• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-10-03 09:54:18 följande:
    Wooooohooooo ! VAD KUL! Nu du 17 06 07, förväntar vi oss alla en mer utförlig redovisning här i kväll !!! Vart hittade du denne date?

Jag och sonen sov hos mormor så nu sitter jag här och försöker läsa ikapp inför föreläsningen jag har på tis medans mormor roar sonen (att "Här Dansar Herr Gurka" går varm i bakgrunden är ju inte den optimala studiesituationen men det får jag leva med ).

Måste klaga ännu lite mera på 5v klasser! Lärarens litteraturlista var verkligen inte den bästa, man kunde nämligen inte riktigt se om de obligatoriska texterna var böcker eller articklar. Och hon hade blandat dem huller om buller. Vilket resulterade i att jag satt online i flra timmar i olika databaser och försökte få fatt på 3 artiklar som i själva verket var BÖCKER. Ons eftermiddag beställde jag så dessa böcker, och de har ju ej kommit. I torsdags ber läraren oss att läsa typ så mkt vi kan ur ena boken. (Hon typ ber oss läsa ut den! Det är inte det lättaste att plöja igenom en hel bok mellan tors och tis. Speciellt inte för oss singelmammor som inte kan utnyttja helgerna till max). Och denna bok finns ingenstans att låna. De 2 ex som finns på SUs bibliotek är ju förståss utlånade. Men nu har jag, dinosaurien, insett att man kan läsa en massa böcker online! Haha, har inte fattat detta förrut. Så nu sitter jag på Ebrary och försöker läsa som en tok. Jag föredrar dock old school pappersböcker, men i brist på boken får ju detta duga!
    Haven09 skrev 2010-10-02 22:24:33 följande:

Det är lite knepigt med bostadsbidraget mm, jag har idag bostadsbidrag och söker vårdbidrag, tydligen får man inte ha både och och då är min undran... Är det inte moment 22 över det? Alltså jag har det tufft ekonomiskt och begär bostadsbidrag och jag har en hel del besök till hab, läkare och tränar mycket med Grynet mm, så varför får jag inte båda då? Bostadsbidraget är på 2200kr och vårdbidraget är på samma summa.

Haha nu kanske ni blir arga på mig men jag undrar bara;)

Det var verkligen ett moment 22. Men har in vårdbidraget ngt att göta med om man förlorar inkomst? Min kompis fick det förrut. Hon visste inte att det fanns, men så tipsade hennes dotters assistent om att hon skulle söka detta. Min kompis förlorade ganska mkt i inkomst eftersom barnet var för gammalt att vabba med, samtidigt så behövde hon ju vara borta från jobbet en massa för att gå på möten, utredningar och läkarbesök. Tror att hon fick det eftersom hon kunde påvisa ett inkomstbortfall.

Jag vet lite hur det funkar... Men jag tänkte kanske det fann något lagiskt svar;) Haha

Om jag missade tänka på något, därför jag fråga er här FL.

Inte lätt det där med olika direktiv från lärare... och slutändan är det alltid dom som har rätt...haha

Men fråga igen på måndag vad som gäller, och lycka till du!

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-10-02 22:10:29 följande:
    Prickelina: är det så många som hoppar av lärarutbildningen ! 40% är inte lite! Men som du säger är det bra att man får pröva på i början så man kan veta om man är helt felt ute och cyklar angående karriärval! En eloge till er måste jag säga. Inte det lättaste yrket men ack så otrologt viktigt!!! Min bästa kompis är lärare så jag följde med intresse henne från studier till klar lärare.

Konstigt att inte gymnasium vill bereda er med praktikplatser? Är det inte gymnasielärare det är sådan brist på? Vi diskuterade just en liknande problematik på en av mina föreläsningar förra veckan. Vi ska ju skriva våra masteruppsatser nästa termin, men det är så svårt att få tillgång till data. Tex SCB har ju en massa data från både longitudinal studier etc. Men inga får tillgång. De behöver analytiker, men blir ju svårt att ubilda kompetenta sådana om vi inte får öva och använda data.
    Skolorna får dessutom betalt av högskolan att ta emot oss så det är ganska underligt!

ohh spännande att gå på dejt jag har nog glömt bort hur man gör!

Jag har redan ångest för sommarlovet... Ska man behöva gå på soc eller ska man hitta ett sommarjobb. Fetångest!
  • summertime123

Prickelina: Shit vad många det är som hoppar av!! Då förstår man varför praktiken läggs i början på utbildningen. Det är ju tur för både ungarna och personen som hoppar av

takida: Kolla med försäkringskassan när du tidigast kan söka eftersom det är ju en handläggningstid på några månader så du får pengarna så tidigt som möjligt, förstår att det känns tufft med den höga hyran! Har du kollat in tilläggslånet hos CSN?
    Jag har sökt ganska många olika men endast blivit beviljad en. FVO hette stiftelsen, gör som nycsthlm säger och sök i länsstyrelsens databas (sa jag rätt nu??)

Nycsthlm: Vilken tur att du hittade boken online!!! Antar att det endast går att göra så med engelska böcker? Irriterande att läraren inte kunde va mer tydlig eftersom hon tydligen hade krav på att ni skulle läsa en av dem så snabbt. Jag har funderat lite på det där när det kommer till högskolestudier, måste man alltså lära sig allt i hela boken!? Lr får man några direktiv ang vad som är viktigast? puh... lite ångest har man ju haha

ja ni tjejer... hahahaha killen jag träffade igår hade jag snackat online med i nästan två månader - vi kom skitbra överens där och nu va det dags för första dejten igår. Ni som jag nätdejtat vet ju vilken djungel det är och chanserna att det riktiga klicket uppstår är minimalt om man är en kräsen kvinna men nångång måste väl va den första för det sa KLICK!!!!! hahaha vi hade skitkul och attraktionen va på topp, från bådas sida jag måste erkänna att jag är lite chockad fortf, hade inte förväntat mig det alls haha så glatt överraskad e man ju! Hoppas bara det fortsätter bra för herrejävlar vad jag behöver en MAN i mitt liv!!!!!! hahahaha

• Haven09

Va skoj med lite löve... Förstår hur du menar, jag är också svältfödd av kärlek. Men när man minst anar det, och om man orkar tro på det... Haha
    Har ett strul som jag är förtjust i men jag vågar inte fråga han om vi ska ses, han är riktigt bra utbildad och har värsting bra jobb. Tror inte han orkar med en ensamstående utan jobb kvinna, haha men jag tänker på han ofta.

Killen från skolan är inget för mig tyvärr, klickar inte.

Så kan det gå!

• prickelina

hahaha jag har nätdejtat en del och guuuud vilka bottennapp där fins! Jag blir bara mer och mer kräsen för varje gång. Jag har lite olika nåtflörter på gång men ingen som jag fastnat för så där jättemycket och alla är på lite avstånd så det känns inte jättelönt..... Men det är ju alltid trevligt med lite uppmärksamhet.

jag har en lista med stipendier att söka som jag beställde från ett företag för 250:- men jag hari nte orkat skriva ihop nått än...

• nycsthlm

17 06 07: men vad spännande! jag har helt glömt bort den där känslan!! vad gjorde ni på daten då? jag har ju haft lite svårt att data här eftersom jag helst vill ha lite uppvaktning ala american style . En kille jag pratade/datade lite nyss fick jag säga till på skarpen för jag blev så less. Om han sa "vad har du för planer för närmsta framtiden?" så tyckte karln att han hade typ bjudit ut mig på en date????  Och VART hittade du denne kille 17 06 07? Jag har helt lagt ned det där med internetdating. I och för sig träffade jag en kille som jag faktiskt halvseriöst datade i ett nästan ett år (men han bodde i örebro så det blev rätt lagom med att ses varannan helg ungefär).

Och sedan hände något riktigt jobbigt. Jag gick på en date med en kile jag hade chattat med rätt länge. Han såg inte alls ut som på koprten. INTE ALLS. Och så pratade han non-stop om sig själv och vilken bra pappa han var (han hade sin dotter varannan vecka). Tillslut så sa jag åt honom att det var ju bra att han hämtade på dagis, och fixade och lagade mat etc, men att han inte ska tro att han ska få extra cred för det. Jag gör allt det han gör x2 eftersom jag är helt själv i ansvaret om mitt barn, men inte sitter jag och skryter om vilken otrolig mor jag är och förväntar mig att han ska säga "oooh and aaaahs". Sen hann han beställa in 3 öl åt sig själv utan att fråga om jag ville ha ngt !!!! A no-no säger fd amerikanen i mig! Jag drog rätt snabbt från daten och så tog jag bort hon från msn. Vi hördes inte efter det. Och så 1.5 år senare, förra terminen för att vara exakt så knallar jag in första dagen på en kurs. OCH DÄR SITTER HAN! Och så hamnade vi i ett grupparbete också. Fyyyyy vad jobbigt det var. Det roliga var att vi båda låtsades som om det regnade .

Mojsan: lever du? 11 kapitel att läsa innan första föreläsningen var inte illa! Själv sitter jag och ber till högre makter att mina böcker som jag beställde i onsdags dyker upp idag. Imorgon ska vi diskutera en bok som jag inte läst en sida ur .

• yoshimi

Hej på er. Hemma med en son med ruskig skrällhosta, som tur var är han pigg för övrigt. Men oj vad jag inte har tid att missa i skolan och plugga hemma när han är vaken är ju nästan ingen ide... Just det, jag läser till lärare för förskoleklass upp till sexan. :) 170607: Ja bottennappen är betydligt fler än drömprinsarna, så va underbart att du hittat nån som du klickade med!! Jag skall faktiskt på en andradejt på onsdag, utbjuden på middag är ju en lyx som jag inte upplever ofta. Men jag känner lite som Haven09 att killen är "för bra" för mig, bra jobb, välutbildad, jättesnygg. Men å andra sidan, han känner ju till min situation och vill träffa mig igen, så jag skall ju inte bestämma åt honom att det inte skulle funka. :-/

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • summertime123
    Haven09 skrev 2010-10-03 22:33:09 följande:
    Va skoj med lite löve... Förstår hur du menar, jag är också svältfödd av kärlek. Men när man minst anar det, och om man orkar tro på det... Haha
    Har ett strul som jag är förtjust i men jag vågar inte fråga han om vi ska ses, han är riktigt bra utbildad och har värsting bra jobb. Tror inte han orkar med en ensamstående utan jobb kvinna, haha men jag tänker på han ofta.

Killen från skolan är inget för mig tyvärr, klickar inte.

Så kan det gå!
    haha ja det gäller o ha hoppet uppe för då orkar man fortsätta kämpa. Vet du vad, sådär ska du INTE tänka!!! Tänk istället att du är VÄRD en bra kille som har det bra ställt i livet och att du ska visa honom att du inte är den stereotypa bittra ensamma mamman som många killar verkar tro. Du har något att erbjuda och är han smart nog så tar han chansen när han får den!!! Annars är det HANS förlust.

Synd att det inte klickade med killen fr skolan, tycker inte heller man ska slösa tid på "fel" personer. Har alltid sagt att jag jag hellre är singel i två år till än att jag slösar bort en månad av mitt liv på fel person (medvetet)!
    prickelina skrev 2010-10-03 23:07:58 följande:
    hahaha jag har nätdejtat en del och guuuud vilka bottennapp där fins! Jag blir bara mer och mer kräsen för varje gång. Jag har lite olika nåtflörter på gång men ingen som jag fastnat för så där jättemycket och alla är på lite avstånd så det känns inte jättelönt..... Men det är ju alltid trevligt med lite uppmärksamhet.

jag har en lista med stipendier att söka som jag beställde från ett företag för 250:- men jag hari nte orkat skriva ihop nått än...
    hahaha puh... då är jag inte ensam om dessa upplevelser med internetdejter Hur många har du hunnit dejta? Jag har märkt att man blir lite överdrivet kräsen på nätet, har typ en kravlista som jag måste ticka av alla boxar på annars vägrar jag snacka med mannen hahaha löjligt för i verkligheten är jag inte alls så kräsen!!
    Men som du säger, det är ju uppmärksamheten som gjort att man återvänt efter varje avbrott haha för hoppet finns ju ändå kvar o man vill ju ändå vara ute på marknaden så det finns chanser att träffa rätt!
    Kolla in stiftelsernas hemsidor, de flesta verkar vilja att man fyller i deras ansökningsblanketter och att en socialt verksam person skriver en rekommendation (ringde till diakonen i min församling som skrev under mina)

NYCsthlm: haha alltså jag lovar dig att jag oxå hade glömt bort den här känslan, har ju gått på ett par halvlyckade dejter men inte alls på denna nivå. Vi va båda blown away av varandra, vi satte oss på en liten pub vid odenplan och jag bara njöt av sällskapet. Förutom att han är SJUKT SNYGG så är han så jävla rolig, jag skrattar hela tiden.... Vi höll varann i handen redan inne på puben och båda va heeelt frustreade över situationen haha hade kunnat äta upp honom Avslutade dejten med lite pussar Där rök min good girl image!!! hahaha men vet du vad?I DONT GIVE A F**K!!
    jag känner mig som en liten flicka, hjärtat hoppar upp i halsen varje gång mobilen piper

haha asså du är precis som mig!!! Jag har oxå ställt sånna jävla krav på de stackars svenska männen som ej vet hur man uppvaktar en kvinna Tror männen i USA & London är ganska lika på det sättet så man förväntar ju sig ett liknande beteende nu, svenskarna har lite svårt för att få oss kvinnor att känna oss speciella. Och det är ju det vi vill!!! visst!?? Men har du fortf kontakt med han fr Örebro?? Ett år är ju väldigt lång tid att dejta, tycker nästan det är bra att man inte ses för ofta! Jag har även märkt att man ska ha ett avbrott på några månader innan man köper ett nytt månadsabonnemang fr dessa sajter för utbudet ändras ganska rejält på den tiden O har man tur så hittar man rätt till slut!

Jag känner typ att jag inte kan sluta o prata eller tänka på ngt annat än honom. Inte bra! Måste skärpa till mig!!!!!!

Yoshimi: Samma här, har en hostig liten kille hemma som är full av energi. Hoppas du får ngt gjort ikväll, somnar han tidigt?
    Spännande!! Hur gick första dejten? Bra antar jag eftersom det blir en andra... Som jag sa till Haven, tänk inte så! Jag är en strong believer av att självsäkerhet lyser igenom och om man istället vänder på osäkerheten till en säkerhet så kan man få det man vill
  • yoshimi

17 06 07: Han brukar somna mellan sju och åtta så förhoppningsvis så kan jag få lite gjort ikväll.

Första dejten gick väldigt fort om man säger så, vi pratade typ två dar och sen så bestämde vi tid för en snabb fika för han skulle åka bort.
    Så det var en kaffe på ett fik i en timme lite drygt (och på den tiden brukar jag hinna döma ut de flesta) men detta kändes riktigt bra. Hittade inga uppenbara "fel" på honom. *haha*
    Sen så hörde han av sig när han kom hem och ville ses men då kunde inte jag och så skulle han åka iväg igen.
    Men nu skall vi då ses på onsdag, samma dag som han kommer hem så jag antar att han verkligen vill träffa mig. :)

Tycker det låter härligt att du inte tänker på nåt annat än honom.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • nycsthlm

Håller med 17 06 07 till fullo när det kommer till den där känslan att killen är "för bra"  för en! Det är bara tuta och köra, och jag tycker det är jäkligt stongt av oss singelmammor som har bestämt oss att nå vårt mål och studera vidare! Inte alla som har varken ambitionen eller den målsättningen!
    Innan jag började data efter att jag hade fått sonen så trodde jag typ att "nu är det kört- vem vill ha en ensamstående mamma?". Nu känner jag snarare att man ligger tom BÄTTRE till på marknaden. I alla fall om man datar killar som är 28+. Jag vet inte riktigt hur gamla ni är men flera av mina killkompisar har berättat att de tycker det kan vara rätt jobbigt att data tjejer utan barn i samma ålderskategori (28+). För de barnlösa singlarna stressar mkt mer om familjebildning och barn. Inte för att jag inte också vill åt det hållet med om det funkar. Men tydligen kan dessa ämnen kommas på tal jättetidigt. typ första daten!

Killen jag datade i Örebro var egentligen ett rätt bra kap, men det sa bara inte klick! Synd, för han var jätteseriös och rolig. Kanske det var det som problemet, att han var för seriös och för "på". Blowade upp min telefon och höll på och stressade en med en massa sms. Om man inte svarade på ett sms på någon timma fick man en massa mess som frågade varför jag ej hade svarat på messen osv. Sen fick jag kalla kårar en dag då han drömmande fattade min hand och typ kollade min ringfinger size och sa "ååååh en dag......!" . Jag var väl aldrig så där superseriös med honom, och jag ville absolut inte att min son skulle träffa honom, (vilket han också höll på och frågade om när det skulle ske).

Jag är precis som dig 10 06 07 alldeles för petig online. Det är därför jag har lagt ned. Jag och syrran satt och bläddrade igenom nästan alla killar på Mötesplatsen en dag på skoj, och jag tror vi såg en 3 st som man kunde tänka sig att ta kontakt med! Låter helt hemskt, för så petig är jag inte! Men live för man ju en helt annan feel. Och den där killen med en begynnande kagge och antydan till flyende hårfäste skulle kunna däcka en med sin humor, men sånt märker man ju inte på 2 ynka kort och en beskrivning om hur han "gillar att segla i skärgården" . Det är förvrigt helt underbart att du går och tänker på killen! På med lite Usher och dröm dig tillbaka till i lördagskväll !!!

Yoshimi: det låter ju jättelovande! Karln vill ju träffa dig så fort han landat .  

Usch, mina böcker jag beställde på Adlibris i onsdags kom inte idag heller. De har inte ens skickat dem ! Stress stress stress!

Svar på tråden Studerande singelföräldrar