• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • summertime123
    prickelina skrev 2010-09-29 23:07:32 följande:
    Det är praktik på en högstadierskola. Vi får se om jag överlever kidzen
    Det är ju super att ni får praktisera såpass tidigt! Då slipper man slösa bort en massa år om man sen märker att man inte orkar med ungarna Är praktikplatsen anpassad efter vilken slags lärare man blir dvs lågstadie, högstadie m.m.?
    nycsthlm skrev 2010-09-30 19:25:42 följande:
    Prickelina: du måste hålla oss updaterad om praktiken! Högstadie elever kan ju vara en pärs.

170607: det där lät inte kul! Vad sa läkaren som gjorde dig så upprörd? Skitviktigt att man känner sig trygg med sin läkare ju! Känner du för att byta husläkare nu?

Här ska vi själva byta BVC-sköterska. Känns lite trist att byta. Fick en lapp förra veckan om att vår skjöterska har slutat och så fick vi ny tid med en annan sköterska. Nu kan jag lika gärna passa på att byta BVC helt och hållet, vi gick kvar inne på södermalm där vi bodde förrut.

Idag började min andra kurs som jag har nu under period 2. Nu är jag äntligen nöjd mid mina kurser . En sociology of ethnic relations och en kurs i demografiska metoder. Blir mkt att läsa men det är ju kurser som kommer ge kunskap jag känner jag kommer ha nytta av. Tillskillnad från kursen jag droppade.

Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid dessa 5 veckors kurser. Hur är upplägget på er andras kurser? Jag är van från det amerikanska systemet med hela terminer. Man läste ca 4 klasser underhela terminen som gick jämsides med varandra. Nu med bara 5 veckor för varje kurs blir jag jätte stressad att sonen ska bli sjuk tex. En vecka med vab gör ju att man kommer efter som bara den!
    Jag har ganska så stora problem med stressen just nu som skapar en massa magkatarrsmärtor som ej går bort m min vanliga medicin så min vardag är ett rent helvete. Andra ggn jag gick dit för samma sak eftersom han försöker få mig äta medicin som gör att jag varvar ner lite men jag somnar av den så jag kan inte ta den. Hinner ju inte med allt då! Så sitter han bl.a. och säger att jag måste avbryta mina studier direkt och när jag förklarar att det inte är aktuellt och att jag vet att jag kommer hinna klart i tid men jag vill bara ha ngt mot smärtorna om det finns då sitter han och säger att om jag kommer att dö om jag inte avslutar allt nu och ber mig söka socialbidrag istället!??!! Observera att D satt brevid mig... Hans attityd när han sa det han sa va inte alls trevlig Jag klagade inte över mina studier och hade tydligt sagt att jag visste att jag skulle hinna klart i tid men vem vill gå runt 24/7 med bröstsmärtor så stora att det känns att lungorna sprängs!? Klart man kontaktar en läkare, inte en pappa som ger orealistiska råd. Det värsta e att jag varit sjukt nöjd med honom tidigare, d e tack vare honom jag blivit utredd ordentligt så vill inte byta läkare men har väl inget val - han verkar ju va schitzo!!!

Skönt att det känns bra med alla kurser! Förstår att det blir stressigt, är ju mkt bättre när man läser många kurser paralellt med varandra. hur många poäng är en 5 veckors kurs?
    O jag undrar med om dessa 430 kr du pratar om!!! Höjs bidraget igen!?
    takida skrev 2010-10-01 16:53:20 följande:
    Tja hur gick redovisningen... Jag tog mig i genom den iaf. Fördelen är som sagt att vi kommer ha många redovisningar så då kanske man blir varm i kläderna tillslut. Övning ger färdighet!! Jag har sån ångest över hur jag ska få ihop ekonomin... Antar att alla andra känner igen sig, hur löser ni det ni som vart med ett tag?? Jag sitter med en hyra på 6 tusen i månaden o den äter ju upp alla pengar nästan... Kläder till mig är bara att glömma och jag hoppas att hans pappa ställer upp o betalar lite mer kläder till vår prins..
    Oj, det va en saftig summa på hyran!! Du har ju rätt till bostadsbidrag om du pluggar, har du det?
    Jag har så himla lite räkningar varje månad så jag har ganska mkt kvar varje mån + har haft turen att få "jobba" lite med att sälja bekantas begagnade märkeskläder så jag slipper jobba extra. Skulle iförsig inte kunna det under helgerna så jag har verkligen tur. Men snåla med tråkiga utgifter är man expert på ändå SÖK stiftelser, en mkt trevlig överraskning om man blir beviljad!!! O kolla om du kan ta extralånet? Då får man ju ut nästan 2000 mer varje månad.

Btw, nån som läst dessa kurser? Så ser VT-11 ut för mig tydligen

Socialpsykologi, 7,5 hp
    Grundläggande metod, 7,5 hp
    Kognition, 7,5 hp
    Personlighetspsykologi, 7,5 hp

Min mamma va snäll nog och tog sonen med sig till landet idag, får tillbax honom på sön eftermiddag så jag kan komma ikapp lite. Känns helt overkligt, har bara varit utan honom ett fåtal ggr sen han föddes så jag är lite ovan. Detta blir 2:a ggn på över tre år som jag får sova ut utan barn i huset. Tänk... jag kan t.o.m. gå och köpa godis ikväll, när jag vill!?? *nyper mig själv i armen* 
    Hoppas ni andra får en trevlig helg  
  • Haven09

170607: Då måste du ut och festa lite;) Men tänk på varannan vatten...haha

• nycsthlm
    summertime123 skrev 2010-10-01 17:40:21 följande:
    Tja hur gick redovisningen... Jag tog mig i genom den iaf. Fördelen är som sagt att vi kommer ha många redovisningar så då kanske man blir varm i kläderna tillslut. Övning ger färdighet!! Jag har sån ångest över hur jag ska få ihop ekonomin... Antar att alla andra känner igen sig, hur löser ni det ni som vart med ett tag?? Jag sitter med en hyra på 6 tusen i månaden o den äter ju upp alla pengar nästan... Kläder till mig är bara att glömma och jag hoppas att hans pappa ställer upp o betalar lite mer kläder till vår prins..
    Skönt att det känns bra med alla kurser! Förstår att det blir stressigt, är ju mkt bättre när man läser många kurser paralellt med varandra. hur många poäng är en 5 veckors kurs?
    O jag undrar med om dessa 430 kr du pratar om!!! Höjs bidraget igen!?
    Don't we wish ! Lånedelen höjs med 430. Bidrags med... håll i er nu... fyrtio riksdaler!!! Önskar det vore tvärtom!
    Jag lägger inte heller en krona på mig själv. Blev lte orolig nu när det snackades om den kallaste vintern på 1000 år. Och jag i min tunna vinterjacka som jag haft i 3 år nu! Jag snålar ju in på mina CSN-veckor eftersom de inte kommer räcka till hela utbildningn. Så jag tar bara 75% av studiemedlet. Jag har en hyra på 4700 (bor i en trea så den är ju rätt så billig med dagens mått). Detta gör att det funkar rätt så bra. Jag har också fått ett stipendie beviljat. 10,000 per år, utdelat med 2500 per kvartal. Det kom denna månad så jag kunde köpa overall till sonen. Jag har ju även haft turen att inte behöva köpa så mycket kurslittratur då den mesta av litteraturen bestått av nedladdningsbara articklar. En endaste obligatorisk bok har jag köpt tills nu, då jag behövde köpa 3 till min sociologiklass. Det gjorde jag genom Adlibris deal för studentr: 5% rabatt på hela köpet, fri frakt och faktura med sista betalnings dag om 60 dagar. Denna månads budget hade totalspräckts om jag hade varit tvungen att betala denna månad. 
    Appropå stipendier... har du sökt i länsstyrelsen databas? Det är där jag har hittat de jag har sökt. Vänd dig till din församling för de förvaltar även endel fonder.

Förövrigt har jag börjat se det som en "hobby" att leta bra priser och deals (kolla in min blogg ). Jag handlar bara på extrapriser och "pensionärs shoppar", dvs jag åker till plats/köpcentrum som har de flesta stora matkedjorna. I mitt fall blir det Liljeholmen och så går jag en runda genom vad jag kallar "den gyllene extrapris triangeln" . Willy's, ICA kvantum och LIDL. Hahah och så köper jag de varor jag behöver där de är absolut billigast. Nöjen samt äta ute har jag bara fixat genom Groupon och Let's deal etc. Super ju! Tex så köpte jag 2 presentcheckar för 52kr st i somras på ett sushiställe inne på söder. För 104 kr fick jag äta där eller ta take out för 360 spänn!!! Tyvärr räcker mina CSN veckor endast till februari eller mars. Sen står jag utan! Har lite panik men jag har gett mig faaaan på att det ska funka! Söker stipendier som en galning!

Och ja just det... ett annat tips att dryga ut kassan med är att anmäla sig på alla marknadsundersökningbyråer som finns i ens stad! Denna månad har jag fått in 1000 spänn cash . Skattefritt genom att delta i fokusgruppsundersökningar. En fick jag 700kr för 2.5 timmars prat. Den andre hade de överbokat deltagae till så jag blev hemskickad med 300 kr utan att ha deltagit. Hade dock helst varit med på den, för ersättningen var 1000kr om man deltog 2 ggr och pratade om mobiltelefoni.
  • nycsthlm

17 06 07: din läkare kräver ett helt eget inlägg! Tycker han agerat ytterst olämpligt. Jag hade också en läkare som pratade över Js huvud som om han inte var med! Vad skulle det hjälpa att hoppa av dina studier? Att gå på sos och stressa och vara deprimerad tror jag också skulle utlösa stress. Dessutom så är det inte sos du skulle gå på om du ej kan jobba pga magkatarr. Då skulle du i så fall bli sjukskriven! För nuförtiden har de ju endel rätt så jobbiga krav för att få försörjningsstöd. Som att sitta på ett jobbcetnrum 8h om dan och söka jobb på heltid! Eller så skickas man ut på praktik och stapla mjölkpaket på ngn ICA-butik. Smart liksom. Jag tycker du ska ringa läkaren och säga att du blev besviken av bemötandet, speciellt hur han talade om din hälsa framför ditt barn! Att du skulle "dö".

Vad skönt att du snart är i hamn nu! Ljuset i tunneln kan skönjas ! Visst är det en underbar känsla att få antagningsbeskedet! Det var det för mig i alla fall. Trots att jag typ visste att jag skulle komma in! Det är liksom symbolen för "biljetten till framtiden" kändes det som . Vi måste fira med en fika på SU campus ju! Jag har ju föreläsningar där 4 dagar i veckan nu. Dubbla föreläsningar med. Så jag ska försöka vara där mellan 9-16 varje dag. Här hemma får jag absolut ingenting gjort eftersom de renoverar balkonerna och det borras så man inte hör vad man tänker .Och om det inte borras så går det helt plötsligt en snygging förbi (en av byggarbetarna går inte av för hackor) på ställningen utanför och vinkar så jag inte kan koncentrera mig och då vill jag inte heller såsa omkring i mina mjukisbyxor och ofixade hår . *man är verkligen inte bortskämd nuförtiden som blir riktigt glad över en oskyldig flirt*

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-10-01 18:08:09 följande:
    170607: Då måste du ut och festa lite;) Men tänk på varannan vatten...haha
    Eller hur! Jag är så ovan nuförtiden att jag blev lite för rund under fötterna förra terminen när vi skulle ta en After Study med klassen. Har ju liksom glömt bort vad man tål, och dessutom är ju ens alkoholtröskel så mkt lägre nu.

Hur är det för dig Haven? Har du kunnat få bv och gått ut mkt sen du fick dottern?
  • Haven09

Ursäkta om jag kommer lite ur ämnet men vad betalar ni alla för dagis-avgiften?

Jag har inte fått någon räkning än.

Visst måste man va ekonomisk och enda anledningen till att jag köpte den dyraste jackan va för att jag tog ut föräldrar penningen i samband med första Csn och jag minns förra vintern hur lång och kall den va så jag känner att om jag ens ska orka va någorlunda glad över vintern va att ha en fin jacka:)  Haha... Nu kommer bortförklaringarna på löpande band;)

Näe men annars rekommenderar jag everest parkas jackan den är mycket varm och skön och man kan få den för en billig peng.

Nu är jag inne i en negativ svacka denna vecka och måste peppa mig själv att va positiv:)

• Haven09
    nycsthlm skrev 2010-10-01 19:18:35 följande:
    Eller hur! Jag är så ovan nuförtiden att jag blev lite för rund under fötterna förra terminen när vi skulle ta en After Study med klassen. Har ju liksom glömt bort vad man tål, och dessutom är ju ens alkoholtröskel så mkt lägre nu.

Hur är det för dig Haven? Har du kunnat få bv och gått ut mkt sen du fick dottern?

Nja har inte så mycket barnvakts hjälp men jag är inte i behov av att ränna runt så mycket och idag när jag kom hem så va jag så himla trött, så orkar typ aldrig festa;) Men däremot vill jag springa lite mer än vad jag gör... För hälsans skull. Så ska kolla om pappsen kan ta Grynet något i helgen, det ska även firas för jag har blivit 27år idag och då ska jag få liten peng då jag har shoppat som om jag vore en miljonär...haha

Har faktiskt blivit uppvaktad av en i klassen...haha  (tycker det va vågat från hans sida)

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-10-01 19:25:16 följande:
    Ursäkta om jag kommer lite ur ämnet men vad betalar ni alla för dagis-avgiften?

Jag har inte fått någon räkning än.

Visst måste man va ekonomisk och enda anledningen till att jag köpte den dyraste jackan va för att jag tog ut föräldrar penningen i samband med första Csn och jag minns förra vintern hur lång och kall den va så jag känner att om jag ens ska orka va någorlunda glad över vintern va att ha en fin jacka:)  Haha... Nu kommer bortförklaringarna på löpande band;)

Näe men annars rekommenderar jag everest parkas jackan den är mycket varm och skön och man kan få den för en billig peng.

Nu är jag inne i en negativ svacka denna vecka och måste peppa mig själv att va positiv:)

Dagis är gratis för studerande! Wohoooo. Den fd amerikanen älskar sverige! Jag kollade in lite dagisplatser när jag var gravid i New York. Och den billigaste låg på $900 i mån. Och det dagiset hade jag inte ens velat sätta mitt marsvin i om jag hade ett. LOL.

Åh tack fär tipset igen! Jag såg en Everestparka på Stadium häromdagen. Måste nog köpa en jacka i år om jag ska överleva kylan (jag sitter nu i mitt kök med spisen öppen och bränner på för jag fryser redan nu ).
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-10-01 19:35:20 följande:
    Dagis är gratis för studerande! Wohoooo. Den fd amerikanen älskar sverige! Jag kollade in lite dagisplatser när jag var gravid i New York. Och den billigaste låg på $900 i mån. Och det dagiset hade jag inte ens velat sätta mitt marsvin i om jag hade ett. LOL.

Åh tack fär tipset igen! Jag såg en Everestparka på Stadium häromdagen. Måste nog köpa en jacka i år om jag ska överleva kylan (jag sitter nu i mitt kök med spisen öppen och bränner på för jag fryser redan nu ).
    Även om man har barnet på heltid?
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-10-01 19:43:34 följande:
    Även om man har barnet på heltid?
    Japp . Du behöver inte oroa dig för att det plötsligt ska dyka upp en mördarräkning . Men jag tycker att det är lite skumt att räkningen bara slutade komma? Jag var tvungen att ringa min stadsdelsnämnd och meddela dem att jag pluggade. Jag visste inte att det var kostnadsfritt för studerande, så jag hade hunnit betala in en dagisavgift då jag pluggade.
Svar på tråden Studerande singelföräldrar