• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    Ellie23 skrev 2010-11-15 17:27:30 följande:
    Hej,  hoppar in här med, tror att jag har skrivit i den här tråden tidigare men sen tappat bort den. pluggar på stockholms nu och har en liten son som blir 2 i februari. är singelmamma på heltid och trivs bra! kan ibland ha svårt att hitta på roliga saker att göra med sonen på helgerna nu när kylan kommer, några bra tips?Glad

Vad kul med ännu en SU:are! Vad pluggar du?

Mitt absolut bästa helgtips är Spårvagnsmuseet! Jag har tom lyckats plugga där då det finns mkt som håller min 4 åriga kille sysselsatt (köra tunnelbana, buss eller leka med leksakståg medans jag sitter m bok på stol någon meter bort). Sedan är lokalen så stor så det blir aldrig så där fullpackat med folk om helgerna. Inträde för studenter är dessutom 20 spänn!

• Ogräset

Nycsthlm: Nu blev svaret lite försenat.. Det har varit ganska fullt upp på sistone.
    På grund av vice ordförande på studentkåren så har arbetet blivit uppskjutet, nu är dock det första mötet inskrivet i kalendern. Den 29:e november. Nu har jag istället svårt att få tag på informationsansvarige på kåren, för att trycka affischer, så får se om vi hinner få ut informationen innan det utsatta datumet. Det riktigt kryper i benen på mig av att vara omgiven av så sega människor. Men det blir säkert bra till slut.

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-11-15 19:40:49 följande:
    Nycsthlm: Nu blev svaret lite försenat.. Det har varit ganska fullt upp på sistone.
    På grund av vice ordförande på studentkåren så har arbetet blivit uppskjutet, nu är dock det första mötet inskrivet i kalendern. Den 29:e november. Nu har jag istället svårt att få tag på informationsansvarige på kåren, för att trycka affischer, så får se om vi hinner få ut informationen innan det utsatta datumet. Det riktigt kryper i benen på mig av att vara omgiven av så sega människor. Men det blir säkert bra till slut.
    Gud vad spännande! Du får berätta hur det gick den 29e sen ! Jag ska börja ta tag i det där på SU nu när det har lugnat ner sig lite med studierna.

Hitta lite intressant läsning om att studera m barn: http://www.vertex.nu/index.php/nyheter-hem/nov10/Studenter-med-barn-faller-genom-skyddsnaten.html . Där stod det ngt om tillfällig fp om man vabbar??? Kan man få ut det från fk om man pluggar med csn? Hade aldrig hört talats om det.
  • Ellie23
    nycsthlm skrev 2010-11-15 18:32:48 följande:

Vad kul med ännu en SU:are! Vad pluggar du?

Mitt absolut bästa helgtips är Spårvagnsmuseet! Jag har tom lyckats plugga där då det finns mkt som håller min 4 åriga kille sysselsatt (köra tunnelbana, buss eller leka med leksakståg medans jag sitter m bok på stol någon meter bort). Sedan är lokalen så stor så det blir aldrig så där fullpackat med folk om helgerna. Inträde för studenter är dessutom 20 spänn!

jag läser ett program i kulturgeografi med omvärdlsanalys, började nu i höstas men har läst lite kurser tidigare som jag får räkna med in i programmet så förhoppningsvis får jag en kandidat om 2 år och sen hoppar jag på en mastersutbildnng (om ambitionen håller hela vägen Flört)   trivs jätte bra med pluggandet och har fått till bra rutiner med sonen så allt rullar på just nu även om det ibland är lite mycket...   vad pluggar du?

det där med spårvagnsmuseet ska jag kolla upp, kanske besöker det på lördag, och det där med 20kr i inträde låter ju perfetk :) tack för tipset!  
  • nycsthlm
    Ellie23 skrev 2010-11-16 06:12:53 följande:
    jag läser ett program i kulturgeografi med omvärdlsanalys, började nu i höstas men har läst lite kurser tidigare som jag får räkna med in i programmet så förhoppningsvis får jag en kandidat om 2 år och sen hoppar jag på en mastersutbildnng (om ambitionen håller hela vägen Flört)   trivs jätte bra med pluggandet och har fått till bra rutiner med sonen så allt rullar på just nu även om det ibland är lite mycket...   vad pluggar du?

det där med spårvagnsmuseet ska jag kolla upp, kanske besöker det på lördag, och det där med 20kr i inträde låter ju perfetk :) tack för tipset!  
    Spännande! De är flera kurser som man kan välja på min utbilding som ges av kulturgeografiska institutionen. Jag läser demografi på masternivå, och flera kurser om migration kan man läsa hos "er". Är det på kulturgeografin som man kan läsa urban planering? De finns en master i urban planering som låter så intressant!

Måste kolla med er andra om hur många barn det går på era barns dagisavdelning/grupper. Min son går i en grupp med 19 kids (alla fyraåringar förutom 3 femåringar och en 3 åring). Nu ska de försöka peta in en till och de är 2 heltidare och en deltidare som jobbar. Min lilla kille mår inte å bra i sånna här grupper (vilken unge gör det?), han är lite försiktig och blyg och har liksom "försvunnit" i gruppen. Jag var med en dag med honom och det visade sig att han inte pratar vid samling och större lekar. Vid matbordet då det är ca 8 barn pratar han lite. Han som är en sån pratkvarn hemma och miljöer där han trivs! Jag ringde barnomsorgsansvarig på stadsdelsnämnden som sa att de har tagit bort taket på hur stora grupperna får vara, samt på hur många barn det får vara max per anställd?????? Jag är helt paff! I princip kan jag öppna dagis och aha 30 kids på en anställd då!? Hur som så har jag fått plats hos en dagmamma nu, vilket jag tror skulle passa min lille mera. SKa bestämma mig helt idag om jag ka säga upp hans nuvarande plats. Dagmammetiderna suger dock. Hämta 15.30-16.00. Stängt över jul. Det betyder att jag bara kan jobba deltid när jag börjar jobba . What to do What to do? Lutar åt att det blir dagmamman. Viktigast är ju att min lille mår bra!
  • summertime123
    nycsthlm skrev 2010-11-17 08:34:16 följande:
    Spännande! De är flera kurser som man kan välja på min utbilding som ges av kulturgeografiska institutionen. Jag läser demografi på masternivå, och flera kurser om migration kan man läsa hos "er". Är det på kulturgeografin som man kan läsa urban planering? De finns en master i urban planering som låter så intressant!

Måste kolla med er andra om hur många barn det går på era barns dagisavdelning/grupper. Min son går i en grupp med 19 kids (alla fyraåringar förutom 3 femåringar och en 3 åring). Nu ska de försöka peta in en till och de är 2 heltidare och en deltidare som jobbar. Min lilla kille mår inte å bra i sånna här grupper (vilken unge gör det?), han är lite försiktig och blyg och har liksom "försvunnit" i gruppen. Jag var med en dag med honom och det visade sig att han inte pratar vid samling och större lekar. Vid matbordet då det är ca 8 barn pratar han lite. Han som är en sån pratkvarn hemma och miljöer där han trivs! Jag ringde barnomsorgsansvarig på stadsdelsnämnden som sa att de har tagit bort taket på hur stora grupperna får vara, samt på hur många barn det får vara max per anställd?????? Jag är helt paff! I princip kan jag öppna dagis och aha 30 kids på en anställd då!? Hur som så har jag fått plats hos en dagmamma nu, vilket jag tror skulle passa min lille mera. SKa bestämma mig helt idag om jag ka säga upp hans nuvarande plats. Dagmammetiderna suger dock. Hämta 15.30-16.00. Stängt över jul. Det betyder att jag bara kan jobba deltid när jag börjar jobba . What to do What to do? Lutar åt att det blir dagmamman. Viktigast är ju att min lille mår bra!
    svarar lite snabbt bara.. ska iväg! Jag håller med dig om att det är helt sjukt med hur stora barngrupperna är men har du tagit detta med ledningen? Dvs att du märkt att J påverkats? Jag hade gett det en chans först o se om de är beredda att sätta in några åtgärder där han får möjligheten att sticka ut lite mer eftersom han blivit "bortglömd". Ställ lite krav! Jag personligen hade aldrig kunnat tacka ja till en sådan dagmammeplats, jag VILL ha möjligheten att kunna jobba heltid o man blir redan så "låst" när man är ensamstående på heltid... Blir dagmamman sjuk så har du ingen barnomsorg heller antar jag? Finns det inga andra dagis i närheten? Kanske mer värt att promenera en bit extra? Jag tror problemet ligger hos själva förskolan, om de fokuserade mer på varje barn (dvs att ledningen krävde det) så skulle han inte påverkas på samma sätt som nu! Klart det är svårt med så få anställda men det är trots allt ledningens ansvar att ha fungerande rutiner för att man ska kunna följa läroplanen.... Svår sits de där Hoppas det löser sig!!!
  • Ogräset

Ditt alternativ med dagmamma låter inte speciellt bra i mina öron, av många anledningar. Du (måste) kunna ha möjligheten att jobba/studera heltid. Och som 17 06 07 påpekade, vad händer vid sjukdom? Då blir kanske din son placerad hos en annan dagmamma, eller så måste du ha honom hemma i värsta fall.
    Givetvis är alla barn olika, men generellt så sägs det även att dagisbarn har lättare att anpassa sig till skolan sedan, när det är dags att ta det klivet.
    Är det en kommunal förskola han går på nu? Du har inte kollat upp alternativet med en privat?
    Min kommun ville placera min dotter på en förskola som har väldigt stora barngrupper och få pedagoger. Tackade nej till det och fann en privat, som har väldigt god syn på antalet barn.
  • takida

På min grabbs förskola skola jag tippa på att det är 20 barn fördelat på tre fröknar plus en extra resurs just nu. Jag har en aktiv liten grabb som behöver mycket stimulans och utmaningar. De har alltid sett och uppmärksammat hans behov extra mycket. Vilket känns super för min delJ. Men det drabbar säkerligen de barnen som inte hörs och syns så mycket, är ju allt som oftast de som får stå tillbaka. Jag hade absolut i din sits pratat med fröknarna eller rektorn på förskolan för att se vad de kan göra för att förbättra situationen. Läroplanen är ju fokuserad på varje individ.

• takida

Tjohoo!! Jag fick vg på första tentan och även på hela kursen:)
    Känns verkligen som ett kvitto på att jag gjort rätt o att jag kan!

• nycsthlm

Tack för alla råd! Bestämde mig för att tacka nej till dagmammeplatsen, för precis som ni antydde så blir det snudd på omöjligt med tiderna. Vi har ställt oss i kö på 2 andra kommunala dagis i närheten, och så har vi lämnat intresseanmälan till ett superpopulärt föräldrakooperativ som ligger ett kvarter från oss. Jag vet att förlädrarkooperativ blir knåpigt som ensamstående, men mormor har lovat att hjälpa till. Det kooperativet är 16 barn på 2 avdelningar och 4 anställda. En helt anna ball-game dvs! Jag är nöjd med personalen på min sons nuvarande dagis, men de stackars pedagogerna blir ju tvingade att bli typ "fåraherdar" som vaktar en jätte skock med ungar! Jag har tagit upp situationen med föräldrarådet nu och den 10 december ska jag vara med på möte m förskolechefen.

Svar på tråden Studerande singelföräldrar