• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • nycsthlm
    takida skrev 2010-11-19 22:54:31 följande:
    Tjohoo!! Jag fick vg på första tentan och även på hela kursen:)
    Känns verkligen som ett kvitto på att jag gjort rätt o att jag kan!
    GRATTIS!!! Vad var det för kurs nu igen?
  • takida
    nycsthlm skrev 2010-11-20 15:08:41 följande:
    GRATTIS!!! Vad var det för kurs nu igen?
    Tack! dt var en grundkurs i arbetsvetenskap
  • LizzyL

Hej orkar inte läsa hela tråden så skickar ut en snabb fråga iaf. Hur funkar ekonomin för er som studerar? Jag skulle gärna plugga igen efter att varit sjukskriven sedan mars 2007 sedan föräldraledig efter det sedan april 09 och nu arbetssökande på arbetsträningsplats. Är sjuksköterska så även om jag var redo att jobba så passar inte tiderna med dagis. Är ensamstående på heltid (minus en helg, lör-sön, i månaden då dottern är hos pappan)

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-11-20 15:03:33 följande:
    . Jag vet att förlädrarkooperativ blir knåpigt som ensamstående, men mormor har lovat att hjälpa till. Det kooperativet är 16 barn på 2 avdelningar och 4 anställda. En helt anna ball-game dvs! Jag är nöjd med personalen på min sons nuvarande dagis, men de stackars pedagogerna blir ju tvingade att bli typ "fåraherdar" som vaktar en jätte skock med ungar! Jag har tagit upp situationen med föräldrarådet nu och den 10 december ska jag vara med på möte m förskolechefen.
    Hej alla pluggisar, var ett tag sen jag var inne, känns som höstförkylningen har tagit ett fast grepp om mig och vägrar släppa! Trött är bara förnamnet... Min son går på ett kopperativ och det funkar faktiskt hyfsat bra. Visst det är lite stressigt att ha ATT man kan bli inringd hängande över sig men fördelarna uppväger. Där är 21 barn på 4 personal, egen köksa och ett tydligt engagemang.

Den där killen jag berättade om... Vi skulle setts förra veckan men med min tur blev han så klart sjuk... Jag är inte barnledig så ofta så vi fick inte ihop nån ny dag innan han åkte tillbaka till Afganistan. (han är militär) Så nu får jag vänta i typ 4 veckor tills han kommer hem igen... Dock misstänker jag att han mest vill ligga med mig... Fast helt ärligt så känns det rätt okej det med. Oskyldig Jag vet inte om jag har ork för nått förhållande... Så på så sätt är det rätt skönt att han är i väg just nu så kan jag ha det lite på paus....
  • nycsthlm
    LizzyL skrev 2010-11-21 23:36:46 följande:
    Hej orkar inte läsa hela tråden så skickar ut en snabb fråga iaf. Hur funkar ekonomin för er som studerar? Jag skulle gärna plugga igen efter att varit sjukskriven sedan mars 2007 sedan föräldraledig efter det sedan april 09 och nu arbetssökande på arbetsträningsplats. Är sjuksköterska så även om jag var redo att jobba så passar inte tiderna med dagis. Är ensamstående på heltid (minus en helg, lör-sön, i månaden då dottern är hos pappan)
    Ekonomin funkar rätt bra. Men jag är inte rätt person att vsara på den frågan för jag tar bara ut 75% i studiemedel för att snåla in på veckorna så att de ska räcka hela min utbildning. Men även med det lägre studiemedlet går det runt för mig. Jag tor dock inte att du kommer få det sämre ekonomiskt som studerande med fullt CSN-lån än som sjukskriven. Vad vill du plugga?

Prickelina: hur ofta har du blivit inringd på jour? Hur många timmar i månaden tror du att du har behövt avsätta för föräldrakooperativet?

Ang karln så är det bara att köra om du känner så. Om båda parter är on the same page so... enjoy the ride . Här är det helt dött på dating-sidan. I helgen ska jag och sonen på museum med en kille jag datade för ett år sedan och hans son. Jag är så himla glad att vi har tagit upp kontakten igen som vänner, jag gillade verkligen killen och vi hade kul ihop men det klickade aldrig så jag drog mig ur. Kul att få behålla vänskapen!

Jag vaknade mitt i natten och passade på att göra klart en powerpoint presentation för en redovisning vi har i ett grupparbete idag. Känner mig rikitgt duktig nu efter min nattliga insats .
  • kristinah

håll tummarna för mig imorrn - då avgörs om jag blir en studerande deltidsförälder eller ej....
    nervöst till tusen

• SoFo89

Kristinah - Jag håller alla tummar och tår jag har!

Vad duktiga ni är tjejer, nycsthlm, hur tusan orkar du? Jag är som en zombie om dagarna just nu, vill bara sova och sova. Kanske dags för lite ljusterapi? En veckas solsemester hade inte varit fel! Nåja, drömma kan man ju alltid, haha

ღSigne 071027ღ
  • prickelina
    nycsthlm skrev 2010-11-23 05:35:53 följande:
    Prickelina: hur ofta har du blivit inringd på jour? Hur många timmar i månaden tror du att du har behövt avsätta för föräldrakooperativet?
    Vi har så att varannan fredag så har personalen planering så då jobbar föräldrarna. Men då vet man ju när det är när terminen startar. Så det blir 1-2 ggr per termin och då har man även en städuppgift (som man gör på helgen).  Sen kan man bli inringd om nån blir sjuk men det har hänt mig 2 ggr på 3 år. Är det vabb eller så så har vi vikarie. Vill personalen vara ledig nån dag sätts det upp en förfrågan om någon vill jobba i förväg och man kan på så sätt tjäna in poäng. (Det är de med lägst poäng som rings in vid sjukdom) På det dtora hela är det överkomligt. Jag har kunnat byta fredagar så jag har kunnat ta när jag varit ledig. Men det är en liten stress att ha det över sig, det är ju lättare när man är två men fördelarna överväger nackdelarna helt klart!
  • nycsthlm
    prickelina skrev 2010-11-24 16:53:42 följande:
    Vi har så att varannan fredag så har personalen planering så då jobbar föräldrarna. Men då vet man ju när det är när terminen startar. Så det blir 1-2 ggr per termin och då har man även en städuppgift (som man gör på helgen).  Sen kan man bli inringd om nån blir sjuk men det har hänt mig 2 ggr på 3 år. Är det vabb eller så så har vi vikarie. Vill personalen vara ledig nån dag sätts det upp en förfrågan om någon vill jobba i förväg och man kan på så sätt tjäna in poäng. (Det är de med lägst poäng som rings in vid sjukdom) På det dtora hela är det överkomligt. Jag har kunnat byta fredagar så jag har kunnat ta när jag varit ledig. Men det är en liten stress att ha det över sig, det är ju lättare när man är två men fördelarna överväger nackdelarna helt klart!
    Tack för svar. Om det är så på det här kooperativet kommer jag klara det med lite hjälp från mormor . Hoppas att det kan bli en plats i vår nu bara.
    kristinah skrev 2010-11-23 21:54:03 följande:
    håll tummarna för mig imorrn - då avgörs om jag blir en studerande deltidsförälder eller ej....
    nervöst till tusen
    Hur har det gått Kristinah?
    SoFo89 skrev 2010-11-23 22:22:51 följande:
    Kristinah - Jag håller alla tummar och tår jag har!

Vad duktiga ni är tjejer, nycsthlm, hur tusan orkar du? Jag är som en zombie om dagarna just nu, vill bara sova och sova. Kanske dags för lite ljusterapi? En veckas solsemester hade inte varit fel! Nåja, drömma kan man ju alltid, haha
    Jag är som du. Går typ i ide under vintern. Kylan är värst! Har fått värsta fula fleecekoftan av mamma, men den har jag glatt använt varje dag. Jag har typ vägrat använda fleece förut. What was I thinking !
Svar på tråden Studerande singelföräldrar