• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • prickelina
    summertime123 skrev 2010-10-01 17:40:21 följande:
    Det är ju super att ni får praktisera såpass tidigt! Då slipper man slösa bort en massa år om man sen märker att man inte orkar med ungarna Är praktikplatsen anpassad efter vilken slags lärare man blir dvs lågstadie, högstadie m.m.?
    Ja det anpassas men jag som ska bli gymnasielärare får nöja mig med ett högstadie eftersom gymnasieplatserna är för få. De räknar med att 40 % hoppar av utbildningen och de flesta är efter praktiken så det är därför de lägger den så tidigt.

Hmm här är inte dagis gratis.... Jag betalar iofs bara 36 kr så jag överlever den haha Skrattande Jag sitter på ett sjukt dyrt boede så jag klarar inte av att betala allt med csn. Vi lever lite från månad till månad. Denna månaden har jag tex traderat massa och jag försöker jobba när jag kan. Men för att jag ska kunna följa min dröm och för att lilleman ska slippa flytta så hjälper mina föräldrar till att betala. Det suger men vad gör man inte, jag vill heller inte flytta och det finns inga bra flyttalternativ här i min lilla håla. Min son har ett stort trygghetsbehov och gillar inte att byta miljö så att han är ett separationsbarn funkar så där för honom, så ett tryggt hem här är A och O.

Har faktiskt blivit uppvaktad av en i klassen...haha  (tycker det va vågat från hans sida)

ohhh berätta mer!!!!!
  • Rosahjärta

hur gör ni med föräldrarpenning då ? tar ni halva eller hela när ni studerar och bara har studiebidrag .. Ekonomin måste ju gå ihop .. hur gör ni ? :)

• takida

Jo jag har en rejält saftig hyra men finns tyvärr inga alternativ där jag bor. Har tänkt att söka bostadsbidrag men det blir inte aktuellt förrens till årsskiftet då jag tjänat för mycke detta året för om jag fattat det rätt så räknar de hur man tjänar på årsbasis. Får se till att även söka lite stipendier. Läste att det var någon här som fått. Vart har du sökt då?

• nycsthlm
    Rosahjärta skrev 2010-10-02 19:57:29 följande:
    hur gör ni med föräldrarpenning då ? tar ni halva eller hela när ni studerar och bara har studiebidrag .. Ekonomin måste ju gå ihop .. hur gör ni ? :)
    Jag har in fp-dagar kvar. Jag tog ut mina sista i somar då jag inte hade någon inkomst alls. Sen har jag förstått att det kan vara lie krångligt med reglerna där, om man vill behålla sin SGI måste man väl ta ut fp hela sammanhängande dagar.
    takida skrev 2010-10-02 20:03:28 följande:
    Jo jag har en rejält saftig hyra men finns tyvärr inga alternativ där jag bor. Har tänkt att söka bostadsbidrag men det blir inte aktuellt förrens till årsskiftet då jag tjänat för mycke detta året för om jag fattat det rätt så räknar de hur man tjänar på årsbasis. Får se till att även söka lite stipendier. Läste att det var någon här som fått. Vart har du sökt då?
    Jisses då förstår jag att det är svårt om du ej har bostadsbidrag! Håll ut för i januaridå du kan söka!

Prickelina: är det så många som hoppar av lärarutbildningen ! 40% är inte lite! Men som du säger är det bra att man får pröva på i början så man kan veta om man är helt felt ute och cyklar angående karriärval! En eloge till er måste jag säga. Inte det lättaste yrket men ack så otrologt viktigt!!! Min bästa kompis är lärare så jag följde med intresse henne från studier till klar lärare.

Konstigt att inte gymnasium vill bereda er med praktikplatser? Är det inte gymnasielärare det är sådan brist på? Vi diskuterade just en liknande problematik på en av mina föreläsningar förra veckan. Vi ska ju skriva våra masteruppsatser nästa termin, men det är så svårt att få tillgång till data. Tex SCB har ju en massa data från både longitudinal studier etc. Men inga får tillgång. De behöver analytiker, men blir ju svårt att ubilda kompetenta sådana om vi inte får öva och använda data.
  • Haven09

Det är lite knepigt med bostadsbidraget mm, jag har idag bostadsbidrag och söker vårdbidrag, tydligen får man inte ha både och och då är min undran... Är det inte moment 22 över det? Alltså jag har det tufft ekonomiskt och begär bostadsbidrag och jag har en hel del besök till hab, läkare och tränar mycket med Grynet mm, så varför får jag inte båda då? Bostadsbidraget är på 2200kr och vårdbidraget är på samma summa.

Haha nu kanske ni blir arga på mig men jag undrar bara;)

• Rosahjärta
    nycsthlm skrev 2010-10-02 22:10:29 följande:
    Jag har in fp-dagar kvar. Jag tog ut mina sista i somar då jag inte hade någon inkomst alls. Sen har jag förstått att det kan vara lie krångligt med reglerna där, om man vill behålla sin SGI måste man väl ta ut fp hela sammanhängande dagar.
    takida skrev 2010-10-02 20:03:28 följande:
    okej .. hm .
  • summertime123

måste hoppa in här lite snabbt och dela med mig av min lycka. Spricker snart!!!! hahahaha vet ni vad jag gjorde igår.......... gick på en dejt!!! Och fy SATAN vad bra det gick. Jag svävar på rosa moln idag med största leendet på läpparna. Hade glömt bort den här känslan hahaha för det va verkligen ett BRA tag sen!!!!
    Nu ska jag försöka återgå till pluggandet innan jag ska hämta tillbax sonen fr mormor och sen joinar jag er i allt snack om bostadsbidrag och skola Hjärta

• mojsan79

Hej på er! Long time....
    En galen tid av fullkomligt tokpluggande inför tentan resulterade i.....blackout! Hur kul är det? Hoppas dock att det jag lyckades skramla fram med min något slutkörda hjärna räcker för ett G ialla fall.
    Tänkte ha en skön och fridfull helg tillsammans med sonen i helgen, helt utan "skolmåsten" innan nya kursen kör igång på måndag. Men så fick jag ett sms från en kursare som sa att vi hade 11 kapitel att läsa till på måndag....det var den friden det! *suck*

Hur är det med er allihopa? Hoppas allt går bra för er!

• nycsthlm
    summertime123 skrev 2010-10-03 09:32:09 följande:
    måste hoppa in här lite snabbt och dela med mig av min lycka. Spricker snart!!!! hahahaha vet ni vad jag gjorde igår.......... gick på en dejt!!! Och fy SATAN vad bra det gick. Jag svävar på rosa moln idag med största leendet på läpparna. Hade glömt bort den här känslan hahaha för det va verkligen ett BRA tag sen!!!!
    Nu ska jag försöka återgå till pluggandet innan jag ska hämta tillbax sonen fr mormor och sen joinar jag er i allt snack om bostadsbidrag och skola Hjärta
    Wooooohooooo ! VAD KUL! Nu du 17 06 07, förväntar vi oss alla en mer utförlig redovisning här i kväll !!! Vart hittade du denne date?

Jag och sonen sov hos mormor så nu sitter jag här och försöker läsa ikapp inför föreläsningen jag har på tis medans mormor roar sonen (att "Här Dansar Herr Gurka" går varm i bakgrunden är ju inte den optimala studiesituationen men det får jag leva med ).

Måste klaga ännu lite mera på 5v klasser! Lärarens litteraturlista var verkligen inte den bästa, man kunde nämligen inte riktigt se om de obligatoriska texterna var böcker eller articklar. Och hon hade blandat dem huller om buller. Vilket resulterade i att jag satt online i flra timmar i olika databaser och försökte få fatt på 3 artiklar som i själva verket var BÖCKER. Ons eftermiddag beställde jag så dessa böcker, och de har ju ej kommit. I torsdags ber läraren oss att läsa typ så mkt vi kan ur ena boken. (Hon typ ber oss läsa ut den! Det är inte det lättaste att plöja igenom en hel bok mellan tors och tis. Speciellt inte för oss singelmammor som inte kan utnyttja helgerna till max). Och denna bok finns ingenstans att låna. De 2 ex som finns på SUs bibliotek är ju förståss utlånade. Men nu har jag, dinosaurien, insett att man kan läsa en massa böcker online! Haha, har inte fattat detta förrut. Så nu sitter jag på Ebrary och försöker läsa som en tok. Jag föredrar dock old school pappersböcker, men i brist på boken får ju detta duga!
    Haven09 skrev 2010-10-02 22:24:33 följande:

Det är lite knepigt med bostadsbidraget mm, jag har idag bostadsbidrag och söker vårdbidrag, tydligen får man inte ha både och och då är min undran... Är det inte moment 22 över det? Alltså jag har det tufft ekonomiskt och begär bostadsbidrag och jag har en hel del besök till hab, läkare och tränar mycket med Grynet mm, så varför får jag inte båda då? Bostadsbidraget är på 2200kr och vårdbidraget är på samma summa.

Haha nu kanske ni blir arga på mig men jag undrar bara;)

Det var verkligen ett moment 22. Men har in vårdbidraget ngt att göta med om man förlorar inkomst? Min kompis fick det förrut. Hon visste inte att det fanns, men så tipsade hennes dotters assistent om att hon skulle söka detta. Min kompis förlorade ganska mkt i inkomst eftersom barnet var för gammalt att vabba med, samtidigt så behövde hon ju vara borta från jobbet en massa för att gå på möten, utredningar och läkarbesök. Tror att hon fick det eftersom hon kunde påvisa ett inkomstbortfall.
  • Haven09
    summertime123 skrev 2010-10-03 09:32:09 följande:
    måste hoppa in här lite snabbt och dela med mig av min lycka. Spricker snart!!!! hahahaha vet ni vad jag gjorde igår.......... gick på en dejt!!! Och fy SATAN vad bra det gick. Jag svävar på rosa moln idag med största leendet på läpparna. Hade glömt bort den här känslan hahaha för det va verkligen ett BRA tag sen!!!! Nu ska jag försöka återgå till pluggandet innan jag ska hämta tillbax sonen fr mormor och sen joinar jag er i allt snack om bostadsbidrag och skola

Va

Va trevligt... Och nu till det svåraste;) Ha is i magen...ler

Sen får du berätta mer, man blir jue nyfiken!

Kram kram

Svar på tråden Studerande singelföräldrar