• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2010-11-03 23:41:08 följande:
    Hej alla,
     jag har sökt och kanske kanske kommer in till VT-11
    Har barnen varannan vecka, sedan alldeles nyss,  och funderar mycket på hur ekonomin ska gå runt. JAg har inte så mycket csn kvar och behöver nog ta ut 50% från csn för att få det att räcka hela utbildningen.

Vad spännande! Vad för utbildning har du sökt? När får du besked om du kommit in?

Jag har inte heller så många CSN veckor kvar. Jag tar nu ut 75%. Nästa termin måste jag dra ned procenten några procenter till för att det ska räcka terminen ut. Som tur är blir VT -11 min sista termin . Kommer du jobba extra för att få det att gå runt? Sedan är mitt andra tips att se till att anmäla VAB varenda gång barnen är sjuka. För de dagarna man VABar räknas bort från veckorna och man får extra tid. Jag är däremot lite osäker på hur regeln egentligen ser ut. En handläggare på CSN sa att man fick bara räkna av om man vabbat minst en vecka. En annan handläggare sa att när veckorna tagit slut så räknar de alla dagarna man vabbat och gör en bedömning på hur många extra veckor man får. Under 2 år kan det ju bli endel veckor om man har en liten sjukling hemma.

• nycsthlm

Förresten Ogräset, hur har det gått med studentföräldraföreningen? 

Och grattis till alla som verkar ha fått G och VG på sina klasser.  Själv bara njuter jag av att läsa i normaltakt igen efter att ha läst 200%. Tyvärr blir det 2 heltidsklasserigen  inför sista perioden denna termin. Den ene är dock på distans så jag har fått för mig att det blir lite enklare . Är det någon som läser på distans här förresten?

• Haven09

Den här veckan gick för fort:(

Men va skönt det va med lite ledighet! Hösten gör mig verkligen trött.

Hur rullar det på för er da? Min Tös är lite förkyld så jag hoppas verkligen att hon repar sig så jag inte får frånvaro från plugget... (Grönt snor Tungan ute)

Va ute i lördags också shit va roligt alltså, men antar att det är sista gången för mig för detta år... haha

Har inte så mycket barnvaktshjälp om inte det är nödfall och tyvärr är inte utgång nödfall:)

Kram kram

• yoshimi

Här har veckan också gått fort, men inte fick man vara ledig...

Ny kurs nu med, i grammatik denna gången och jag är riktigt peppad. Vi har fått en superbra seminarieledare så det känns nästan bara kul.

Enda invändningen är schemat, flera ggr har vi ett seminarie á 2 timmar på eftermiddagen. Känns onödigt att ens åka in för, men samtidigt är seminarierna så bra att jag inte vill missa dem så det är ju bara att bita ihop.

Takida: Snubblade över en annan tråd du lagt in och insåg att vi inte bor så fasligt långt från varandra.

Samma ö.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • prickelina

Idag har jag överlevt min första salstenta. Trodde dock inte jag ens skulle komma till skolan idag, det var bara en sån där dag. Sonen, nyhemkommen från pappan ville inte sova igår. Och ville heller inte vakna i morse... Ingen av oss gillar tidiga morgnar... Efter många om och men kommer vi ut till bilen, som jag inser at jag glömt sätta in i garaget. Och det är frost, och dörrarna har frusit fast. Klättrar in genom baksätet (och jag är då inte av den smidiga sorten) kör till dagis och hoppas att bilen är så pass varm så att bilen ska ha töat. Icke sa nicke. Klättrar ur bilen på dagis. Lämnar sonen som förstås blir jätteledsen och det sista jag hör när jag stressar iväg till parkeringen är hur han bankar på dörren och skriker mamma. Klättrar in i bilen igen! Kör till skolan, sen och stressad. Kommer faktiskt till skolan i tid! Tror ni bilhelvetet har töat. NÄ, klättrar ur bilen igen... Sätter mig och börjar skriva tentan på dator. Skolans dator, som helt plötsligt bestämmer sig att den behöver uppdatera nånting och starta om. Ignorera knappen funkar inte. Hinner precis spara innan datorn stänger av sig. Datorn startar om, dock går det inte att logga in igen. Ber övervakaren om hjälp -Jag kan ingenting om datorer säger hon och går igen. SUCK! Få igång datoraset och skriver nästan klart tentan. Då dör datorn. Varav jag skriker jävla pissdator och alla rynkar på pannan. haha. Behöver den laddas kanske? Sitter 5 min och försöker hitta hålet där sladden passar i vild panik... Får igång datorn igen... Samma sak med inloggningen... Tar en kvart innan jag kommer in i windows. Som tur är ligger arbetet kvar så jag kan skriva klart och lämna in det fort som attan innan datorn får ett nytt spel.... Och då var jag ändå först att lämna in?? Men jag tror det gick bra! Och nu kan morgondagen bara bli bättre.

Och killen jag har varit intresserad av ett tag berättade att han skulle bli singel idag... Så jag är sjukt nöjd med min dag ändå!

• Haven09

Och killen jag har varit intresserad av ett tag berättade att han skulle bli singel idag... Så jag är sjukt nöjd med min dag ändå!

Ah, va najs:)
    Löve löve löve

• SoFo89

prickelina: Sista kommentaren var ju underbar! Haha, ett bra slut på en dag som började lite mindre bra

Ligger så jäkla efter i min biologi kurs och har riiiktigt dåligt samvete och skjuter bara upp det ännu mer. Nej usch, dags att ta tag i det istället för att sitta här och lata sig. Hoppas att ni alla får en underbar vecka med mycket snö

ღSigne 071027ღ
  • nycsthlm

Kul med rolig utekväll Haven! vart gick ni?

Prickelina: haha, ja det var sannerligen inte din dag! Men håller med att det blev ett trevligt slut! Undrar också vad det är för tentavakt de anlitat? "Jag kan inget om datorer"??? En sådan tentavakt vill inte jag ha, speciellt då jag själv verkligen inte kan något om datorer.

Själv hämtade just min tentauppsats och det bidde ett B+ på uppsatsen och A i klassen. Yay .

Stressar lite inför decembermånads ekonomi. Jul och mindre CSN-peng går inte hand i hand. Just nu är jag typ so broke that I can not even pay attention. Eller ngt i den stilen (haha jag vet cheesy).

• nycsthlm
    SoFo89 skrev 2010-11-09 10:17:44 följande:
    Ligger så jäkla efter i min biologi kurs och har riiiktigt dåligt samvete och skjuter bara upp det ännu mer. Nej usch, dags att ta tag i det istället för att sitta här och lata sig. Hoppas att ni alla får en underbar vecka med mycket snö
    Jag sitter här och nojjar i datalabbet. Bara det inte blir snökaos så det blir svårt att hinna hämta på dagis i tid idag! Jag har föreläsnign till kl 15, må tunnelbanorna rulla något sånär då!
  • Haven09
    nycsthlm skrev 2010-11-09 11:05:01 följande:
    Kul med rolig utekväll Haven! vart gick ni?

Prickelina: haha, ja det var sannerligen inte din dag! Men håller med att det blev ett trevligt slut! Undrar också vad det är för tentavakt de anlitat? "Jag kan inget om datorer"??? En sådan tentavakt vill inte jag ha, speciellt då jag själv verkligen inte kan något om datorer.

Själv hämtade just min tentauppsats och det bidde ett B+ på uppsatsen och A i klassen. Yay .

Stressar lite inför decembermånads ekonomi. Jul och mindre CSN-peng går inte hand i hand. Just nu är jag typ so broke that I can not even pay attention. Eller ngt i den stilen (haha jag vet cheesy).

Det blev Riche och East:) Jätte skoj dock är man sjukt pank och det är bara 11 dagar till barnbidraget...Wow känns märkligt att pengarna aldrig räcker till:(

Men du va kämpigt! No monney, No Funney! Åh, är det något jag kan hjälpa till med? Alltså Det känns ju surt att du ska sitta på botten redan nu... Januari är väl den berömda månaden då ingen har nått!

Svar på tråden Studerande singelföräldrar