• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Jean
    jakeline skrev 2010-10-15 09:25:58 följande:
    Jean--> Ischias kan komma extra mycket när man är gravid, jag hade problem med det när jag blev större förra gången. Plus foglossninge... jätteroligt... NOT! :P Men vetekudde får man ju ha, kanske inte direkt mot magen, men för ryggen! jag hade tom det på förlossningen med sonen... sååå skönt.
    Ok, kanske ar en harlig blandning.... Gick hos sjukgymnast nar jag blev gravid men fick sluta pga illamaende sa man kanske skulle ga tillbaks och fa lite mer hjalp. Sa manga ovningar som vart pa mage dock. =/ Men natt kan dom val hitta pa. Inte kul om de haller i sig. Ska plocka fram mina vete kuddar ikvall nar jag gar till sangen ar helt beroende av dom annars.... Men ska akta mig for att over varma dom som jag oftast gor....  Bra tips till forlossningen ocksa maste jag komma ihag!

Sofie 79- Kanske man tors bada lite bastu ocksa... Hur ar de med tunnor och span med infektionsrisken, de har jag hort ar de storsta problemet??

En annan fraga med... Jag brukar ga pa massage en gang i veckan men inte gatt sen jag plussa. Nan annan som gar eller vet. Vet att man kan gora gradivitets massage sen pa magen men rygg, fotter osv? Man hor sa manga olika saker fran alla hall att man vet inte vad man kan gora. Listan ar lang....
  • down under
    Jean skrev 2010-10-15 12:03:13 följande:
    En annan fraga med... Jag brukar ga pa massage en gang i veckan men inte gatt sen jag plussa. Nan annan som gar eller vet. Vet att man kan gora gradivitets massage sen pa magen men rygg, fotter osv? Man hor sa manga olika saker fran alla hall att man vet inte vad man kan gora. Listan ar lang....

Jag var på massage förra helgen (är i v 10+3) och det var inga problem!
    Jag hade oxå hört en massa och var orolig men hon sa att det var ok.
    Det är vilktigt att tala om för massören bara att man e gravid så dom kan anpassa tryck o så vidare.
    Det finns även massagebord med hål för magen så man kan ligga skönt när man har större mage och hon sa även att det är vanligt att man får ligga på sidan om man hamnar på ett ställe som inte har det hålet i sin bänk.
    Alltså inga problem så det är bara att njuta!

Satt även i ett spa ett tag men det var ingen hit!
    Det var alldeles för varmt så jag fick värsta hjärtklappningen och började må dåligt så var tvungen och ta en kall dusch och kyla ner mig lite...

• Fröken Löken
    jag har gått på massage regelbundet i flera år och även nu under grav. Det min massös sa till mig innan var att jag skulle berätta för henne så fort jag visste att jag var gravid så hon inte tryckte på känsliga punkter.
    Så hon var den första som fick reda på det :)
    Nu ger hon mig bara helande och stärkande massage för mig och barnet! HUr underbart som helst!
  • Tiiinaa
    Jean skrev 2010-10-15 08:06:55 följande:
    Jag har haft ont senaste veckan i vanstra ryggslutet/skinkan och efter att ha jobbat idag sa har jag ont i bada. Gor verkligen ap ont. Har haft problem med ischias tidigare sa jag tankte inte ens att de kunde ha med bebben att gora. Men de kanske de har?!
    Stod i varm dusch nar jag kom hem och de hjalpte lite, man far va inte ha varm vete kudde pa? Man far ju inte over hetta sig sjalv...
    Precis så har jag med. I vänstra sidag av ryggslutet och lite ner i skinkan. Mest på natten. Men det hjälper med en kudde mellan benen tycker jag. Vet inte vad det kan vara men det kan ju vara ischias eller bäckenbottenuppluckring. Träna knipövningar fick jag som tips. Knip ordentligt 6 sekunder och vila 6 sekunder, och upprepa det ett antal gånger.
  • Jean

Tack for alla svar! Min massage tjej vet att jag ar gravid for sist jag var dit sa hade jag precis plussat svagt. Har matt sa daligt och last sa mycke sen dess men ska boka mig en tid pa mandag nu da!! Ser verkligen fram emot de! Ar aven 12 hela veckor pa mandag sa de kan ju verkligen inte vara nan storre fara.

Ska borja med mina knip ovningar mer nu, sa latt att glomma bort. Har 6 kuddar plus en sadan lang kudde i sangen sa jag maste saga att jag ligger skont. Pa rygg kan jag inte ligga nu nar jag har sa ont, lag ett tag med vetekuddar under rumpan och ryggslutet igar och rullade sedan over. Kanns mycke battre idag. De ar ju verkligen helt galet nar man ska resa sig upp fran golvet och de knappt gar... Tank nar man blir storre. =/

• Fröken Löken
    Jean skrev 2010-10-16 00:42:15 följande:
    Tack for alla svar! Min massage tjej vet att jag ar gravid for sist jag var dit sa hade jag precis plussat svagt. Har matt sa daligt och last sa mycke sen dess men ska boka mig en tid pa mandag nu da!! Ser verkligen fram emot de! Ar aven 12 hela veckor pa mandag sa de kan ju verkligen inte vara nan storre fara.
    Nej det tror jag inte det ska vara! Är det en utbildad massös eller massör så vet ju denne hur den ska göra!!

har varit och kikat på bebis-bra-å-ha-saker idag :)

Gud vad mycket det är man vill ha alltså! Det kommer att bli tunnt i plänboken framöver känner jag :)
  • Sofi 79
    Ok, kanske ar en harlig blandning.... Gick hos sjukgymnast nar jag blev gravid men fick sluta pga illamaende sa man kanske skulle ga tillbaks och fa lite mer hjalp. Sa manga ovningar som vart pa mage dock. =/ Men natt kan dom val hitta pa. Inte kul om de haller i sig. Ska plocka fram mina vete kuddar ikvall nar jag gar till sangen ar helt beroende av dom annars.... Men ska akta mig for att over varma dom som jag oftast gor....  Bra tips till forlossningen ocksa maste jag komma ihag!

Sofie 79- Kanske man tors bada lite bastu ocksa... Hur ar de med tunnor och span med infektionsrisken, de har jag hort ar de storsta problemet??

Jo, de rekommenderar ju inte allmänna badtunnor på grund av infektionsrisken. Så jag skulle nog inte sätta mig i bubbelpoolen på badhuset direkt. Men har man en egen pool där man har koll på rengöringen känns risken inte riktigt lika överhängande.
  • Jodi

Ska på UL på tisdag (KUB). Börjar bli nervös, det känns som domedagen....Hoppas så innerligt att allt ser bra ut, vet inte hur jag ska klara det om fostret är dött eller har något kromosomfel!
    Har tagit kompledigt hela dagen så jag kan fira eller gråta beroende på hur det går. Nån annan som ska göra UL i veckan?
    Ville bara skriva av mig lite, hoppas alla har haft en bra lördag!

• Tiiinaa
    Jodi skrev 2010-10-16 23:52:04 följande:
    Ska på UL på tisdag (KUB). Börjar bli nervös, det känns som domedagen....Hoppas så innerligt att allt ser bra ut, vet inte hur jag ska klara det om fostret är dött eller har något kromosomfel!
    Har tagit kompledigt hela dagen så jag kan fira eller gråta beroende på hur det går. Nån annan som ska göra UL i veckan?
    Ville bara skriva av mig lite, hoppas alla har haft en bra lördag!
    Jag ska också på KUB på tisdag :) Är så förväntansfull. Fick faktiskt se den lill* redan igår då jag fick en blödning och fick åka in och kolla så allt stod rätt till...och det gjorde det!! *Lättnads suck* Det var helt otroligt vad man ser bra. Det var lixom en liten bäbis där på skärmen med alla delar (vad jag kunde se) där de skulle. Fantastiskt! Men på tisdag får också sambon se den och det ser jag mest fram emot, att få dela det med honom :) Lycka till på ditt KUB, och försök att slappna av och njuta av upplevelsen. Håll dig i stunden och fokusera på positiva tankar, annars kommer du säker glömma vad som hände och sas därinne i rummet om du bara ligger och oroar dig...med största sannolikhet är det en frisk bäbis du har därinne. Det tror och hoppas jag på!! 
  • Jean

Jag ska pa min 12 veckors UL pa tisdag med!!!! Langtar sa.... Men visst kanns de lite nervigt, aven om jag hade VUL i v.6.

Idag var jag pa marknad och fyndade helt nya Beatrix Potter barn bocker, sa mysiga!!! Kopte en hel dros. Angrar nastan att jag inte kopte ett annat satt med nya bocker dom ocksa hade.... Far nog ga nasta gang och hoppas dom ar kvar. Fyndade aven en ny bar sjal till bebis som normalt kostar 845kr men jag gav 60kr. Kanns sa mysigt och kul nar man hittar lite smatt till den lille. Kanns mer pa riktigt liksom!!!

Ska tanka pa er andra som ocksa ska pa UL/KUB pa tisdag!