• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • mojsan79

Hej på er!

Efter en period med mängder av plugg är det äntligen lite lugnt här, det är så skööönt att få vara ute i det vackra vädret utan dåligt samvete för det.
    Nu har jag bara ett PM som ska in på fredag, och vilket PM sen då! Det ska ta upp teorier som kan förklara fördomsfullhet och rasism och vilka teorier som kan förklara detsamma i Sverige idag......på två sidor allt som allt! Inga onödiga utlägg här inte *hehe*

Hur går det för er alla, har ni mycket nu? Vi rivstartade men nu verkar det som det har lugnat ner sig lite, förhoppningsvis.

• Rosahjärta
    summertime123 skrev 2010-10-12 18:32:03 följande:
    Sajne: Jag kan ju bara tala för mig själv Började plugga direkt efter mammaledigheten när sonen var 1 år, han är 3 nu och det har funkat skitbra! Är jätteglad att jag tog tag i det direkt. Jag kommer att vara klar när han är 7, vilket innebär att vi kan bo i ett radhus när han är 9 *wishful thinking*
    Hur gamla är dina barn?
    Okej :) . Men hur har du gjort då med passande av ditt barn när du vart och pluggat ? för de är väl för tidigt att ta in barnet på dagis när det är bara ett år gammalt . Jag har själv inga barn än :) .
    Ska få nu i Feb . Och ja ska separera med pappan nu närsom . Det är därför ja undrar mycket :) .
  • Rosahjärta
    nycsthlm skrev 2010-10-12 19:07:07 följande:
    Jag började plugga när min lilla kille var 3. Yngre hade funkat det med. Jag jobbade heltid from sonen var 1 och DET var vidrigt. Hellre hade jag pluggat och haft mer flexibel tid då han var så liten. Går du i pluggartankar eller?
    okej :) . Kan förstå det .. kanske bättre att plugga eller bara vara mammaledig då ..
    Ja det gör jag . Gick aldrig färdigt gymnasiet .Jag hoppade av p.g.a personliga skäl ,. sen vipps var det var så blev jag gravid . Så har hållt studierna på lågvarv nu för att ja heller inte ritkigt är säker på än vad ja skulel vilja hoppa in i :) . Mitt föhållande med pappan funkar inte alls . Graviditeten var inte heller direkt planerade men ja bestämde mig ändå för att inte göra abort . Så ja ska snart flytta . Så kommer bli ensamstående sen .
  • nycsthlm
    mojsan79 skrev 2010-10-13 09:46:04 följande:
    Hej på er!

Efter en period med mängder av plugg är det äntligen lite lugnt här, det är så skööönt att få vara ute i det vackra vädret utan dåligt samvete för det.
    Nu har jag bara ett PM som ska in på fredag, och vilket PM sen då! Det ska ta upp teorier som kan förklara fördomsfullhet och rasism och vilka teorier som kan förklara detsamma i Sverige idag......på två sidor allt som allt! Inga onödiga utlägg här inte *hehe*

Hur går det för er alla, har ni mycket nu? Vi rivstartade men nu verkar det som det har lugnat ner sig lite, förhoppningsvis.
    Haha. PRECIS samma uppgift hade jag. 2 sidor single spaced analys om begreppet etnicitet, hur man definierar det, hur det definieras i svenska kontextet jämfört med ett annat land, hur etnicitet kan fungera som en suclusive mechanism och hur det kan fungera som inkluderande. Phew... att få ned det på 2 sidor var inte lätt. Kändes som man behövde flera sifor på det. Sedan skulle även en definition på diskrimination in, men det missade jag så jag lär inte få full pott på denna uppgift!
    Nifelheim skrev 2010-10-13 08:40:09 följande:
    Jag får så vansinnigt dåligt samvete gentemot gruppen för att jag inte kan vara där och delta även om jag gör "min del" hemifrån och på det så blir jag vansinnigt stressad över allt jag missar och hur jag ska kunna ta igen det.
    Ja se de små liven prickar alltid de helt omöjliga datumen. Eller så är det dagis. Den 29e denna månad är dagis stängt för planeringsdag. Och den 29e kl 23.59 är deadline för en hemtenta. Dvs den dag då jag alltid sitter som en tok 24/7 har jag ingen barntillsyn
    Är det inga i din grupp som har barn? Jag brukar också ha dålit samvete för dessa grupparbeten. Så nu går jag out strong i början och på första gruppmötet säger jag som det är: jag kan inte hålla på och vara på msn på kvällar med grupparbete. Och helgerna går bort, så inget jobb fre-mån. VAB= inget blir gjort alls. En gång hamnade jag i en grupp som inte verkade förstå hur det är är med att plugga med barn, och då pratade jag med läraren som gav mig en individuell uppgift.

Hoppas han kryar på sig snart! Och grannen, hehe... han får se det som en förberedelse för framtiden att byta blöjor !
  • nycsthlm
    Rosahjärta skrev 2010-10-13 10:20:45 följande:
    okej :) . Kan förstå det .. kanske bättre att plugga eller bara vara mammaledig då ..
    Ja det gör jag . Gick aldrig färdigt gymnasiet .Jag hoppade av p.g.a personliga skäl ,. sen vipps var det var så blev jag gravid . Så har hållt studierna på lågvarv nu för att ja heller inte ritkigt är säker på än vad ja skulel vilja hoppa in i :) . Mitt föhållande med pappan funkar inte alls . Graviditeten var inte heller direkt planerade men ja bestämde mig ändå för att inte göra abort . Så ja ska snart flytta . Så kommer bli ensamstående sen .
    Grattis till graviditeten . Och du kommer klara det här galant! Om du vill studera så kan du ju alltid börja med att läsa på distans på deltid. Då kan ju sonen gå deltid på dagis i början. Min son började dagis när han var 15 mån. Tror att de får börja from de är 12 mån.
  • Rosahjärta
    nycsthlm skrev 2010-10-13 11:04:22 följande:
    Grattis till graviditeten . Och du kommer klara det här galant! Om du vill studera så kan du ju alltid börja med att läsa på distans på deltid. Då kan ju sonen gå deltid på dagis i början. Min son började dagis när han var 15 mån. Tror att de får börja from de är 12 mån.
    Tack !! Glad , de hoppas jag med ..
    okej ! ja det låter som en bra ide att plugga distans på deltid . tack för tipset !
    Okej . så små .. visste ja inte :) .
    Tack !
  • Ogräset
    Rosahjärta skrev 2010-10-13 10:16:50 följande:
    Okej :) . Men hur har du gjort då med passande av ditt barn när du vart och pluggat ? för de är väl för tidigt att ta in barnet på dagis när det är bara ett år gammalt . Jag har själv inga barn än :) .
    Ska få nu i Feb . Och ja ska separera med pappan nu närsom . Det är därför ja undrar mycket :) .
    Min dotter började på dagis när hon var 14 månader. Gränsen för de flesta kommuner ligger på 12 månader. Och jag började då studera direkt. Vilket har gått väldigt bra ändå. Så bli inte avskräckt ifrån att börja studera, du kan alltid börja med att göra det på distans, då gör en och annan förkylning inte så mycket.
  • Ogräset

Trots tentan nästa vecka så sitter jag ändå och kollar på familjeliv istället. Det kan inte vara lyckat.
    Men en och annan paus kanske man får unna sig själv..

• mojsan79

Ogräset: Såklart du är värd en paus, det är bara bra, tyvärr brukar mina pauser bli vääääldigt långa. DET är inge bra. Lycka till med tentan!

nycsthlm: Mm, det är en konst att skriva kort. Fick lite påbackning senaste inlämningen för svaren var lite för långa men det stod inga sidantal på uppgiften så jag skrev på. Är faktiskt riktigt nöjd med pm:et som jag skrev om nu på förmiddan, adderade lite och drog bort en del, så nu ser det bra ut. Och tänkte att det kanske var lite lugnt nu men ICKE, en ny fin uppgift hade trillat in, dubbelt så lång som den ursprungliga så det är väl bara att hugga in. MEN först....städning, det ser ut som en tromb har dragit fram här.

En fråga till er alla.
    Hur ofta får ni ha kurslitteraturen med på tentorna? Näste tenta är så för mig, det blir den andra salstentan det är så på och första var det juridik så lagboken var man ju tvungen att ha med. Tycker det är lite knepigt, varför inte ha en hemtenta då liksom?!

• nycsthlm
    mojsan79 skrev 2010-10-14 11:55:17 följande:
    En fråga till er alla.
    Hur ofta får ni ha kurslitteraturen med på tentorna? Näste tenta är så för mig, det blir den andra salstentan det är så på och första var det juridik så lagboken var man ju tvungen att ha med. Tycker det är lite knepigt, varför inte ha en hemtenta då liksom?!

Hitills har jag bara haft hemtentor (och hoppas att det skall förbli så !). Känns ju som att det skulle vara ett enklare upplägg med hemtenta, i alla fall om tentan är "uppsatsaktig".

Igår demolerades min 3dje mobil på 2 år. Gissa vem den skyldiga var??? Första gången det skedde la sonen min mobil i ett badkar fullt med vatten. Andra gången var mitt fel eftersom jag somnade bredvid honom när han skulle sova middag. Och jag hade mobilen i handen, och då kissade han på sig och kaput med mobilen. Igår vad det dags igen (att jag aldrig lär mig att 4 åringar är klåfingriga och därmed gömmer telefonen). Då hade han ner den på badrumsgolvet precis i samma sekund som tvättmaskinen tömde ut vattnet på den. Så nu blir det antingen till att Tradera en mob, eller hoppa på den där student Iphone dealen.

Svar på tråden Studerande singelföräldrar