• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • SannaSanna

Det är nästan samma sak för mig. Vi va på inskrivning i v 11+2. Sen är nästa besök 19+2. Vi har inte heller fått lyssna på hjärtljud. Blir lite avis på de som fått göra det. Som du säger har andra fått fler besök. Vi fick inte heller någon info med oss hem från BM på inskrivningen. bara ett papper med några internet sidor (typ livsmedelsverket och growingpeople....) Man vill ju veta att allt är bra och känna att de bryr sig så man slipper oroa sig... Bokade in ett Kub test bara för att få veta lite. Men det var ju på eget initiativ. brukar de inte ha mer koll när man är förstföderska?

• jakeline
    Tiiinaa skrev 2010-11-24 16:02:08 följande:
    Hej alla! Jag har en fråga!

Pratade nyss med en väninna som fick barn för ett år sedan och berättade att jag på måndag ska på mitt RUL, vi kom såklart in på kön och om jag/vi tror det är en pojke eller flicka. Då frågade hon mig vad hjärtljuden ligger på. Varpå jag svarar att vi inte fått lyssna på några hjärtljud ännu, jag har ju bara varit på inskrivningen som var i vecka 9 och då gick det inte att lyssna för det var för tidigt. Då säger hon att min vårdcentral har rykte om sig att vara dålig och underbemannad osv..jag blir nu skitnojjig över att de har för dålig "koll" på mig och min graviditet. Så nu till min fråga: Är det vanligt att man har så få barnmorskebesök så här i början av graviditeten? Jag är ju i vecka 19 snart och har bara varit på mitt inskrivningssamtal... Man hör ju om andra som får lyssna på hjärtljud och vet exakt vad de har för blodtryck och blodvärde etc..jag har ingen koll alls på sånt och känner mig nu helt vilse :(
    jag var bara på inskrivning innan rul och kom nog inte till BM förrän i v 22 igen eller så. försökte gå tillbaka till det jag skrev under graviditeten och hittade inget direkt bm besök mellan inskrivning och rul eller rul och v 22. Så det är nog inte helt ovanligt, men jag vet att det kan skilja lite. Du kan ju alltid ringa och beställa en tid ändå om du känner att vill komma in.
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110513♥*~
  • Lovelyness

Pratade nyss med en väninna som fick barn för ett år sedan och berättade att jag på måndag ska på mitt RUL, vi kom såklart in på kön och om jag/vi tror det är en pojke eller flicka. Då frågade hon mig vad hjärtljuden ligger på. Varpå jag svarar att vi inte fått lyssna på några hjärtljud ännu, jag har ju bara varit på inskrivningen som var i vecka 9 och då gick det inte att lyssna för det var för tidigt. Då säger hon att min vårdcentral har rykte om sig att vara dålig och underbemannad osv..jag blir nu skitnojjig över att de har för dålig "koll" på mig och min graviditet. Så nu till min fråga: Är det vanligt att man har så få barnmorskebesök så här i början av graviditeten? Jag är ju i vecka 19 snart och har bara varit på mitt inskrivningssamtal... Man hör ju om andra som får lyssna på hjärtljud och vet exakt vad de har för blodtryck och blodvärde etc..jag har ingen koll alls på sånt och känner mig nu helt vilse :(
    Det är nog så det ska vara och jag skulle gärna haft det så men har högt blodtryck och måste gå dit varannan vecka, har även blivit skickad till gynakuten och specialmödravården på grund av blodtrycket. Kan itne ens räkna alla gånger jag blivit stucken  i armarna under den här perioden... Så jag skulle gärna önska att allt var bra och att det var väldigt långt mellan besöken :) Ett tips om du vill gå oftare och bestämma mer själv är ju att gå hos en privat barnmorska. 
  • Kottemor
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-11-24 14:02:37 följande:

kottemor
    vad skönt att höra.Grattis!

down under
    vilka fina bilder! roligt!

Tack!
  • JosefineK

Det àr precis samma hàr i Italien, man fàr bara komma pà tvà eller max tre besòk under hela graviditeten om allt verkar normalt. Lyssna pà hjàrtat fàr man gòra en gàng och det àr pà inskrivingen.
    Dàrfòr har jag valt att gà privat och betala. Jag fàr komma nàr och hur ofta jag vill och gòra UL och lyssna pà hjàrtat etc. Plus att jag har min gynekologs mobilnummer och kan ringa eller smsa nàr jag vill. 
    I genomsnitt kommer vàr graviditet kosta oss ca 100 euro i mànaden och jag tror inte vi kommer àngra det.
  • nenababe

Ultraljud imorgon. Här hemma har vi tre av tre barn sjuk och ingen barnvakt tillgänglig då alla är rädd att bli sjuk. Får man vid sådant tillfälle ta med barnen eller MÅSTE man boka om?

/Umeå

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan 04, Felicia 07 och Cornelia 09ღ ¸.?°´¯)
  • FruMadde4barnTätt

min BM är mera generös med fler besök för mig, det är fjärde barnet tätt, hade ju väldigt lågt järnvärde förra graviditeten och så har jag gbs.
    vart på inskrivning, och 2 besök till, och ska på ett fjärde besök innan RUL

• thessirese

Men så är det i mitt landsting också. Först inskrivning och sen sa min BM att nästa besök egentligen är i typ vecka 25 (kan minnas fel på någon vecka), men att dom alltid bokar in ett besök efter RUL (som alltid görs i v. 18), bara för att det inte ska gå så jättelänge emellan. Men hon har ju också sagt att det bara är att höra av sig om jag undrar över nåt eller så. Så jag känner mig helt lugn med det, skulle det vara något så är det ju bara att ringa! Jag tror inte att du behöver oroa dig!
  • Fröken Löken

tack för alla givande svar angående mitt ev ändrade BF :/
    Jag känner mig något lugnare nu, har bestämt mig för att lita på mig själv fram till nästa UL och se vad de säger då...

Alltså den kommer ju när den kommer i vilket fall men det var som nån annan skrev att man vill ju inte få ett barn som är rejält överburet!

• Sommarnatt2010

Jag har inte heller varit på något mer ska ringa till henne efter RUL nästa tid blir typ i v 24...tror det är väldigt olika från stad till stad...