• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Ewima

Skönt att vi är flera med rejäl viktökning. Flört

Min normalvikt är: 56kg (är 170cm)

Nuvarande vikt i v.35: 76 (!)Kg  Yes, +20kg Förvånad Skrattande

Ingenting som jag direkt oroar mig över, jag äter normalt, motionerar dagligen och med sista graviditeten gick jag upp +16kg sedan ner 20kg, endast pga amningen (normal kost, normal motion)

Och som sagt bebis låg på TUL +20% så den är  också stor (annars normalt med fostervatten)

• Ewima

Ang. kudde till nyfödda så fick jag ett bra tips:

Att bädda den lilla bebiskudden under påslakanet (om man har drag-på-lakan) så minskar kvävningsrisken. Och liten kudde är bra som tidigare nämnt för att förhindra platt huvud

Åsasåsa skrev 2011-04-04 10:59:13 följande:

Hej alla preggon!

Ang. kudde och täcke så diskuterade vi det med barnmorskan i föräldragruppen förra veckan. En platt kudde ska man ha så inte barnet kvävs om det vänder på sig. Men det gick lika bra med en frottéhandduk i ett örngott, kanske till och med smidigare så för då är det bara att slänga allt i tvätten om barnet kräks på det.

Täcke ska man inte ha i början enligt denna BM utan det räcker med filt, det kommer ju ändå i vara så kallt ute.

Och så påminde hon alla att köpa en febertermometer och flytande alvedon, don´t forget1

Tack för tipset!
  • jakeline
    Ewima skrev 2011-04-04 13:10:18 följande:

Att bädda den lilla bebiskudden under påslakanet (om man har drag-på-lakan) så minskar kvävningsrisken. Och liten kudde är bra som tidigare nämnt för att förhindra platt huvudTack för tipset!
    vad smart!  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Lovelyness

Jag har gått upp typ 11 kg och då var jag redan tjock innan men jag orkar ärligt talat inte lägga ner energi på att bry mig om vikten. Så länge jag vet att jag inte vräker i mig onyttigheter och bebisen växer som han ska är jag nöjd ändå. Nångång ska jag väl få vara utan viktångest Glad

Idag har vi varit på TUL och tittat på vår lilla bebis. Jag blev tårögd både en och fyrtiofem gånger. Förra ultraljudet var hans ena njure lite förstorad men det hade växt bort nu så det känns jätteskönt. Han låg nästan precis på kurvan med en vikt på +3%. Vi får väl se hur bra det stämmer sen. Äntligen fick vi en fin profilbild på honom också, förra gången glömde han sig mest.

• jakeline
    Lovelyness skrev 2011-04-04 13:15:12 följande:
    Jag har gått upp typ 11 kg och då var jag redan tjock innan men jag orkar ärligt talat inte lägga ner energi på att bry mig om vikten. Så länge jag vet att jag inte vräker i mig onyttigheter och bebisen växer som han ska är jag nöjd ändå. Nångång ska jag väl få vara utan viktångest Glad

Idag har vi varit på TUL och tittat på vår lilla bebis. Jag blev tårögd både en och fyrtiofem gånger. Förra ultraljudet var hans ena njure lite förstorad men det hade växt bort nu så det känns jätteskönt. Han låg nästan precis på kurvan med en vikt på +3%. Vi får väl se hur bra det stämmer sen. Äntligen fick vi en fin profilbild på honom också, förra gången glömde han sig mest.

åh vad underbart att få se bebben igen. och vad skönt att njuren var "normal". 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • EvaChristina
    Åsasåsa skrev 2011-04-04 10:59:13 följande:

Hej alla preggon!

Ang. kudde och täcke så diskuterade vi det med barnmorskan i föräldragruppen förra veckan. En platt kudde ska man ha så inte barnet kvävs om det vänder på sig. Men det gick lika bra med en frottéhandduk i ett örngott, kanske till och med smidigare så för då är det bara att slänga allt i tvätten om barnet kräks på det.

Täcke ska man inte ha i början enligt denna BM utan det räcker med filt, det kommer ju ändå i vara så kallt ute.

Och så påminde hon alla att köpa en febertermometer och flytande alvedon, don´t forget1

Har köpt både täcke och kudde till vagnen. Slår mig nu också att det kanske blir för varmt med täcket i maj.. att det räcker med filt? Men täcket kanske kommer till användning senare under hösten i alla fall.

Hmm.. hur länge brukar man behöva köra med liggdelen i vagnen? När börjar bebisar kunna sitta upp? *noll koll*
  • Tiiinaa
    Ewima skrev 2011-04-04 13:10:18 följande:

Att bädda den lilla bebiskudden under påslakanet (om man har drag-på-lakan) så minskar kvävningsrisken. Och liten kudde är bra som tidigare nämnt för att förhindra platt huvudTack för tipset!
    Smart tips, så ska jag göra i vaggan! Tack.
  • Tiiinaa
    jakeline skrev 2011-04-04 12:40:56 följande:
    vad härligt med att "gå ner" under en graviditet. Jag har också gått upp relativt lite, är också 162 men väger betydligt mer... :P 

Ska också till BM i eftermiddag, alltid lika kul!  
    Ja det är rätt så skönt. Jag hade tippat innan att jag skulle ligga på 75-80 kg lagom till förlossningen men det tror jag nog inte riktigt längre :P

Vad kul att du också ska dit. Då får vi jämföra resultat sen då ..hehe.
  • Saso87
    Lovelyness skrev 2011-04-04 13:15:12 följande:

Så söt! Vi ska också få en liten pojke =) tycker redan man ser på UL bilderna att han är lik sin pappa =) Ser ni också likheter? Men jag tycker överläppen ser så stor ut på alla bebisar på UL, nästan som att bebben har överbett =) din pojke håller handen vid munnen och gapar lite. Vår "vinkade" och sträckte ut tungan, blinkade och hade sig. Jättekul att se!! Nästa gång vi får se det ligger dom i vår famn =)