Miss Cee skrev 2010-08-26 21:00:05 följande:
De kan de säkert, för stunden. Tyvärr så är det extremt få som är mogna att se konsekvenserna både fysiskt och känslomässigt av ett sådant handlande. Det är därför lagen finns. Det finns massor med saker en 14-åring tycker är en bra idé, men som inte är det. Konsekvenstänkandet är inte ordentligt utvecklat förrän i 18-20årsåldern, så att tro att 13-14åringar generellt ska klara av det är enbart oupplyst, eller kanske önsketänkande vad vet jag.
Visst finns det undantag som ÄR tillräckligt mogna för att ta beslutet.
Visst är det så att ingen går från omogen till mogen över en natt och detta utan undantag sker vid 15års ålder. Men någonstans måste man dra gränsen för vad som INTE är ok, och det funkar inte i juridiska hänseendet att hålla sig med diffusa gränser.
Risken att tjejen som är under 15 INTE är mogen är tämligen stor. Så varför chansa? Det finns garanterat några 100.000 andra brudar att ha sex med tills tjejen når över 15årsdagen och det inte längre är olagligt. Visst kanske hon inte är mogen då heller, men då kan den vuxne åtminstone hävda att han/hon gjort sitt för att försäkra sig om att det är ok.
Bara för att ett BARN säger att det vill något så innebär det inte att det är en bra idé.
Inte ens vuxna klarar av att se in i framtiden och kunna avgöra om valen dom tar för stunden är dom bästa, det är lätt att vara efterklok med facit i hand.
Avgörande val tar vi dock alla dagligen, vissa bättre än andra.
Vist är det bra att lagen finns, inte lagens utformning däremot då den är totalt svartvit och inte tar hänsyns till några som helst omständigheter
Som ett exempel kan jag dra upp en händelse jag läste om för några år sen.
Ett helt normalt förhållande mellan en 13-14 tjej, mins inte exakt och en så kallad myndig kille.
Killen fick fängelse för våldtäkt.
Hans flickvän väntade på han tills han kom ut.
Det är bara makabert och det sker på grund av hänsynslöshet och ren och sker moralpanik.
Inget jag personligen skulle ställa mig bakom så glatt som ni gör här.