• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • TheLove

Jag hade bf med min son 3e maj har jag för mig enligt senaste mens och äl och enda sextillfället.
    Gjorde många vul pga blödningar och i början stämde mitt bf datum men på nupp ändra de till 15e maj (12 dagar) och det hade betydit att jag inte ens hade haft äl när jag plussade...

Min son föddes den 20e april, men vattnet gick redan två veckor tidigare... Han vägde 2520g och var 46 cm kort och behövde ingen hjälp alls.

• TeamX

kul att läsa vad alla skriver! Underbart för er som har fått se er lilla på ultraljud. Det har ju jag med men det känns som evigheter sen nu (4 veckor sen) och jag har inte rul förrän den 9/12. Känns lååååååångt fram!
    Är ju som sagt nojjig då jag inte känner bebisen, vill inget hellre än att få en rejäl spark av den
    Går in i vecka 18 imorgon.

• Fröken85

Hej! Vet inte om jag skrivit i tråden tidigare, men har läst ett tag. Jag har bf med min andra 7 maj.

Ang. diskussionen om när man blev gravid och att UL inte stämmer så tror jag det är väldigt vanligt. Läste nyss om att särskilt flickfoster ofta flyttas tillbaka. Jag kollade på monitorn när de mätte min dotter, då mätte de exempelvis huvudet och fick fram 17+3, och mätte något annat som var 17+1 och sen benet var 16+0, sen gör de väl ett medelvärde på det antar jag. Egentligen spelar det ju inte så stor roll, för bebisen kommer när den kommer ändå. Det enda jag är rädd för är att de skulle flytta tillbaka för mycket och att sen inte förlossningen sätter igång som det ska, om man då får gå över 2 veckor innan igångsättning (eller ännu längre som det var här i Jkpg innan) så är man ju rejält överburen och det är ju inte alls bra för barnet. Det är väl det enda jag ser som en nackdel med att de fastställer bf efter UL och inte tar hänsyn till om man äl-testat eller exempelvis bara haft sex en gång den månaden elelr liknande.

Jag hade iallafall bf med min tös den 8 juli enligt senaste mens och äl-test, UL sa 14 juli och hon kom den 6e. Denna gången har tidigt VUL och KUB överensstämt med senaste mens och jag bara vägrar att de flyttar bak mig på RUL. Då skriker jag högt tills de ändrar tillbaka...  haha

Kan dessutom berätta att jag igår och idag känt tydliga små buffar, tidigare har jag varit osäker på om det varit bebisen, men inte nu längre. Total lycka!!

• Fröken85
    TeamX skrev 2010-11-24 11:39:30 följande:
    kul att läsa vad alla skriver! Underbart för er som har fått se er lilla på ultraljud. Det har ju jag med men det känns som evigheter sen nu (4 veckor sen) och jag har inte rul förrän den 9/12. Känns lååååååångt fram!
    Är ju som sagt nojjig då jag inte känner bebisen, vill inget hellre än att få en rejäl spark av den
    Går in i vecka 18 imorgon.
    Vi har oxå RUL den 9e!!
  • FruMadde4barnTätt

kottemor
    vad skönt att höra.Grattis!

down under
    vilka fina bilder! roligt!

• FruMadde4barnTätt

jag tror också att bebisarna är olika stora och att det därför är svårt att säga exakt tid vid ultraljud.
    mina bebisar är ofta rätt små.
    och med min dotter  blev jag tillbaka flyttad mer än med mina pojkar.
    min dotter var jätteliten när hon kom då 5 veckor för tidigt enligt UL.
    hon var fullt frisk.
    hon vägde 2485 och 45 cm lång, som en liten docka, alla ville ta med henne hem.
    och mina pojkar brukar komma ca 2  veckor tidigare, de ligger på 3090 - 3145 g i vikt och 48 resp 49 cm långa.

• FruMadde4barnTätt

Fröken löken
    fin ultraljuds bild! Vad roligt!

Jean
    skönt att allt var bra, grattis till pojken i magen!

• Tiiinaa

Hej alla! Jag har en fråga!

Pratade nyss med en väninna som fick barn för ett år sedan och berättade att jag på måndag ska på mitt RUL, vi kom såklart in på kön och om jag/vi tror det är en pojke eller flicka. Då frågade hon mig vad hjärtljuden ligger på. Varpå jag svarar att vi inte fått lyssna på några hjärtljud ännu, jag har ju bara varit på inskrivningen som var i vecka 9 och då gick det inte att lyssna för det var för tidigt. Då säger hon att min vårdcentral har rykte om sig att vara dålig och underbemannad osv..jag blir nu skitnojjig över att de har för dålig "koll" på mig och min graviditet. Så nu till min fråga: Är det vanligt att man har så få barnmorskebesök så här i början av graviditeten? Jag är ju i vecka 19 snart och har bara varit på mitt inskrivningssamtal... Man hör ju om andra som får lyssna på hjärtljud och vet exakt vad de har för blodtryck och blodvärde etc..jag har ingen koll alls på sånt och känner mig nu helt vilse :(

• FruganH
    Tiiinaa skrev 2010-11-24 16:02:08 följande:
    Hej alla! Jag har en fråga!

Pratade nyss med en väninna som fick barn för ett år sedan och berättade att jag på måndag ska på mitt RUL, vi kom såklart in på kön och om jag/vi tror det är en pojke eller flicka. Då frågade hon mig vad hjärtljuden ligger på. Varpå jag svarar att vi inte fått lyssna på några hjärtljud ännu, jag har ju bara varit på inskrivningen som var i vecka 9 och då gick det inte att lyssna för det var för tidigt. Då säger hon att min vårdcentral har rykte om sig att vara dålig och underbemannad osv..jag blir nu skitnojjig över att de har för dålig "koll" på mig och min graviditet. Så nu till min fråga: Är det vanligt att man har så få barnmorskebesök så här i början av graviditeten? Jag är ju i vecka 19 snart och har bara varit på mitt inskrivningssamtal... Man hör ju om andra som får lyssna på hjärtljud och vet exakt vad de har för blodtryck och blodvärde etc..jag har ingen koll alls på sånt och känner mig nu helt vilse :(

Du är inte ensam. Jag har varit på hälsosamtal och sedan inskrivning i v 11+0. Sen dess har jag inte varit på något besök eller liknande. RUL har jag den 7 december (v 20+0) och nästa besök hos BM är inte förrän 22 december och då är jag i v 22+1. Så det känns som att det är vääääldigt lång tid mellan besöken nu i början.
    Men men, de lär väl komma oftare sen. Har ett jobb där det är ganska svårt att vara iväg (sen jobbar jag även i en annan stad vilket gör att det tar extra tid om man skall till BM eller liknande) så det är ju delvis rätt bra för min del. Men självklart blir man nojig.
    Men nu känner jag den lille rumla runt ganska ofta och magen växer, så jag utgår bara från att allt är bra.

• Tiiinaa
    FruganH skrev 2010-11-24 16:08:02 följande:

Du är inte ensam. Jag har varit på hälsosamtal och sedan inskrivning i v 11+0. Sen dess har jag inte varit på något besök eller liknande. RUL har jag den 7 december (v 20+0) och nästa besök hos BM är inte förrän 22 december och då är jag i v 22+1. Så det känns som att det är vääääldigt lång tid mellan besöken nu i början.
    Men men, de lär väl komma oftare sen. Har ett jobb där det är ganska svårt att vara iväg (sen jobbar jag även i en annan stad vilket gör att det tar extra tid om man skall till BM eller liknande) så det är ju delvis rätt bra för min del. Men självklart blir man nojig.
    Men nu känner jag den lille rumla runt ganska ofta och magen växer, så jag utgår bara från att allt är bra.

Tack för ditt svar. Det lugnar mig lite! Man vill ju inte bara "hamna mellan stolarna" lixom.