• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • dio

Hej nycsthlm

Min kand. har jag inriktat mot utredning/utvärdering. Har tänkt läsa en master i säkerhet. Inom utbildningen studeras bl a säkerhet i sociotekniska system, säkerhetsjuridik, kriminologi, avvikande beteende, fanatism/terrorism, grupprocesser och ledarskap, m.m.
    Jag bor i Piteå.

I was an atheist until I realized that I am God
  • mojsan79
    dio skrev 2010-09-12 09:26:11 följande:
    Hej nycsthlm

Min kand. har jag inriktat mot utredning/utvärdering. Har tänkt läsa en master i säkerhet. Inom utbildningen studeras bl a säkerhet i sociotekniska system, säkerhetsjuridik, kriminologi, avvikande beteende, fanatism/terrorism, grupprocesser och ledarskap, m.m.
    Jag bor i Piteå.
    Hej hej dio och välkommern!
    En till med sociologi, kul! Måste säga att det lät mycket intressant det du nämner, kanske är nåt för mig. =) Dio, är det så att om man slänger in steg 1 i psykologi så blir man beteendevetare? Min kursansvarige sa det men å andra sidan sa han också att vi var grundlurade om vi trodde att vi skulle få jobb på våran utbildning. Kändes himla motigt vill jag lova när han nämnde att han också var busschaufför....och sociolog.

nycsthlm: Känner igen det där med att orken inte finns kvar till något annat än att sitta i soffan o glo. Lite trist känner man sig ju men vad gör man då, orken ska ju finnas till för så mycket annat.

Idag hade jag tänkt åka ut och leta svamp och spana efter varg, vi har en ny vargkull inte så långt ifrån mig och det hade varit riktigt trevligt att få se dom små liven. Men dessvärre regnar det som aldrig förr så det blir till att ta tag i morgondagens föreläsningstext och sen diska, dammsuga och annat roligt som ska göras när man är ledig. *suck*
  • dio
    mojsan79 skrev 2010-09-12 10:14:24 följande:
    Hej hej dio och välkommern!
    En till med sociologi, kul! Måste säga att det lät mycket intressant det du nämner, kanske är nåt för mig. =) Dio, är det så att om man slänger in steg 1 i psykologi så blir man beteendevetare? Min kursansvarige sa det men å andra sidan sa han också att vi var grundlurade om vi trodde att vi skulle få jobb på våran utbildning. Kändes himla motigt vill jag lova när han nämnde att han också var busschaufför....och sociolog.
    Vadå? Beteendevetare är du väl om du bara läser sociologi också? Beteendevetenskap: Sociologi, psykologi, pedagogik

Snällt av din kursansvarige att säga så haha. Han har valt rätt yrke
    Det är ju svårt att få jobb idag oavsett vad du utbildar dig till.
  • mojsan79

Dio: Jo, jag har uppfattat det så också men den här människan säger att man måste ha psykologin också, ialla fall steg 1. Känns som att han inte har en aning om vad han pratar om. Ska ha honom som seminarieledare på fredag och det känns inte helt optimalt. 

• dio
    mojsan79 skrev 2010-09-12 10:43:49 följande:
    Dio: Jo, jag har uppfattat det så också men den här människan säger att man måste ha psykologin också, ialla fall steg 1. Känns som att han inte har en aning om vad han pratar om. Ska ha honom som seminarieledare på fredag och det känns inte helt optimalt. 
    Hm....

Däremot måste jag läsa 60 p psykologi också för att få läsa en master i sociologi som jag har tänkt. Jag håller på att läsa steg 2 i psykologi nu så att det är fixat
  • nycsthlm

Va?! Vilken uppmuntrande kursansvarig du hade då Mojsan!! Haha. Han lät nästan lite bitter! Ja jag hade en BA i sociologi men fick inga jobb med det. Alls. Däremot tror jag att man hade fått en massa mer jobbchanser om jag hade mer statistik i bagaget. Alla jobb jag ville söka som utredare eller dyl så behövde man mkt mer vana med datahantering och statistik. Så mitt tips är att du försöker läsa alla kurser du kan med statistik för samhällsvetare, SPSS mm. Jag vet att man kan ta en 3 poängs kurs på Karlstad unviversitet i SPSS på distans. Jag ska försöka ta den! Och sen det här med praktik som endel samhällsvetarinriktade program inte är så bra på. Jag tror stenhårt på praktik, dvs om man får ngt ordentligt där man inte bara kokar kaffe!

Jag ser dock mer ljust på framtiden nu i och med alla de där pensionsavgångarna som det snackas om! 40-talister make way for...  MEEEEE!

Yoshimi: jag har hittills mest sökt fonder som vänder sig till ensamstående föräldrar. Som studerande singelmamma tror jag man är målgrupp för många fonder och stiftelser. De flesta fonder vill inte ta över samhällets ansvar, dvs de vill inte funka som ngn utfyllnad till socialbidrag etc. Däremot ska man ju ofta tjäna under 150,000 per år. Och det gör man ju som studerande. Har du sökt i länsstyrelsensdatabas? De har en rätt bra sökmotor där du fyller i stad och tex "ensamstående" eller "studerande".

• mojsan79

nycsthlm: Jag har inte en enda poäng i statistik! Det är den enda kursen jag har kört i och tänkte skita i den så länge. Vi hade den förra terminen samtidigt som förvaltningsrätt och EU-rätt, rätt körigt. Dessutom blev min mamma sjuk i samma veva så jag kände att jag var tvungen att fokusera på den kurs där det var mest poäng, alltså fick statistiken vänta.
    Var däremot in på studera idag och såg att jag fått ett C på sommarkursen jag tog i somras. Det måste man ändå vara nöjd med, 15 hp på tre dagar...fantastiskt! =)

Hade ju också tänkt mig en master i sociologi. Men just nu känner jag att jag har fullt upp med gamla klassiker, Marx, Weber, Durkheim och grabbarna. Var sak har sin tid....och nu är det hög tid för handling.

Dom där 40-talisterna går ju aldrig i pension! Det där har jag hört sen jag gick på gymnasiet och än är dom kvar.

Vi har ingen praktik heller...vad är det för sopigt program jag går egentligen?! Praktik är ju döviktigt!!! Tidigare utbildningar jag gått har det varit massor med praktik och där har jag även fått jobb sen så jag vill ha praktik, hur fixar man det på ett program där ingen praktik ingår?

• dio

Usch, letar nya teorier. Min handledare anser att min teori (Goffman, Stigma) är för gammal!!??? öööh? Okej...
    Någon sociolog som har några teorier på lager angående social exkludering/inkludering, identitet, återanpassning...

• nycsthlm

Mojsan: jag flunkade min 15 poängs statistik kurs jag. Haha... så ngn stjärna är jag ej. Jag måste ha statistikklasser anpassade för samhällsvetare har jag förstått. Annars fattar jag inte. Haha.

Usch. Jag är så dålig på att plugga om kvällarna. Fastnade på fejjan och chattade med en gammal kompis istället. Nu känner jag mig onyttig . Och nu måste jag lägga mig, min son vaknar så evinnerligt tidigt. 6 om jag har tur. Godnatt.

• dio

Jag har haft 3 statistikkurser tror jag... gillar det inte! Haha och nu har jag en till snart, blääää

Svar på tråden Studerande singelföräldrar