• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Haven09

Hur går det med era förening??

Kanske vi kan ses alla någon helg på stan (Stockholm) äta lunch och bekanta sig lite. Men jag är inge vidare på hålla i tråden så  jag lägger bollen till någon som är intresserad av att fortsätta ...*ler*

Nu har jag shoppat så mycket ytterkläder snart så Grynet har snart finare kläder än mamsen;)

Jag längtar till vintern nu i alla fall... Eller inte?! Det finns jue alltid två sidor:)

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-09-26 11:01:03 följande:

Hur går det med era förening??

Kanske vi kan ses alla någon helg på stan (Stockholm) äta lunch och bekanta sig lite. Men jag är inge vidare på hålla i tråden så  jag lägger bollen till någon som är intresserad av att fortsätta ...*ler*

Nu har jag shoppat så mycket ytterkläder snart så Grynet har snart finare kläder än mamsen;)

Jag längtar till vintern nu i alla fall... Eller inte?! Det finns jue alltid två sidor:)

Kruxet med de studentföreningarna jag vill starta här i Stockholm är att det ska vara en kårförening på Stockhoolms Universitet (http://sus.su.se/starta-en-ny-forening). Då kan man få lite ekonomisk hjälp med kostnader etc. Så de 5 som startar föreningen måste vara inskrivna på SU.

Appropå vinterkläderna så åkte jag i fredags tvärs över hela stan för att kunna norpa åt mig ett par Viking-skor som skulle kosta 450kr i öppningserbjudande på Intersport i Farsta Centrum. Jag kom fram precis kl 10 då affären öppnade men då var det ju en lång kö. Exakt 4 min över 10 hade jag lyckats klämma mig fram till barnskoavdelningen och då var ALLA skorna slut. Blev så sur att de lockade med de priserna och så hade de inte mer än typ 30 par skor. Kände mig helt desperat ju. Åka 40 min en morgon för att kunna få en bra deal! Jaja, vad gör man inte för att få det att gå runt i dessa tider !?  I och försig var det ju nästan 400kr man skulle ha tjänat så det var ju endel. Så nu står vi där med ett inköp kvar, och det är vinterskorna. Tror det blir ett par Kavat. Brukar gilla deras skor.
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-09-26 20:29:08 följande:
    Kruxet med de studentföreningarna jag vill starta här i Stockholm är att det ska vara en kårförening på Stockhoolms Universitet (sus.su.se/starta-en-ny-forening). Då kan man få lite ekonomisk hjälp med kostnader etc. Så de 5 som startar föreningen måste vara inskrivna på SU.

Appropå vinterkläderna så åkte jag i fredags tvärs över hela stan för att kunna norpa åt mig ett par Viking-skor som skulle kosta 450kr i öppningserbjudande på Intersport i Farsta Centrum. Jag kom fram precis kl 10 då affären öppnade men då var det ju en lång kö. Exakt 4 min över 10 hade jag lyckats klämma mig fram till barnskoavdelningen och då var ALLA skorna slut. Blev så sur att de lockade med de priserna och så hade de inte mer än typ 30 par skor. Kände mig helt desperat ju. Åka 40 min en morgon för att kunna få en bra deal! Jaja, vad gör man inte för att få det att gå runt i dessa tider !?  I och försig var det ju nästan 400kr man skulle ha tjänat så det var ju endel. Så nu står vi där med ett inköp kvar, och det är vinterskorna. Tror det blir ett par Kavat. Brukar gilla deras skor.

Haha, bra kämpat faktiskt! Dock utan skor:(

Jag köpte ett par Vincent med ull på insidan och när jag pratade min egen far om lite råd mm, så blev vi osams för att han tyckte jag skulle shoppa på kläd bytardagen och få en säck med kläder och skor för typ 300kr. Men jag är lite känslig för begagnat och vi behöver verkligen ett par bra skor till Grynet då hon har jue problem med fötterna

Men denna vinter kommer hon inte frysa.

Tycker ni det är galet att köpa bra saker till barnet och dra in på allt annat istället som tex äta billigt, snåla med fika ute mm?

Är det tufft annars för er ekonomiskt?  Blir lite nyfiken ;)

• Haven09

Min pappa säger att jag ska mätta munnen efter matsäcken....*ler*

• summertime123

här är en till som shoppat en massa hade tur som hittade mitt favvomärke på 50 % rea i centrum. Viking skor är bäst! Måste ha gore tex material till sonen, han fryser ihjäl annars. Testade kavat nåt år sen men det va inte alls bra - han e så frusen av sig stackarn. Måste alltid ladda upp med en massa ullstrumpor som han har på vintern o de kostar ju skjortan med!!

haven09: jag testade vincent förra året, de va superbra - o varma du verkar va lite shoppinggalen som mig hahaha jag shoppar verkligen loss när det kommer till barnkläder o skor men även till mig själv Unnade mig en ny vinterjacka förra veckan så nu längtar jag tills det är dags att använda den! Har även världens finaste höstjacka som bara väntar på att få komma ut... Vart i sthlm bor du?

nyc: synd att jag missade brandmännen igår. Pojkarna måste varit överlyckliga. D har ju förkylningsastma så jag måste alltid ligga steget före när den är en förkylning på G. Har inte tid o vab:a heller, de sista 6 v innan kompletteringen är ett rent helvete o min jävla magkatarrsmedicin hjälper inte alls. Har sån jävla smärta så att jag tuppar av snart!!!!! Blir galen!!! Gnäll, gnäll, gnäll.... hahaha nånstans måste man ju få göra det Bättre online så kan man förtränga det sen
    jag är ju på den där föräldrarföreningen i januari! Hur många saknas det?

takida: hur gick det med uppgiften?

måste fortsätta jobba på en jävla uppsats som tagit mig flera månader... bläääää... anknytningsteori - here I come!!!!

• Haven09
    summertime123 skrev 2010-09-27 11:21:46 följande:
    här är en till som shoppat en massa hade tur som hittade mitt favvomärke på 50 % rea i centrum. Viking skor är bäst! Måste ha gore tex material till sonen, han fryser ihjäl annars. Testade kavat nåt år sen men det va inte alls bra - han e så frusen av sig stackarn. Måste alltid ladda upp med en massa ullstrumpor som han har på vintern o de kostar ju skjortan med!!

haven09: jag testade vincent förra året, de va superbra - o varma du verkar va lite shoppinggalen som mig hahaha jag shoppar verkligen loss när det kommer till barnkläder o skor men även till mig själv Unnade mig en ny vinterjacka förra veckan så nu längtar jag tills det är dags att använda den! Har även världens finaste höstjacka som bara väntar på att få komma ut... Vart i sthlm bor du?

nyc: synd att jag missade brandmännen igår. Pojkarna måste varit överlyckliga. D har ju förkylningsastma så jag måste alltid ligga steget före när den är en förkylning på G. Har inte tid o vab:a heller, de sista 6 v innan kompletteringen är ett rent helvete o min jävla magkatarrsmedicin hjälper inte alls. Har sån jävla smärta så att jag tuppar av snart!!!!! Blir galen!!! Gnäll, gnäll, gnäll.... hahaha nånstans måste man ju få göra det Bättre online så kan man förtränga det sen
    jag är ju på den där föräldrarföreningen i januari! Hur många saknas det?

takida: hur gick det med uppgiften?

måste fortsätta jobba på en jävla uppsats som tagit mig flera månader... bläääää... anknytningsteori - here I come!!!!
    Hej!

Jag bor utanför stockholm, kan Pm mer exakt;)
    Är helt galen i shopping, mer bestämnt så har jag svartabältet...haha  
    Men jag tycker min dotter förtjänar lika fina saker som jag har. Visst växer hon och så vidare men jag har valt att skaffa barn och jag tycker det är roligt med barn mode. Även kvalitet är också lite bättre i vissa kläder.

Haha, jag har också köppt en jacka, en goose så du anar inte hur mycket jag längtar efter riktig kyla,  Längtar ihjäl mig!
    (Jag har önskat mig en Gosse i flera, flera år)
    Vad köppte du för jacka?
  • summertime123
    Haven09 skrev 2010-09-27 15:52:52 följande:
    Hej!

Jag bor utanför stockholm, kan Pm mer exakt;)
    Är helt galen i shopping, mer bestämnt så har jag svartabältet...haha  
    Men jag tycker min dotter förtjänar lika fina saker som jag har. Visst växer hon och så vidare men jag har valt att skaffa barn och jag tycker det är roligt med barn mode. Även kvalitet är också lite bättre i vissa kläder.

Haha, jag har också köppt en jacka, en goose så du anar inte hur mycket jag längtar efter riktig kyla,  Längtar ihjäl mig!
    (Jag har önskat mig en Gosse i flera, flera år)
    Vad köppte du för jacka?
    haha jag har oxå önskat mig en GOSSE i flera, flera år hahaha men jag tror vi syftar på olika gossar
    skämt åsido... funderade oxå på en goose men försökte hitta en liiiite billigare variant och jag lyckades! En snygg svart fjällräven blev det *lycklig* Vilken färg tog du på din? Det är ju verkligen en investering, min syster använder fortf sin goose som hon köpte 6 år sedan, den är ju välanvänd men funkar!
    Hoppas fjällräven håller måttet, har hört d iaf

barn mode är sjukt kul. Vad brukar du köpa för märken? jag byter stil (läs sonen) ganska ofta och nu är jag besatt av Nova star och po.p. Har även varit lika besatt av vagnar och tillbehör but those days are almost over now...

Detta börjar förvandlas till en shoppingtråd. Hjälp! haha
  • Haven09
    summertime123 skrev 2010-09-27 18:20:15 följande:
    haha jag har oxå önskat mig en GOSSE i flera, flera år hahaha men jag tror vi syftar på olika gossar
    skämt åsido... funderade oxå på en goose men försökte hitta en liiiite billigare variant och jag lyckades! En snygg svart fjällräven blev det *lycklig* Vilken färg tog du på din? Det är ju verkligen en investering, min syster använder fortf sin goose som hon köpte 6 år sedan, den är ju välanvänd men funkar!
    Hoppas fjällräven håller måttet, har hört d iaf

barn mode är sjukt kul. Vad brukar du köpa för märken? jag byter stil (läs sonen) ganska ofta och nu är jag besatt av Nova star och po.p. Har även varit lika besatt av vagnar och tillbehör but those days are almost over now...

Detta börjar förvandlas till en shoppingtråd. Hjälp! haha

Det blev en Trillium i färgen svart. Jag hade också tänkt ha jackan i typ tio år och nu när man har barn så måste man va ute mycket speciellt när man har jätte lång jul-lov, ska köpa pulka till lillen och förhoppningsvis har Grynet börjat gå, men det får komma i sin takt. Det är något jag inte tar för givet men något jag önskar så.

Grynet har mera sportig söt stil men häromdagen blev det en mini kopia på en Odd Molly kappa... haha As gullig!

Haha, det är jue fult att skryta så jag stannar här;)

Jag är typ samma med vagnar, jag ringde exet så fort jag ville ha en ny vagn men nu va det länge sen vi hördes av överhuvudtaget.

Det jag lärde mig va att köp en dyr och fin från början för man byter i alla fall några gr så slutsumman blir en hel del i alla fall, i alla fall för ex:et.....haha

• nycsthlm

Vad var det för rea hos er 17 16 07? Är det värt att ta en sväng förbi ert håll eller? Jag gillar Vincentskor med. Jag shoppade ju rätt nyligen ett par gympaskor i dagens strl och så ett i nästa strl (31). För 100 spänn st på den där outleten på Kungsholmen. Gick förbi där för 2 veckor sen i hopp om att de hade fått in nya lass med skor. Men icke. Är Kavat kalla? Förra året hade sonen ett par som jag köpte i deras ekologiska serie, nej shit.. det var året innan. Haha när man hade heltidslön. Jag gillade att de har en helt ekologisk serie. De kängorna kostade över 900. då. Back in da days 2008. Torra och varma. Dessutom har jag bara kunnat ha Kavat fram tills nu. Min lille kille har ju varit en riktig saftig bit. Så inga andra märken gick på hans breda fötter. Hehe. Av Vincents sortiment kan han bara ha de "bredfotade" sorimentet. Timberlandskor går helt bort :(. Synd för jag tycker verkligen timberlandkängor är jättefina. Förra året ebayade ett par nya jättesnygga Timberland varmfodrade snowboots. Hans fot gick ju inte ner i skon.

Hur gör ni som köper på rean att ha nästa år? Jag köpte ett par sådana där Tretorn fodrade allvädersstövlar. Tycker de är sådana bra "mittemellan" skor. Snart är det ju för kyligt för vanliga gummistövlar men för varmt för värsta vinterskorna. I alla fall köpte jag dem via GAPs rea och fick dem skickade till en släkting i NewYork. Jag bara älskar Baby Gap kläder. Och Old Navy är helt ok med nu när det tryter i kassan. I alla fall köpte jag skorna i våras. Då drog sonen strl 29. Så jag slog till med strl 31 eftersom jag tänkte at han skulle ha dem typ i oktober. Nu är tiden kommen... och de kommer nog vara för små när det är dags :(. Inte klokt vad de växer!

Jag är nog av den sorten att sonen är mer välekiperad än mig. Efter allt är det han som sliter på kläderna och ränner runt. Jag känner att det är jag som har valt att studera och sätta mig på den knapra inkomsten man har. Så då är det jag som får göra avkall. Det är ju bara temporärt! Jag brukar köpa basplagg var som, typ Lindex och HM. Men jackor, skor och dyl försöker jag i den mån det går att fixa rejälare grejjer.

• Haven09

Nycsthlm: Tycker du resonerar bra! Har aldrig köpt Kavat så jag har inge erfarenhet av dem. Men jag tror väl dom är lika bra som Vincent. Tanten i Kista som säljer Vincet skor är mycket trevlig och ärlig.

Rekommenderar Kista då det tydligen går ganska knackigt så då är dom extra trevligare....

Svar på tråden Studerande singelföräldrar