• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • kristinah

Jag tror det gick bra - får veta under nästa vecka, tror jag.

Men jag behövde verkligen tummhållningen idag - för jisses vad jag var nervös

• LizzyL
    nycsthlm skrev 2010-11-23 05:35:53 följande:
    Ekonomin funkar rätt bra. Men jag är inte rätt person att vsara på den frågan för jag tar bara ut 75% i studiemedel för att snåla in på veckorna så att de ska räcka hela min utbildning. Men även med det lägre studiemedlet går det runt för mig. Jag tor dock inte att du kommer få det sämre ekonomiskt som studerande med fullt CSN-lån än som sjukskriven. Vad vill du plugga?
    Jag vet inte riktigt vad jag vill plugga. Funderar på distriktsköterska, men det kräver att jag har en plats på nattdagis....vilket är väldigt svårt att få. För även där blir det ju kvällar och helger. Annars är jag ganska intresserad av företagsekonomi...vet som sagt inte riktigt än. Vore ju bra om jag hade hittat nåt passande som ger ett dagarbete i slutänden.
  • prickelina

woohoo, snart jullov! God jul alla studenter!

• takida

Jag håller på att bli tokig... vetenskapsteori är för mig en djungel o jag kommer sitta helt nergrävd i det hela långa härliga julen..

• nycsthlm

God Jul alla! Här får jag en liten break trots att klassen går över jul. Läraren hade varit snäll att dela upp kursen i 2 delmoment. Ett moment som avslutades igår och del 2 kör i gång efter jul. Däremot har jag åkt på mitt första halvdanna betyg! Ska fråga om man kan göra något ext betra för att få upp betyget ett  snäpp. Jag hade helt messat upp upp sista inlämningsuppgiften .

Vad står högst på era små telningars önskelistpr då? Här har det köpts en felixitracks-bana med dinosaurietema. Alldeles för dyr för studentekonomin egentligen.

• Ellie23

God jul alla pluggande mammor och pappor!

nysthlm; jobbigt om du inte är nöjd med betyget som du fick. hoppas att du kan komplettera med någonting. det löser sig säkert

Min kurs fortsätter över jul med och vi har pm att skriva och en tenta ganska direkt efter nyår.. full rulle över julen alltså   Sonen går på dagis 9-14 nu under mellandagarna så jag hinner läsa och fixa lite hemma.. 
    Tänkte fråga hur ni andra löser sommaren? rent ekonomiskt alltså, jobbar ni, läser sommarkurser eller sparar ni under året?  jag är ju ensamstående på heltid (pappan bor på andra sidan jorden) och det blir svårt att hitta ett jobb med passande dagistider tror jag, har bara jobbat i butiker innan och då blir det ju mycket helger och kvällar. funderar på att ta tillägslån och spara dem pengarna till sommaren. men jag vet inte. knepigt det där...

• Anna björk84

Hej! Vilken trevlig tråd! Jag är ensamstående till min dotter 3 år, jag pluggar på KOMVUX och tänkte höra hur ni rent ekonomiskt löser månader som den här då CSN inte betalar ut pengar?

• nycsthlm
    Anna björk84 skrev 2010-12-28 23:29:43 följande:
    Hej! Vilken trevlig tråd! Jag är ensamstående till min dotter 3 år, jag pluggar på KOMVUX och tänkte höra hur ni rent ekonomiskt löser månader som den här då CSN inte betalar ut pengar?
    Hej och välkommen! Ja se dessa månader när man ej har CSN. Jag har inga direkta tips. Förra sommaren hade jag ingen inkomst alls, men jag hade turen att ha några tusenlappar sparade sedan innan då jag jobbade. Så jag levde upp de pengarna. Jag tar examen till sommaren, så jag kommer söka jobb inför denna sommar. Shit, fattar inte att det bara en termin kvar ! Skönt!

Hoppas det blir lite ändringar i för studenter med barn efter denna rapport: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/tufft-for-studenter-med-barn

GOTT NYTT ÅR ALLA!!!
  • kristinah

vilka månader betalas inte csn uit förrutom sommarmånaderna?
    HT och VT går ju i varann utan uppehåll - är det ändå så att de itne betalar ut csn för januari?

• nycsthlm
    kristinah skrev 2010-12-30 21:44:33 följande:
    vilka månader betalas inte csn uit förrutom sommarmånaderna?
    HT och VT går ju i varann utan uppehåll - är det ändå så att de itne betalar ut csn för januari?
    December fick jag ut lika mkt som andra månaderna. Men det kanske har att göra med att de beräknar att man bara pluggar några dagar in på januari. Sedan är maj inte fullt heller.
Svar på tråden Studerande singelföräldrar