• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Haven09

En annan dagispersonal som vi besökte innan vi bestämde oss sa: "om vi inte får tag på dig när vi ringer dig så ringer vi socialen" 
    Haha kändes välkomnande:)

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-10-31 18:07:38 följande:
    En annan dagispersonal som vi besökte innan vi bestämde oss sa: "om vi inte får tag på dig när vi ringer dig så ringer vi socialen" 
    Haha kändes välkomnande:)

VA!? Im speechless. Vad menade de egntligen? Varför "skulle de få tag på dig"? Förstod att du inte valde det dagiset. Kollade du in många dagis innan du slog till? Jag kollade på ett som jag fick värsta klumpen imagen av. Det märktes tydligt att de egentligen inte ville ha in en unge med singelmamma. Förskolechefen var noga med att poängtera att de öppnade 8 och stängde 16:00 "för små barn mår inte alls bra av att gå så många timmar". Jag jobbade heltid då och behövde hämta senare.

• Haven09
    nycsthlm skrev 2010-10-31 19:36:01 följande:

VA!? Im speechless. Vad menade de egntligen? Varför "skulle de få tag på dig"? Förstod att du inte valde det dagiset. Kollade du in många dagis innan du slog till? Jag kollade på ett som jag fick värsta klumpen imagen av. Det märktes tydligt att de egentligen inte ville ha in en unge med singelmamma. Förskolechefen var noga med att poängtera att de öppnade 8 och stängde 16:00 "för små barn mår inte alls bra av att gå så många timmar". Jag jobbade heltid då och behövde hämta senare.

Ja, man slutar aldrig förvånas...
    Det är sjukt när folk verka bara accepterar bara tvåmanskap:( 

• prickelina

Vilka sjuka dagis!!! Jag har kortare tider nu när jag pluggar, innan var alltid lilleman till stängningsdax när jag jobbade. Så för oss har pluggandet givit oss mertid. Jag har oftast honom på dagis till tre. Ibland om vi har grupparbete så blir det kanske till fyra men det är sällan. Det är egentligen bara när jag har praktik som det blir långa dagar. Oftast är han på dagis mellan 9-15 så dagis kan inte klaga. Men han får vara där mån-fre så jag hinneer plugga om jag har en föreläsningsfri dag.  Men mitt dagisw är väldigt förstående för att jag är ensamstående. De räknar t.o.m dagisavgiften som om jag vore ensamstående fast jag har delad vårdnad. Vilket gör STOR ekonomisk skillnad. Det är ett föräldrakopperativ och exet är ju inte heller där och hjälper till utan jag drar dagislasset själv!

Mamman2008: Jag läser oxå till lärare. Vad ska du ha för ämnen och vilket spår?

• yoshimi

Välkommen Mamman2008!!

Jag är också lärarstudent.

Men historien om ditt dagis låter ju rent hemskt.
    Får man ens bete sig sådär???

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Idag har max studiedag så det blir mys hemma och jag skall försöka plugga lite om det går,
    har hemtentainlämning på onsdag...

Mannen kom inte över till slut i alla fall,
    eller snarare jag avbokade.
    Vilket känns som rätt beslut nu,
    tror dessvärre att han inte är något för mig...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskade Max - vad vore jag utan dig ♥¸.?°´¯) ♥
  • gusa1010

Skönt att se at de e fler än ja som e ensamstående och pluggar. Har inte heller ngon hjälp att ta till så mina vänner o min syster blit tyvärr drabbade i mellenåt när de ör ihop sig helt och hållet här hemma.

Såg att de va nån av er som slutade tidigare till och med nu. Jag har de tvärt om. Slutar senare nu eftersom ja numera pendlar 1 h varje dag till skolan. Känner mig jätte elak mot barna ibland eftersom ja lämnar på orronen och hämtat vid 5 tidigast på dagarna.
    Försöker ju pussla me deras aktiviteter så gott de går men kommer till en sånn period nu nr ja skall ha praktik att ja inte har den minsta susning hur ja skall lösa allt praktiskt eller ekonomiskt...

Känns som man kämpar kämpar o kämpar men inte kommer nånvart o när man väl gör de sparkas bena bara undan för en igen på nått mysko sätt....

• nycsthlm

Pheeeeeee! Tentan inlämnad! Nu ska här kommas ikapp i min andra kurs som blivit lidande. Dock behöver jag bara koncentrera mig på EN enda kurs nu . Måste städa upp mitt hem först, hela huset är belamrat med en massa articklar och så måste jag lämna tillbaka alla tusentals böcker jag lånat ihop mig på till uppsatsen. Men ikväl... tv och sen SOVAAAA !

• Ogräset

Nu kan jag äntligen koppla av. Fick svaret på min tenta och det blev ett Godkänt. Har även fått svaret på en skrivuppgift jag lämnade in för några veckor sedan, ett VG, så jag är glatt överraskad. Nu kan man rå sig själv att ta det lite lugnt framöver, då nästa tenta är först om en månad!

Trevligt att se att några nya har hittat till tråden! Välkomna!

Angående dagis, så går min dotter oftast 8-16 eller 9-16. Eller det är snarare de tider som står uppskrivna i alla fall. Jag brukar oftast komma och hämta tidigare. Vid tenta-tider så går hon 8-17 varje dag, så då blir det långa dagar för flickan. Men dess värre kan jag inte koncentrera mig att studera på kvällarna, så dagsstudier är ett måste. Som tur är så älskar hon att gå på dagis, så det brukar inte vara några problem för henne. (Eller för personalen).

• takida

Sådär ja!! Nu har jag tagit mig igenom min första salstenta!! det kändes som att jag klarade den:)) Såå skönt att det är över för denna gången. Nästa tenta blir i januari o då blir de hemtenta.
    Ni andra skrev om dagistider, jag tycker det är guld värt att plugga nu. Han går oftast mellan 9-15 lr 9-16, vissa dagar kan jag även ha honom ledig. Innan gick han mellan 06.30-16 varje dag.
    På onsdag är det studiedag på dagis så då blir de massa lek o bus:)

• kristinah

Hej alla,
     jag har sökt och kanske kanske kommer in till VT-11
    Har barnen varannan vecka, sedan alldeles nyss,  och funderar mycket på hur ekonomin ska gå runt. JAg har inte så mycket csn kvar och behöver nog ta ut 50% från csn för att få det att räcka hela utbildningen.

Svar på tråden Studerande singelföräldrar