• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • NyaMy

Igår blev vår vagn snodd . Stod utanför dörren i trappuppgången för att rinna av, syns inte ens från gatan. Grannarna har alltid sin stående nere vid barnvagnsrampen olåst och den har fått stå kvar. Undra om det är för att vi har en Bugaboo?! De verkar ju säljas galet dyrt på Blocket.... Man blir så ledsen, känns liksom personligt m en vagn. Tänk vad många ggr sonen åkt i den. Samtidigt, det är bara en vagn och vi har försäkring. Hoppas bara att den täcker!

Roszi, min mage är stor även om jag inte gått upp så mkt, som en kanonkula . Så bebis växer nog som den ska. Däremot så har jag stått helt still viktmässigt i 4v, så då måste jag ha gått ner? Fattar inte det där, men kanske inget man ska överanalysera. Är inte orolig för bebis, mest att jag inte kommer ha ngt att ta av efter förlossningen. Det kan ju faktiskt hända att man behöver lite extra. Julen lär ju fixa det problemet .

• Haligh
    LadyMy skrev 2010-12-15 14:43:07 följande:
    Igår blev vår vagn snodd . Stod utanför dörren i trappuppgången för att rinna av, syns inte ens från gatan. Grannarna har alltid sin stående nere vid barnvagnsrampen olåst och den har fått stå kvar. Undra om det är för att vi har en Bugaboo?! De verkar ju säljas galet dyrt på Blocket.... Man blir så ledsen, känns liksom personligt m en vagn. Tänk vad många ggr sonen åkt i den. Samtidigt, det är bara en vagn och vi har försäkring. Hoppas bara att den täcker!

Roszi, min mage är stor även om jag inte gått upp så mkt, som en kanonkula . Så bebis växer nog som den ska. Däremot så har jag stått helt still viktmässigt i 4v, så då måste jag ha gått ner? Fattar inte det där, men kanske inget man ska överanalysera. Är inte orolig för bebis, mest att jag inte kommer ha ngt att ta av efter förlossningen. Det kan ju faktiskt hända att man behöver lite extra. Julen lär ju fixa det problemet .
    Fy fasen vad surt!!! Vilka rötägg det finns. Här har vi barnvagnsförråd på bottenvåningen och inget att låsa fast i, vi har den nya uppe i lgh men den måste ju ner snart. FUnderar på att köpa nåt klumpigt bygellås så att det iaf inte bara är att rulla iväg med den.

Idag har jag 10 dagar till bf, kan säga att det är svårt att fokusera på sånt som julklappar och allmänt pyssel, är helt inställd på att det ska sätta fart snart! Men inga tecken alls än, har inte bebis kommit efter helgen så får den gärna stanna kvar till efter nyåret. Men gud vad jag längtar, riktig tless på att att vara gravid nu! Fast jag mår bra så jag vet att jag inte ska klaga...

Jag har gått upp 15 kg nu, men jag tycker inte att det syns särskilt mkt mer än mage. Lite såklart men inte oroande, var rätt smal innan också. Jag räknar med att amninen ska göra susen för extrakilona
  • saltgurkan

Ladymy, fy vad tråkigt!! har man en dyr vagn ska man vara försiktig, min bror och hans fru är inne på deras tredje urbanjungle..suck..

Själv är jag så nervös att jag knappt kan sitta still, ska på läkarbesök kl 5 och göra en graviditetsplan och förlossningsplan.. vi får se vad hon säger, om det blir kejsarsnitt eller om jag får föda vanligt. Nu är jag ganska inställd på kejsarsnitt, har gått igenom hela processen med att vänja mig vid tanken och sörjt att det inte blir vaginal förlossning (det har tagit många veckor, mycket snor, gråt och det är såååå synd om mig hahahaa) och börjat inse att det kommer bli en bra och fin upplevelse för oss ändå, försöka se alla positiva sidor som att man kan planera lite mer och så och förberett mig på smärtan efteråt och planerat och förberett för det (Jag kan ju behöva en hel del extra hjälp första tiden med att handla, gå ut med hundarna osv)
    Så om hon nu säger att vi kör på vaginal förlossning i alla fall kommer jag bli helt knäpp!!

Vi var på tillväxt ultraljud igår och det såg jättebra ut bara -4% under!! jippi, En riktig liten praktbebis och jag var sååå stolt, så jag hoppas hon fortsätter växa så bra och inte gör som sin syster och bestämmer sig för att sluta växa och som låg på ca -40% när hon föddes... och ja, nu har hon kollat en gång till det är en liten tjej! eller som BM utryckte det; -En tjej är det nog allt annars är det är nog första gången en kille föds med blygläppar och utan snopp isåfall hahahaa

Nu måste jag skynda mig, återkommer kanske ikväll och berättar hur det gick om jag inte är för upprörd eller nåt

• Ninus

Nää, vad surt att få vagnen stulen! Man blir så förbannad och ledsen. Hoppas ni klarar ut det med försäkringen.

Hjälp, jag känner mig som en jätte med min viktuppgång på 15 kg (för 3 veckor sedan dessutom, vågar knappt väga mig nu). Tänk vad olika det är! I vår blir det långa barnvagnspromenader!!! Skrattande

Har inte varit på profylax- eller amningskurs, inte mer än det dom berättade om amning på den öppna föreläsningen vi var på på Danderyd. Bra att det finns info för de som vill, men jag håller med om att det är synd att det är dyrt med sån info som man förutsätts ha koll på.

Imorrn ska vi på tillväxt-ultraljud! Längtar! Men samtidigt är man ju lite nervös. De kollar ju faktiskt om allt är ok, och inte för skojs skull. Ska bli kul ändå att se en "färdig" bäbis därinne! V 32 nu, det närmar sig! Jobbar till 15:e januari, sen ska jag oxå ligga på soffan och äta praliner! Tungan ute

10 dagar, Haligh. Spännande! Håll oss uppdaterade!

• saltgurkan
    Ninus skrev 2010-12-15 16:23:12 följande:
    Imorrn ska vi på tillväxt-ultraljud! Längtar! Men samtidigt är man ju lite nervös. De kollar ju faktiskt om allt är ok, och inte för skojs skull. Ska bli kul ändå att se en "färdig" bäbis därinne! 
    Vi var på tillväxtultraljud igår.. det var faktiskt inte så spännande, man ser ju inte så mycket eftersom bebisen är så stor så man kan oftast bara se en liten bit i taget.. RUL runt vecka 18 är mycket roligare!! vår BM scannade av ansiktet och min man tyckte det såg jätte obehagligt ut, han tyckte hon så ut som en alien.. var helt illa till mods efteråt stackarn. (han ska nog inte följa med på fler ultraljud  )

Idag var vi hos läkaren och fick reda på att det är ju inte henne vi ska prata med ang förlossningsplanen utan med förlossningsläkaren och honom skall vi träffa första veckan i januari (om vi väljer att föda på danderyd) om vi däremot väljer att föda på bbstockholm så skall min BM skicka remiss dit imorgon och vi bör få tid där för planering i början av januari... det lutar lite åt bbstockholm om det inte är för långa köer.
    Det vi däremot fick reda på idag var att vi skall göra TUL varannan vecka fram till förlossning om inget aviker då blir det även ett extra flödeskontroll veckan emellan dvs ultra ljud varje vecka..  men jag håller tummarna för att min lilla tjej ska växa ordentligt! 

En annan sak, min foglossning känns faktiskt lite bättre.. så det kan tydligen vända! så håll modet uppe allihopa! 
  • Ninus

Hahahaha, "en alien"! Stackarn. Skrattande

Ja vi var på ul idag och jag håller med, man såg bättre på det i v18. Allt var bra iaf, och vi fick bekräftat att det är en liten kille!Hjärta Han ligger 3 gram ifrån normalkurvan, så det är ju helt perfekt! Har nojat senaste dagarna om att det ska vara en 10-kilosklump så mycket som jag har ätit, speciellt i början iom illamåendet, men det har ju tydligen inte med det att göra. Tur det...Skäms

Hasar omkring härhemma med mitt stödbälte. Kul att höra att du mår bättre Saltgurkan, det ger hopp! Det hade kommit säkert 1,5 dm snö när jag kom hem idag men det får maken ta tag i när han kommer. Inget ont som inte för nåt gott med sig! Skrattande

• Golden Robot

Men gud så surt med vagnen, LadyMy! *morr* I vårt hus bor mest pensionärer så man hoppas slippa bli av med nån vagn, även om vi visserligen inte ska ha nån Bugaboo. Har faktiskt beställt, näe, köpt menar jag, vagn nu. Dock endast sittvagn, så det är ju inte riktigt redo för nån bebis ännu. En Emmaljunga Ozone City blev det, och vi kanske var lite tokiga för vi tog en från förra året istället för en ny eftersom de hade en kvar i en färg som vi gillade bättre än årets urval av färger. Allt annat samma dock, men vi fick förra året pris, halva priset på fotsack och tio procent på hela köpet. Nu ska vi bara försöka få tag på en liggkorg vi gillar så är det färdigt för att stoppa ner en bebis och rulla runt sen (vi ska hämta vagnen redan imorrn).

Med anledning av min grymma foglossning (eller symfyseolys som det tydligen heter på "läkarspråk") är jag sjukskriven på halvtid nu, och min barnmorska bokade enligt önskemål in mig på en sjukgymnastföreläsning i veckan som var, och andra halvan av föreläsningen var faktiskt om amning. Tror vi var typ tolv tjejer eller nåt. Så nu har jag helt oplanerat redan varit på amningskurs i alla fall :) Och den kostade ingenting heller. Vi funderar dock på att anmäla oss till profylaxkurs, och det är väl mer som en "team building" för oss som par - och blivande föräldrar, tänker jag. Jag är inte så mycket för det här med smärta (särskilt inte om jag ska ladda inför förlossningen med foglossningen-från-helvetet) så jag tänker mig att satsa på all möjlig smärtlindring Den Stora Dagen ändå :)

Vad mysigt att ni får se era små! Men "alien" lät förstås sådär... ;)

• NyaMy
    Ninus skrev 2010-12-16 15:28:50 följande:
    Hahahaha, "en alien"! Stackarn. Skrattande

Ja vi var på ul idag och jag håller med, man såg bättre på det i v18. Allt var bra iaf, och vi fick bekräftat att det är en liten kille!Hjärta Han ligger 3 gram ifrån normalkurvan, så det är ju helt perfekt! Har nojat senaste dagarna om att det ska vara en 10-kilosklump så mycket som jag har ätit, speciellt i början iom illamåendet, men det har ju tydligen inte med det att göra. Tur det...Skäms

Hasar omkring härhemma med mitt stödbälte. Kul att höra att du mår bättre Saltgurkan, det ger hopp! Det hade kommit säkert 1,5 dm snö när jag kom hem idag men det får maken ta tag i när han kommer. Inget ont som inte för nåt gott med sig! Skrattande
    Åh, va mysigt m en liten kille! O att allt ser bra ut!

Golden, kommer också satsa på all smärtlindring man kan få. Tycker det gör tillräckligt ont ändå , fast som tur är minns man det inte efteråt (inte jag vilket fall). Då är man bara lycklig, haha!

Idag hade vi glögg m 5 jämnåriga kompisar till sonen här + föräldrar. Fullt ös, så nu är jag helt slut efter att ha lagat en fiskgratäng. Puh!

Börjar känna mig redo för julen. Granen står klädd till Lillkillens förtjusning. Tog även ner gamla bebis-kläder från vinden i fredags och det verkar som vi har ungefär det vi behöver nu i klädväg. Förutom pyjamas i stlk 50, men ngt vill man ju handla på julrean oxå nu när man är tjockis själv .

Blir svårt att motivera att jobba nu de sista 3v jag har kvar. Känner att jag behöver ta det lugnt nu och jobbet kommer i sista hand. Har hört så många säga till mig nu att jag ska passa mig för att de fött för tidigt själva när de misskött sig och stressat och tror det börjar bli dags att ta den varningen på allvar. Inte för att det är 100% att det berott på det för dem, men det är egna tolkningar de gjort i efterhand. Så nu blir det att tänka på bebis i första hand, något jag kanske borde gjort tidigare.....
  • Ninus

Tänkte bara kika in och önska er alla en god jul! Ta det lugnt i julstöket och unna er en massa praliner! Skrattande

Har det blivit nån bäbbe än Haligh?

Hoppas vi kan ses allihop nåt efter helgerna.

Kram!

• NyaMy

God jul till er allihop! Hörs efter julhelgen!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?