• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Golden Robot

Oj, här händer det saker! Jag har varit så förbaskat trött de senaste veckorna så har inte orkat dra igång datorn alls annat än för att spana in om det dykt upp nån passande vagn på Blocket. Min sambo tror att jag fuskar med järnet, men barnmorskan tyckte allt verkade vara som det skulle (hon kollade visserligen inte järnet nu senast).

Jag har vaccinerat mig redan för sådär två veckor sedan tror jag. Precis som många av er andra var jag otroligt velig och pratade med både barnmorskan och företagsläkaren, men kunde ff inte bestämma mig. När jag såg "Kvartersakuten"(?)-läkarna på nyhetsmorgon en söndag som absolut rekommenderade gravida att vaccinera sig tog jag till slut beslutet och tog sen tag i det och sprang iväg på en drop in-tid veckan efter. Kände ingenting! Var orolig att jag skulle bli dålig, för förra året när jag vaccinerade mig mot svininfluensan fick jag sååå ont i kroppen och hade fruktansvärd feberfrossa som inte gav med sig det minsta förrän efter en rejäl dos ibumetin - och det ska man ju inte ta nu... Är i alla fall glad att jag kom iväg och vaccinerade mig, och liten-i-magen blir bara livligare så den verkar inte ha lidit nånting av själva sprutan i alla fall :)

Har förresten först idag skaffat SL-kort eftersom jag börjar få så ont i typ underredet av att promenera fram och tillbaka till jobbet i den här svinkylan med rädsla för att halka också, vilket innebär att jag spänner mig i hela höftpartiet och blir alldeles öm. Har alltså hållit mig ifrån allt vad kollektivtrafik innebär i ganska stor mån tills nu.

Jag hoppas också kunna ansluta den nionde. Har aldrig varit på Vapiano på Kungsholmen så vet inte riktigt var det ligger men sånt brukar ju lösa sig. Låter nästan som att jag är störst av oss alla trots att jag är beräknad sist... Har nog fått ihop en minst 7-8 kg i alla fall, och magen växer verkligen från dag till dag nu! Håller mig inom "normalen" på SF-kurvan, men låg i den övre delen...

Välkommen Solisan också förresten! :)

• saltgurkan
    Solisan skrev 2010-12-01 12:42:33 följande:
    Hej hej, jag har BF den 23feb och bor i täby.
    Är 36 har haft svårt att hitta några äldre med barn sedan tidigare på familjeliv. Kan jag vara med här?
    Välkommen Solisan!
    det är klart att du får vara med! här inne är vi en salig blandning, och det är väl egentligen nästan ingen som faller under kriterierna helt, men det spelar ju absolut ingen roll!
    vet inte om du sett det men vi som kan skall ses den 9 dec på vapiano på kungsbron kl 18.00, jag hoppas att du kan komma!

Golden robot, störst?! hahahaa nej du jag är ju beräknad bara två dagar före dig så det räknas nog inte... när jag var hos barnmorskan låg jag på det övre sträcket på kurvan, fast jag hävdar bestämt att hon har mätt fel och lever i min lilla bubbla ett tag till fast annars så bryr jag mig faktiskt inte så mycket, det flesta runt omkring mig har gått upp mellan 20-30 kg under sina graviditeter, och skulle det barka iväg nu i slutet då får jag väl ut och ta långa promenader med barnvagnen sen! 

LadyMy, bra sagt det där att bekräfta barnet i sina känslor, jag brukar visserligen göra det, men ska tänka på det extra mycket nu. Det är bra att bli påmind om sådana viktiga saker. Vi skrattar och gråter om vart annat här hemma. Det är ju inte helt enkelt med en tonåring och en gravid under samma tak, det blir VÄLDIGT mycket hormoner på samma ställe! fast å andra sidan förstår jag henne bättre nu och hon mig också tror jag.. som när man börjar gråta för att det var hål i strumpan eller när man är så arg så man inte vet var man ska ta vägen fast man vet inte riktigt vet varför, ungefär som små barn som lägger sig ner och på marken och skriker, jag FÖRSTÅR dem nu. Fast vi kan skratta åt det också, det tror jag är nyttigt..

börjar känna av foglossningen nu, främst på kvällarna, hur är det med er andra? 
  • Haligh

Jag kommer ifrån jobbet först nu så tyvärr missar jag dejten ikväll. Galet mkt att få undan men nu är det bara en vecka till jag ska jobba. Hoppas att ni har haft trevligt och blir det fler träffar så lär jag väl ha fått bebis vid det laget, men barnvagnspromenader är inte fel det heller

• Ninus

Men Haligh, det är den 9:e vi har bestämt jue. En hel vecka kvar! Hoppas du kan då! :)

Välkommen Solisan! Jag bor oxå i Täby! 

• Haligh

Men vilken tur, herregud jag är helt förvirrad! Ja men nästa torsdag är jag rätt säker på att jag kan också, visst ligger det vid cityterminalen typ? Får skylla allt på hormonerna i kombination med stress

• NyaMy

Nu har vi varit hos BM. 
    Sf-mått 27,5
    Vikt +6,5 (sen inskrivning) 
    Hjärtljud 144
    Järn, 115 (ligger lågt trots 2 Niferex/dag)
    Blodtryck 120/60 (brukar ligga lägre, men tydligen vanligt att det går upp lite på slutet)
    Bebis ligger m huvudet långt ner, ruckbart

Nästa gång ska vi gå igenom förra förlossningen, ska bli jättekul! Vi ska börja på förlossningsbrevet också. Min BM vill att jag ska träffa en amningsexpert och prata om de problem jag hade m min amning sist. Jag fick ett nummer och mailadress, så jag får se hur jag gör. På ett sätt kanske det vore bra att prata igenom allt det jobbiga vi gick igenom sist. Samtidigt känner jag att jag skulle kunna bli helt galen om hon började m ngn amingspropaganda. Enligt min BM så kan hon hjälpa till både med att förbereda en på om man inte vill amma och om man vill dock. Jag vill ju försöka, men vill absolut inte ha ngn mer som hetsar mig eller blåser upp det, går det så går det. Jag vägrar känna mig som en dålig mamma annars denna gång.... Ni ser hur jag går igång direkt på det här ämnet va , snacka om att det blivit en stor grej i min hjärna .

Åh, va jag längtar tills bebis kommer! Tror vi har det mesta klart snart. Börjar fundera mer och mer på att gå från jobbet redan 3v innan bf. Vore så skönt att få vila lite och jag vet allvarligt inte hur jag kommer orka m allt på slutet. Shit, det närmar sig verkligen och innan dess ska man hinna med julen .

• Golden Robot

saltgurkan: Fogarna, jaaaa. I helgen började jag känna av kring ljumskarna men trodde det var träningsvärk efter att ha gått i snö och slajdat runt och spänt mig i hela det partiet. Smärtan har tilltagit och igår natt vaknade jag varenda gång jag försökte vända mig, för det gjorde ont. Idag känns det som jag knappt kan sitta. Ingen position känns bra alls. Trodde inte det kunde komma så himla pang-tjong-från-ingenstans och bara slå till med typ full kraft. Svanskotan har jag visserligen känt av länge, men den här smärtan i den främre fogen som strålar ut i ljumskar och ner för lår och dessutom sprider sig i hela rumpan kom verkligen som över en natt. Nu har jag det visserligen inte lika besvärligt som jenne, men med tre månader to go blir jag livrädd för hur detta ska gå. Har slutat gå till jobbet (som jag skrev ovan) eftersom det gör så ont. Måste nog ringa min barnmorska snart.... Hade inte alls börjat känna av det när vi träffade henne förra veckan, och det är tre veckor till nästa gång... Ank-vank, here I come säger jag bara! ;)

• NyaMy
    Golden Robot skrev 2010-12-03 13:05:21 följande:
    saltgurkan: Fogarna, jaaaa. I helgen började jag känna av kring ljumskarna men trodde det var träningsvärk efter att ha gått i snö och slajdat runt och spänt mig i hela det partiet. Smärtan har tilltagit och igår natt vaknade jag varenda gång jag försökte vända mig, för det gjorde ont. Idag känns det som jag knappt kan sitta. Ingen position känns bra alls. Trodde inte det kunde komma så himla pang-tjong-från-ingenstans och bara slå till med typ full kraft. Svanskotan har jag visserligen känt av länge, men den här smärtan i den främre fogen som strålar ut i ljumskar och ner för lår och dessutom sprider sig i hela rumpan kom verkligen som över en natt. Nu har jag det visserligen inte lika besvärligt som jenne, men med tre månader to go blir jag livrädd för hur detta ska gå. Har slutat gå till jobbet (som jag skrev ovan) eftersom det gör så ont. Måste nog ringa min barnmorska snart.... Hade inte alls börjat känna av det när vi träffade henne förra veckan, och det är tre veckor till nästa gång... Ank-vank, here I come säger jag bara! ;)
    Åh, va jobbigt! Se till att tänka på varenda lilla rörelse du gör from nu så att det inte blir sämre (små steg, inga ben i kors, jämn belastning osv, absolut ingen Ank-vank ). Det kan faktiskt vända om du har tur. Hoppas!
  • Golden Robot

LadyMy: Ja, jag försöker tänka på det hela tiden - vilket är lätt eftersom jag känner av det hela tiden! Har läst igenom diverse råd och ska försöka få tag på en sjukgymnast så fort som möjligt. Angående ank-vank så står det i en del råd att det kan vara bra att "vagga", men jag försöker att röra mig "som vanligt" om än symmetriskt :)

Nån som vet en bra sjukgymnast för oss gravidos när det kommer till dessa bäckensmärtor?

Nu ska jag lägga mig på golvet och utföra några vårdguiden-övningar som ska kunna hjälpa vid foglossning :)

• NyaMy
    Golden Robot skrev 2010-12-04 12:44:45 följande:
    LadyMy: Ja, jag försöker tänka på det hela tiden - vilket är lätt eftersom jag känner av det hela tiden! Har läst igenom diverse råd och ska försöka få tag på en sjukgymnast så fort som möjligt. Angående ank-vank så står det i en del råd att det kan vara bra att "vagga", men jag försöker att röra mig "som vanligt" om än symmetriskt :)

Nån som vet en bra sjukgymnast för oss gravidos när det kommer till dessa bäckensmärtor?

Nu ska jag lägga mig på golvet och utföra några vårdguiden-övningar som ska kunna hjälpa vid foglossning :)
    Jag gick till en som var jättebra på Serafen förra gången. Minns inte vad hon hette, men jag kanske kan kolla. Min mamma är sjukgymnast och rekommenderade just denna kvinna vid graviditet, ska se om hon minns namnet. Annars har de på Feelgood också som kan graviditeter, men dem har jag ingen kolla på.
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?