Sofi 79 skrev 2010-11-19 09:06:30 följande:
Jag är normalt extremt skeptisk mot vacciner, tycker att kroppen ska få hantera sjukdomar själv och på så vis få stärkt immunförsvar.
Men!
När man är gravid är det annorlunda. En influensa kan vara riktigt skadlig för barnet.
Och vaccinet är inte "något man normalt inte skulle få i sig". Det bygger på samma virusstam som den riktiga influensan, men i mindre dos så att immunförsvaret bildar antikroppar.
Får man symptom av det beror det bara på att man fått en lindrig variant och att immunförsvaret jobbar för fullt.
Och att få ont i armen någon dag måste väl ändå vara mindre allvarligt än att få en lunginflammation som kan leda till att barnet skadas?
Som tur är får alla göra som de vill. Och de flesta som inte vaccinerar sig kommer säkert att klara sig galant. Jag tycker bara att det är synd om man grundar sitt beslut på myter och antaganden...
jag har fått höra att om man vaccinerade sig förra året så behöver man inte göra det igen...har det ändrats igen??? Jag fick mini influensa under en dag...Fick ont i kroppen o hade feber, frös o ja allt det där men kände bara av det eftermiddagen efter jag vaccinerat mig sen var jag som vanligt igen....Då sa en jag känner som är sjuksköterska vilken tur att du vaccinerade dig, för om du blev så pass dålig av vaccinet tänkt vad som hänt om du fått riktiga influensan....