• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • isolande
    morotsland skrev 2011-03-15 09:10:38 följande:
    Hjälper vatten mot lågt blodtryck? Jag har haft 90/55 hela graviditeten och jag dricker kopiösa mängder vatten, undrar hur lågt det skulle vara annars då...
    öh, ingen aning, men det var vad BM sa att jag skulle göra. Jag har lågt blodtryck i vanliga fall oxå, så jag var inte alltför bekymrad.
  • mammaE2011
    EvaChristina skrev 2011-03-14 20:13:34 följande:
    Med "under normalsnittet" menade jag att jag inte längre var exakt mitt på den linje/kurva som bm visade mig på skärmen. Tidigare har jag legat direkt på den linje som är i mitten av normalspannet, nu var jag pyttelite under. Men det är ju fortfarande inom normalspannet.
    Okej! Då förstår jag! ;p
  • Hiavatha
    mammaE2011 skrev 2011-03-14 15:06:34 följande:
    Låter konstigt att ditt SF-mått skulle vara under normalsnittet? Jag var hos BM förra fredagen och var då i vecka: 31+2 och mitt SF-mått var då 26,5 cm och min BM visade mig kurvan att den följer den precis som den ska. Man kanske inte kan utgå efter hur många cm den ligger på utan hur livmodern helt enkelt växer med tiden??? 
    Det där med att följa kurvan perfekt får man nog tydligen ta lite med en nypa salt. Sist jag var hos BM så låg jag lite över mittenstrecket, men sen kollade BM på en kurva utgiven av något annat företag och då låg jag helt perfekt på mitten. Så man kan nog ta det med ro, om man inte ligger kopiöst mycket över eller under...
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Jodi
    morotsland skrev 2011-03-15 09:10:38 följande:
    Hjälper vatten mot lågt blodtryck? Jag har haft 90/55 hela graviditeten och jag dricker kopiösa mängder vatten, undrar hur lågt det skulle vara annars då...
    Dricka vatten är väl bra om man är intorkad, men annars blir det nog bara en kortsiktig höjning av blodtrycket innan njurarna gör sig av med överskottet. I vanliga fall brukar man ju rekomendera motion för att höja blodtrycket (inte bara sänka!), men det är ju svårt att träna när man är i 8:e månaden.... Men kanske en promenad i så snabbt tempo man klarar av per dag?
  • isolande
    Jodi skrev 2011-03-15 11:14:34 följande:
    Dricka vatten är väl bra om man är intorkad, men annars blir det nog bara en kortsiktig höjning av blodtrycket innan njurarna gör sig av med överskottet. I vanliga fall brukar man ju rekomendera motion för att höja blodtrycket (inte bara sänka!), men det är ju svårt att träna när man är i 8:e månaden.... Men kanske en promenad i så snabbt tempo man klarar av per dag?
    Jag har tränat 5 dagar/ vecka fram till förra veckan, då blev det bara 3, ha, ha! innan jag blev gravid hade jag oxå typ 55/90 och då tränade jag riktigt hårt 5-6 dagar/ vecka..... Så det vette tusan om träning höjer mitt tryck Flört
  • Maruid

Jag har aldrig hört att trycket skulle höjas med varken motion eller vatten och BM brukar säga att så länge man inte känner sig jättedålig, yr eller obekväm är det låga blodtrycket ur hälsosynpunkt inget egentligt problem utan tvärtom bra för den gravida kvinnan.

Jag har själv lågt tryckt både vanligtvis även genom mina graviditeter och är mest glad över det måste jag säga.

• Jean

Hej och ha!

Vart hos min forlossningslakare idag och allt ser bra ut! =) Han sa som alltid att min lilla pojke var en riktig vilde och att han aldrig tidigsre sett sa tydligt att de vart en pojke nan vantat. Han pekade ut testiklar och resten... =)
    Fragade om mitt sf matt eftersom sist sa hade jag en san knapp BM som sa allt fel och de var 33 precis som hon sa for nagra veckor sen sa antingen sa sa hon fel eller sa har inget hant sen dess.

Svart att fatta att de ar 6 veckor kvar pa fredag... De ar ju ingenting.... Min lakare sa att om 4-6 veckor kommer de nog en liten. =) Woohoooo! Langtar saaa.... Maste fa ihop vaskan nu. Lyckades kopa tofflor idag och bestalla lite bindor i alla fall. Kopte en fin amnings pyjamas pa ebay som forhoppningsvis kommer vilken dag som helst och som passar.... Och mamma har skickat lite klader fran sverige till mig.

Lyckades titta pa en unge i minuten denna veckan pa internet och blev lite radd forst att jag inte skulle palla men klarade mig igenom hela programmet. Och visst kom hormons tararna rinnande ner for kinderna nar bebisarna kom ut. Svart att fatta att de kommer vara en sjalv om nagra veckor.

Ar de nan som last nan bok om bara forlossning foresten?? Har bara last i mina grav bocker dar de mer star som fakta om de olika stadierna och sa. Inte sa mycke tips liksom....
    Fick en bok i lordags av en kompis som heter Save our sleep av Tizzie Hall som hon rekomenderade skarp om rutin aming och somn mm. Intressant bok som jag tror jag kommer ta hjalp fran.

Nu ar de laggdags!

• Hiavatha
    Jean skrev 2011-03-15 12:13:42 följande:
    Ar de nan som last nan bok om bara forlossning foresten?? Har bara last i mina grav bocker dar de mer star som fakta om de olika stadierna och sa. Inte sa mycke tips liksom....
    Fick en bok i lordags av en kompis som heter Save our sleep av Tizzie Hall som hon rekomenderade skarp om rutin aming och somn mm. Intressant bok som jag tror jag kommer ta hjalp fran.

Nu ar de laggdags!
    Maken och jag högläser för varandra på kvällarna en bok som är mycket informativ och tar upp i princip allt, den är på engelska, ganska lättläst, och jättebra! Rekommenderar den starkt. Den heter: The Big Book of Birth - av Erica Lyon. Vi laddade ner den till iPad (Kindle appen) från Amazon om jag minns rätt.
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin