• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Annizzzen

Oj oj oj,

Här händer det grejjer, äntligen har jag lyckats läsa ikapp. Har inte orkat plocka upp datorn alls i helgen utan bara njutit av det härliga vädret. (jag tycker iofs att det är lite jobbit med värmen precis som många av er skriver)

Varmt välkomna alla nya och nygamla , kul att se att tråden lever och blir mer aktiv hela tiden

Jag fikar gärna nån gång innan augusti också, var så himla trevligt sist och kommer förmodligen bli minst lika trevligt nästa gång.

Även om jag inte skriver så mycket här så är det underbart att läsa alls råd och kommentarer, man blir liksom lite lugnare av mycket man läser och kan slappna av och (försöka) njuta av graviditeten istället för att bara nojja sig...

Englastar: Vilken konstig reaktion du fick från damen som ringde upp dig, känns ju som att de borde lyssna på den gravida och i alla fall verka förstående. Men skönt att du ändå fick en tid och hoppas att allt kommer att gå bra och ser bra ut

• Lillebäcks mamma

Grattis åter igen Kiaa, underbart att höra att det blev så lyckat Solig Så skönt att kunna vara lite mer öppen med graviditeten nu med!

Hej på dig Annizzzen, kul att höra från dig här igen Skrattande Tack för senast får man ju säga också! Jätteroligt att ha fått ett ansikte på några stycken här nu.

Tänkte fråga er angående Omega-3 tillskott. Jag köpte en burk sådana när jag var på apoteket, men sen kom jag hem och googlade och då vågade jag inte ta några. Så burken står oöppnad. Läste något om att det finns speciella som är framtagna för gravida och ammande, men vad är det egentligen som gäller?
    Är det någon av er som pratat med er bm om sådant tillskott?
    (Jag gillar visserligen fisk och försöker äta det så ofta det går...men det blir ändå bara någon gång i veckan, vilket ju känns lite dåligt).

Cotton vännen, mår du bättre?! {#emotions_dlg.flower} 

• Jätten gluff gluff

Hej allihop!

Välkommen hit MHEK & grattis! Just det där med att vara yr kände jag av under de första veckorna, sen gick det över igen.

& ja... jag tycker också att det är overkligt ännu, sambon med tror jag! Jag försöker "ta en stund med magen" varje dag, prata med knodden, sjunga, känna efter & så... Men känner inget ännu.
    Vi lyckades inte på första, men andra försöket, första var ärligt talat inget seriöst försök heller... så man kan inte klaga! Därför kanske det blir extra overkligt..?

Vilken gullig sambo du har Lillebäcks mamma!

Åh så mysigt med en egen stuga Kiaa!

vad skönt att du fick en ny tid Englastar!

Vad bra att din kille startat en tråd & fått igång den Soffi83! Jag försökte få med min sambo där, men han är inte så bra med att hänga på forum....

• Tarda
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-06 11:03:35 följande:
    Tänkte fråga er angående Omega-3 tillskott. Jag köpte en burk sådana när jag var på apoteket, men sen kom jag hem och googlade och då vågade jag inte ta några. Så burken står oöppnad. Läste något om att det finns speciella som är framtagna för gravida och ammande, men vad är det egentligen som gäller?
    Är det någon av er som pratat med er bm om sådant tillskott?
    (Jag gillar visserligen fisk och försöker äta det så ofta det går...men det blir ändå bara någon gång i veckan, vilket ju känns lite dåligt).
    Jag plockar mitt svar från en annan tråd med samma fråga.

Omega 3 under graviditet är tydligen en het potatis, mödravården i Sverige verkar generellt avråda (min Bm sa att hon skulle kolla med läkaren men att de avrådde från all "hälsokost" under graviditet, hälsokost är ju ett ganska vitt begrepp och numera kan man ju köpa omega 3 på apoteket som väl får anses trovärdiga) men alla forskningsrapporter visar att omega 3 är jätteviktigt för bl a bebisens hjärnutveckling och för att motverka ev framtida allergier. I bl a Usa och våra nordiska grannländer rekommenderas tillskott. Det finns några sorter som har ok-stämpel för gravida (både där det står på burken men oxå inofficiellt) , viktigt är att kolla hur mycket a-vitamin de innehåller och vilken typ. Om du säger vilket märke du köpt kan jag kanske hjälpa dig.

Läs gärna mer här

www.omega-3.se/gravid.html

www.viforaldrar.se/artiklar/2007/10/22/omega-3-mot-allergi/
  • Lillebäcks mamma

Åh tack Tarda! Ja jag har förstått att det var lite krångligt det där...

Jag köpte Multiplex Original Omega-3, gjord på fiskolja. En kapsel innehåller 18% EPA och 12% DHA. Läste att DHA inte ska överstiga 200 per dag, vilket ju inte dessa gör. 
    Men ändå...man blir så rådvill Obestämd 

• Tarda
    Englastar skrev 2010-07-06 07:53:50 följande:
    Japp jag bara ringde och sa läget och fick en ny tid, inga problem alls. Dock under förutsättning att jag pratade med min barnmorska... Hon var sjuk när jag ringde i fredags och den snorkiga tanten som ringde upp och sa att hon (min BM) var sjuk tyckte inte alls att ett extra ultraljud var att tänka på. För att citera damen i fråga:
     "Njaa det är ju inte bara att göra bara så där. Det är ju lite mer komplicerat än så..."  Jag blev helt frågande, vad är det som är så komplicerat? Har ju bett om ett kirurgiskt ingrepp direkt bara en extra koll... Men men helt olika människor, BM Antonia var kanon...

De har ju sjukgymnast, läkare och allt möjligt i samma hus, så det är nog bara att ringa och kolla läget....
    Nu förstår jag vad du menade med seg BM, jag har samma Flört
    Jag ringde och lämnade meddelande, hoppas hon ringer upp och kan lugna mig lite.

När har du nästa inplanerade besök (bortsett från det om några veckor) v 20 eller 25?
  • Tarda
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-06 13:11:25 följande:
    Åh tack Tarda! Ja jag har förstått att det var lite krångligt det där...

Jag köpte Multiplex Original Omega-3, gjord på fiskolja. En kapsel innehåller 18% EPA och 12% DHA. Läste att DHA inte ska överstiga 200 per dag, vilket ju inte dessa gör. 
    Men ändå...man blir så rådvill Obestämd 
    Det som förlossningspersonal och BM verkar vara mest oroliga för är att man blir mer lättblödande när man äter mycket omega 3, om man minskar dosen eller slutar helt nån månad innan förlossningen ska det dock inte vara några problem. Det rådet vet jag flera gravida som fått. Men jag läste om någon som ätit mängder omega 3 och inte blött nämnvärt så det är nog väldigt induviduellt. Efter barnet är fött kan man börja direkt igen, omega 3 förs över i bröstmjölken och är lika viktig då som när barnet ligger i magen
    Funderar lite hur det är i kulturer/länder där kosten naturligt är omega 3 rik, förblöder alla inuiter när de föder eller Flört

Med tanke på att dina tabletter bara innehåller 500 mg totalt kan du utan problem äta 2-3 stycken/dag.
  • Lillebäcks mamma
    Tarda: Jaha, är det så? Herregud det finns så mycket att hålla koll på! Vad hade man gjort utan google och internet?
    Ringde min bm och väntar nu på att hon ska ringa upp, så får vi se vad hon säger. Tydligen kan det vara problem med tungmetaller och a-vitamin i omega-3 kapslar med. Därför man skulle äta de där som är speciellt framtagna för gravida sägs det. Men sen är det ju svårt att veta vad som är reklam och vad som är sanning... 
  • Englastar
    Tarda skrev 2010-07-06 13:14:13 följande:
    Nu förstår jag vad du menade med seg BM, jag har samma Flört
    Jag ringde och lämnade meddelande, hoppas hon ringer upp och kan lugna mig lite.

När har du nästa inplanerade besök (bortsett från det om några veckor) v 20 eller 25?
    Ja eller hur, bra men otroligt långsam och sävlig.....  rutin UL  v.18 ska tillbaka  v.25 /  v. 32 /  v.37
  • Kajsa30
    Tarda skrev 2010-07-06 13:27:57 följande:
    Det som förlossningspersonal och BM verkar vara mest oroliga för är att man blir mer lättblödande när man äter mycket omega 3, om man minskar dosen eller slutar helt nån månad innan förlossningen ska det dock inte vara några problem. Det rådet vet jag flera gravida som fått. Men jag läste om någon som ätit mängder omega 3 och inte blött nämnvärt så det är nog väldigt induviduellt. Efter barnet är fött kan man börja direkt igen, omega 3 förs över i bröstmjölken och är lika viktig då som när barnet ligger i magen
    Funderar lite hur det är i kulturer/länder där kosten naturligt är omega 3 rik, förblöder alla inuiter när de föder eller Flört

Med tanke på att dina tabletter bara innehåller 500 mg totalt kan du utan problem äta 2-3 stycken/dag.
    Oj detta var verkligen intressant information. Jag äter Omega 3 så ofta jag kommer ihåg (vilket iofs inte är jätteofta). I Norge är de ju helt galna i Omega 3, särskilt till gravida. Ju mer desto bättre typ =). Känner en produktchef för ett Omega 3-märke i Norge så jag kanske borde höra med henne....
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?