• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • prickelina

Hej tjejer!

Då var första tentan avklarad och jag tror den gick bra! Glad Nästa vecka är det praktik och det ska bli jättespännande men är även lite skrämmande!  Jag är mest rädd för hur jag ska orka mig igenom så långa dagar, min ernergi nivå är inte på topp precis...

Och karlar har jag snart gett upp hoppet om... haha. Känns som man varken har tid eller ork just nu...

• summertime123

nyc: hahaha ja så va det oxå i London, hade jag bott kvar där hade jag varit gift by now!!! hur gick det med blåstället idag?
    Eftersom man aldrig vet när mr right dyker upp så är det lika bra att se till att man är förberedd så man inte skrämnmer iväg honom hahaha jag har inte dejtat så mkt sen jag fick barn men två av dem träffade jag spontant ute så det gäller att ha hoppet uppe och kunna vara självsäker så man får napp haha även fast det kan bli en del torra år däremellan

Ogräset: Vad KUL att du träffat någon!! Vad avis jag blir Har han oxå barn?

wow vilken komplimang nyc haha tack tack I try my best!!! Men man har ju inte fått magkatarr i onödan om man säger så På tal om det... hade värsta läkarbesöket idag Va helt knäckt när jag gick därifrån, önskar att jag hade reagerat annorlunda när jag väl va där men idiotläkaren bemötte mig på heeelt fel sätt, jag känner mig nästan kränkt. Han är min husläkare och har träffat honom tusen ggr och har varit sjukt nöjd med honom förut men jag vet inte vad som hände idag!? Har aldrig varit med om liknande. usch, han förstörde hela min dag ska nog byta läkare!!

Yoshimi: Vad är det du pluggar för ngt?

prickelina: grattis till första avklarade tentan. Vad är det för praktik ni ska göra?

• prickelina

Det är praktik på en högstadierskola. Vi får se om jag överlever kidzen

• nycsthlm

Prickelina: du måste hålla oss updaterad om praktiken! Högstadie elever kan ju vara en pärs.

170607: det där lät inte kul! Vad sa läkaren som gjorde dig så upprörd? Skitviktigt att man känner sig trygg med sin läkare ju! Känner du för att byta husläkare nu?

Här ska vi själva byta BVC-sköterska. Känns lite trist att byta. Fick en lapp förra veckan om att vår skjöterska har slutat och så fick vi ny tid med en annan sköterska. Nu kan jag lika gärna passa på att byta BVC helt och hållet, vi gick kvar inne på södermalm där vi bodde förrut.

Idag började min andra kurs som jag har nu under period 2. Nu är jag äntligen nöjd mid mina kurser . En sociology of ethnic relations och en kurs i demografiska metoder. Blir mkt att läsa men det är ju kurser som kommer ge kunskap jag känner jag kommer ha nytta av. Tillskillnad från kursen jag droppade.

Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid dessa 5 veckors kurser. Hur är upplägget på er andras kurser? Jag är van från det amerikanska systemet med hela terminer. Man läste ca 4 klasser underhela terminen som gick jämsides med varandra. Nu med bara 5 veckor för varje kurs blir jag jätte stressad att sonen ska bli sjuk tex. En vecka med vab gör ju att man kommer efter som bara den!

• takida

På min utbildning har vi två kurser per termin, tycker det känns alldeles lagom:) Tror det kommer bli två redovisningar och en tenta per kurs. Inte lika jobbigt om man måste vara hemma och vabba. En annan fördel är jag går på en liten instution vilket gör att man har god kontakt med alla lärare. Har ju bara pluggat en månad än så länge men vilken skillnad mot att jobba mycket mer tid med min lilla prins:) Känns helt super!

• prickelina

Mmm vi har oxå två kurser per termin men jag känner mig ändå stressade av ev. vab! Gud förbjuda om han skulle bli sjuk under en praktikperiod! Missar man för mycket där så får man inte börja terminen efter! Förvånad
    Så peppar peppar får han hålla sig frisk då!

Högstadieungar ska bli väldigt spännande att se hur mitt humör fixar. Skrattande Men vi ska vara på samma skola hela utbildningen så jag hoppas på en bra mentor och skola!

• nycsthlm

Hallå och Trevlig Helg på er alla!!!

Takida: Hur gick redovisningen? Jag är inte heller ett stort fan av det där. Hu. Tycker dock att det har lättat lite nu när man tvingat sig att några gånger att stå där röd i fejjan framför klassen. Tror lite av scenskräcken har släppt.

Skönt att man får vara på samma skola under hela utbildningen Prickelina. Får man välja skola man ska vara på?

Förövrigt tycker jag att det ska bli skönt med att få 430kr mer på fickan from 1a januari . *försöker förtränga att det är 430+ som läggs på mitt redanastronomiska studielån*.

• prickelina

haha eller hur, man är glad för alla pengar just nu sen att de ska betalas tillbaka blir en senare fråga

Nä vi blir tilldelade skolor så jag är glad att jag fick en som har bra rykte. Men skulle man inte trivas så får man byta. Tyvärr är det jättebrist på gymnasieskolor som tar emot lärarstudenter så därför fick jag nöja mig med ett högstadie eftersom jag kommer ha dubbel behörighet.

• Haven09
    nycsthlm skrev 2010-10-01 09:45:41 följande:

Hallå och Trevlig Helg på er alla!!!

Takida: Hur gick redovisningen? Jag är inte heller ett stort fan av det där. Hu. Tycker dock att det har lättat lite nu när man tvingat sig att några gånger att stå där röd i fejjan framför klassen. Tror lite av scenskräcken har släppt.

Skönt att man får vara på samma skola under hela utbildningen Prickelina. Får man välja skola man ska vara på?

Förövrigt tycker jag att det ska bli skönt med att få 430kr mer på fickan from 1a januari . *försöker förtränga att det är 430+ som läggs på mitt redanastronomiska studielån*.

Vadå 430kr?

Vad har jag missat?

• takida

Tja hur gick redovisningen... Jag tog mig i genom den iaf. Fördelen är som sagt att vi kommer ha många redovisningar så då kanske man blir varm i kläderna tillslut. Övning ger färdighet!! Jag har sån ångest över hur jag ska få ihop ekonomin... Antar att alla andra känner igen sig, hur löser ni det ni som vart med ett tag?? Jag sitter med en hyra på 6 tusen i månaden o den äter ju upp alla pengar nästan... Kläder till mig är bara att glömma och jag hoppas att hans pappa ställer upp o betalar lite mer kläder till vår prins..

Svar på tråden Studerande singelföräldrar