nycsthlm skrev 2010-11-17 08:34:16 följande:
Spännande! De är flera kurser som man kan välja på min utbilding som ges av kulturgeografiska institutionen. Jag läser demografi på masternivå, och flera kurser om migration kan man läsa hos "er". Är det på kulturgeografin som man kan läsa urban planering? De finns en master i urban planering som låter så intressant!
Måste kolla med er andra om hur många barn det går på era barns dagisavdelning/grupper. Min son går i en grupp med 19 kids (alla fyraåringar förutom 3 femåringar och en 3 åring). Nu ska de försöka peta in en till och de är 2 heltidare och en deltidare som jobbar. Min lilla kille mår inte å bra i sånna här grupper (vilken unge gör det?), han är lite försiktig och blyg och har liksom "försvunnit" i gruppen. Jag var med en dag med honom och det visade sig att han inte pratar vid samling och större lekar. Vid matbordet då det är ca 8 barn pratar han lite. Han som är en sån pratkvarn hemma och miljöer där han trivs! Jag ringde barnomsorgsansvarig på stadsdelsnämnden som sa att de har tagit bort taket på hur stora grupperna får vara, samt på hur många barn det får vara max per anställd?????? Jag är helt paff! I princip kan jag öppna dagis och aha 30 kids på en anställd då!? Hur som så har jag fått plats hos en dagmamma nu, vilket jag tror skulle passa min lille mera. SKa bestämma mig helt idag om jag ka säga upp hans nuvarande plats. Dagmammetiderna suger dock. Hämta 15.30-16.00. Stängt över jul. Det betyder att jag bara kan jobba deltid när jag börjar jobba

. What to do What to do? Lutar åt att det blir dagmamman. Viktigast är ju att min lille mår bra!
Ditt alternativ med dagmamma låter inte speciellt bra i mina öron, av många anledningar. Du (måste) kunna ha möjligheten att jobba/studera heltid. Och som 17 06 07 påpekade, vad händer vid sjukdom? Då blir kanske din son placerad hos en annan dagmamma, eller så måste du ha honom hemma i värsta fall.
Givetvis är alla barn olika, men generellt så sägs det även att dagisbarn har lättare att anpassa sig till skolan sedan, när det är dags att ta det klivet.
Är det en kommunal förskola han går på nu? Du har inte kollat upp alternativet med en privat?
Min kommun ville placera min dotter på en förskola som har väldigt stora barngrupper och få pedagoger. Tackade nej till det och fann en privat, som har väldigt god syn på antalet barn.