• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • pixerpie

Jag håller med dig mimmi! Hit med VÅRA plus! NU- tack och låt nästa 9 månader gå snabbt utan krångel!!
    Men riktig så lätt är det ju inte...

Håller med dig- hade också blivit ledsen om någon sagt så, jag tror att om man bestämt sig för abort men får mf så blir man psykiskt lättad eftersom kroppen löste det själv... Det är vad jag tror... 
    Och visst är det jobbigt med kompisar som får barn när man själv skulle vara beräknad, men man får försöka tänka att deras lycka ju inte har något med min olycka att göra... De blir ju inte mindre gravida bara för att jag inte är det... Men det vet jag att du vet... Har själv samma situation, bara längtar att få vara gravid och så långt gången att man kan börja berätta... Men min plan är att få två samtidigt *blink* och med pergon är det ju inte helt ovanligt...

Kram och god natt!!

• FruW

Pixan, du har helt rätt, deras graviditet påverkar ju inte min ickegraviditet åt något håll! Tänker så med, men ibland är jag mindre bra på det..

Sov gott! Flört

• soffy83
    FruW skrev 2010-12-14 21:23:13 följande:
    Hej tjejer!

Pixan - beklagar mensskrället!! Men du är sååå välkommen till BIM i januari!! kram till dig vännen!

Oj vad ni skriver i dag, jättekul! Måste hålla med om att shit vilka "vänner"! Även om det är trist att mista vänner så kan man nog lika gärna vara utan sådana som beter sig på det sättet!!

Det värsta jag har varit med om, förutom frågor kring "vet ni inte hur man gör" när man diskuterar att SKAFFA barn så var det det här: När jag precis fått mitt första mf konstaterat (dagen efter) hade jag en kompis här på  besök, som då berättar att hon väntar barn, v 5.. Samma som mig. Hela hennes graviditet har påminnt mig om min förlust, t ex min mage hade också varit så stor nu.. Bebisen kom i våras, och det dröjde några månader innan jag var redo att träffa honom, det var för jobbigt innan. Nu i höstas var jag där o fikade med henne o lillkillen, och hon frågar om det inte är dags för oss att SKAFFA barn snart. Jag har inte velat berätta för henne om våra 3 mf tidigare, för när hon var gravid ville jag inte oroa henne, o sedan inte förta hennes glädje med min egen sorg... Men nu kände jag att det får bli som det blir, nu berättar jag.. Så det gjorde jag.. O hon svarade: -Jag vet hur det känns, jag blev gravid tidigare med en kille jag dejtade, jag hade bokat tid för abort för jag ville inte ha barnet, men hann aldrig genomföra den då jag fick mf. Så jag vet hur det känns...

Jag kände bara, ja... eller NEEEJ! Du vet inte hur det känns!! Men sa såklart inget.. Kanske menade hon att hon vet rent fysiskt hur det känns att få ett mf, men jag kan inte se att det är samma sak att förlora ett älskat och efterlängtat barn i mf, som att få mf när man ändå bestämt sig för att göra abort något senare.. Kan hända att jag trampar på några ömma tår nu, ber om ursäkt isåfall, men för mig kändes det inte som samma sak..

Nej tjejer, nu jäklar är det vår tur!! Jag vill ha mitt plus NU så jag kan få börja med behandlingen!!!!

Stor kram till alla tappra tjejer här i tråden!!!
    Usch vad jobbigt att få höra det. Även om hon inte menade det så var det väldigt okänsligt sagt. Som man tänkt många gånger, kan inte människor bara tänka efter lite innan de talar...
  • sugarrush

Mimmi, nej du har rätt. Hon förstår med största sannlikhet inte alls. Det kanske var jobbigt i hennes mått mätt men herregud, snacka om att vara naiv! Har det varit hennes värsta problem, ja, då har hon det lätt. ( Det enda jag kan tänka mig kan kännas tufft efter ett sådant mf skulle kunna vara om man började tvivla på om hon kunde få barn alls, nånsin... )

Och ja, man blir så trött på folk som pratar om att "skaffa" barn eller "har ni testat att ha sex vid ägglossningen?" eller "slappna av lite så går det!" suck!!!!

• skruttnorpan

Halloj alla tappra! Skrivs ju hej vilt här- kul att ha så mycket att läsa igen efter bara en dagSkrattande
    Visst är det skumt att det finns så många som man anser vara vänner men som helt plötsligt kan agera helt empatilöst!? (tänker på Sugars och MCT79s upplevelser). Själv fick jag rakt ut säga till en gravid väninna (som viste om mitt år av fertilitetsutredningar och negativa besked) att jag faktiskt inte klarade av att dela hennes berättelser om gravidyogor och profylaxkurser just då. Hennes svar blev: " Jaha...bara du finns där när jag fått barnet så..." Jag försökte tolka det positivt och att hon ville att jag skulle finnas där...men när hon nästa gång vi sågs direkt föll in i prat om hur jobbigt det var att inte jackan gick över magen längre tröttnade jag helt. Träffade inte henne på länge, men stötte på henne kort efter mitt missfall...och då drar hon till med en skön kommentar om att: " ja-a...i den här takten kanske du kan pricka in att bli gravid samtidigt som vi planerar vår nummer 2". VART ÄR EMPATIIIIIN??? Helt galet...

Någon annan som är i "tappat hoppet-fasen" just nu?? Var på julbord med jobbet nu i kväll- satt där med vinglaset och önskade mest av allt att jag istället haft besväret att dölja att jag inte drack, haha Skrattande
    Sugar- HOPPAS det blir weekend-läge för er!!! Tummen är stenhårt fast i handflatan för den saken!!!

• Mjaaw
    skruttnorpan skrev 2010-12-14 09:19:19 följande:
    Mjaaw- Tack för välkomnandet!! Härligt att du har ÄL nu, då är ju fasen med misströstan över och hoppet börjar stiga igen Skrattande Går du på behandling iom att båda äggen verkar redo??

Håller ni inte med om att varje månad är indelat i tre faser?
    1. MENSEN
    En känsla av tomhet, maktlöshet och misstro till att det någonsin kommer gå- att man någonsin ska orka försöka igen. Någonstans en frustration över att man vet att man MÅSTE försöka igen, det finns ju inget annat val och mensen kommer ju komma varje månad i alla fall och påminna en om att man inte är gravid.

2. ÄGGLOSSNINGSTID
    Hoppet är tillbaka! En stark övertygelse om att DEN HÄR gången tar det! Ett nästan spännande arbete påbörjas med att planera-pricka in-göra rätt!

3. VECKAN INNAN BIM
    En berg-och-dalbana mellan övertygelse och misströstan. Ena sekunden säker på känslan att vara gravid; brösten känns ju si eller så, molar det inte lite? är jag inte tröttare än vanligt...? Nästa sekund förtvivlat säker på motsatsen- tomheten slår in och och bedövar...och så börjar man om igen...

Någon som känner igen sig?Flört
    Jag går inte på någon behandling men jag går ju hos läkarn och han kollar upp med gynundersökning varje månad, jag har tid imorn med. Han gav mig något som skulle fixa till äggstockarna förra månaden. Jag har ingen aning om den kan ha påverkat denna månad. Men kanske det :)

Haha oja exakt så som du skriver!!! Jag känner igen mig  väldigt mycket i det. du förklarar helt rätt, kul att ha en tjej här som verkligen förstår. Jag ligger just nu i nr 2, men snart så börjar 3,an påverka!!

Vart ligger du någonstans mellan numrerna rå?
  • Mjaaw

Här skrevs det mycket idag Glad

Men annars, hur mår ni allihopa??

• skruttnorpan

Mjaaw- OK, då förstår jag. Då håller vi tummen för att det du gjorde förra månaden väckte igång äggstockarna permanenetGlad Jag fick något för att väcka igång mensen för 5 månader sedan och efter det har jag faktiskt haft hyffsat regelbunden (28-33 dagar) mellan mensen- borträknat graviditeten. Ibland behöver ju bara kroppen en liten putt i rätt riktning och så anpassar den om sig. HOPPAS!

Jag är stenhårt i Fas 1. Fick första mens efter mf i måndags- trots att jag prickat ÄL med stickor och allt! Dessutom fick grannen (beskriven ovan) barn i söndags och la beslag på det namn som sambon hemskt gärna ville ha.
    Hoppas att julens alla klappinköp och tillställningar kan underlätta Fas 3 för dig! Hoppas du har riktigt trevliga saker att se fram emot de närmsta veckorna!

Att det ska vara så svårt att leva i nuet ibland!

• Alicia 72

Sugar; har du lyckats skrama fram något megasvagt streck??
    Själv misslyckades jag totalt.... Snövitt. Igen.
    Ställer hoppet till dig!

Alicia

• sugarrush

Åh skruttnorpan... fasen vilken empatilös kompis! Sådana kompisar orkar man ju bara inte med!

Jag hade en kollega för några år sedan som jag var nära vän med. Hon lurade till sig en graviditet med sin nya kille för att hon var 35 och tyckte att det var dags (det var bara mig hon berättade det för, men usch vad dåligt det var av henne... ) Hennes kille blev förstås skitarg när han förstod detta och lämnade henne, men kom sedan tillbaka. Under den tiden han var borta fanns jag där som hennes stora stöd.

Men det var såklart tufft för mig att följa hennes graviditet, för detta skedde när försökte jag och min dåvarande febrilt få barn men plussade aldrig (vi höll precis på att fundera på att starta en utredning). Så det var lite känsligt, jag trodde ju att jag skulle bli barnlös för evigt. 

Hon och jag åkte på en weekendsemester när hon var nygravid (vi hade planerat denna sedan långt innan) men hon bara klagade hela helgen om hur trött hon var och hur synd det var om henne... jag sade inget men jag tänkte hela tiden att hon hade riktiga lyxproblem. Efter semestern sade jag som det var, att det hade varit lite jobbigt, att jag förstod hennes känslor men att jag själv var rätt nere eftersom jag inte verkade kunna bli gravid.. Hon blev sur och undrade varför jag inte sagt något tidigare. Jag berättade att jag inte ville förstöra hennes glädje, och valde att ta det nu efteråt istället, när vi var hemma från semestern.

Nästa gång vi sågs hade hon väl glömt vad vi sagt, för då pratade hon BARA om sitt ultraljud, och hur det såg ut in i minsta detalj. Jag satt bara tyst och sade "vad kul!". Efteråt orkade jag inte prata med henne och hon blev förstås skitsur för att jag inte fanns där för henne. Jag blev inte ens bjuden på hennes bröllop året därpå, men skit samma.

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3