• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm

Gokväll alla. Nu är jag mkt gladare. Kom just hem från kvällskursen och det var lärare 2 idag. En lärare håller i föreläsningarna och tentorna (det är den läraren som inte kan hålla en röd tråd), en annan håller i datalaborationerna, seminarierna och inlämningsuppgifterna. Den sistnämnde var hur bra som helst, rak och förklarade bra! Så nu känner jag mig mer upplyft. Man ska efter denna kurs i princip kunna konstruera en egen enkät, koda frågorna, samla in data, tolka samt skriva en rapport. Precis det jag behöver inför masteruppsatsen.

17 06 07: jag kanske ska kolla in PoP då. Man får ju så mkt i andrahandsvärde! Blöt igenom en overall har min son aldrig lyckats bli. Inte ens den där riktigt no name billiga extra overallen vi hade förra året. Hehe, han är väl inte ngn skogsmulle som gillar att rumla så mkt ute! Fast å andra sidan kanske han skulle göra det med en PoP eftersom han vet att han är varm och torr . Hur känns det med klasskompisar då? Det är helt rätt att man ska fråga och dskutera under kalsserna! Man ska se till att få ut så mkt som möjligt av klasserna! Jag har upptäckt att det är rätt så vanligt att folk inte vågar fråga då de känner sig "dumma". Det är ju därför man är där på lektionerna, för att man ska få det man inte förstod i litteraturen utrett. Det avspeglar sig rätt så mkt i betygen med har jag märkt, dvs att man är aktiv i klassen.

Haven09: precis som 17 06 07 så kommer pengarna oftast ifrån ngn fonds avkastning. Tex så fick jag från Gålöstiftelsen när jag studerade på undergrad och gymnasienivå (http://www.galostiftelsen.se/index2.php?tab=3). Det är en stiftelse som grundades på 1800-talet av några förmögna herrar som donerade fastigheter och pengar som skulle gå till olika ändamål. Bla för att hjälpa "mindre bemedlade" till högre studier. Nuförtiden är det avkastningen på dessa pengar som delas ut varje år till sökande som uppfyller de vilkor stiftelsen har angett. Så inget skumt där inte .

• Haven09

Tack för info... Kanske skriver ihop en ansökan, läste att man kunde söka till resor mm, har jue lilla Grynet som har lätt CP-skada och redan nu är jag nojig över sommarloven och den långa sommarlovet.

Har ni klarat av att spara varje månad till sommaren? Jag är så dålig på spara och det har jag varit i all evighet, jag tror inte att det händer något mirakel där.

• MammaHela

Hej hej

En till ensamstående stundent här.

Har precis påbörjat termin 3 på lärarprogrammet på KAU. Har 3 barn med. 2 av dem har jag varannan vecka och 1 bor bara hos mig.

En fråga, jag ser att många skriver att morfar (e.dy.) tar ut vab, hur gör ni då? För när jag var sjuk i somras och låg inne på sjukhus så försökte min pojkvän ta ut vab, men det gick inte, för jag som student får inte ta ut tfp och därför får jag inte överlåta vab till honom heller.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • SoFo89

Väntade svar från CSN den här veckan men nejdå, det "drar ut lite på tiden" tydligen. Verkligen roligt att gå och vänta i över tre veckor på pengar . Dessutom invigde dottern den här hösten med magsjuka igår. Nu mår hon bra men får vara hemma imorgon också så vi håller oss efter 48-timmars regeln.

Med andra ord tyvärr en mindre rolig vecka för min del, hoppas att ni alla får en trevlig helg i alla fall!

ღSigne 071027ღ
  • nycsthlm
    MammaHela skrev 2010-09-09 21:12:03 följande:
    Hej hej

En till ensamstående stundent här.

Har precis påbörjat termin 3 på lärarprogrammet på KAU. Har 3 barn med. 2 av dem har jag varannan vecka och 1 bor bara hos mig.

En fråga, jag ser att många skriver att morfar (e.dy.) tar ut vab, hur gör ni då? För när jag var sjuk i somras och låg inne på sjukhus så försökte min pojkvän ta ut vab, men det gick inte, för jag som student får inte ta ut tfp och därför får jag inte överlåta vab till honom heller.
    Hejhej MammaHela och välkommen hit . Bra fråga där! Jag vet inte vad som gäller vid VAB. Kan det ha att göra med om man har kvar sin SGI? Appropå SGI så anses ju studier (då man tar ut CSN) som överhoppningsbar tid. Men är det någon som vet hur mkt CSN man måste ta ut? Kan man plugga heltid och ta ut 50% om jag nu skulle ha turen att få värstingstipendiet, och samtidigt behålla sitt SGI? Jag vill ju helst behålla mitt SGI men kommer att ha maxat ut mina veckor ngn gång i början av nästa termin (vågar inte ens tänka på hur mkt mina CSN-räkingar kommer ligga på per månad )!

Men hjälp Sofo89. Förstår din frustration!!! Vad säger de på CSN? Är det problem med något betyg eller poäng från förra terminen? Detta är ju i det slöaste laget må jag säga.
  • yoshimi

Ni som sökt fonder, vad söker ni till rent specifikt?
    Skriver ni bara att ni är ensamstående studenter med barn?

Jag har en ruskigt trött vecka, först praktik 8-16 sen har jag fått plugga och jobba på kvällarna.
    Så trist när det är så här....
    nu längtar jag bara tills i eftermiddag d¨jag får hämta hem lilleman och ha fredagsmys!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • prickelina
    summertime123 skrev 2010-09-09 19:54:09 följande:
    prickelina: ååh vad spännande, då är du en rookie som jag kommer va om några månader Vad läser du för ngt? Jag har ju läst in hela gymnasiet på distans så snacka om att jag kommer få en chock av att se alla människor på SU haha enda fördelen är att jag är van att plugga själv och är riktigt organiserad men har fan blivit folkskygg nästan haha läser min första kurs på komvux nu, en matte c kurs och det känns konstigt haha - jag märker att jag pratar mer än alla andra. Minns inte hur det ska vara i skolan haha
    Jag läser till gymnasielärare. Önskedrömmen är att jobba på komvux och hjälpa människor som varit i samma situation som jag.
    Haven09 skrev 2010-09-09 20:56:07 följande:Har ni klarat av att spara varje månad till sommaren?
    Jag är så dålig på spara och det har jag varit i all evighet, jag tror inte att det händer något mirakel där.
    Jag kommer inte kunna spara, jag får knappt ihop det sm det är....
  • mojsan79
    nycsthlm skrev 2010-09-09 10:18:40 följande:
    Underbart! Vad skulle man göra utan sina kära föräldrar? Min mamma hämtar på dagis idag då jag har den trista kvällskursen .

Idag sa det ofärväntat Caashiiiiing på kontot! 2500kr? Jag antar att det är från fonden jag får 2500 i kvartalet ifrån. Jag väntade mig en utbetalning den 25e denna månad (det är då utbetalningarna har dumpit ned förrut). Nu kan jag ju gå upp lite i pris på vinteroverallen ju . Jag köpte den där Åhléns overallen igår men vet inte om jag gillade den så mycket. Har ju kvittot kvar så jag funderar på att springa tillbaka och byta upp mig nu! Vad sas nu om Didrikson overallerna? Är det ok overaller? Det fanns 2 modeller som jag tyckte såg ok ut. En i 800kr klassen och i 1000-klassen.

Ni i Sthlms området bör söka denna fond genom FVO i början av nästa år! Det enda kravet var att man inte kunde ta ut extralånet för då hamnade man på "för hög" inkomst. Handläggaren på FVO bad mig kolla om jag kände fler ensamstående studerande mammor för det fanns tydligen inte så många sökandes till just den fonden. Det braiga är att om man blir beviljad får man kontinuerligt en utbetalning per kvartal under hela utbildningen .

Mojsan: vart vill du skriva uppsatsen? Tycker absolut du ska försöka! Finns ju rätt många stiftelser och stipendier som man kan söka ifrån beroende på vart du ska! Själv är jag sugen på praktik utomlands. 2 av mina kursare har gjort praktik på FN i NewYork (min gamla hemstad- längtar dit). Blir dock ytterst problematiskt som singelmamma ju. Och dyrt. Sonen måste med ju. Dagis i New York går loss på minst $1200 i månaden! Minst!
    Jag skulle vilja börja i Thailand och sen vidarutveckla uppsatsen med Sverige. Läste på Sidas hemsida att man kan få nåt stipendie för Minor field studies i ett utvecklingsland. Har ju dock ingen aning om dom på skolan köper min idé och det är ju ett tag kvar innan det är dags men man måste börja fundera i tid. Helst av allt vill jag ha med mig sonen men om det inte går så vet jag inte, kanske att man kan vara borta ett kortare tag och då kan han ju vara med pappa. Började prata lite med honom om det och han vägrade först men så berättade jag att när man går i skolan (svensk skola) i Thailand får man ha undervisning på stranden....då ändrade han sig och frågade när vi skulle åka. *haha*

En lite rolig grej hände i veckan. Sonen hade en övning i skolan där man skulle beskriva sina föräldrar, han beskrev mig. Mamma är snäll, lagar jättegod mat, är bra på att pyssla och så knarkar hon! Hans fröken blev alldeles förstörd av oro och frågade lite mer....det visade sig att jag SNARKAR. Tänk va tokigt det kan bli ibland!=)

Vad gör ni i helgen tjejer? Jag gör ingenting för tillfället, har precis skickat iväg sonen på maskeradkalas, han skulle vara doktor. Igår var det discokalas och mamman var på tjejmiddag. Nu tänker jag inte göra nånting, bara slappa. Borde kanske plugga lite nu när jag har tid men nån gång måste man ju få vara ledig också.
    Blir rätt trött på lärarna när dom skrämmer upp en i början av en kurs så man nästan kissar i byxan, för det låter som man inte kommer få göra annat än sitta med näsan i en bok. Sen när det väl kommer till seminarier och liknande är det inte alls så farligt. Vi hade en jättebra seminarieledare igår, mycket bättre struktur än den andra och man fick respons på det man gjort, sånt gillas.

Det här med stipendier och fonder är toppen, det finns en bok på bibblo med precis hur mycket sånt som helst i. Vissa fonder är urgamla men man kan fortfarande få ut pengar ur dom, perfeket för ett fattighjon till student.

NU, slappa! Ha det gött brudar.
  • dio

Hej hej hoppar in här jag med

Ensamstående med en liten tjej på fem år.
    Sitter och bråkar med min C-uppsats i Sociologi (har läst en fol. kand. i Sociologi) och pluggar en termin psykologi på distans samtidigt (för att sedan kunna läsa en master i Sociologi. Så ser planen ut).

I was an atheist until I realized that I am God
  • nycsthlm

AHAHAHA tack Mojsan för kvällens fniss! Mamma "knarkare". De är ju för underbara ibland! Min son sprang omkring hela sommaren och skrek i skräck "hjälp en räkning en räkning!". Min getingskräck har tyvärr smittat av sig på honom, men han envisades med att kalla dem "räkningar"! Fast helt ute och cyklade var han inte, man känner ju så ibland då inför räkningar!

Spännande med utlandsplanerna! Tycker du ska sikta på det! Och de finns ganska många stiftelser och fonder som hjälper till att finansiera utlandsprojekt (om nu inte SIDA skulle nappa på din utomordentligt värdefulla forskningsinsats).

Hej dio! Kul men änne en sociolog . Jag har en BA i sociologi och läser nu tredje terminen till en master i demografi. Vad för master vill du sikta in dig på? Ibland undrar jag lite om jag inte borde ha slagit mig på en master i utredningssociologi. Men, men demograf är ju vad det blir nu. Rät nöjd med det med, bara man får jobb nu! Vart bor du någonstan?

Idag är jag lite mör efter att sonen har haft sitt första pyjamasparty. Så igår tom i morse agerade jag trebarnsmor. Mkt kul var det, men full rulle må jag lova! Idag var vi och firade en annan av sonens kompisar som fyllde 5. Så ännu mera full rulle! Helt slut är jag. Jag tänkte tidigare iveckan att jag skulle gå ut på konsert i kväll. En gammal hip-hop räv som jag lyssnade på i min glada ungdom har en spelning ikväll. Men energin räcker inte till för något partajjandes för mamman denna helg .

prickelina skrev 2010-09-11 12:19:36 följande:
    Jag läser till gymnasielärare. Önskedrömmen är att jobba på komvux och hjälpa människor som varit i samma situation som jag.
    Haven09 skrev 2010-09-09 20:56:07 följande:Har ni klarat av att spara varje månad till sommaren?
    Jag är så dålig på spara och det har jag varit i all evighet, jag tror inte att det händer något mirakel där.
    Jag kommer inte kunna spara, jag får knappt ihop det sm det är....
     Här blir det inget sparandes heller. I somras levde jag dock upp besparingarna jag hade lyckats skrapa ihop då jag jobbade heltid.
Svar på tråden Studerande singelföräldrar