• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Rosahjärta
    Ogräset skrev 2010-10-14 10:13:02 följande:
    Min dotter började på dagis när hon var 14 månader. Gränsen för de flesta kommuner ligger på 12 månader. Och jag började då studera direkt. Vilket har gått väldigt bra ändå. Så bli inte avskräckt ifrån att börja studera, du kan alltid börja med att göra det på distans, då gör en och annan förkylning inte så mycket.
    okej ! okej då ska ja inte tänka så då :) heh . ja de låter ganska smart de där med distans , ne precis vilket är väldigt passande !Glad
  • yoshimi

Hej på er, här är det fullt upp.
    Var bortrest hela helgen och lyckades bli toksjuk, så två dagar denna veckan har
    jag fått vara hemma.
    Typiskt nog när jag har praktik och den "får" man inte missa och den vill jag ju inte missa heller.
    Fast det går desto bättre när jag är på plats, fick kommentaren:
    "Kan inte du vara här jämt" av min handledare.

Mannen har jag inte hunnit med att träffa, skulle setts idag men jag är ju som sagt sjuk...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • takida

Hur lång tid ska det max gå innan man får svaret på en tenta/inlämninguppgift?

• nycsthlm
    takida skrev 2010-10-14 21:23:45 följande:
    Hur lång tid ska det max gå innan man får svaret på en tenta/inlämninguppgift?
    Tror att du ska ha det inom 3 veckor. I alla fall tror jag att det är så att man ska ha ett betyg satt inom den tiden efter sista tentan.
    yoshimi skrev 2010-10-14 16:49:03 följande:

Hej på er, här är det fullt upp.
    Var bortrest hela helgen och lyckades bli toksjuk, så två dagar denna veckan har
    jag fått vara hemma.
    Typiskt nog när jag har praktik och den "får" man inte missa och den vill jag ju inte missa heller.
    Fast det går desto bättre när jag är på plats, fick kommentaren:
    "Kan inte du vara här jämt" av min handledare.

Mannen har jag inte hunnit med att träffa, skulle setts idag men jag är ju som sagt sjuk...

Kul att både du trivs och att de gillar at ha dig här. Jag önskar att jag hade styrt upp ngn slags praktik, för det är ju en sån bra kontakt med arbetslivet. Hur länge var det du skulle vara på praktik där?

Själv ligger en förkylning och lurar runt hörnet här känns det som. Få se om man klarar sig, idag har vi data lab i min statistikklas och det kan bara inte missas, så jag pallrar mig dit.

Trevlig helg på er alla!
  • yoshimi

nycsthlm: Vi är ute på praktik en gång i månaden i snitt, allt från tre dagar till två veckor åt gången.
    Har varit på samma plats sen VT och nu har jag blivit erbjuden att hoppa in som vikarie där också.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • SoFo89

Hej på er alla!
    Har verkligen haft fullt upp i skolan ett tag nu, men börjar äntligen kännas liiite lugnare nu. Börjar dock läsa en biologi kurs på distans utöver mina andra studier imorgon för att hinna klart med alla kurser till sommaren, den som lever får väl se hur det går

Känner igen mig alldeles för mycket i er när det kommer till killar, letar fel och kan nog vara aningens för snabb ibland. Men har lugnat ner mig rätt rejält och det är faktiskt oftast omvända roller nu, jag som vill ta det lugnt och se vad som händer istället för vice versa. Jag tror att man märker när "the one" dyker upp!

Hoppas att ni haft en trevlig helg!

ღSigne 071027ღ
  • takida

Hej alla! Jag sitter och pluggar för fullt inför första tentan, har fått tio instuderings frågor varav 5 kommer på tentan. Max två sidor för varje fråga.
    Först ska jag lyckas få ner svaren på alla frågor o sen komma ihåg dem… känns rätt tungt. Men jag fick precis reda på att jag fick VG på första uppgiftenJ kan lova att det ger mig extra energi att veta att jag minsann kan!!
    Någon som har nåt bra stuieteknik tips??

Kommer bli många långa nätter denna veckan när prinsen somnat..

• nycsthlm
    yoshimi skrev 2010-10-16 08:59:08 följande:
    nycsthlm: Vi är ute på praktik en gång i månaden i snitt, allt från tre dagar till två veckor åt gången.
    Har varit på samma plats sen VT och nu har jag blivit erbjuden att hoppa in som vikarie där också.
    Det är ju toppen. Bättre extraknäck finns ju inte!!!

SoFo89: är det till sommaren du ska vara klar? Kommer du i så fall söka direkt till högskolan för HT2011.

Takida: GRATTIS ! Alltså det finns ju inget bättre för motivationen än att få bra resultat. En "god cirkel" mao. Haha. Ett bra betyg och man blir peppad och får självförtronde att fortsätta prestera bra. Jag fick också VG på min analys jag skrev för min sociologiklass om etniska relationer. Jag trodde verkligen bara på G eller under tom. Så nu känns det lite enklare att sätta igång med tentauppsatsen i det ämnet. Pheeew, nu är det bara 10 dagar kvar av dubbelpluggeriet.  När ska din tenta vara inne? Lycka till nu, se till att knipa det där VG:et!!!
  • prickelina

Haha snart är det dax för sluttenta i första kursen. Lärarna hade lagt ut några gamla tentor för att man skulle få ett hum om hur de kunde se ut och jag kände verkligen shit! när jag såg dem. Tycker inte alls de är så där jätteförankrade i vad vi har läst/haft föreläsningar i. Känner mig lite lätt stressad om man säger så! Nästa vecka är det grupparbetsredovisning och min grupp drar på helt olika håll så det kan ju bli intressant! Sen en skrivuppgift på det veckan efter och både jag och lilleman fyller år och ska ha kalas.... Det är mycke nu helt enkelt Skrattande

Har ni andra jullov eller går er termin oxå till januari?

• ladyeliza

hejsan!  jag är en mamma som pluggar och ensamstående. min dotter har gått på dagis sen hon var 11 månader, var tvungen att börja plugga då

Svar på tråden Studerande singelföräldrar