• Bunny81

Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011

Denna tråd blir en fortsättning på tråden "Gravid i Borås", eftersom ts inte var aktiv i tråden... Tänkte att det kunde vara kul med en mer ordnad grupp med tjejer i och i närheten av Borås som ska ha bebis i höst/vinter! Kan vara kul att lära känna varandra lite bättre och kanske träffas lite då och då! Som gravid har man ju tusen frågor och funderingar... Då kan det vara bra att ha likasinnade att dela det med Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 22:59
    Här kommer länken till bf-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52935302.html
  • Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011
  • carrro84

Ja då tror jag att jag hade samma! Katastrof!! 

Fika mån 8 dec
    Katarina
    Carro

Fika ons 10 dec
    Katarina
    Carro

Fika tor 11 dec
    Katarina
    Carro 

• Maria A 78
    Caroline: Längtar ännu mer efter vår tjej när du skriver hur underbart det är :) Förstår att det måste varit jobbigt att amningen inte fungerade. Var på amningskursen idag och det lät nästan som det inte finns något alternativ till att amma, blev lite irriterad över det. Jag vill gärna amma men går det inte av någon anledning så finns det ju fullgod ersättning.

Katarina: Nej, jag kom aldrig iväg på nån gravidmassage, och nu känns det lite sent. Men det låter himla skönt :) Tråkigt med den dåliga läkaren, en del läkare borde inte få träffa patienter... men bra att tappen såg bra ut i alla fall! Du fick ingen bricanyl denna gång? Nu har du ju kommit så långt att det inte skulle vara någon katastrof om det skulle sätta igång. Vem vet, du kanske springer om oss alla ;)

Amnningskursen tyckte jag inte var något vidare, så fruktansvärt utdraget, både jag och Mathias höll på att somna. Halva tiden hade räckt... Lite bra info inför amningen var det väl och så lite info kring bb-avdelningarna. Så du behöver inte vara orolig, du missade inget viktigt...

Hos barnmorskan gick det fint. Hon tror att jag har en ganska liten bebis i magen, hennes gissning var att hon väger ca 3 kg nu och kommer väga mindre än 3,5 när hon föds. Låter bra i mina öron, om hon nu har rätt :) Men hon hade inte fixerat sig, det trodde ju jag.

Kan troligen fika alla dagar men det är lite beroende på tid. Kan styra mina arbetsdagar ganska fritt men har en del möten bokade som kan sabba det.

Fika mån 8 dec
    Katarina
    Carro
    Maria

Fika ons 10 dec
    Katarina
    Carro
    Maria

Fika tor 11 dec
    Katarina
    Carro
    Maria
  • shopgirl80

Hej!

Vi hade det kanon på Sankt Jörgen Park. Tyvärr bor jag med en ganska rastlös själ så han tröttnade på spat efter 1,5 timme. Jag ahde kunnat vara där mkt längre, det fanns fem olika bastuar, olika pooler med vamrt eller kallt vatten, bubblor och utan. Fotbad, tropisk och isdusch en bassäng där man gick i ca 40 cm djupt vatten ena halvan var vamt å det andra iskallt. Riktigt skönt att gå i.

Maten var ok, inte super men god. Sängen var giganstisk, nästan som att sova själv å nu för tiden är det ju inte så att man flyttar sig med lätthet från en sida till en annan. Skönt avbrott i väntan kan jag säga.

Den där läkaren ni har träffat har jag oxå stött på, tidigt i graviditeten. Jag har ofta urinvägsinfektion så min bm ville att jag skulle träffa läkaren. Hon visste ingenting om varför jag var där eller nånting. Hon satt mest å kollade på datorn. Då såg jag att det stod att jag hade strepokocker i urinen. Det var inget som hon sa nåt om så jag frågade vad det var. Det visste hon inte å hon visste inte om det skulle behandlas eller ej. Hon var tvungen att kolla det på fass eller liknande. Det visade sig att det skulle jag ha penicelin för. Plus behandlas med antibiotika under förlossning. Men hon hade verkligen noll koll. Sa det till min bm som försökte försvara, men jag förstod att detta inte var nåt nytt.

Var hos bm idag, allt såg bra ut. Ingen aning om lilleman är fixerad eller inte. Det sa hon inget om. Vi hyrde dock en TENS-apparat för att lindra värkarbetet så man kan stanna hemma lite extra. Sedan pratade vi om förlossningen, om hur jag vill ha det. Vi pratade lite om tidig resp. sen avnavling och jag föredrar det sista. Tyvärr så är de väldigt snabba på avnavling här i stan så vi får väl se hur det blir med det.

Nu har vi hämtat hem alla saker till lilleman, säng, vagn, skötbord, badbalja, madrass, kuddar, täcke, you name it. Tur att man inte ska få en nyfödd alltför ofta och att man förhoppningsvis kan använda dessa sakerna nästa gång oxå.

Jag fikar gärna nästa vecka oxå. Jag har itne så mkt inbokat längre. Försöker att ta det ganska lugnt, vilket itne är det lättaste under den här månaden... Det är många "måsten". Fast jag är ganska nöjd över att jag inte behöver jobba. Men inte lika kul när försäkringskassan är sega med utbetalningar...

Jag ändrar datumen för de stämmer inte riktigt

Fika mån 6 dec
    Katarina
    Carro
    Maria
    Emma

Fika ons 8 dec
    Katarina
    Carro
    Maria
    Emma

Fika tor 9 dec
    Katarina
    Carro
    Maria
    Emma

• carrro84
    shopgirl80 skrev 2010-12-01 22:35:47 följande:
    Hej!

Vi hade det kanon på Sankt Jörgen Park. Tyvärr bor jag med en ganska rastlös själ så han tröttnade på spat efter 1,5 timme. Jag ahde kunnat vara där mkt längre, det fanns fem olika bastuar, olika pooler med vamrt eller kallt vatten, bubblor och utan. Fotbad, tropisk och isdusch en bassäng där man gick i ca 40 cm djupt vatten ena halvan var vamt å det andra iskallt. Riktigt skönt att gå i.

Maten var ok, inte super men god. Sängen var giganstisk, nästan som att sova själv å nu för tiden är det ju inte så att man flyttar sig med lätthet från en sida till en annan. Skönt avbrott i väntan kan jag säga.

Den där läkaren ni har träffat har jag oxå stött på, tidigt i graviditeten. Jag har ofta urinvägsinfektion så min bm ville att jag skulle träffa läkaren. Hon visste ingenting om varför jag var där eller nånting. Hon satt mest å kollade på datorn. Då såg jag att det stod att jag hade strepokocker i urinen. Det var inget som hon sa nåt om så jag frågade vad det var. Det visste hon inte å hon visste inte om det skulle behandlas eller ej. Hon var tvungen att kolla det på fass eller liknande. Det visade sig att det skulle jag ha penicelin för. Plus behandlas med antibiotika under förlossning. Men hon hade verkligen noll koll. Sa det till min bm som försökte försvara, men jag förstod att detta inte var nåt nytt.

Var hos bm idag, allt såg bra ut. Ingen aning om lilleman är fixerad eller inte. Det sa hon inget om. Vi hyrde dock en TENS-apparat för att lindra värkarbetet så man kan stanna hemma lite extra. Sedan pratade vi om förlossningen, om hur jag vill ha det. Vi pratade lite om tidig resp. sen avnavling och jag föredrar det sista. Tyvärr så är de väldigt snabba på avnavling här i stan så vi får väl se hur det blir med det.

Nu har vi hämtat hem alla saker till lilleman, säng, vagn, skötbord, badbalja, madrass, kuddar, täcke, you name it. Tur att man inte ska få en nyfödd alltför ofta och att man förhoppningsvis kan använda dessa sakerna nästa gång oxå.

Jag fikar gärna nästa vecka oxå. Jag har itne så mkt inbokat längre. Försöker att ta det ganska lugnt, vilket itne är det lättaste under den här månaden... Det är många "måsten". Fast jag är ganska nöjd över att jag inte behöver jobba. Men inte lika kul när försäkringskassan är sega med utbetalningar...
    Låter hur härligt som helst det där med spa!

Den läkaren gjorde samma sak med mig, satt och tittade på datorn och visste ingenting om varför jag var där.. Jag gick hem och googlade istället!

Har ni skrivit något förlossningsbrev??
    Min BM tog upp det i måndags att jag skulle skriva det tills nästa gång, men jag vet ju inte vad man ska skriva, jag vet ju inte hur jag kommer att reagera när jag väl ligger där och vi har kommit överens här hemma att det är Marko som kommer att föra min talan om jag inte skulle orka eller så.
    Ja det där med avnavling är ju faktiskt någonting som är värt att skriva ner!

Ska kolla om jag hittar någon mall på nätet som jag kanske kan utgå ifrån.

Ja shit vad allt tar plats =) Men vi bor ju just nu i organiserat kaos bland flyttkartonger och bebis prylar! Vi hade ju aldrig fått plats i denna 2:a!! Tack och lov att vi hittade våran 3:a!!

Maria - Räknas 3-3.5 kg som en liten bebis =O 

• K79
    maria: vad bra att vi inte missade så mkt och vad skönt att höra att hon trodde det var en liten bebis i din mage :) Även om 3.5 kg låter tillräcklit stort för mig :-P
    Nope, ingen bricanyl denna gång. Vet inte varför jag fick det sist och inte nu, om det kanske har med att jag är såpass långt gången kanske.

Emma: Låter härligt! Synd att viktor tröttnade så snabbt bara.
    Så du har också stött på den läkaren.. det är ju helt knäppt! Var det GBS du hade då? Det är tydligen vanligt, men har man det måste man få dropp eller nåt under förlossningen så att inte barnet smittas, så glöm inte att säga det när du ringer till förlossningen. Har läst att man skall säga det när man ringer. Ifall nu inte läkaren sa det till dig så du tror att de på förlossningen kollar det..De kollar säkert det, men kanske inte direkt och man skall nog få det i tid.  (om det är gbs)
    Jag fick be själv om att de skulle testa om jag hade gbs, då jag läst att det kan vara en orsak till alla sammandragningar, men det var det inte.

Jag ringde faktiskt idag och uttryckte mitt missnöje om denna läkare, och hon jag pratade med sa att hon skulle ta det med min BM och deras chef.  Hoppas hon gör det också. Det lät som hon tog det på allvar.

Kristina jord hette nog läkaren.

Carro: Jag har inte skrivit något förlossningsbrev. Däremot har jag och Linus pratat en del så att han vet lite vad jag vill. Har lärt mig att det är väldigt bra att prata så att han vet och kan prata för mig. På profylaxkursen sa dem att vårt ansvar är att andras och slappna av, allt annat ligger hos partnen :-P
  • K79

Ingen här som vet vart man kan köpa ved i boråsområdet? Gärna få det hemkört också.

• Elin o Simons mamma

Hej!

Jag hänger gärna på och fikar någon dag!

Här rullar allt på i sakta mak, Simon blir 10 veckor imorgon. Hänger inte riktigt med känns det som, veckorna och dagarna går så fort. Tycker att det just nu bara är måndag och fredag. Han växer och äter så det knakar, vägde när han var på läkarkontrollen 4600 gr och var 56 cm lång. Och det märks på hans kläder om inte annat, var hos mina föräldrar nu på kvällen och han passade då på att kräkas ner både mig och han, som tur var har jag alltid ett extra ombyte till han, men oj vad liten bodyn var han fick använda den som en tröja för den gick ju inte att knäppa i grenen, får nog ta och städa bort hans strl 50 nu.
    Det enda jobbiga just nu med Simon är att han är så ledsen på kvällarna, tror att han är övertrött och har jättesvårt att komma till ro. Just nu sover han för natten efter att ha lyssnat på Barnkammarböckerna via Spotify, detta är verkligen favoriten. Funderar på att gå på babysång efter jul uppe på församlingshemmet här hemma på Sjöbo då han älskar när man sjunger för han.

Håller även på att planera inför dopet som vi ska han den 12 dec i Sjöbokyrkan. Mycket som ska planeras, dukning, vad ska man ha och äta samt vilken tårta ska man beställa då vi har både laktos- och glutenintoleranta gäster.

Ska nu ta och stänga ner för kvällen och lägga mig i soffan och läsa lite innan det är dax att sova.

Kram

Det kommer alltid att saknas två barn i vår familj -Våra änglar Elin och lillasyster
  • Maria A 78

Då var det helg igen, det gillar vi! Ikväll ska vi på julbord, ska frossa rejält :) Vägde mig hos barnmorskan i veckan och konstaterade att jag gått upp 15 kg Förvånad Känns inte som det och det ser inte ut som det heller (tycker jag i alla fall)... och allt rinner väl bara av en efter förlossningen eller ;)

Emma: St Jörgen låter ju underbart, dit får jag ta med Mathias en gång sen när vi behöver "egentid" :) Vad kul att ni fått hem alla grejer nu, blir mycket pysslande då förstår jag.

Carro: Jag har inte skrivit något förlossningsbrev, däremot pratade jag och barnmorskan om mina förväntningar och liknande förra gången så hon skrev upp mina önskemål i datorn. Inte för att jag har så mycket önskemål, tycker det är svårt att föreställa mig hur jag vill ha det i den situationen i och med att jag inte har någon aning om hur jag kommer reagera. Jag hoppas jag får en underbar barnmorska som kommer guida mig genom det hela, och får jag en barnmorska jag inte connectar med hoppas jag verkligen att jag och mathias tar tjuren vid hornen och ber om en annan.

Camilla: Kul att höra att ni har det bra! Oj, redan 10 veckor, det var väldigt vad tiden går... Hoppas ni får ett fint dop!

• kristiejade

Nu har det börjat! Bara går hemma och vänta för att sammandragningar ska bli lite tätare. Nu är det ungefär 10-12 minuter imellan. Massa konstiga vätskor har kommit ut, förlåt...too much information. Hoppas at barnet kommer ikväll! Det går såååå långsamt! Hoppas att ni ha en trevlig fika nästa vecka. Vi ses om några månader. 

Lycka till alla!

• Maria A 78
    kristiejade skrev 2010-12-04 12:01:59 följande:
    Nu har det börjat! Bara går hemma och vänta för att sammandragningar ska bli lite tätare. Nu är det ungefär 10-12 minuter imellan. Massa konstiga vätskor har kommit ut, förlåt...too much information. Hoppas at barnet kommer ikväll! Det går såååå långsamt! Hoppas att ni ha en trevlig fika nästa vecka. Vi ses om några månader. 

Lycka till alla!
    Härligt! Hoppas att allt går superbra och att du kan ligga och mysa med din bebis ikväll Glad
Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011