• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • yoshimi

Hej hej!

Här är det dags för första praktiken, bara fyra dagar visserligen
    och som tur är kommer sonen vara hos sin pappa tre av dagarna
    så han slipper så långa dagar på dagis.
    Men det ska bli riktigt kul, skall tillbaka till samma skola som jag var på på vårterminen
    så det skall bli riktigt skoj att träffa ungarna igen.

Ang vinterkläder kommer jag billigt undan i år,
    har ärvt en jättefin Reimaoverall från sonens kusin
    och köpte vinterkängor på slutrean i våras som passar.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • nycsthlm
    mojsan79 skrev 2010-09-06 19:55:52 följande:

Hej  på er!

Ja, snart är det dags att plocka på vinterkläderna, det ska bli kul! =) Min pojk är ju snart 8 år så jag har hunnit med att testa en del. Förra året hade vi nåt ställ från Didrikson, det var lite sisådär. När jag tänker på det har vi haft Didrikson två vintrar och som jag minns det var det inte riktigt vattenavvisande och det är ju viktigt. Har haft P.O.P och det är ju bra, fast är inte riktigt nöjd med det heller. I år ska vi ha en skaljacka med avtagbar fleecetröja och ett par schyssta byxor med sidfickor och en tunnare dunjacka, allt från Marmot. Det verkar riktigt bra och framför allt var det skitsnyggt, sonen är mycket nöjd och längtar till snön kommer.
    Vi älskar snön och åker mycket skidor så vinterkläderna lägger vi mycket pengar på.

Idag har varit en tung dag. Hade kanske den tråkigaste föreläsningen ever idag, halvsov rakt igenom och kommer säkert få sota för det på fredagens seminarium men men, det är bara att läsa som en galning resten av veckan.

Hur ser er vecka ut, mycket att stå i?

Vad är det för klass du läser nu? Så där känner jag för min enkätmetodik. Jag är rätt besviken för jag är intreserad av ämnet och behöver verkligen den här klassen. Man ska konstruera en egen enkät innan klassen är slut, och jag ska ju göra min masteruppsats där jag ska samla in data själv genom enkäter. Detta är kvällsklassen och jag ska "skolka" ikväll. Hade kollat fel i schemat så jag har inte fixat bv. Men det gör nog inget att man missar endel klasser då det bara är 4 obligatoriska föreläsningar.

Läraren är så seg och av den typen att man blir förvirrad! Detta är en kurs på grundnivå och jag har läst lite i ämnet förrut så det är just nu rätt enkelt så här i början. Men om jag lyssnar på läraren så blir jag totalförvirrad, för han snurrar till allt! Hehe, Yoshimi skulle kanske kunna hjälpa honom på traven med pedagogiken där . Sånt är ju superviktigt! Har stött på en sådan proffesor första terminen. En expert inom sitt område som skrivit en massa avhandlingar och böcker, men på föreläsningarna stod han och mumlade i skäggget utan någon röd tråd alls! Och förklara koncepten var han kass på. Jaja, jag får helt enkelt se denna klass som en "distanskurs" och banka in det mesta själv!

Nog med dagens gnäll. Idag blir läsa ikapp i böckerna (jag har legat lite på latsidan så det har jag ågren över) varvat med tvätt!
  • prickelina
    nycsthlm skrev 2010-09-06 11:02:22 följande:
    Tack för overalltipsen! Vad är en 8848?

Haven09, vad var det du studerade nu igen? Är det lärarna eller studenterna som talar dålig svenska? Jag håller med om att det kan vara problematiskt med lärare som inte behärksar språket till 100%. Jag går på ett internationellt program där all undervisning sker på engelska.Oftast går det bra då lärarna behärskar engelskan så pass bra som de gör, men ibland känns det lite knaggligt och man går miste om rätt mycket information. Det funkar för mig, för mitt modersmål är svenska så jag kan hänga med de semantiska mönstret under en föreläsning. Men endel internationella elever, speciellt de med engelska som modersmål kan tycka att det går knaggligt! Tex så hade jag en föreläsare som skulle använda sig av ett antroplogiskt exempel och refererade till "indians". Jag fattade att han menade den amerikanska ursprungsbefolkningen, men resten av klassen var någon stans i indien ! Eller att tala om "svart arbetskraft" kan också bli riktigt fel. Hahaha. To "work black" som en lärare sa, jag fick förtydliga vad som menades för halva klassen satt som frågetecken!
    8848 eller altitude som det oxå kallas är ett märke som bara säljs på intersport, som stadiums everst. Jag tycker de är riktigt bra och har haft både overall och två delade sett i märket och det har funkat bra.

17 06 07
    Jag har precis börjat på högskolan och känner mig mest förrvirrad just nu. Det är verkligen stor skillnad från lilla komvux...

Och jag skulle jobba idag och tjäna lite pengar... Givetvis får sonen feber och jag har fyra föreläsningar nu på två dagar som jag antagligen missar. Suger fett! Plus att man känner sig som världens dummaste när man som vikarie ringer och vabbar!
  • mojsan79
    nycsthlm skrev 2010-09-07 08:30:37 följande:
    Vad är det för klass du läser nu? Så där känner jag för min enkätmetodik. Jag är rätt besviken för jag är intreserad av ämnet och behöver verkligen den här klassen. Man ska konstruera en egen enkät innan klassen är slut, och jag ska ju göra min masteruppsats där jag ska samla in data själv genom enkäter. Detta är kvällsklassen och jag ska "skolka" ikväll. Hade kollat fel i schemat så jag har inte fixat bv. Men det gör nog inget att man missar endel klasser då det bara är 4 obligatoriska föreläsningar.

Läraren är så seg och av den typen att man blir förvirrad! Detta är en kurs på grundnivå och jag har läst lite i ämnet förrut så det är just nu rätt enkelt så här i början. Men om jag lyssnar på läraren så blir jag totalförvirrad, för han snurrar till allt! Hehe, Yoshimi skulle kanske kunna hjälpa honom på traven med pedagogiken där . Sånt är ju superviktigt! Har stött på en sådan proffesor första terminen. En expert inom sitt område som skrivit en massa avhandlingar och böcker, men på föreläsningarna stod han och mumlade i skäggget utan någon röd tråd alls! Och förklara koncepten var han kass på. Jaja, jag får helt enkelt se denna klass som en "distanskurs" och banka in det mesta själv!

Nog med dagens gnäll. Idag blir läsa ikapp i böckerna (jag har legat lite på latsidan så det har jag ågren över) varvat med tvätt!
    Jag läser första delkursen i sociologi, alltså en introduktionskurs till ämnet mer eller mindre. Igår hade vi föreläsning om Marx och det hade jag kunnat vara utan känner jag. Alltså, läraren är ju duktig och sådär, kan säkert hur mycket som helst men han har noll koll på att hålla tråden, precis som du sa. Han hoppar hit och dit och svamlar om en massa oväsentligt så allt blir totalsnurrigt.
    Imon har vi en annan föreläsning och jag hade gärna velat gå på den, OM han inte var så himla snurrig! Vet att jag fixar det ändå, utan föreläsningarna alltså, så jag är inte ett dugg orolig men det hade ju varit roligt att faktiskt ha en bra lärare som får nåt ordentligt sagt när det tar en hel dag för resande och sånt. På seminariet var han dock jättebra....han pratade själv hela tiden så det var ju toppen. Bra om man får godkänt fast det är han som har pratat *hehe*

Förstår att du får lite "panik" över din kurs, sånt känns viktigt men det kommer du säkert att lösa helt galant. Man fixar mer än man tror på egen hand.
    Vad ska du skriva om i uppsatsen? Längtar tills det blir dags för mig, har planer på att göra en del av den utomlands och söka bidrag från SIDA. Kanske bara är en dröm men man kan ju alltid försöka.

Nä, nu ska jag ta och fixa lite te och kura upp mig i soffan o kolla på Idol. Imon blir det plugg och inhandling av födelsadagspresent. Sonen ska på två kalas i helgen, ett disco och en maskerad....mycket att fixa med. Själv skulle jag behöva gå till frissan, köpa nya jeans och jacka, MEN det får vänta i vanlig ordning =( Härligt att va student...eller vad säger ni tjejer?
  • Ogräset

Usch ja, det verkar som att det är många som är påväg att bli sjuka nu, eller är det redan.
    Jag håller verkligen tummarna på att dottern håller sig frisk. Har planer på att jobba i helgen under kulturnatten (ett Stort kulturevenemang), vilket skulle se väldigt bra ut på mitt CV, kulturentreprenör som jag är.

Förresten jag blev lite inspirerad och kollade upp om UU hade någon föräldra-förening. Vilket den inte heller verkar ha. Skall nog kolla upp mer om det...

Nu måste jag återgå till läsandet. Mycket jobb är det..

• nycsthlm

Ogräset, visst är det konstigt att det inte finns någon studentförening för föräldrar! Skulle ju behövas, man kan vara med att påverka så att det blir enklare för föräldrar att studera. Jag hade tänkt att det skulle vara kul med student-barn träff. Då alla andra har sina möten sups de ju. Vi föräldrar skulle ju kunna ha picknick med kidsen . Man skulle kanske även kunna göra en slags nödbarnvaktspool. Typ om man har ett jätteviktigt föredrag och dagis är stängt just den dagen kunde man kontakta andra medlemmar och se om någon är tillgänglig på campus att passa barnet en halvtimma.

Är så irriterad på min enkätkurs att jag ska se om jag kan byta ursen mot en annan snarlik som är på lite högre nivå. Jag kommer att ha missat två föreläsningar (två 3 timmars föreläsningar) så det kommer säkert bli nej .

mojsan79 skrev 2010-09-07 19:38:30 följande:
    Vad ska du skriva om i uppsatsen? Längtar tills det blir dags för mig, har planer på att göra en del av den utomlands och söka bidrag från SIDA. Kanske bara är en dröm men man kan ju alltid försöka.

Nä, nu ska jag ta och fixa lite te och kura upp mig i soffan o kolla på Idol. Imon blir det plugg och inhandling av födelsadagspresent. Sonen ska på två kalas i helgen, ett disco och en maskerad....mycket att fixa med. Själv skulle jag behöva gå till frissan, köpa nya jeans och jacka, MEN det får vänta i vanlig ordning =( Härligt att va student...eller vad säger ni tjejer?
    Min son fyller år den 19e. På lördag fyller hans bästis år så då är det kalas, så här blir det kalasshopping med! Känner igen den där känslan att man får snällt vänta på att inhandla saker till sig själv. Varje gång jag ger mig ut för att shoppa ngt till mig själv så brukar jag komma hem med typ ett par Spidermankalsonger i strl 116 på superrea. Och nada för mig själv !

Appropå kalas så tror jag att det blir ngt litet. Förra året bjöd vi hela dagis. Det gör jag inte om i första taget. HELT slut var jag i dagarna två och jag tror inte ens min lillkille gillade det så mycket. Så mycket stoj och stim så han liksom kom i skymundan på sin stora dag.
  • prickelina

Världens bästa pappa ställde upp och vabbade! Hurra för morfars vabb. Så jag kunde gå på mina föreläsningar både idag och imorgon!

• nycsthlm
    prickelina skrev 2010-09-08 21:20:09 följande:
    Världens bästa pappa ställde upp och vabbade! Hurra för morfars vabb. Så jag kunde gå på mina föreläsningar både idag och imorgon!
    Underbart! Vad skulle man göra utan sina kära föräldrar? Min mamma hämtar på dagis idag då jag har den trista kvällskursen .

Idag sa det ofärväntat Caashiiiiing på kontot! 2500kr? Jag antar att det är från fonden jag får 2500 i kvartalet ifrån. Jag väntade mig en utbetalning den 25e denna månad (det är då utbetalningarna har dumpit ned förrut). Nu kan jag ju gå upp lite i pris på vinteroverallen ju . Jag köpte den där Åhléns overallen igår men vet inte om jag gillade den så mycket. Har ju kvittot kvar så jag funderar på att springa tillbaka och byta upp mig nu! Vad sas nu om Didrikson overallerna? Är det ok overaller? Det fanns 2 modeller som jag tyckte såg ok ut. En i 800kr klassen och i 1000-klassen.

Ni i Sthlms området bör söka denna fond genom FVO i början av nästa år! Det enda kravet var att man inte kunde ta ut extralånet för då hamnade man på "för hög" inkomst. Handläggaren på FVO bad mig kolla om jag kände fler ensamstående studerande mammor för det fanns tydligen inte så många sökandes till just den fonden. Det braiga är att om man blir beviljad får man kontinuerligt en utbetalning per kvartal under hela utbildningen .

Mojsan: vart vill du skriva uppsatsen? Tycker absolut du ska försöka! Finns ju rätt många stiftelser och stipendier som man kan söka ifrån beroende på vart du ska! Själv är jag sugen på praktik utomlands. 2 av mina kursare har gjort praktik på FN i NewYork (min gamla hemstad- längtar dit). Blir dock ytterst problematiskt som singelmamma ju. Och dyrt. Sonen måste med ju. Dagis i New York går loss på minst $1200 i månaden! Minst!
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-09-09 10:18:40 följande:
    Underbart! Vad skulle man göra utan sina kära föräldrar? Min mamma hämtar på dagis idag då jag har den trista kvällskursen .

Idag sa det ofärväntat Caashiiiiing på kontot! 2500kr? Jag antar att det är från fonden jag får 2500 i kvartalet ifrån. Jag väntade mig en utbetalning den 25e denna månad (det är då utbetalningarna har dumpit ned förrut). Nu kan jag ju gå upp lite i pris på vinteroverallen ju . Jag köpte den där Åhléns overallen igår men vet inte om jag gillade den så mycket. Har ju kvittot kvar så jag funderar på att springa tillbaka och byta upp mig nu! Vad sas nu om Didrikson overallerna? Är det ok overaller? Det fanns 2 modeller som jag tyckte såg ok ut. En i 800kr klassen och i 1000-klassen.

Ni i Sthlms området bör söka denna fond genom FVO i början av nästa år! Det enda kravet var att man inte kunde ta ut extralånet för då hamnade man på "för hög" inkomst. Handläggaren på FVO bad mig kolla om jag kände fler ensamstående studerande mammor för det fanns tydligen inte så många sökandes till just den fonden. Det braiga är att om man blir beviljad får man kontinuerligt en utbetalning per kvartal under hela utbildningen .

Mojsan: vart vill du skriva uppsatsen? Tycker absolut du ska försöka! Finns ju rätt många stiftelser och stipendier som man kan söka ifrån beroende på vart du ska! Själv är jag sugen på praktik utomlands. 2 av mina kursare har gjort praktik på FN i NewYork (min gamla hemstad- längtar dit). Blir dock ytterst problematiskt som singelmamma ju. Och dyrt. Sonen måste med ju. Dagis i New York går loss på minst $1200 i månaden! Minst!

Jag är lite nyfiken på vad är haken med FOV Fonden???

Visade mina föräldrar och dom tyckte det lät märkligt...haha Jag är lite misstänksam som person och förstår inte hur man bara vill ge ut 2500kr per kvartal bara sådär:)

Jag köpte Didriksson till Grynet men vi har inte hunnit använda den än då den är bara hemma overall och sen har jag en annan på dagis. Men hört bra om den overallen:)

Ibland är det inte så stor pris.skillnader och då brukar jag föredra märken...haha

Good luck!

• summertime123

NYC: hur länge pågår kvällskursen? Jag skulle köpa en po.p om jag vore du nu när du kan lägga lite mer pengar, ifall didriksons kostar några hundralappar mindre är det värt att ta en po.p istället. Vattentätheten på pop är dubbelt så bra som på didriksons & så får du tillbax mer när du säljer den nästa år
    Kolla alltid vad som står på lapparna, de flesta overaller har 3000-5000 mm vattenpelare & po.p har 10 000, sonen har aldrig blivit blöt igenom på sin!

prickelina: ååh vad spännande, då är du en rookie som jag kommer va om några månader Vad läser du för ngt? Jag har ju läst in hela gymnasiet på distans så snacka om att jag kommer få en chock av att se alla människor på SU haha enda fördelen är att jag är van att plugga själv och är riktigt organiserad men har fan blivit folkskygg nästan haha läser min första kurs på komvux nu, en matte c kurs och det känns konstigt haha - jag märker att jag pratar mer än alla andra. Minns inte hur det ska vara i skolan haha

haven09: det är stiftelser som delar ut pengar till specifika ändamål. Jag har oxå fått pengar från FVO men fick en mindre summa än nyc eftersom jag hade extralånet då. Ska skicka in tre nya ansökan imorgon så jag hoppas jag får napp på någon utav dem!! Det skadar inte att ansöka - har man tur så får man lite stålar

Svar på tråden Studerande singelföräldrar