• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Jean

Angaende svininfluensa vaccinet sa laste jag en artikel i varan tidning (Australien) for ca 2 manader sedan att en gravd tjej lag inne pa sjukhuset med svininfluensa och kampade for sitt eget liv. Om man far de nar man ar gravid med sankt imunforsvar sa blir de mkt varre och man blir oftast inlagd pa sjukhus. Forsokte soka i tidningens register arkiv men kan inte hitta den nu.

Min forlossningslakare rekomenderade mig att ta vaccinet men inte forran efter v16. Sa aven att de nya vaccinet ger mindre biverkningar och de ar battre att bli lite sjuk av de an att fa sjalva svininfluensan for da blir de alvarligt.

Jag tar oftast den vanliga sprutan arligen men forra aret tog jag ingen alls, for jag ville inte ta svinisen da min lakare inte rekomenderar de till unga och friska. Har man haft de en gang sa ska man val dock vara immun mot de?? Hade garna haft de da, for tydligen sa ska den bli varre for varje ar.

Jag ska vaccinera mig pa tisdag.

• FruMadde4barnTätt

jag vaccinera mig förra året när jag var gravid med nr 3 mot svininfluensa, och jag fick jätteont i armen, kunde inte lyfta armen.
    jag kommer inte vaccinera mig igen.

• TheLove

Känns skönt att läsa så många som inte ska vaccinera sig för det gör mitt val lite enlare. Jag känner också att risken för att man ska bli dålig av vaccinet är större än att man ska bli smittad av influensan och bli extremt dålig av den. Det var ju många som fick missfall förra året och misstänkte svininfluensavaccinet för det... Jag får väl helt enkelt hålla mig ifrån stora folksamlingar ;)

Där emot har jag gått och blivit förkyld. det är så synd om mig ;) så mår jag illa idag med... jag har knappt mått illa alls denna graviditet (förra bodde jag typ med huvudet i toaletten) tycker synd om alla dem som mått mycket illa för jag börjat klaga redan efter en timme ;)

Nu ska jag sätta mig och försöka få lite pluggande gjort, har en b-uppsats som ska vara klar idag och jag har en hel del kvar av den.... känns lite sisådär efter att ha varit vaken med sonen från 04:30 men jag får nog överleva dagen :)

• Lovelyness
    TheLove skrev 2010-11-19 07:58:45 följande:
    Känns skönt att läsa så många som inte ska vaccinera sig för det gör mitt val lite enlare. Jag känner också att risken för att man ska bli dålig av vaccinet är större än att man ska bli smittad av influensan och bli extremt dålig av den. Det var ju många som fick missfall förra året och misstänkte svininfluensavaccinet för det... Jag får väl helt enkelt hålla mig ifrån stora folksamlingar ;)

Där emot har jag gått och blivit förkyld. det är så synd om mig ;) så mår jag illa idag med... jag har knappt mått illa alls denna graviditet (förra bodde jag typ med huvudet i toaletten) tycker synd om alla dem som mått mycket illa för jag börjat klaga redan efter en timme ;)

Nu ska jag sätta mig och försöka få lite pluggande gjort, har en b-uppsats som ska vara klar idag och jag har en hel del kvar av den.... känns lite sisådär efter att ha varit vaken med sonen från 04:30 men jag får nog överleva dagen :)
    Det känns ju rätt normalt att man tror att vaccinet är dramat i boven om man precis vaccinerat sig när man får missfall, men jag kan inte tänka mig att det skedde fler missfall än vanligt förra året. Missfall sker oavsett.

Kul att skriva B-uppsats! Vad skriver du om? Jag är i slutet på min C-uppsats, ska på sista handledningsmötet idag. Halvnervöst Glad
  • TheLove
    Lovelyness skrev 2010-11-19 08:18:45 följande:
    Det känns ju rätt normalt att man tror att vaccinet är dramat i boven om man precis vaccinerat sig när man får missfall, men jag kan inte tänka mig att det skedde fler missfall än vanligt förra året. Missfall sker oavsett.

Kul att skriva B-uppsats! Vad skriver du om? Jag är i slutet på min C-uppsats, ska på sista handledningsmötet idag. Halvnervöst Glad
    jo såklart tror hag att många anklagar det men jag tror jag läst någonstans att det skedde mkt fler mf då och fler dödsfödda eller nått sånt... fast vart jag läste det minns jag inte, var det på fl är ju sanningshalten något vag kanske... :)

Jag skriver om krupp (läser på komvux och då behöver det inte vara så stort som jag misstänker att ditt är) Det är min första b-uppsats så jag känner mig lite osäker på om jag gör rätt... Vad skriver du om?
  • Lovelyness
    TheLove skrev 2010-11-19 08:28:18 följande:
    jo såklart tror hag att många anklagar det men jag tror jag läst någonstans att det skedde mkt fler mf då och fler dödsfödda eller nått sånt... fast vart jag läste det minns jag inte, var det på fl är ju sanningshalten något vag kanske... :)

Jag skriver om krupp (läser på komvux och då behöver det inte vara så stort som jag misstänker att ditt är) Det är min första b-uppsats så jag känner mig lite osäker på om jag gör rätt... Vad skriver du om?
    Vad läser du för utbildning på komvux?
    Jag går sista terminen på lärarutbildningen och skriver om barns syn på livskunskap (Ett ämne som handlar om social och emotionell träning) Just nu har jag mest ångest över hela uppsatsen men det släpper väl förhoppningsvis snart...
  • TeamX

Lovelyy och Ladylovelylocks: lycka till med era uppsatser. Själv har jag en D uppsats som ligger och "blaskar" sen i mars då jag fick arbete. Hade en ambitiös tanke om att jag skulle skriva på den lite på sidan om samtidigt som jag arbetade, men det har inte blivit ett skvatt av med det, ha,ha...tiden skyller jag på. Med hus, heltidsjobb och två barn så är tiden helt enkelt den felande länken. Men nån dag kanske jag återupptar arbetet med den... 

Jag vet inte om jag ska vaccinera mig, vacklar fram och tillbaka.
    Sen mår jag inte så bra nu pga problem med sköldkörteln och medicinering pga det, så jag orkar inte riktigt ta beslut, det är så mycket ändå.

Idag ska jag gå och ta nya blodprover för att kolla mitt sköldkörtelvärde och då tänkte jag faktiskt be om att få lyssna på bebisens hjärta. Hoppas de har tid med det!! Vill ju höra att allt är bra därinne, nu när jag känner mig så "ogravid".

Skulle SÅÅÅÅÅÅ gärna velat känna bebisen röra sig eller sparka, men känner nada. Är det någon här som har känt sin bebis i magen än??

• Lovelyness
    TeamX skrev 2010-11-19 08:35:50 följande:
    Lovelyy och Ladylovelylocks: lycka till med era uppsatser. Själv har jag en D uppsats som ligger och "blaskar" sen i mars då jag fick arbete. Hade en ambitiös tanke om att jag skulle skriva på den lite på sidan om samtidigt som jag arbetade, men det har inte blivit ett skvatt av med det, ha,ha...tiden skyller jag på. Med hus, heltidsjobb och två barn så är tiden helt enkelt den felande länken. Men nån dag kanske jag återupptar arbetet med den... 

Jag vet inte om jag ska vaccinera mig, vacklar fram och tillbaka.
    Sen mår jag inte så bra nu pga problem med sköldkörteln och medicinering pga det, så jag orkar inte riktigt ta beslut, det är så mycket ändå.

Idag ska jag gå och ta nya blodprover för att kolla mitt sköldkörtelvärde och då tänkte jag faktiskt be om att få lyssna på bebisens hjärta. Hoppas de har tid med det!! Vill ju höra att allt är bra därinne, nu när jag känner mig så "ogravid".

Skulle SÅÅÅÅÅÅ gärna velat känna bebisen röra sig eller sparka, men känner nada. Är det någon här som har känt sin bebis i magen än??
    D-uppsats kan jag inte ens tänka på haha. Det skulle i och för sig vara skönt att kunna göra en "riktig" undersökning, C-uppsatser blir ju så små men det lär nog aldrig hända i mitt liv...

Fick du veta att dina sköldkörtel värden var dåliga efter du hade blivit gravid? Det fick jag och fick börja äta levaxin. Tog nya prover för någon vecka sen och nu såg värderna tydligen okej ut så jag ska fortsätta med dosen jag fick. Har du några symtom?

Jag fick lyssna på hjärtat förra veckan när jag var hos barnmorskan, det tog en stund att hitta (Antagligen på grund av mitt fett haha) men det var verkligen skönt att höra, hoppas du också får lyssna på din bebis!
  • Lovelyness

När jag var hos en privatläkare så sa han att av alla gravida som kom till deras klinik så hade 15-20% problem med sköldkörteln, helt sjuka siffror!

• FruganH

Har inte varit så nojig förut utan alltid tänkt positivt om graviditeten och har inte direkt känt mig jätteorolig för MF.
    Men igår eftermiddag så började jag få ont i tjejmagen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara smärtan, det känns som att det svider/ilar på ena sidan av (vad jag antar är) livmodern. Det kom och gick med någon minuts mellanrum (oftar ibland) och ibland gjorde det riktigt ont!
    Det gick över till slut men höll på ett par timmar iallafall.
    Nu på morgonen i bilen på väg till jobbet kom det tillbaka igen! På samma sida. Har fortsatt nu under morgonen (började väl ungefär halv 8). Blir faktiskt orolig!
    Någon som vet vad det kan vara?

Kan ju säga att jag haft "växtvärk" tidigare och detta är inte alls samma känsla. Ibland känns det nästan som att någon skär med en kniv.