• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • yoshimi
    nycsthlm skrev 2010-08-28 11:43:37 följande:
    Oj är maxbeloppet 2600? Jag trodde det var 2200. Jag har 2200 och bor i en 3a.
    Beror nog på hur hög hyra du har.
    Man får max om lägenheten kostar från 5500-6000 nåpnstans, kommer inte ihåg den
    exacta summan.

Själv sitter jag på ett dunderkontrakt m ed en nybyggd lägenhet som egentligen är på tok för dyr för mig.
    Men jag har gett mig fan på att det ska gå, eller så skall jag göra ett superbyte in till stan nånstans så jag kan gå till skolan...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • prickelina

Hej!

Här är en till student förälder. Efter en ganska flexibel termin på komvux är det nu dax för högskolan.. 5.5 år.. puh... Det känns ganska skrämmande! Jag hade det svårt att gå ihop när jag jobbade och CSN är minsan inte lätt men det ska väl gå på nått sätt! Jag är mest orolig för just grupparbeten och vabbningar just nu! Känns som alla höstförkylningar börjar dra igång snart... Dock har jag ju insett hur mycket mer jag hinner se min son nu när jag pluggar jämnfört med innan, och det är najs!

• nycsthlm
    yoshimi skrev 2010-08-29 10:06:34 följande:
    Beror nog på hur hög hyra du har.
    Man får max om lägenheten kostar från 5500-6000 nåpnstans, kommer inte ihåg den
    exacta summan.

Själv sitter jag på ett dunderkontrakt m ed en nybyggd lägenhet som egentligen är på tok för dyr för mig.
    Men jag har gett mig fan på att det ska gå, eller så skall jag göra ett superbyte in till stan nånstans så jag kan gå till skolan...
    Jaha då är jag med. Jag har turen och har en rätt så billig 3a.
    prickelina skrev 2010-08-29 23:24:39 följande:
    Hej!

Här är en till student förälder. Efter en ganska flexibel termin på komvux är det nu dax för högskolan.. 5.5 år.. puh... Det känns ganska skrämmande! Jag hade det svårt att gå ihop när jag jobbade och CSN är minsan inte lätt men det ska väl gå på nått sätt! Jag är mest orolig för just grupparbeten och vabbningar just nu! Känns som alla höstförkylningar börjar dra igång snart... Dock har jag ju insett hur mycket mer jag hinner se min son nu när jag pluggar jämnfört med innan, och det är najs!
    Hallå Prickelina! Spännande med ny utbildning! Jag kände mig precis som du för ett år sen när jag började på min utbildning. Vad ska du plugga?

Vart någonstans bor alla förresten?

Denna termin kommer jag ta ännu en 15p kurs i statistik. Och detta blir min första kvällskurs. Kan ju bli lite knepigt med barnvakt men jag ville verkligen ta denna kurs då jag behöver den inför masteruppsatsen. Med hjälp av min mamma och två av mina underbara singelmammevänner i området kommer det nog funka!
  • chrissy

Hej på er igen, var ett tag sen jag kikade in här i tråden.
    Började skolan i fredags, och hela förra veckan skolade jag in min son på förskolan. Inge vidare kul alls var det, men har ju inte så stort val.. Hoppas det kommer kännas skönt snart, att faktiskt få lite tid för sig själv :)
    Börjar redan få lite panik hur man ska lyckas få ihop allt med planeringsdagar på förskolan, föreläsningar sent på eftermiddagen, vab osv. Hur gör ni? Har ni familj och vänner som hjälper till?
    Vill helst att mitt barn ska slippa långa dagar på fsk så här i början iallafall, men det kanske är oundvikligt.
    Känner dessutom att jag blivit helt pantad av att vara föräldraledig i 1,5 år, hehe men det kanske ger sig.

• mojsan79

Här är en till ensamstående student!
    Läser 3.e terminen (med start imorgon). Och jag är förvånad över hur bra det har gått med det mesta. Var grymt orolig för hur ekonomin skulle se ut men det har inte varit så farligt, man får rätta mun efter matsäcken som min kära mor brukar säga :). Håller med om att det är nu man ska plugga, har så otroligt mycket mera tid över för sonen som jag inte haft då jag jobbat heltid. Iofs har jag varannan vecka så när jag inte har sonen pluggar jag som en galning för att kunna ta det lite lugnare när han är här.

Har inte ångrat en sekund att jag gav mig in i det här, minus måste dock vara somrarna då man får jobba för att få ekonomin att gå runt, annars är allt fridens.

• yoshimi

Jag bor i Gbg och läser sådeles på GU.

Min sons pappa och jag delar ungefär 60/40 så för oss har det funkat bra,
    lite tjafs om vem som skall vabba har det visserligen blivit.
    Men på det stora hela går det okej.
    Och sen har jag en mamma som ställer upp väldigt mycket.
    Och så har sonen kusiner som är lagom mkt äldre s¨å nu inför vintern fick vi ärva massa
    kläder.
    Tack så mkt sa min plånbok. :)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • prickelina
    nycsthlm skrev 2010-08-30 10:29:39 följande:
    prickelina skrev 2010-08-29 23:24:39 följande:
    Hej!

Hallå Prickelina! Spännande med ny utbildning! Jag kände mig precis som du för ett år sen när jag började på min utbildning. Vad ska du plugga?

Vart någonstans bor alla förresten?

Denna termin kommer jag ta ännu en 15p kurs i statistik. Och detta blir min första kvällskurs. Kan ju bli lite knepigt med barnvakt men jag ville verkligen ta denna kurs då jag behöver den inför masteruppsatsen. Med hjälp av min mamma och två av mina underbara singelmammevänner i området kommer det nog funka!
    Jag ska läsa till gymnasielärare i Malmö. Bor mellan Landskrona och Lund. Jag börjar på onsdag!!! Förvånad Min son har dessutom en utvecklingsförsening som kommer ta en del av min tid. D.v.s han är lite sen med det mesta, språk, motorik osv osv
  • prickelina
    lilja87 skrev 2010-08-28 12:03:34 följande:
    Är ni andra också lite oroliga över hur ni ska ha råd med t.ex. vinterkläder? Har köpt jacka och täckbyxor men det behövs ju skalisar och skor...aaah dyrt!
    Jag jobbade i affär innan så jag kunde köpa bra kläder billigt där och jag håller tummarna för att de ska passa i höst/vinter med eftersom jag köpte dem lite stora. Skor därimot... Denna sommaren växte hans fot över en cm på typ 1 1/2 månad... Så där behöver det INTE fortsätta!
  • nycsthlm
    chrissy skrev 2010-08-30 12:39:20 följande:
    Hej på er igen, var ett tag sen jag kikade in här i tråden.
    Började skolan i fredags, och hela förra veckan skolade jag in min son på förskolan. Inge vidare kul alls var det, men har ju inte så stort val.. Hoppas det kommer kännas skönt snart, att faktiskt få lite tid för sig själv :)
    Börjar redan få lite panik hur man ska lyckas få ihop allt med planeringsdagar på förskolan, föreläsningar sent på eftermiddagen, vab osv. Hur gör ni? Har ni familj och vänner som hjälper till?
    Vill helst att mitt barn ska slippa långa dagar på fsk så här i början iallafall, men det kanske är oundvikligt.
    Känner dessutom att jag blivit helt pantad av att vara föräldraledig i 1,5 år, hehe men det kanske ger sig.
    Har ni mycket föreläsningar på em? Jag har haft turen att sluppit det, och när det skett så har jag pratat med läraren. På min instituation är de otroligt tillmötesgående när man säger att man har barn.  Lagom till min första tenta bliv sonen självklart sjuk. Jag stressade ut totalt och försökte skriva klart den på nätterna mellan hans kräkattacker, innan jag gav upp och mailade jag läraren och sa som det var, att tentan skulle bli lite sen. Det var absolut inga problem! Jag som ju är van att plugga i USA, där är det no mercy! De flesta lärare gav en IG om tentan om så ens var 1 min sen! Så var det bara att punga upp med $1000 för att ta om klassen. Inga omtentor där inte! Jag är så glad att systemet i Sverige är annorlunda .
  • nycsthlm
    mojsan79 skrev 2010-08-30 16:46:56 följande:
    Här är en till ensamstående student!
    Läser 3.e terminen (med start imorgon). Och jag är förvånad över hur bra det har gått med det mesta. Var grymt orolig för hur ekonomin skulle se ut men det har inte varit så farligt, man får rätta mun efter matsäcken som min kära mor brukar säga :). Håller med om att det är nu man ska plugga, har så otroligt mycket mera tid över för sonen som jag inte haft då jag jobbat heltid. Iofs har jag varannan vecka så när jag inte har sonen pluggar jag som en galning för att kunna ta det lite lugnare när han är här.

Har inte ångrat en sekund att jag gav mig in i det här, minus måste dock vara somrarna då man får jobba för att få ekonomin att gå runt, annars är allt fridens.
    Hejsan Mojsan, javisst är det bra att plugga som småbarnsförälder! Håller med om det där med somrarna. Denna sommar tog jag dock en distanskurs online. Funkade rätt bra.

Ikväll är det första föreläsningen för terminen, som är obligatorisk. Och gissa vem som snorar och rosslar och inte ville äta frulle för "rösten gör så ont"???? Så han blir hemma från dagis idag. På kvällen ska min kompis fortfarande vara bv eftersom hennes son (min sons kompis) också är snuvig. Då smittar han i alla fall ingen .
Svar på tråden Studerande singelföräldrar