• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • FruganH

Många med nästäppa verkar det som.. ska nog ta och köpa renässans och testa, för det är ju bara nån gång under natten jag kan behöva det. Vill inte heller använda vanlig nässpray mer eftersom jag blir beroende och har svårt att sluta med den. Trodde det var det som hände nu, men nu var det en vecka sen jag slutade med nässprayen och det brukar ju bara vara jobbigt första natten i princip. Får nog pröva mig fram helt enkelt.

• Maruid

Jag var förkyld tidigare i höstas och sedan dess är nästäppan ett faktum. Värst är det under natten och jag kan verkligen inte sova om jag inte tar något när det väl stängs till. Så jag tar Otrivin eller Nezeril ibland för när jag provade Renässans var det verkligen ingen effekt alls, snarare att jag nästan kände mig mer täppt och irriterad än innan.

Men nässkölj är det nog dags att investera i, har varit nyfiken på det länge i vilket fall och alla som testat är superpositiva så det är väl dags för mig också.

Funderar dessutom på att köpa någon sådan där gravid/amningskudde som man både kan ha i sängen nu under graviditeten för att palla upp kroppen och senare när man ammar. Någon som har erfarenhet av det för jag hade ingen sist men tittade längtansfullt på andra som hade.

• talare
    barbabelle skrev 2011-01-06 19:55:45 följande:
    Har gått upp 4,5 kg och går in i vecka 24 imorgon. Känner sparkar och buffar mer för var dag som går. Det är såå underbart! Har moderkakan i bakvägg.

Just nu sparkar/busar bebisen i magen ;)

På sistone har jag haft ryggvärk, om jag ligger på sida alltför länge t ex på nätterna så får jag ont i nedre ryggen och inte ens hjälper det, om jag använder kudden mellan benen. Till en viss del hjälper det från början men sen är det off... Har ni det också eller har ni varit med om det tidigare???
    jakeline skrev 2011-01-06 20:26:54 följande:
    ligger jag på rygg får jag ont i ryggen, men på sidan går det bra, med en kudde mellan knäna. prova att lägga en kudde under höften... hade det på slutet förra gången. 
    jag får också ont i ryggen, men när jag ligger på rygg.
  • Mamma Maj08

Har haft ont i ryggen sen jag blev gravid med första....men nu går det ihop med foglossningen....inte kul :/

• Sofi 79
    Maruid skrev 2011-01-06 21:44:46 följande:
    Funderar dessutom på att köpa någon sådan där gravid/amningskudde som man både kan ha i sängen nu under graviditeten för att palla upp kroppen och senare när man ammar. Någon som har erfarenhet av det för jag hade ingen sist men tittade längtansfullt på andra som hade.
    Jag lånade en amningskudde av en kompis förra gången. Det var den modellen som är som en saccosäck, dvs fylld med små kulor. Den var perfekt för den kunde man buffa runt som man ville, tömma den i ena änden och bulla upp den i den andra om det behövdes, eller bädda den runt bebisen som en liten säng om den somnade under amningen.
    Tydligen den dyraste varianten men mycket skönare än skumgummimodellen som man inte kan forma själv.
  • FruMadde4barnTätt

tack för tipset med nässkölj, det måste jag prova.Skrattande

jag hade nästäppa förra graviditeten också och då tog jag också nässpray på kvällen under en längre tid, men sen efter förlossningen så slutade jag med nässprayen och det fungerade och blev som vanligt utan nästäppa.

jag har inte ont i ryggen än, men jag vet hur det känns, jag hade foglossning och ont i ryggen i slutet av förra graviditeten. Hoppas jag slipper det, jag kunde knappt röra mig, ta små små steg stapplandes fram.

förra gravidteten blev jag även rastlös i benen speciellt när jag skulle sova, det var jobbigt.

en amningskudde har jag redan.

• jakeline

jag använde ingen amningskudde förra gången och kommer nog inte göra det nu heller. Funkade bra med vanlig kudde tycker jag. 

Har redan nu lite problem med krypningar... Typ i hela kroppen. Är det någon som vet vad man kan göra mot det? känns ju som om halva kroppen är halvt avdomnad. Ligger ibland vaken någon timme pga detta.  

~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Therre

jag brukar få som krypningar i ben och fötter senare mot kvällen och de brukar jag få när jag är ganska trött så då går jag bara och lägger mig i stort sett brukar inte få de på dagen så de är inget som jag har tänkt så mycket på faktiskt...

Amningskudde tycker jag faktiskt är väldigt skönt att ha min mamma sydde själv en till mig när jag väntade min dotter och nu skulle jag få syrrans som hon hade för ett år sen, jag tycker dem är toppen och man kan ju använda dem till mer än bara amningen så de är ju skönt de med..

• jakeline
    Therre skrev 2011-01-07 10:13:54 följande:
    jag brukar få som krypningar i ben och fötter senare mot kvällen och de brukar jag få när jag är ganska trött så då går jag bara och lägger mig i stort sett brukar inte få de på dagen så de är inget som jag har tänkt så mycket på faktiskt...

Amningskudde tycker jag faktiskt är väldigt skönt att ha min mamma sydde själv en till mig när jag väntade min dotter och nu skulle jag få syrrans som hon hade för ett år sen, jag tycker dem är toppen och man kan ju använda dem till mer än bara amningen så de är ju skönt de med..
    jag får dem oftast mitt i natten. typ om jag vaknar... inte helt lätt att somna om... men inget på dagarna direkt. 
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • FruMadde4barnTätt

rastlösa ben och krypningar i benen, finns en bra sida om råd mot det:
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Restless-legs-syndrome/

Sekundär form av RLS

Den sekundära formen av sjukdomen kan orsakas av: 

brist på järn, vitamin B12 eller folsyra en bakomliggande sjukdom, till exempel njursjukdom, kronisk ledgångsreumatism, nervskador, diskbråck eller diabetes läkemedel, till exempel antidepressiva eller läkemedel mot epilepsi graviditet. Symtom vid RLS

Symtom på rastlösa ben är krypningar, domningar, ryckningar, en känsla av kyla eller hetta och ibland smärta. Symtomen kan variera i styrka.

Besvären är störst då du vilar, framför allt när du lägger dig, och blir lindrigare när du rör på dig.

Besvären brukar mest kännas i nedre delen av benen, mellan knä och fotled, men ibland även högre upp i benen och i armarna. Obehagen är ofta störst sent på kvällen eller under natten.

Ofrivilliga muskelryckningar och sparkar tillsammans med krypningar kan göra att du vaknar flera gånger per natt. Ryckningarna kan uppträda flera hundra gånger per natt och ger ofta korta uppvaknanden som varar i några sekunder. Det gör att din sömn blir störd och att du blir trött och får svårt att koncentrera dig på dagarna.

Symtom vid RLS

Symtom på rastlösa ben är krypningar, domningar, ryckningar, en känsla av kyla eller hetta och ibland smärta. Symtomen kan variera i styrka.

Besvären är störst då du vilar, framför allt när du lägger dig, och blir lindrigare när du rör på dig.

Besvären brukar mest kännas i nedre delen av benen, mellan knä och fotled, men ibland även högre upp i benen och i armarna. Obehagen är ofta störst sent på kvällen eller under natten.

Ofrivilliga muskelryckningar och sparkar tillsammans med krypningar kan göra att du vaknar flera gånger per natt. Ryckningarna kan uppträda flera hundra gånger per natt och ger ofta korta uppvaknanden som varar i några sekunder. Det gör att din sömn blir störd och att du blir trött och får svårt att koncentrera dig på dagarna.

RLS vid graviditet

Det är vanligt att kvinnor drabbas av restless legs under graviditeten, speciellt under de sista månaderna. Det kan vara kopplat till järnomsättningen i kroppen. Besvären försvinner hos de flesta några dagar efter förlossningen.

Leva med RLS Du bör vara försiktig med nikotin, alkohol och koffein, som kan förvärra besvären vid RLS. Lättare motion lindrar ofta symtomen vid rastlösa ben. Du kan till exempel promenera, cykla, jogga eller gympa lätt. En del blir hjälpta av en kvällspromenad. Träna dock inte alltför sent på kvällen och tänk på att stretcha efteråt. Massage eller akupressur, avslappning och yoga kan också lindra besvären, liksom värme eller kyla på fötter och ben. Genom att skaffa dig regelbundna sovtider och se till att sovrummet är svalt och tyst kan du göra det lättare att somna.