prickelina skrev 2010-09-29 23:07:32 följande:
Det är praktik på en högstadierskola. Vi får se om jag överlever kidzen

Det är ju super att ni får praktisera såpass tidigt! Då slipper man slösa bort en massa år om man sen märker att man inte orkar med ungarna

Är praktikplatsen anpassad efter vilken slags lärare man blir dvs lågstadie, högstadie m.m.?
nycsthlm skrev 2010-09-30 19:25:42 följande:
Prickelina: du måste hålla oss updaterad om praktiken! Högstadie elever kan ju vara en pärs.
170607: det där lät inte kul! Vad sa läkaren som gjorde dig så upprörd? Skitviktigt att man känner sig trygg med sin läkare ju! Känner du för att byta husläkare nu?
Här ska vi själva byta BVC-sköterska. Känns lite trist att byta. Fick en lapp förra veckan om att vår skjöterska har slutat och så fick vi ny tid med en annan sköterska. Nu kan jag lika gärna passa på att byta BVC helt och hållet, vi gick kvar inne på södermalm där vi bodde förrut.
Idag började min andra kurs som jag har nu under period 2. Nu är jag äntligen nöjd mid mina kurser

. En sociology of ethnic relations och en kurs i demografiska metoder. Blir mkt att läsa men det är ju kurser som kommer ge kunskap jag känner jag kommer ha nytta av. Tillskillnad från kursen jag droppade.
Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid dessa 5 veckors kurser. Hur är upplägget på er andras kurser? Jag är van från det amerikanska systemet med hela terminer. Man läste ca 4 klasser underhela terminen som gick jämsides med varandra. Nu med bara 5 veckor för varje kurs blir jag jätte stressad att sonen ska bli sjuk tex. En vecka med vab gör ju att man kommer efter som bara den!
Jag har ganska så stora problem med stressen just nu som skapar en massa magkatarrsmärtor som ej går bort m min vanliga medicin så min vardag är ett rent helvete. Andra ggn jag gick dit för samma sak eftersom han försöker få mig äta medicin som gör att jag varvar ner lite men jag somnar av den så jag kan inte ta den. Hinner ju inte med allt då! Så sitter han bl.a. och säger att jag måste avbryta mina studier direkt och när jag förklarar att det inte är aktuellt och att jag vet att jag kommer hinna klart i tid men jag vill bara ha ngt mot smärtorna om det finns då sitter han och säger att om jag kommer att dö om jag inte avslutar allt nu och ber mig söka socialbidrag istället!??!! Observera att D satt brevid mig... Hans attityd när han sa det han sa va inte alls trevlig

Jag klagade inte över mina studier och hade tydligt sagt att jag visste att jag skulle hinna klart i tid men vem vill gå runt 24/7 med bröstsmärtor så stora att det känns att lungorna sprängs!? Klart man kontaktar en läkare, inte en pappa som ger orealistiska råd. Det värsta e att jag varit sjukt nöjd med honom tidigare, d e tack vare honom jag blivit utredd ordentligt så vill inte byta läkare men har väl inget val - han verkar ju va schitzo!!!
Skönt att det känns bra med alla kurser! Förstår att det blir stressigt, är ju mkt bättre när man läser många kurser paralellt med varandra. hur många poäng är en 5 veckors kurs?
O jag undrar med om dessa 430 kr du pratar om!!! Höjs bidraget igen!?
takida skrev 2010-10-01 16:53:20 följande:
Tja hur gick redovisningen... Jag tog mig i genom den iaf. Fördelen är som sagt att vi kommer ha många redovisningar så då kanske man blir varm i kläderna tillslut. Övning ger färdighet!! Jag har sån ångest över hur jag ska få ihop ekonomin... Antar att alla andra känner igen sig, hur löser ni det ni som vart med ett tag?? Jag sitter med en hyra på 6 tusen i månaden o den äter ju upp alla pengar nästan... Kläder till mig är bara att glömma och jag hoppas att hans pappa ställer upp o betalar lite mer kläder till vår prins..
Oj, det va en saftig summa på hyran!! Du har ju rätt till bostadsbidrag om du pluggar, har du det?
Jag har så himla lite räkningar varje månad så jag har ganska mkt kvar varje mån + har haft turen att få "jobba" lite med att sälja bekantas begagnade märkeskläder så jag slipper jobba extra. Skulle iförsig inte kunna det under helgerna så jag har verkligen tur. Men snåla med tråkiga utgifter är man expert på ändå

SÖK stiftelser, en mkt trevlig överraskning om man blir beviljad!!! O kolla om du kan ta extralånet? Då får man ju ut nästan 2000 mer varje månad.
Btw, nån som läst dessa kurser? Så ser VT-11 ut för mig tydligen
Socialpsykologi, 7,5 hp
Grundläggande metod, 7,5 hp
Kognition, 7,5 hp
Personlighetspsykologi, 7,5 hp
Min mamma va snäll nog och tog sonen med sig till landet idag, får tillbax honom på sön eftermiddag så jag kan komma ikapp lite. Känns helt overkligt, har bara varit utan honom ett fåtal ggr sen han föddes så jag är lite ovan. Detta blir 2:a ggn på över tre år som jag får sova ut utan barn i huset. Tänk... jag kan t.o.m. gå och köpa godis ikväll, när jag vill!?? *nyper mig själv i armen*
Hoppas ni andra får en trevlig helg