• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Kottemor
    Lovelyness skrev 2011-04-04 13:15:12 följande:
    Jag har gått upp typ 11 kg och då var jag redan tjock innan men jag orkar ärligt talat inte lägga ner energi på att bry mig om vikten. Så länge jag vet att jag inte vräker i mig onyttigheter och bebisen växer som han ska är jag nöjd ändå. Nångång ska jag väl få vara utan viktångest Glad

Idag har vi varit på TUL och tittat på vår lilla bebis. Jag blev tårögd både en och fyrtiofem gånger. Förra ultraljudet var hans ena njure lite förstorad men det hade växt bort nu så det känns jätteskönt. Han låg nästan precis på kurvan med en vikt på +3%. Vi får väl se hur bra det stämmer sen. Äntligen fick vi en fin profilbild på honom också, förra gången glömde han sig mest.

Vilken söt bild, man kan riktigt se hur gullig han är

Vi kommer ha en tunn kudde till bebis, vi hade inte det till fösta barnet och han blev väldigt platt i bakhuvudet innan bvc sa till oss att skaffa en kudde. Barn nr.2 föddes med båtskalle och var tvungen att ha kudde för att hjälpa honom att inte få ont i nacken. Hans bakhuvud var väldigt spetsigt nämligen.

Usch ja, denna vikt ja... Tycker jag ökat varje gång jag ställer mig på vågen.
    Räknar man sen jag blev gravid är det 6kg upp, men räknar man från inskrivningen så är det 9 kilo. Vet inte vilket man ska räkna ifrån... Obestämd Var inte överviktig innan, ,men hade lite att "ta av" Så jag vill verkligen inte gå upp mycket mer än såhär! Men det kan jag nog drömma om
    Mina gravidkilo har nog främst blivit mest mage, bröst.. Ser ganska smal ut i ansiktet, men det är väl tills all vätska kommer....
  • Kottemor
    EvaChristina skrev 2011-04-04 13:59:42 följande:
    Hmm.. hur länge brukar man behöva köra med liggdelen i vagnen? När börjar bebisar kunna sitta upp? *noll koll*
    Båda mina barn har börjat med sittvagn vid 5 månaders ålder. I början får man stödja upp dom med lite små kuddar. Vi har fullt liggläge i vår vagn, så det var bara att lägga den ner när dom blev för trötta i ryggen.
  • isolande

Gällande vadkramper så instämmer jag med tidigare inlägg: magnesium och stödstrumpor. Så fort jag skippar något av dem vaknar jag med ett skrik mitt i natten av krampTungan ute. Stretcha vaderna oxå, flexa foten mycket när du sitter och jobbar t.ex, lite då och då...

• Lovelyness
    Saso87 skrev 2011-04-04 14:58:26 följande:
    Så söt! Vi ska också få en liten pojke =) tycker redan man ser på UL bilderna att han är lik sin pappa =) Ser ni också likheter? Men jag tycker överläppen ser så stor ut på alla bebisar på UL, nästan som att bebben har överbett =) din pojke håller handen vid munnen och gapar lite. Vår "vinkade" och sträckte ut tungan, blinkade och hade sig. Jättekul att se!! Nästa gång vi får se det ligger dom i vår famn =)
    Haha ja jag har också tänkt på det där med läppen, såg en kompis UL-bild och den såg exakt likadan ut. Men det är kanske när dom har öppen mun som det blir så, för om man kollar på UL-bilder där munnen är stängd så ser läpparna lika stora ut.
  • FruMadde4barnTätt

ladylovelylocks
    vilken söt bild på honom!

angående kudde, vi har inte haft någon speciell kudde till våra 3 barn, och de har helt normal huvudform.
    vi har haft som någon sa en handuk i örngott, eller bara ett litet örngott under huvudet, och sen har vi haft en vanlig kudde att lägga bebis på vid. kanske ca. 3 månader, om bebis varit förkyld, och jag har sovit brevid, så det har inte varit någon fara.

viktigt är det att lägga bebis på olika sidor, alltså variera sida från gång till gång, annars kan bebis bara vilja titta åt ena hållet sedan sa BVC.  och tänk själv vad jobbigt om man ligger på samma sida varje gång.

vi har lagt bebis på sidan, speciellt viktigt i början, när bebis kan kräkas fostervatten, så lägger vi en filt eller handuk bakom bebis och en filt framför  så bebis stannar på sidan.

i vagnen så har vi nog filt som täcke.
    har även filtar i sängen här inne, kommer sova ihop med bebis, då detta ger mest sömn tycker jag.

ryggläge är det väl som rekommenderas sedan??
    vi har mest använt sidoläge, pga. att bebis kan kräkas mycket, och trivs inte att ligga på rygg.

vi har också burit våra bebisa mycket i bärsele, då de inte ville ligga ner i vagnen och sova.

jag har gått 32 fulla veckor, och har gått upp ca 11 kg nu.
    var inte nere i normal vikten när jag börja graviditeten, vägde 60 kg till 167 cm,, normalt väger jag 55 kg.....
    så sen får man träna ner vikten igen.
    dock får man ju inte börja träna direkt efter förlossningen, det ska gå ett antal veckor, då kroppen och bäcken ska läka först annars kan man få skador.
    det är heller inte bra att gå ner för fort i vikt efter förlossningen, då gifter frigörs när man går ner i vikt, tänkte på om man ammar.

jag brukar få små bebisar, de vägde 3090 g, 3145 g, 2485 g, och 3145 g.

• FruMadde4barnTätt

en gång 3145 g, ska det stå.

jag har inte problem med fötter, vader och svullet så behöver inga stödstrumpor.
    men har mycket jobbiga sammandragningar här.

• Lovelyness

Ni som har mycket sammandragningar, hur känns dom? Jag känner ibland att magen blir stenhård och liksom drar ihop sig och ibland när jag går så får jag som håll i hela magen, jag antar att det är sammandragningar jag känner av

• Saso87
    Lovelyness skrev 2011-04-04 16:10:25 följande:
    Ni som har mycket sammandragningar, hur känns dom? Jag känner ibland att magen blir stenhård och liksom drar ihop sig och ibland när jag går så får jag som håll i hela magen, jag antar att det är sammandragningar jag känner av
    Det låter som sammandragningar. Har har börjat få mer o mer... speciellt när jag är ute o går, kan inte gå alls så långt som tidigare och kan behöva stanna till flera gånger då det liksom drar ihop sig och känns som ett kram-aktigt håll. Så får man vila några sekunder och sen gå vidare..
    Man känner sig som en pensionär ibland Glad
  • FruganH

Besöket hos BM idag gick ju inte så bra. Tryck på 170/110 och lite äggvita i urinen. Så nu ligger jag kvar hos BM och vilar i väntan på att maken kommer och hämtar mig och så blir det att åka raka vägen till förlossningen för vidare kontroller och ultraljud.
    Turligt nog så låter bebisens hjärtljud bra och den bökade runt en hel del när BM skulle lyssna, så det gör en ju lite lugnare.
    Får väl se hur det hela utvecklar sig.

• Hansson83
    FruganH skrev 2011-04-04 16:42:58 följande:
    Besöket hos BM idag gick ju inte så bra. Tryck på 170/110 och lite äggvita i urinen. Så nu ligger jag kvar hos BM och vilar i väntan på att maken kommer och hämtar mig och så blir det att åka raka vägen till förlossningen för vidare kontroller och ultraljud.
    Turligt nog så låter bebisens hjärtljud bra och den bökade runt en hel del när BM skulle lyssna, så det gör en ju lite lugnare.
    Får väl se hur det hela utvecklar sig.
    Hoppas allt kommer att gå bra! Skönt ändå att du känner bebisen och att hjärtljuden är bra!