• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Lovelyness

Har erat SF-mått ökat som vanligt på slutet? Jag har ökat en centimeter på en månad, men jag antar att det är för att han typ ligger nere vid mina tår nu för tiden...

• Maruid
    werkestam skrev 2011-05-18 00:09:04 följande:
    Så, incheckad och klar. Allt såg bra ut men fortfarande lågt HB, 99. Tänk att  nu får vi snart träffa bebis. 0730 i morgon för att vara mer exakt! Jag är så nervös att det finns inte en chans att jag ska kunna sova inatt :)
    Sjukt spännande! Jag är själv rädd för snitt men sa till min man att det finns en stor fördel och det är att man vet när bebisen kommer. Måste vara så coolt att veta. Hoppas nu att allt har gått bra och att ni har fått bekanta er här på förmiddagen Skrattande
  • maj09

Grattis Sofi79 och Maggan08! Grattis till alla andra som ha fått sin bebis som jag inte har gratulerat!

Lycka till Werkestam! Väntar på nyheter!

Tidigare har jag känt ilningar mot bäckenbotten, men nu känns det mer som kniv- och yxhugg... Skulle hämta tidningen precis utanför huset idag och då högg det till så jag nästan trodde att jag inte skulle kunna ta mig in igen...

4 dagar kvar till BF.... Eller typ 2 veckor kanske.... Det börjar bli lite segt det här ändå..... Även om jag har sagt att jag gärna går hela tiden ut...

Väntar
  • amisej

Min sf mått har minskat men 2 cm sen sist.
    Från 35 till 33 cm
    Så om två timmar ska jag få träffa min bm och se ifall de står stilla, sjunkit ännu mer el vad

• Sommarnatt2010
    Lovelyness skrev 2011-05-18 11:35:27 följande:
    Har erat SF-mått ökat som vanligt på slutet? Jag har ökat en centimeter på en månad, men jag antar att det är för att han typ ligger nere vid mina tår nu för tiden...
    min kurva har planat ut, ganska mycket tycker jag...från att på första mätningen legat över mittkruvan ligger jag nu under den...tog upp det med bm idag, men hon tyckte inte det var någon fara.

39+0 idag o sf mått 34 
  • Nojnen

Hej! Ni som fått era bebisar, hur gör ni med amning? Funkar amningen, tog det lång tid innan det fungerade? Just nu har vi döpt vår lilla Leo till "handgranaten". Man vet aldrig vad som händer, kommer han att sova efter amningen, hur länge, tar han bröstet, blir han frustrerad, skriker en stund eller flera timmar, är han hungrig eller har han bara sugbehov? Frågorna är många och svaren finns hos Leo och honom kan vi inte "läsa" än.

• Kottemor
    Nojnen skrev 2011-05-18 13:27:55 följande:
    Hej! Ni som fått era bebisar, hur gör ni med amning? Funkar amningen, tog det lång tid innan det fungerade? Just nu har vi döpt vår lilla Leo till "handgranaten". Man vet aldrig vad som händer, kommer han att sova efter amningen, hur länge, tar han bröstet, blir han frustrerad, skriker en stund eller flera timmar, är han hungrig eller har han bara sugbehov? Frågorna är många och svaren finns hos Leo och honom kan vi inte "läsa" än.
    Jag har "gett upp" aminingen. Har inte kunnat amma mina andra barn heller, tyvärr!
    Så nu pumpar jag ut mjölk som vi sen ger Oscar på flaska, och det fungerar bra för oss alla.

Jag var väldigt inställd på att det skulle fungera att amma denna gången och har kämpat tappert. Men jag har väldigt plana bröstvårtor och han får inget tag, detta resulterar i att han söker nytt tag hela tiden, blir mer och mer frustrerad och hugger efter och i bröstet. Fick då börja med aminingsnapp istället, men det blev lika dant då, han får inte tag som han ska och pressar ihop vårtan så att den blir alldeles platt BM som försökte hjälpa mig sa att han har ett enormt sug i sin mun och det kan jag bara hålla med om.

Kämpade i flera dagar med att få det att fungera men det gjorde så ont och han fick inget i sig utan sög sig bara trött och inte mätt. Och eftersom han fick rätt mycket gulsot efter förlossningen så behövde han verkligen få mat i sig för att bekämpa gulsoten. När vi sen var iväg för att kontrollväga honom visade det sig att hans viktuppgång var alldeles för liten på en vecka ( 80Gram) så då tog vi beslutet att sluta försöka amma och ge honom på flaska istället.

Nu vet vi vad han får i sig och kan hålla koll på att han får i sig sin ranson/dag, dels för att gå upp i vikt och dels för att bli av med gulsoten.

Jag känner mig en smula värdelös och har inte riktigt accepterat att inte amma än, men att han får bröstmjölk får jag försöka se som positivt ändå. Jag pumpar var 3-4:e timme och har mat så jag skulle kunna föda upp trillingar
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2011-05-18 11:35:27 följande:
    Mitt SF mått har ökat ungefär 2 centimeter på en månad. Men jag tror att förändring i SF måttet kan vara beroende av bebisens position. Den mini jag bär runt på har legat långt ner och fixerad sedan vecka 33 så då ser man inte så stora skillander i måttet som man annars kan göra. Är det så att din liten har sjunkit ner mer eller fixerats under perioden så är det säkert en anledning till ett planande mått. Och lite  ska det ju alltid plana i slutet då tillväxten normalt avtar i slutfasen.

Har för övrigt varit hos BM idag och det verkar som jag uppvisar tecken på att börja närma mig förlossning. Mitt blodtryck vara något högre än vanligt, 100/70 och jag känner mig svullen och varm.
    Mini tyckte inte att det var jättekul och bli klämd på idag och hjärtljuden gick högt ett tag men h*n lugnade ner sig en aning när jag la mig på sidan istället, runt 150-160.
    Annars såg urinet bra ut och SF måttet är nu uppe på 37. Idag är det två dagar till förlossning och hela vägen hem sjöng jag för bebisen att det minst sagt är dags att komma nu.

Passade dock på att fråga och här blir det överburenhetskontroll i 42+0, alltså den 4 juni om inget hänt innan dess. Men jag hoppas innerligt att det ska vilja köra igång av sig själv så mer promenader, hallonbladste och hushållsbestyr och böner, icke att förglömma.
  • TeosMamma
    Nojnen skrev 2011-05-18 13:27:55 följande:
    Teo tog bröstet direkt på uppvaket efter snittet och amningen har funkat bra men ibland har han problem att ta bröstet. Tror att det beror på för spända bröst speciellt under natten för då hugger han många gånger och ser ut som att han leker med bröstvårtan tills han till slut griper tag och börjar suga. Kan bli riktigt frustrerande ibland men det är bara att hålla ut de gångerna...
    Teo gick inte upp så mycket i början så jag har fått börja använda mjölkuppsamlare och ge honom extra mjölk efteråt, tror det beror på att han somnar jämnt mitt i ätandet (har en väldigt trött son ;0) ) ibland sitter jag och rycker i min arm han ligger på bara för att hålla honom vaken Flört) Nu har han gått upp lite mer så nu ger jag honom bara mjölk med sked en gång om dan, hoppas han fortsatt gå upp så jag kan sluta även med det. (Han gillar inte bröstmjölken när den kommer från en sked konstigt nog)

Hoppas det blev lite svar i alla fall ;0) Har du sett den andra tråden för de som redan fått? Där står det lite mer om amning. Skrattande
  • jakeline
    werkestam skrev 2011-05-18 00:09:04 följande:
    Så, incheckad och klar. Allt såg bra ut men fortfarande lågt HB, 99. Tänk att  nu får vi snart träffa bebis. 0730 i morgon för att vara mer exakt! Jag är så nervös att det finns inte en chans att jag ska kunna sova inatt :)
    lycka till! Vad härligt att veta att ni snart får ha er prins hos er! 
    Friida11 skrev 2011-05-18 08:51:22 följande:
    Den 16/5 på bf-2 kom vår lilla Frida till världen :) hon vägde 3055 gram och var 48cm lång, nu ligger vi och myser på bb och allt går kanon hoppas på hemgång idag.. Skriver ner en förlossnings berättelse senare.. Kram och lycka till åt er andra.
    grattis! 

Här väntas det fortfarande. två dagar till bf och börjar tro att även denna bebbe kommer punktligt på sin dag. HAr haft lite sd till och från och trott att det varit på g, men för det mesta har det varit gasigt. :P och sedan bara gått över. *suck* 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~