Queenie70 skrev 2010-08-26 19:42:52 följande:
Nej de vaknar inte upp en dag och är kvinnor, det är en process, och det är högst olämpligt för en 37 åring att sätta på en 15 åring också. Nu är det inte jag som omyndigförklarar unga flickor utan lagen som bekant. Av en högst relevant anledning. Jag lägger inte "skulden på mannen" Jag lägger ansvaret på den vuxne oavsett kön. Lagen sätter den absoluta gränsen. Sen när det gäller uppåt i åren så handlar det om att ansvarstagande vuxne ska använda sitt eget sunda förnuft och sin moral. Tyvärr finns det rätt många vuxna (oftast män) som gravt brister i sin förmåga att sätta de gränserna för sig själv.
Din erfarenhet talar du om...Är den omfattande vad det gäller sexuellt utåtagerande beteende hos unga flickor eller?
Jo, det är faktiskt rätt svart och vitt i det här fallet. Ansvaret ligger alltid på den vuxne.
Om du visst hur många gånger jag hört äckliga män påstå att 12 eller 13 åringen ju förfört sin styvfar eller sin lärare genom att "springa omkring halvnäck" eller sätta sig i knät och "gnida sig" allt använt som en ursäkt för att han peneterart henne...Fy fan...OCH liksom...Ja hon ska kunna agera hur jäkla provocernade som helst i sin omognad. Jag förväntar mig att den vuxne ska sätta stopp...
Och varje gång det kommer till "absoluta gränser" så blir det fel då en mall kan inte gälla alla,
Sund förnuft ja, moral nej, den så kallade moralen fördömer vissa handlingar oavsett om dom verkligen skadar nån eller inte, där blir det bara fel. Som i det fallet.
Ansvar? Alla får ta ansvar för sina egna handlingar, jag ser klart och tydligt vad du anser om tonåringar men jag måste göra dig besviken, det rör sig inte om ovetande barn som inte vet som händer omkring dom.
det rör sig om människor som börjar ta sina steg in i det vuxna livet.
Det du beskriver handlar inte om ansvar, du skyfflar över skulden på folk som i såna fall inte gör några fel.
Skulden som härstammar bara från din så kallade moral.
Jag lever inte i en grotta, öppnar man ögonen så ser man saker, ja, dagens tonåringar är mer utflippade än dom var innan, man kan skylla det på media internet eller whatever, det spelar ingen roll.
Inget i ett liv är svartvit, jag önskar verkligen att saker och ting var svartvita, det skulle bespara en många problem men så är inte fallet. Vissa mognar tidigare än andra och tar klivet in i det vuxna livet innan lagen så kallat låter dom.
Jag snackar inte om incest heller, varken pedofili, incest, utnyttjande, våldtäkt och alla andra helt irrelevanta stora ord folk slänger omkring sig här beskriver inte det som händer utanför era moraliskt begränsade tillvaron.