• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • skalbagge
    Nojnen skrev 2011-03-17 22:02:43 följande:
    Hej allihop! Tänkte på en sak som min BM sa angående att sluta jobba innan BF. Jag berättade att jag tänkte sluta den 15 april, vara kompledig i 4 dagar (påskveckan) och sen ha semester i 4 dagar för att börja FL den 2 maj. Hon undrade då om jag hade övervägt sjukskrivning, då sparar jag på mina sem-dagar och föräldradagar. Naturligtvis berättade jag att jag hade svårt ibland med sömnen, samtidigt som jag jobbar heltid och det är svårt att orka med fulla dagar. Vad tycker ni? Själv har jag aldrig övervägt sjukskrivning pga jag faktiskt inte är sjuk...
    Hej!
    Jag kommer ha semester hela april, BF 2 maj! Jag känner precis som dig, vill inte bli sjukskriven eftersom jag inte är sjuk....känns bättre att ha semester. 
  • FruganH
    skalbagge skrev 2011-03-18 13:49:25 följande:
    Hej!
    Jag kommer ha semester hela april, BF 2 maj! Jag känner precis som dig, vill inte bli sjukskriven eftersom jag inte är sjuk....känns bättre att ha semester. 

Härligt att vara ledig ett tag innan!

Är ju sjukskriven t.om. den 25 mars och skall till läkaren samma dag.. Får väl se vad han säger om framtiden då. Hoppas faktiskt på att bli fortsatt sjukskriven. Förstår inte hur jag ska orka jobba. Är dödstrött och helt slut mest hela tiden och då är jag ju ändå "ledig" nu. Fattar inte hur jag ska överleva om jag tvingas jobba 8 timmar om dagen också (plus pendlandet fram och tillbaka till jobbet). Men jag får vänta och se helt enkelt.

Får jag börja jobba igen så lär jag bli tvungen att jobba t.om. påsk. Vill egentligen ha semester från den 15:e april, men eftersom min ersättare inte börjar förrän i maj så vill dom nog ha kvar mig så länge som möjligt. Och arbetsgivaren kan ju neka semester.. Så jag ångrar lite att jag inte sökt FP från den 15:e april, men man vill ju snåla med sina dagar såklart.

Är så innerligt trött på att vara gravid just nu. Känns som att det är en evighet kvar till 6 maj. Men det kanske är såhär det ska vara mot slutet. Just nu vill jag bara att tiden skall snabbspolas fram till efter förlossningen Obestämd

• Maruid
    Therre skrev 2011-03-18 13:15:39 följande:
    Jag är ju arbetslös just nu och eftersom att jag är de så är jag inskriven på ams, och gissa vad de har kommit fram till nu? jo de tycker att jag ska söka praktik... kul va? om man frågar mig så tycker jag att de är helt puckat och de menar att jag då ska vara på praktik till sista april då. är beräknad 7maj:S Jag blir galen på dem hur kan de tänka så?
    Det är konstigt hur olika det kan vara med olika arbetsförmedlare och på olika orter. Jag blev själv uppringd häromdagen av min handläggare och då jag berättade att jag söker jobb på heltid men är gravid och väntar barn i Maj så sa hon bara att hon förstod att läget inte var det bästa för att få jobb. Hon skulle hålla mig inskriven till den sista maj och efter det går jag över i full föräldraledighet och blir utskriven från arbetsförmedlingen.

Men antingen kan du ju söka praktik för trots allt är det väl inte helt lätt att få något med så pass kort varsel. Då kanske det faller på sin egen rimlighet och frågan är ju också om ett företag är intresserade av en höggravid kvinna som har mer fokus på ett kommande barn än något annat.

Annars kan du ju kanske börja ta ut föräldraledighet redan nu för man får ju ta 60 dagar innan BF. Visst förlorar man de dagarna med barnet på sikt men om man är supertrött och sliten och inte orkar samtidigt som arbetsförmedlingen förväntar sig att man jobbar så är det ju i alla fall ett alternativ.

Hoppas det löser sig för dig!
  • Charlott29
    EvaChristina skrev 2011-03-18 12:03:17 följande:
    Tycker det varit ovanligt lugnt i magen nu sedan igår morse. Visst känner jag lite rörelser, och hicka har jag känt några gånger, men inte de där kraftiga rörelserna som får magen att bölja fram och tillbaka. Har gått och blivit helt nojig nu så jag går och känner efter hela tiden nästan.

Är det fler som har dagar av jättemycket aktivitet som sedan följs av en väldig "slöhet" där inne?
    Hej!
    Jag har också nojjat lite idag på förmiddagen då jag tycker det varit ovanligt lungt både igår och idag. Har precs som du känt lte rörelse och hicka men de där kraftiga rörelserna har jag inte sett till alls idag, jag kände och kände men ingenting, sedan lade jag mig och vilade och då vaknade den mnsann till liv.
    Som någon annan skrev, de börjar ju dels få mindre plats, de börjar ladda inför förlossningen, och får mer personlighet och sover mer.

De är antagligen precis som vi, ibland piggare och ibland tröttare
  • Therre
    Maruid skrev 2011-03-18 14:20:35 följande:
    Det är konstigt hur olika det kan vara med olika arbetsförmedlare och på olika orter. Jag blev själv uppringd häromdagen av min handläggare och då jag berättade att jag söker jobb på heltid men är gravid och väntar barn i Maj så sa hon bara att hon förstod att läget inte var det bästa för att få jobb. Hon skulle hålla mig inskriven till den sista maj och efter det går jag över i full föräldraledighet och blir utskriven från arbetsförmedlingen.

Men antingen kan du ju söka praktik för trots allt är det väl inte helt lätt att få något med så pass kort varsel. Då kanske det faller på sin egen rimlighet och frågan är ju också om ett företag är intresserade av en höggravid kvinna som har mer fokus på ett kommande barn än något annat.

Annars kan du ju kanske börja ta ut föräldraledighet redan nu för man får ju ta 60 dagar innan BF. Visst förlorar man de dagarna med barnet på sikt men om man är supertrött och sliten och inte orkar samtidigt som arbetsförmedlingen förväntar sig att man jobbar så är det ju i alla fall ett alternativ.

Hoppas det löser sig för dig!
    ja de här med att jag är gravid och att de inte är de lättaste att få jobb då kanske de har de ju sagt också till mig men jag måste iaf söka jobb och dessutom praktikplats för att komma ut på "marknaden" lite. men lite irreterande är de ju iaf.. vill inte ta ut föräldraledighet redan, får väl försöka dra ut lite på de här praktik sökandet kanske sen får man väl ta en diskution med dem på ams och se vad man kommer fram till:S

nu ska jag ut på internett och leta efter en diskmaskin är så trött på att diska för hand hela tiden...
  • Lovelyness
    Therre skrev 2011-03-18 13:15:39 följande:
    Jag är ju arbetslös just nu och eftersom att jag är de så är jag inskriven på ams, och gissa vad de har kommit fram till nu? jo de tycker att jag ska söka praktik... kul va? om man frågar mig så tycker jag att de är helt puckat och de menar att jag då ska vara på praktik till sista april då. är beräknad 7maj:S Jag blir galen på dem hur kan de tänka så?
    Det är mycket som är väldigt konstigt med arbetsförmedlingen. Till exempel att skicka ut människor på praktik i din situation, är det meningen att dom ska anställa en höggravid kvinna som ska föda om några veckor? Den chansen känns ju verkligen jättestor... Otroligt korkat är det iallafall och det går antagligen inte att prata vett i dom heller för dom har väl "sina regler utan undantag"

Jag hoppas att dom inte lyckas hitta någon lämplig praktikplats till dig, se till att klaga på alla dom hittar och hänvisa till att du inte kan göra en hel del saker på grund av att du är höggravid.
  • bellbar

Idag går jag in i vecka 34! GravidSolig

Inatt eller imorse vid 03.30 tiden blev jag skraj så fort jag inte kände bebisens rörelser, då h*n oftast brukar röra på sig när jag ska gå på toaletten eller lägga mig igen. Så buffade jag x antal gånger, drack vatten, inget av dem hjälpte så efter ca 5 minuter så vaknade h*n till och buffade tillbaka. Huuaaa, gissa om att jag blev skraj. Jag som annars är så van vid att h*n rör på sig eller buffar eller ja någonting iallafall som får mig att känna mig lugn. Men nu måste jag också inse att det faktiskt kan gå upp och ner, vissa dagar kan h*n vara piggare eller tröttare. Och så blir det ju mindre plats för varje vecka som går för bebisen. Glad

Ska till MVC nu på måndag och det ser jag såå fram emot! Får väl se hur det blir med SF måttet, om jag ska behöva gå på TUL igen eller inte. Hoppas allt är som det ska och att jag ligger emellan 30-31 cm (sf måttet).

Har beställt barnvagn i söndags! Det blev en Jumper X 3 in 1, svartfärg, och hoppas jag blir nöjd med den, då den enbart säljs på affärer i Umeå och i Lund. Beställde den via internet  pyretosnackan.se/barnvagnar/tako/jumper-x-barnvagnar/jumper-x-3-in-1-svart/

Ville ju ha lufthjul på alla fyra och då svängbara framhjul... Så hoppas vi innerligt att vi blir nöjda med vagnen! Drömmer

• tove83

idag så jobbade jag min sista dag,får hel hp från måndag känns så skönt...nu ska jag sova och inte stressa;))

var hos min barnmorska innan jobbet idag, och allt såg bra ut!

sf-mått 30
    hb 131
    p-glukos 6,3
    blodtryck 120/75
    fosterljud 138

den har även fixerat sig nu oxå;)

• Ewima

Ang. AMS så skrev jag in mig i vecka 26 i januari. Visst, jag var väldigt skeptisk MEN gick på mötena. Och jag mötte en vd för ett företag som rekryterade. Jag blev kallad till intervju s gick jättebra. Jag blev erbjuden jobb i v28!!! Så nu är örsta månaden är gjord. Det kan gå vägen!

• Ewima

Helt enkelt: håll dig öppen för förslag. Vem vet, efter föräldrarledigheteb kanske den fd. Praktikplatsen erbjuder dig arbete?