maj09 skrev 2010-10-13 10:51:53 följande:
Är i vecka 9 och jag känner mig också halvdöd under eftermiddagarna och om kvällarna kan jag inte stiga ur soffan. Har också en riktig gravidmage redan. Men lillan bröjade magen synas i vecka 18! Med första barnet berättade vi om graviditeten i v. 13 för föräldrarna men igår kunde jag inte hålla mig - utan berättade för mamma och pappa.
Har sjukskrivit mig idag för att vila och ta igen mig lite... Under den första graviditeten var jag inte borta en enda dag från jobbet. Nu bara fixar jag det inte när jag har en liten som springer runt när jag har kommit hem från jobbet.
Men hur är det? Har man rätt att lämna sitt barn på dagis och samtidigt sjukskriva sig? Jag har faktiskt inte kollat upp reglerna. Idag var det bara ett måste. En sextonmånaders är det ganska mycket spring i benen på (vilket givetvis är helt underbart, men samtidigt energikrävande...).
Självklart får du ha barnet på dagis om du är hemma och är sjuk.
Det man inte får göra är att vara hemma för vård av barn (som ju ger ersättning från första dagen) och samtidigt lämna barnet på dagis. Men det säger ju sig självt.
Om man är föräldraledig och blir sjuk får ju den andra föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning för att ta hand om barnet tills den andra är frisk igen.