• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Angi07
    Kottemor skrev 2011-02-10 09:36:54 följande:
    Magen spänner sig och blir hård! Det håller i sig ett tag för att sen gå över.

Jag var inne och kollade upp mina igår, fick detta besked.
    OM sammandragningarna håller i sig 45-50 sekunder och återkommer regelbundet, känns ett tryck ner mot ljumskarna och smärta bak i ryggen, då är det risk att tappen påverkas.
    Oftas påverkas tappen inte av små sammandragningar som kommer relativit oregelbundet under dagen.

Men det är alltid bra att kolla upp dom om man besväras av dom, det kan vara tecken på infektion, UVI, hotande förtidsbörd osv. 

Mina gör inte ont  och håller sig några sekunder bara. Detta är mitt femte barn så BM tycker att man känner allt mycket mera.

• Kottemor
    Angi07 skrev 2011-02-10 09:50:24 följande:

Mina gör inte ont  och håller sig några sekunder bara. Detta är mitt femte barn så BM tycker att man känner allt mycket mera.

precis så sa min med.. livmodern känner igen det och gör sig beredd! Den kan ju det här, tycker den
  • EvaChristina

Jag vill också att tiden ska gå fort nu, längtar som sjutton efter den lilla människan. Börjar bli rätt svårt att fokusera på jobbet, tankarna är liksom någon annanstans oftast nu.

Jag har också sammandragningar, har hänt flera ggr att jag vaknat med stenhård bollmage. Är det ovanligt att få dem när man ligger stilla? De gör ju inte ont iaf.

• maj09
    Kottemor skrev 2011-02-09 14:57:32 följande:

Var ju hos BM i morse, hon tyckte att det var god idé att kolla upp mina sammandragningar, eftersom dom ökat så mycket den senaste veckan. Har ju två prematurförlossningar bakom mig, och det vill vi ju inte råka ut för igen, helst
    Det fanns ingen läkartid där på flera veckor så jag fick åka in akut på inrådan av BM.

Urinodling togs, men snabbtest togs och det syntes inga bakterier.  
    Dom körde CTG-kurva och undersökte mig, men tappen är opåverkad ännu och det är väldigt skönt! 

Så resultatet blev att....
    Min livmoder är väldigt lättretad, dels för den varit det vid mina tidigare graviditeter, och att det är tredje barnet. Order om att vila så mycket det går, och åka in igen om det förvärras framöver. Känns som en repris av förra graviditeter, typ
    Men det känns väldigt tryggt att ha kollat upp det, tacksam över att tappen var opåverkad!

Mitt första barn ville komma till värden 2 månader för tidigt. Jag hade hemskt mycket sammandragningaar men jobbade ändå på om vanligt.  Första gången vet man ju inte hur det ska kännas och vara så jag trodde att det var normalt att magen skulle bli sådär stenhård titt som tätt. I samband med en lite större blödning (större än en matsked) åkte jag in akut och blev sedan sängliggande tills BF. När jag åkte in sa de att bebisen kunde komma när som helst eftersom livmoderhalsen var kraftigt förkortad. MEN tydligen hade inte blödningen med det att göra, men jag är glad att den kom som en varningssignal!!

När jag var hos min BM senast berättade jag om att jag även nu kan ha många sammandragningar under en kväll när jag har jobbat mycket - och att allt blir bättre om helgerna när jag har möjlighet att vila mer. Hon skickde mig vidare till en läkare som sjukskrev mig på halvtid till att börja med. Det känns så bra att jag fick komma till en läkare som verkligen lyssnade till min oro. Nu hoppas jag, precis som dig Kottemor att min bebis ska vilja stanna i magen!! Jag hoppas att du också har möjlighet att ta det lugnt.
  • JosefineK

Wow, kollade just gravidkalendern och jag àr redan i vecka 29! BF 1 maj.
    Halleluja, nàsta vecka har 1/3 av tiden gàtt Glad

Jag har nàgot fruktansvàrt ont i ryggen, sitter ju stilla framfòr en dator i princip hela dagen och det àr INTE skònt i làngden... Funderar pà att sjukskriva mig ett par dagar (typ imorgon fredag och màndag) fòr att att bara ta det lugnt och vila.
    Làngtar som en tok till 1 april dà jag gàr pà mammaledighet!

• NinnaLilltroll

Det här med sammandragningar... Blir hela er mage hård?
    Jag har aldrig varit med om att magen blir hård som en boll. Ibland blir ena sidan hård, i stort sett alltid högra sidan där jag dessutom känner av bebis mest. Men det är kanske inte sammandragningar, det kanske är bebis som knuffar eller vänder sig eller nått.. Första barnet så man vet ju inte hur det "ska" vara.

Imorgon är det dags för glukosbelastning. Har tagit ledigt hela dagen så förhoppningsvis mår jag bra efteråt så att man kan njuta av ledigheten :)
    Jag är också inne i vecka 29 nu. :)

• Kottemor
    NinnaLilltroll skrev 2011-02-10 15:25:33 följande:
    Jag har aldrig varit med om att magen blir hård som en boll. Ibland blir ena sidan hård, i stort sett alltid högra sidan där jag dessutom känner av bebis mest. Men det är kanske inte sammandragningar, det kanske är bebis som knuffar eller vänder sig eller nått.. Första barnet så man vet ju inte hur det "ska" vara.

Imorgon är det dags för glukosbelastning. Har tagit ledigt hela dagen så förhoppningsvis mår jag bra efteråt så att man kan njuta av ledigheten :)
    Om du inte känner den i hela magen så är det bebisen du känner. Den trycker sig säkert uppåt "väggarna" med kroppen. Prova putta på den när den gör så, så ska du se att den flyttar sig, då får du bekräftat att det är bebisen
  • jakeline
    NinnaLilltroll skrev 2011-02-10 15:25:33 följande:

jag hade inga problem med glukosbelastningen i alla fall. verkar slippa det den här gången dock. och det gör ju inget det heller...

BM-besök på måndageftermiddag! härligt! ska bli intressant och se hur SFmåttet ser ut och höra igen hur hjärtat slår. Sen har jag även bokat tid för klippning! Ska bli så skönt att bli av med stripet... :P
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Hiavatha

Jag gjorde glukosbelastning i tisdags, fick veta igår att resultatet var fint. Skönt!
    Imorgon till MVC/doktor för att mäta magen för första gången. Spännande!  

Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Lovelyness
    jakeline skrev 2011-02-10 16:26:04 följande:
    jag hade inga problem med glukosbelastningen i alla fall. verkar slippa det den här gången dock. och det gör ju inget det heller...

BM-besök på måndageftermiddag! härligt! ska bli intressant och se hur SFmåttet ser ut och höra igen hur hjärtat slår. Sen har jag även bokat tid för klippning! Ska bli så skönt att bli av med stripet... :P
    Tack för påminnelsen! Det var ju klipptid jag behövde. Jag är sån som klipper håret typ varannat år men det känns ju som att det är bra att ta tag i innan bebisen kommer Glad