• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • prickelina

Första skoldagen för mig imorgon och så även första dagisdagen på några veckor, jag BÄVAR för alla baciller som kommer attackera min lille skatt! Jag som f.ö är nyopererad och typ väldens tröttaste känner mest ren skräck när jag tänker på att det börjar nu. Men det ska minsan bli skitbra, det har jag bestämt!

• yoshimi

Då var jag igång,
    mycket självstudier denna terminen och det tackar vi för.
    Jag är en kvällsmänniska och läser gärna på kvällar/helger.
    Och då kan sonen vara på dagis några timmar på dagen bara de lektionsfria dagarna
    och ibland tom vara hemma helt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • nycsthlm

Skönt med självstudier! Så är det här med, i alla fall fram till mitten av oktober. Det är i och för sig två kvällsföreläsningar i veckan, men alla var inte obligatoriska. Jag föredrar självstudier. Ska försöka ta sista klassen denna termin på distans om min studievägledare godkänner den kursen dvs.

Undrars om jag kan anmäla VAB till CSN även om  jag har kvällskurs? En kompis var barnvakt så jag kunde gå på föreläsningen, men sonen var ju hemma hela dan och då är det snudd på omöjligt att plugga.

• chrissy
    nycsthlm skrev 2010-08-31 08:50:37 följande:
    Har ni mycket föreläsningar på em? Jag har haft turen att sluppit det, och när det skett så har jag pratat med läraren. På min instituation är de otroligt tillmötesgående när man säger att man har barn.  Lagom till min första tenta bliv sonen självklart sjuk. Jag stressade ut totalt och försökte skriva klart den på nätterna mellan hans kräkattacker, innan jag gav upp och mailade jag läraren och sa som det var, att tentan skulle bli lite sen. Det var absolut inga problem! Jag som ju är van att plugga i USA, där är det no mercy! De flesta lärare gav en IG om tentan om så ens var 1 min sen! Så var det bara att punga upp med $1000 för att ta om klassen. Inga omtentor där inte! Jag är så glad att systemet i Sverige är annorlunda .
    Jo, det är ju en del sena föreläsningar, dock inte superofta, men har sneglat lite på schemat och självklart lyckas dom eftermiddagarna oftast sammanfalla med att dagis stänger tidigare.
    Nu har dagis st'ngt tors och fre, som tur är har jag en pappa som är pensionär och bara bor en timme härifrån.
    Sitter just nu och försöker ta mig igenom världens tråkigaste bok och funderar över vad jag har gett mig in på. Försöker trösta mig själv med att det nog bara är för att det var så länge sen jag pluggade, och att det kommer ge sig så småningom..
    Härligt att höra att dom har varit så tillmötesgående. Om jag känner min son rätt så kommer sjukdomarna avlösa varandra nu när hösten kommer så får hoppas att mina lärare är lika förstående :)
  • mojsan79
    nycsthlm skrev 2010-08-31 09:19:04 följande:
    Hejsan Mojsan, javisst är det bra att plugga som småbarnsförälder! Håller med om det där med somrarna. Denna sommar tog jag dock en distanskurs online. Funkade rätt bra.

Ikväll är det första föreläsningen för terminen, som är obligatorisk. Och gissa vem som snorar och rosslar och inte ville äta frulle för "rösten gör så ont"???? Så han blir hemma från dagis idag. På kvällen ska min kompis fortfarande vara bv eftersom hennes son (min sons kompis) också är snuvig. Då smittar han i alla fall ingen .
    Tjena hej!
    Förra sommaren var ett helvete innan lönerna från sommarjobbet kom på plats (efterhand) så i år tog jag också en sommarkurs, med lån :( plus att jag jobbade heltid. Det funkade jättebra men jag har inte sett sonen mycket, som tur är har han haft det kanonbra med pappa, mormor/morfar och farmor men visst har jag lite dåligt samvete för att vi inte setts så mycket.

Vi började i tisdags och det med besked! Två föreläsningar i veckan, plus skriftlig inlämning till seminarium samma vecka och så det muntliga på det. Tidigare terminer har föreläsningarna varit streamade för dom som läser distans men inte nu, så det blir till att pallra sig iväg. Jag kan tycka att jag ibland lär mig mer genom att läsa kurslitteraturen än att gå på föreläsningarna, det blir lätt en massa svammel (sociologi).

Trist med sonen, själv är jag dunderförkyld liksom sonen, det är ju den tiden på året. :/
    Läste att dina lärare var förstående om man hade barn, det har mina också varit, fram tills nu. Bad om att få en tidig seminarietid eftersom jag pendlar och är ensam, det var minsann inte det lättaste med denna lärare och det kan jag tycka är skitsopigt. Nu fick jag förklara allt med tider, tågtider osv för att få "fördelen" att välja seminarietid. *suck*

Dags att ta tag i första inlämningen!!!
  • nycsthlm

Det var mig en ogin lärare du hade. Usch! Och vilken rivstart alla verkar ha! Kanske beror på att kursen jag tar nu är deltid så den går över hela terminen. Jag ska förutom dessa 15p ta 18p till senare. Så nu är det rätt lugnt här. Har inte fått tag på en kursbok, och den finns bara till utlåning veckovis. Om den ens finns inne nu. Ska kila in på universitetets bibbla och försöka jaga rätt på den nu. Läser du sociologi förresten? jag är också sociolog .

Vad var det för något du pluggade nu igen Chrissy?

• mojsan79
    nycsthlm skrev 2010-09-02 16:05:17 följande:

Det var mig en ogin lärare du hade. Usch! Och vilken rivstart alla verkar ha! Kanske beror på att kursen jag tar nu är deltid så den går över hela terminen. Jag ska förutom dessa 15p ta 18p till senare. Så nu är det rätt lugnt här. Har inte fått tag på en kursbok, och den finns bara till utlåning veckovis. Om den ens finns inne nu. Ska kila in på universitetets bibbla och försöka jaga rätt på den nu. Läser du sociologi förresten? jag är också sociolog .

Vad var det för något du pluggade nu igen Chrissy?

Härligt!!! Då är det dig jag ska snacka med då, när det blir alltför tilltrasslat i skallen. *hehe* Jag har ju precis börjat läsa sociologi, läser samhällsvetarprogrammet med inriktning sociologi så småningom ska väl jag också bli sociolog. Har läst statsvetenskap och rättsvetenskap tidigare terminer.
    Den här kursen är en delkurs men den känns då som nåt i hästväg, stackars dom som är helt nya på högskolan, dom måste fundera.

Det här med kurslitteratur är ett kapitel för sig, har tidigare kurser kunnat låna på bibblo men dragit på mig många skulder pga dessa veckolån. Har nog en saftig skuld nu kan jag tänka mig, efter sommarkursen som hade säkert 10 böcker och dom vill man ju gärna inte köpa. Hoppas att du hittar den! Vad var det du läste?
  • prickelina

Åhh dessa böcker! Vår första kurs är 10 veckor ca och det är typ 10 obligatoriska böcker a 200-300 kr st... Varför är kurslitteratur så dyr?

Fick mitt schema idag och det blir minsan ingen glassig höst! Tycker vi verkar ha jättemånga föreläsningar, jag hade hoppats att kunna jobba lite med men det känns ju tufft...

• nycsthlm
    prickelina skrev 2010-09-02 23:43:38 följande:

Åhh dessa böcker! Vår första kurs är 10 veckor ca och det är typ 10 obligatoriska böcker a 200-300 kr st... Varför är kurslitteratur så dyr?

Fick mitt schema idag och det blir minsan ingen glassig höst! Tycker vi verkar ha jättemånga föreläsningar, jag hade hoppats att kunna jobba lite med men det känns ju tufft...

Ja kurslitteratur är onekligen dyrt! Jag har sån tur denna termin då denna kurs jag tar har 2 obligatoriska böcker och jag har lyckats låna den ene på Riksdagsbiblioteket, och den andre har jag ställt mig på kö på på stadsbibblan. Riksdagsbiblioteket är ju nästan som att ha "egna" böcker. Det är ju inga sista inlämningsdatum utan man får ha dem hemma så länge som man behöver förutsatt att ingen bokar boken. Eller om någon riksdagsman skulle vela ha bocken för då får man email och måste lämna tillbaka boken inom 3 dagar! Än så länge har inte Fredrik Reinfelt velat läsa just "mina" böcker .

Nästa kurs jag ska läsa så består kurslitterturen bara av artiklar som man får ladda ned och printa ut själv.

Samhällsvetarprogrammet funderae jag på. Är det likt samhällsplanerarprogrammet? Jag funderade på att söka en det sistnämnde på masternivå, men det bidde demografiprogrammet istället.

Vad har ni för planer i helgen då? Här ska vi på Skansen på söndag. Kul eftersom vi inte gick förra året. Och 2 år sen så var inte min son speciellt impad av djuren. Det var mest jag som hoppade och pekade extatiskt på alla djuren
  • SoFo89

Hoppas att ni haft en bra vecka alla!
    Själv är jag lite småsur på CSN som drar ut på att ens godkänna min ansökan så känner mig lagom fattig, tyvärr, men tak över huvudet och mat i kylen har vi så jag ska väl inte klaga. Hade dock varit skönt att få köpa nya skor både till mig och dottern!

Har varit två första lugna veckor för mig i skolan och jag kan ärligt säga att jag längtar tills det sätter igång på allvar. I helgen ska vi iväg på kusinens kalas och träffa lite kompisar, rätt lugnt med andra ord.

Nycsthlm, hoppas att ni får det skoj på skansen! Du är inte ensam om att vara lyrisk över djuren medans dottern tyckte sisådär

ღSigne 071027ღ
Svar på tråden Studerande singelföräldrar