• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-09-27 18:43:08 följande:

Det blev en Trillium i färgen svart. Jag hade också tänkt ha jackan i typ tio år och nu när man har barn så måste man va ute mycket speciellt när man har jätte lång jul-lov, ska köpa pulka till lillen och förhoppningsvis har Grynet börjat gå, men det får komma i sin takt. Det är något jag inte tar för givet men något jag önskar så.

Grynet har mera sportig söt stil men häromdagen blev det en mini kopia på en Odd Molly kappa... haha As gullig!

Haha, det är jue fult att skryta så jag stannar här;)

Jag är typ samma med vagnar, jag ringde exet så fort jag ville ha en ny vagn men nu va det länge sen vi hördes av överhuvudtaget.

Det jag lärde mig va att köp en dyr och fin från början för man byter i alla fall några gr så slutsumman blir en hel del i alla fall, i alla fall för ex:et.....haha

Appropå det där med att man själv måste hålla sig varm nu när man ska pulsa ute med kidsen så vill jag typ ha en vuxen overall !På mitt förra jobb skulle vi på ngn slags kick off event voh då skulle man ut i skärgården och fiska. Detta var på hösten och då fick alla sätta på sig sånna där fula vuxen overaller. Men guuud vad underbart det var! Novembersnålblåst och båt på iskalla havet rörde en ju inte i ryggen! När vi hänger i parken bakom mitt hus på vintrarna så skiter jag fullständigt hur jag ser ut. Haha.. jag ser inte klok ut. En dag då jag lämnade på dagis förra vintern mötte jag en kompis (läs M 17 06 07) som såg helt förskräckt ut! Jag är en sån som fryyyyyser som bara den om vintrarna. Min mundering bestod av Jeans och över det sweatshirtbrallor. Min mammas gamla avlagda 90tals fleecejacka, min halvtjocka höstjacka på det. Och överst en dunjacka jag fått ärva av systersonen. Mössa såklart på det. Och halsduk. Såg nog inte riktigt klock ut. Haha. Long gone är mina trendiga dagar i New York, då skulle ni inte caught me dead iklädd ngt som inte var märke eller det senaste! Här ute i min söder om söder förort traskar jag omkring i det vädret kräver. har anammat min mors uppmaning- hellre varm än fin. Usch när vi pratar om det  . Jag är så frusen av mig så vintern är inte min grejj. Jag sover redan nu med 2 täcken, mjukisbyxor, långärmad och strumpor. Och värre blir det ju .
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-09-27 18:53:21 följande:

Nycsthlm: Tycker du resonerar bra! Har aldrig köpt Kavat så jag har inge erfarenhet av dem. Men jag tror väl dom är lika bra som Vincent. Tanten i Kista som säljer Vincet skor är mycket trevlig och ärlig.

Rekommenderar Kista då det tydligen går ganska knackigt så då är dom extra trevligare....

Är det en barnsko affär eller en Vincentaffär i Kista? Kistacentrum? Tror du priserna ligger lite under andra affärer med? Min bästa vän bor i Kista så det är dags att vi besöker henne snart. Ska kolla in utbudet där då. Tackar för tipset .
  • summertime123
    haha jag har oxå önskat mig en GOSSE i flera, flera år hahaha men jag tror vi syftar på olika gossar
    skämt åsido... funderade oxå på en goose men försökte hitta en liiiite billigare variant och jag lyckades! En snygg svart fjällräven blev det *lycklig* Vilken färg tog du på din? Det är ju verkligen en investering, min syster använder fortf sin goose som hon köpte 6 år sedan, den är ju välanvänd men funkar!
    Hoppas fjällräven håller måttet, har hört d iaf

barn mode är sjukt kul. Vad brukar du köpa för märken? jag byter stil (läs sonen) ganska ofta och nu är jag besatt av Nova star och po.p. Har även varit lika besatt av vagnar och tillbehör but those days are almost over now...

Detta börjar förvandlas till en shoppingtråd. Hjälp! haha

Det blev en Trillium i färgen svart. Jag hade också tänkt ha jackan i typ tio år och nu när man har barn så måste man va ute mycket speciellt när man har jätte lång jul-lov, ska köpa pulka till lillen och förhoppningsvis har Grynet börjat gå, men det får komma i sin takt. Det är något jag inte tar för givet men något jag önskar så.

Grynet har mera sportig söt stil men häromdagen blev det en mini kopia på en Odd Molly kappa... haha As gullig!

Haha, det är jue fult att skryta så jag stannar här;)

Jag är typ samma med vagnar, jag ringde exet så fort jag ville ha en ny vagn men nu va det länge sen vi hördes av överhuvudtaget.

Det jag lärde mig va att köp en dyr och fin från början för man byter i alla fall några gr så slutsumman blir en hel del i alla fall, i alla fall för ex:et.....haha

ja om jag hade en liten tjej skulle jag klä henne i en massa fina outfits Finns så mkt fint! Svårare att hitta till killar och när man väl hittar så är märkena väldigt dyra. Men jag säljer alla sonens använda kläder så får tillbax en ganska bra summa att köpa nya för. Det är fördelen med att välja de mer populära märkena, annars skulle jag inte ha råd!

nyc: D är överkänslig när d kommer till skor, han fryser jättelätt och måste ha skor i ett material som andas annars är det kört! Älskar Kavat annars. Har du testat dem tidigare tycker jag du ska köra på dem! Har du provat Vincent annars? Tror inte de är så smala, ecco är iaf kört tyvärr. Vilken strlk har J? Kan kolla om de har ngra skor kvar nästa ggn.

jag har oxå vincentshoestore här i centrum och de brukar alltid ha 50% rea väldigt tidigt, tror det va i början på dec förra året och året innan med. Om man vågar chansa på strlk då kan man verkligen fynda!

HAHA kan tänka mig att du såg riktigt snygg o fräsch ut NYC, jag har tyvärr inte kommit ur det där ännu och försöker va så trendig som möjligt haha u never know when Mr. Right decides to turn up!!

• Haven09
    nycsthlm skrev 2010-09-27 18:59:50 följande:
    Appropå det där med att man själv måste hålla sig varm nu när man ska pulsa ute med kidsen så vill jag typ ha en vuxen overall !På mitt förra jobb skulle vi på ngn slags kick off event voh då skulle man ut i skärgården och fiska. Detta var på hösten och då fick alla sätta på sig sånna där fula vuxen overaller. Men guuud vad underbart det var! Novembersnålblåst och båt på iskalla havet rörde en ju inte i ryggen! När vi hänger i parken bakom mitt hus på vintrarna så skiter jag fullständigt hur jag ser ut. Haha.. jag ser inte klok ut. En dag då jag lämnade på dagis förra vintern mötte jag en kompis (läs M 17 06 07) som såg helt förskräckt ut! Jag är en sån som fryyyyyser som bara den om vintrarna. Min mundering bestod av Jeans och över det sweatshirtbrallor. Min mammas gamla avlagda 90tals fleecejacka, min halvtjocka höstjacka på det. Och överst en dunjacka jag fått ärva av systersonen. Mössa såklart på det. Och halsduk. Såg nog inte riktigt klock ut. Haha. Long gone är mina trendiga dagar i New York, då skulle ni inte caught me dead iklädd ngt som inte var märke eller det senaste! Här ute i min söder om söder förort traskar jag omkring i det vädret kräver. har anammat min mors uppmaning- hellre varm än fin. Usch när vi pratar om det  . Jag är så frusen av mig så vintern är inte min grejj. Jag sover redan nu med 2 täcken, mjukisbyxor, långärmad och strumpor. Och värre blir det ju .

Tror du skulle vilja ha en Goose, testade jackan här om dagen och jag svettades om armarna, tom. Helt sjukt varmt!

Har haft hund så jag vet att en bra jacka är en bra investering:) Och förra vintern va den kallaste på hundra tusen år...Fy satan!

• nycsthlm

170607: jag och D har nog mkt gemensamt där om vintrarna . Jag fryser så det inte är klokt. Ska nog köpa en sån där värmefläkt att ha hemma. Jag skämtar inte! jag brukar sätta på ugnen på max och öppna luckan när jag pluggar i köket. Ringde värden och sa att det var fel på värmen i lägnehten så de skickade en gubbe med värmetermometermannick. Och den visade att det var normalvarmt (kallt). 20-22 grader ska det tydligen vara. Jag gav mig inte utan ringde och klagade på att det drog från fönstrena, då flirtade jag så med blåstället de skickade, och fick honom att fiffla med termostaten så att det numera blir riktigt varmt och gött :D. Han såg riktigt rädd ut när han hade skruvat klart och sa att jag minsann inte fick skvallra till min värd! Hehe, kände mig som värsta insider förbrytaren som hade listat mig till detta yrkesmygel där han gav särbehandling till den frusna hyresgästen .

J kan inte ha alla Vincentskor. Sist vi var på en Vincentbutik så passande inte skon vi prövade. De berättade att de har olika modeller och så visade han vilka modeller som ingick i "bredfot" sortimentet. Han kanske kan ha lite fler skor nu eftersom han har  slankat till sig med åldern. Vet inte om du såg honom när han var modell bowlingklot som bebbe ?!

Mr Right ja. Det är väl lite därför mitt modeintresse har falnat. Haha. Jag har gett upp! Tror inte att Mr Right kommer dyka opp i första taget. Annat var det i NY. Där kunde man få in trevligaste flörten på tunnelbanan med värsta hunken måndagmorgon på väg till skolan .

• Haven09
    nycsthlm skrev 2010-09-27 20:21:35 följande:
    170607: jag och D har nog mkt gemensamt där om vintrarna . Jag fryser så det inte är klokt. Ska nog köpa en sån där värmefläkt att ha hemma. Jag skämtar inte! jag brukar sätta på ugnen på max och öppna luckan när jag pluggar i köket. Ringde värden och sa att det var fel på värmen i lägnehten så de skickade en gubbe med värmetermometermannick. Och den visade att det var normalvarmt (kallt). 20-22 grader ska det tydligen vara. Jag gav mig inte utan ringde och klagade på att det drog från fönstrena, då flirtade jag så med blåstället de skickade, och fick honom att fiffla med termostaten så att det numera blir riktigt varmt och gött :D. Han såg riktigt rädd ut när han hade skruvat klart och sa att jag minsann inte fick skvallra till min värd! Hehe, kände mig som värsta insider förbrytaren som hade listat mig till detta yrkesmygel där han gav särbehandling till den frusna hyresgästen .

J kan inte ha alla Vincentskor. Sist vi var på en Vincentbutik så passande inte skon vi prövade. De berättade att de har olika modeller och så visade han vilka modeller som ingick i "bredfot" sortimentet. Han kanske kan ha lite fler skor nu eftersom han har  slankat till sig med åldern. Vet inte om du såg honom när han var modell bowlingklot som bebbe ?!

Mr Right ja. Det är väl lite därför mitt modeintresse har falnat. Haha. Jag har gett upp! Tror inte att Mr Right kommer dyka opp i första taget. Annat var det i NY. Där kunde man få in trevligaste flörten på tunnelbanan med värsta hunken måndagmorgon på väg till skolan .

Förstår dig angående Mr Right... Så svårt att träffa någon, speciellt lita på dem.

Känns som man kommer förbli ogift, och tiden bara springer ifrån en också:(

Får träffas alla och festa ihop, någon lär väl få napp??

• takida

Sådär, nu har jag skickat in uppgiften!! Nu är det bara att släppa på den och hoppas på ett gott resultat. Hoppas inte lärarna är så kritiska i bedömningen så här första arbetet. Imon är det dock redovisning av arbetet som gäller. Avskyr att redovisa, att stå längst fram och få ur sig alla ord. Men jag försöker tänka att de andra i klassen bara är småskitar och att jag iaf är äldre och visare än dem:)
    Funderar även om man ska ge sig in i stipendie-djungeln, min syster fick ett stipendium på över tip tusan, det hade minsann inte suttit fel!!

• Ogräset

"Mr Right har en tendens att uppenbara sig när man minst anar det." Är det inte så de brukar säga?
    Och när han gör det så uppenbarar sig andra problem istället. Jag fann en man för drygt två månader sedan, precis när jag gett upp. Nu får vi istället problem med att finna tid för varandra.

Nyc. : I och med att föreningen redan "existerade" så räckte det med mitt intiativ. Håller på att söka efter andra som kan vara intresserade. Det verkar dock inte speciellt svårt, i och med att föreningen är igenom Studentkåren.

17 06 07: Jag förstår dig! Min magkatarr har också kommit tillbaka och inget hjälper. Man kanske skulle ta lite energi till att ringa doktorn, de kanske har några mirakelpiller.. Hoppas.

Åh, jag hittade ett par bedårande höstskor till dottern hos Vincent.
    Nu är det bara vinterskorna kvar.. Men de får nog vänta till nästa månad. Annars springer pengarna iväg. Speciellt då jag köpt ett par stövlett/kängor till mig själv också.

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-09-28 20:14:10 följande:
    "Mr Right har en tendens att uppenbara sig när man minst anar det." Är det inte så de brukar säga?
    Och när han gör det så uppenbarar sig andra problem istället. Jag fann en man för drygt två månader sedan, precis när jag gett upp. Nu får vi istället problem med att finna tid för varandra.

Nyc. : I och med att föreningen redan "existerade" så räckte det med mitt intiativ. Håller på att söka efter andra som kan
    Jag ska kontakt med kåren på SU idag och se om det finns en vilande eller om de kan hjälpa mig finna "likasinnade". Tycker att det är konstigt att det inte finns en förening för föräldrarredan!? Jag tor man kan göra mycket och påverka. Det har ju varit endel skrivierier om studerande föräldrars ekonomiska svårigheter.
    Man får ju 500-något extra i lån när man har ett barn. Är det någon som vet om det gäller per barn? Tycker att man ska få några hundralappar mer när man har barn.

Vad kul att du träffat någon! Inte det lättaste. Speciellt när man har fullt upp! Kan tänka mig att det blir knepigt att finna tid för varnadra. Speciellt så där i början. Jag datade en kille för ett tag sen, jag ville ju inte att han skulle få träffa sonen så jag var ju tvungen att fixa bv och han hade barn (varannan vecka) så det riktigt svårt att fixa ihop datar!

Idag börjar en riktigt hektiskt tid. Får hoppas man klarar sig utan magkattar ! Jag ska för första gången ta 2 heltidskurser. Samtidigt! Den där kvällskursen i undersökningsmetodik droppade jag så nu har jag en massa poäng att fylla på med för att komma upp till heltid! Klassen jag droppade var helt hemsk! Jag av upp då jag började känna mig som på högstadiet på en riktigt tråkig lektion . Jag kom på mig själv med att skolka samt sitta och kluddra i blocket på föreläsningarna. Helt slöseri med tid att ta en kurs bara för att komma upp i rätt poäng. Kursen var alldeles för enkel, dessutom tog jag den för att man skulle få göra sin egna enkät. Sen visade det sig att enkäten skulle vara ett grupparbete med ett ämne som läraren delade ut! Jag berättade att jag tog klassen för att jag måste ha min enkät för masteruppsatsen klar i slutet av denna termin. Men no mercy . Jag skulle göra grupparbetesenkäten. Tror jag ska ta och få lite inspiration av 17 06 07 här för att klara av dubbelpluggandets.DU är ju så himla målmedveten och organiserad ! Tell me how u do it!!!
  • yoshimi

Hej hej tjejer. *vinkar*

Här är det fullkomligt fullt upp med skola, jobb och lilleman.
    Känns som om jag springer för fullt i ekorrhjulet,
    hoppas att det lugnar ner sig lite i skolan snart  så man hinner andas.

Ang vinterkläder så köper jag en del begagnat, hellre det än att tvingas köpa
    sämre märken som inte håller sonen torr och varm.
    Höstkängorna blev ett par Viking och vinterkängorna ett par Pax.

Ogräset: Va roligt att du har träffat någon. Hoppas att ni hinner med varandra snart!

Jag vill nog gärna träffa någon, men det är ju det där med tiden.
    Och att våga släppa in någon...
    Rädd? Jag? Inte då... :-/

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Studerande singelföräldrar