• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Tiiinaa

Fröken Hanna: Vilken liten godbit!!! Så himla söt!! {#emotions_dlg.flower} Vad stolta ni måste vara! Hur mår ni nu när ni fått komma hem?

Idag har jag haft ett gäng rätt så onda förvärkar. Det börjar som en vanlig sammandragning, men så går den över till att bli som rejäl mensvärk i mage och ryggslutet. Det håller i sig i nån minut eller två sen försvinner det. Det känns superspännande. Och eftersom jag ju är i vecka 37+5 så är det ju inom normalgränsen så jag oroar mig inte för att det är för tidigt. Nu får han gärna komma!! Men som sagt det jag känner är ju "bara" förvärkar, de är ju varken regelbundna eller särskilt smärtsamma, så än kan det ju dröja några veckor. Men något håller ju definitivt på att hända där nere :) Känns spännande.

• Jean
    Froken Hanna; Vilken sotnos! Ahh nu langtar man annu mer.... =) Skont att ni fatt komma hem nu.

Down under: Mitt besok hos BM igar gav mig ett sf matt pa 39 men hon skrev 38... Hade dock den dumma BM som matte fel forut och sa massa dumma saker. Hon sa aven till mig att de kunde ga ner nar han blev fixerad vilket han redan ar sa.... Jag tar de med en nypa salt, alla ser ut att mata olika och ta olika tryck mm. Alla matten pa bebis ligger ju inom kurvan nar jag traffar min forlossningslakare sa jag tror inte de behover betyda att du far en jatte bebis.

Idag har jag varit pa min amnings session pa BB och sedan simmat. Tog nog i lite val hart dock, kanns lite ont i ljumskar och har fatt lite mer sma kramper i nedre delan av magen. Men men... Vill han komma nu far han garna gora de! =) Langtar sa!
  • skalbagge

Åh va jag längtar efter min lille Edvin som är så välkommen ut när han vill. Tänk att han faktiskt kan komma när som hellst nu, tänk att man kan längta efter smärta....de gör jag.

• nenababe

37+0 idag - check!

(¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan som kommer 17e april ღ ¸.?°´¯)
  • mammaE2011
    Saso87 skrev 2011-04-13 11:25:09 följande:
    Här har du en till som är orolig!! Har precis som dig börjat tänka mer o mer på det ju närmre förlossningen man kommer. Har tänkt mkt på om barnet får t.ex cp-skada eller downs syndrom, det får cirka 120 barn i sverige varje år av de 100.000 som föds. Jag har stirrat mig blind på statistik. Gjorde du KUB? Har nåjjat över att jag inte gjorde KUB nu, är dock ung nyss fyllda 24 år så det anses ju "onödigt" att göra det då. Även om skador förekommer i alla åldrar. Min oro har lagt sig lite, men du är absolut inte ensam om att tänka så... nästan lite jobbigt!!!
    Jag gjorde inte KUB eftersom jag är 22 år. Sedan var jag ju på RUL2 i vecka 32 och barnet såg friskt och normalt ut. Vid Down Syndrom brukar barnet ha ett visst antal missbildningar tex hjärtfel som dem säkert hade upptäckt då. Så DS oroar jag mig inte för. Och varken jag eller min man har någon ärftlig sjukdom av något slag i vår släkt. Ändå av ren slump var det som skulle vara vårt första barn missbildat inuti kroppen vilket upptäcktes på RUL1 (dem tog fostervattenprov och den hade inget kromosomfel) och jag var tvungen att göra en sen abbort (föda fram barnet efter att först ha tagit en tablett för att den skulle dö och sedan genomgå ett smärtsamt värkarbete under en hel dag) i vecka 17. Så nog var jag orolig att något skulle vara fel med detta barn jag har i magen nu men efter UL i vecka 15 och RUL i vecka 18 och allt såg bra ut kändes allt bra. Och det har kännts bra med barnet hela grav. Den sparkar varje dag och på RUL2 såg man att där låg den och hade det bra...

Men just att det kan ske komplikationer vid själva födslen. Tänk att ha burit på ett fullt  friskt barn i 9 månader och sedan vid förlossningen händer något, barnet får syrebrist i hjärnan och får en CPskada. Hemska tanke! Jag hade aldrig klarat det.
  • mammaE2011
    Grattis Fröken Hanna! Så söt hon e! Kan inte fatta att en liten människa ska ploppa ut snart :D
  • Sofi 79
    Saso87 skrev 2011-04-13 17:43:08 följande:
    Jag gjorde inte heller KUB, tänkte inte alls på det då. men nu är jag värsta nåjjig. Riktigt jobbigt. Var bara fokuserad i början på att bebben levde och hade ett tickande hjärta. Varför valde du att inte göra KUB? Vet inte hur gammal du är, men jag är nyss fyllda 24 år, alltså var jag 23 när jag blev gravid och tänkte inte ens att risken fanns.. den är ju dock väldigt liten!
    Jag fyller 32 i höst så jag ligger ju under gränsen för KUB men ändå över gränsen för när "risken" börjar öka. Men eftersom vi har ett friskt barn sen tidigare och inga sjukdomar eller dåliga vanor tyckte barnmorskan att det inte fanns någon anledning till KUB. Och det kändes ganska skönt att förutsätta att barnet var friskt...
  • Saso87
    mammaE2011 skrev 2011-04-14 08:33:32 följande:
    Jag gjorde inte KUB eftersom jag är 22 år. Sedan var jag ju på RUL2 i vecka 32 och barnet såg friskt och normalt ut. Vid Down Syndrom brukar barnet ha ett visst antal missbildningar tex hjärtfel som dem säkert hade upptäckt då. Så DS oroar jag mig inte för. Och varken jag eller min man har någon ärftlig sjukdom av något slag i vår släkt. Ändå av ren slump var det som skulle vara vårt första barn missbildat inuti kroppen vilket upptäcktes på RUL1 (dem tog fostervattenprov och den hade inget kromosomfel) och jag var tvungen att göra en sen abbort (föda fram barnet efter att först ha tagit en tablett för att den skulle dö och sedan genomgå ett smärtsamt värkarbete under en hel dag) i vecka 17. Så nog var jag orolig att något skulle vara fel med detta barn jag har i magen nu men efter UL i vecka 15 och RUL i vecka 18 och allt såg bra ut kändes allt bra. Och det har kännts bra med barnet hela grav. Den sparkar varje dag och på RUL2 såg man att där låg den och hade det bra...

Men just att det kan ske komplikationer vid själva födslen. Tänk att ha burit på ett fullt  friskt barn i 9 månader och sedan vid förlossningen händer något, barnet får syrebrist i hjärnan och får en CPskada. Hemska tanke! Jag hade aldrig klarat det.
    Ojdå, jag beklagar. Då förstår jag din oro. Jag var på UL i v.10 bara för att se ett pickande hjärta, sen vanliga RUL 1 och RUL 2 och allt har sett jättefint ut på alla ultraljud så egentligen har jag inget att oroa mig för. Och som du säger, DS barn har oftast andra kännetäcken och missbildningar som kan upptäckas vid UL. Min lilla pojke i magen är en livlig liten krabat och rör sig hejvilt varje dag =) så det är väl ett tecken på att han mår bra!

Vad som sen händer vid födseln kan man ju aldrig styra över, min men BM lugnade mig och sa, "är det någonstans du ska föda barn så är det i Sverige" dom har sån koll på bebben hela tiden och skulle det börja krisa under förlossningen så har dom koll på det och plockar ut den lille genast.

Det går nog bra för oss båda, vi är ju så unga!! Och det är faktiskt till stor fördel även vid förlossningen... det brukar vara mindre komplikationer vid yngre åldrar. När har du BF? Vi kan ju följas åt i vår oro =) var ska du föda?
  • Hiavatha

Ang. KUB så bestämde vi oss för att göra det (fyller 30 om en vecka) eftersom vi blev erbjudna det. Vi tänkte att det skadar ju inte och är ju inga risker med det som det är med t ex fostervattensprov, vilket vi inte gjorde eftersom blodprovet och ULet såg fint ut på KUB. 

Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin