det hjälpa om man tex stoppar in en termometer lite i rumpöppningen så det retar och de bajsar. Annars, rapsolja i ersättningen? Lite magmassage kan få fart på magen också men då måste man massera väldigt försiktigt. Är det fullt i magen kan det göra ont.
    det där med temp funkade inte.. Nej nu när jag gav han ersättning fick han ut en blöja full med bajs, mn klämmer o gråter fortffarande när han ligger på mage, tyder det på att han har kvar i magen tro elr?  funderar på o testa det där med oljan, men han är lixom inte sådär hård i magen tror jag? Är lixom lite gummiaktigt när det kommer ut, ursäkta att jag beskriver ;p haha.. mne så svårt o förklarar annars :D
  • Mullinuffan

Har du provat minifom? Eller sempers magdroppar? Usch det e svårt när dom får magknip...Tänk på oxå vad du äter med när du även ammar

• Madde01
    Mullinuffan skrev 2010-05-10 18:44:44 följande:
    Har du provat minifom? Eller sempers magdroppar? Usch det e svårt när dom får magknip...Tänk på oxå vad du äter med när du även ammar
    ja, tycker det är jätte jobbigt.. vet inte vem det är värst för faktiskt :p nej, trodde dom dropparna bara var för gas besvär. för fiser gör han gott helatiden ;p så där är det inga problem. Vadå? kan nått jag äter göra att han blir så här krånglig i magen? ;p Tusen frågor, känner mig helt ny på denna front {#lang_emotions_tongue_out}
  • helene306
    Madde01 skrev 2010-05-10 18:14:49 följande:
    det där med temp funkade inte.. Nej nu när jag gav han ersättning fick han ut en blöja full med bajs, mn klämmer o gråter fortffarande när han ligger på mage, tyder det på att han har kvar i magen tro elr?  funderar på o testa det där med oljan, men han är lixom inte sådär hård i magen tror jag? Är lixom lite gummiaktigt när det kommer ut, ursäkta att jag beskriver ;p haha.. mne så svårt o förklarar annars :D
    Jag vet ärligt inte hur bebisars avföring ser ut när de får ersättning, jag har bara sett detta senapsgula från ammade barn. Det kan ju vara något du ätit också som han reagerar på. Gummiaktigt låter ju ändå ok, jag trodde väl det var rätt hårt annars. Jag tror på olja, det brukar lösa upp en hård mage.
    Minifom är annars bäst på gasiga magar om det är svårt att få ut luft. 

Alva, glupsk som bara den, kan ju äta och äta och äta och få ont i magen av det men hon både bajsar och fiser som får den största karln att rodna Jag vet inte om hon reagerat på vad jag äter. Ibland skriker hon, ibland inte.

Tappar ni hår?? I mitten av graviditeten fram till v 36 ungefär tappade jag fruktansvärt mycket hår. Nu tappar jag ingenting och jag har en kalufs som är tjockare än tjockast! Jag får typ 2 hårstrån i borsten när jag tvättat håret och kammar och tappar nästan inget när jag fönar håret. Innan var golvet fullt av hår vid föning. Efter David tappade jag hår som bara den, önskar faktiskt det skulle lossna lite nu också.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Mullinuffan

Kan ju sitta lite gaser längre upp i tarmarna som gör att han knorrar, rapar han ofta? Kan sitta en rap på tvären...

Ja alltså dom kan ju få knip av att man äter gasiga saker som lök och kål o.s.v

Jag är inte heller så duktig på det här med amning då det e första barnet jag ammat längre än 1 månad

• helene306
    Madde01 skrev 2010-05-10 18:52:43 följande:
    ja, tycker det är jätte jobbigt.. vet inte vem det är värst för faktiskt :p nej, trodde dom dropparna bara var för gas besvär. för fiser gör han gott helatiden ;p så där är det inga problem. Vadå? kan nått jag äter göra att han blir så här krånglig i magen? ;p Tusen frågor, känner mig helt ny på denna front
    Ja, barnet kan reagera på vad du stoppar i dig. Lök, kål, bönor (gasbildande mat), mjölkprodukter, choklad, starka kryddningar mm kan göra att bebis får knip.
  • Madde01

Mullinuffan - Jo han rapar nästan varje gång efter han ätit 1 elr 2ggr ungefär, så det är ju inge problem med rapningen..

Helene- Ja, det är ju senapsgult o gummiaktigt o inte hårt.. Det är bara det att han har just svårt att få ut det.. Fattar inte hur det kan vara så när han inte är hård, och när han väl bajsar efter att ha haft jätte problem kommer det ur mycket, men nu verkar han endå ha kvar lit i magen, för han klämmer  o är jätte ledsen fortfarande när han är vaken, nu sover han igen .. Äter ju inte så mycket bönor o sådant.. Men choklad o filmjölk äts det en del :) Men inte så jätte mycket ändå..

• Madde01
    helene306 skrev 2010-05-10 19:04:54 följande:
    . Alva, glupsk som bara den, kan ju äta och äta och äta och få ont i magen av det men hon både bajsar och fiser som får den största karln att rodna Jag vet inte om hon reagerat på vad jag äter. Ibland skriker hon, ibland inte.
    haha, julius fiser också fruktansvärt mycket och HÖGT ;p Så fort han sträcker på sig så fiser han.. Dom i föräldrar gruppen brukar skratta gott åt han ibland . För det låter verkligen ;D
  • helene306
    Madde01 skrev 2010-05-10 19:18:16 följande:
     Helene- Ja, det är ju senapsgult o gummiaktigt o inte hårt.. Det är bara det att han har just svårt att få ut det.. Fattar inte hur det kan vara så när han inte är hård, och när han väl bajsar efter att ha haft jätte problem kommer det ur mycket, men nu verkar han endå ha kvar lit i magen, för han klämmer  o är jätte ledsen fortfarande när han är vaken, nu sover han igen .. Äter ju inte så mycket bönor o sådant.. Men choklad o filmjölk äts det en del :) Men inte så jätte mycket ändå..
    Vet inet om jag kan beskriva Alvas senapsgula som gummiaktigt. Det ser mest grynigt ut. Jag läste också att om man ammar och barnet inet ammar "tomt" så får den i sig den laktoshöga mjölken i början av amningen och det kan ge knip. När jag ammar numera, ammar jag tills Alva släpper. Sen rapas hon. När hon vill ha mer ammar jag igen fast ur samma bröst så hon får i sig den feta mjölken. Så här kan jag upprepa 3-4 gånger beroende på hur mycket/om hon knölar vid bröstet. Är bebisens avföring åt det grönaktiha hållet visar det att den fått i sig den laktoshöga, första mjölken som kommer ur bröstet. detta hade inet jag en aning om innan förrän jag läste om detta tips att amma samma bröst igen för att bebis ska få i sig den feta mjölken. Man tror ju att bröstet är tomt men mjölk finns det.

Det kan ju vara så att han trots allt reagerar på den choklad/filmjölk du äter. Enda sättet att veta är att utesluta för att testa.
Svar på tråden Aprilmammor 2010